دستگاه خشک کن چیست؟

دستگاه خشک کن مناسب برای خشک کردن انواع میوه، سبزی، گیاهان دارویی، زعفران، پیاز، خشکبار مثل انجیر، محصولات شیلات مثل ماهی و میگو می باشد. شرکت هایپر صنعت فامکو دارای نمونه های دستگاه خشک کن چای و دستگاه خشک کن پفک نیز می باشد.

کاتالوگ دستگاه خشک کن

تولید میوه خشک یا چیپس میوه، امروزه بسیار رونق گرفته و به عنوان یک شغل خانگی یا کارگاهی و همچنین در سطح صنعتی به عنوان یک شغل بسیار پر درآمد، شکل گرفته است. امروزه بسیاری از باغداران و حتی خانم های خانه دار و کارخانه ها از این دستگاه ها جهت خشک کردن میوه، سبزیجات، چای و غیره استفاده می نمایند و به درآمد های بسیار قابل توجه ای رسیده اند. در نتیجه اگر به دنبال راه اندازی کسب و کاری پر سود هستید، ما نیز دستگاه خشک کن را به شما پیشنهاد می دهیم، زیرا با خرید این دستگاه با یک هزینه بسیار مناسب نسبت به سایر دستگاه های تولیدی می توانید درآمد خوبی را از این راه کسب نمایید.

به افرادی که برای شروع این کسب و کار مردد هستند که آیا در این کار موفق می شوند یا خیر پیشنهاد می شود که دستگاه های خشک کن تک کابین یا نهایت 2 کابین را برای شروع کار خود خریداری کنند. چرا که در شروع کار هزینه کمتری پرداخت می کنند و می توانند سهم بازار و فروش محصول خود را در بازار آزمایش کنند، که آیا در این کسب و کار موفق می شوند؟ این افراد می توانند بعد از اطمینان کامل از موفقیت خود، دستگاه های خشک کن کانتینیوس (تونلی) که برای تولیدات در حجم بالای صنعتی به کار می روند را خریداری نمایند و کسب و کار خود را توسعه دهند.

این دستگاه به وسیله حرارت، رطوبت محصولات را می گیرد. روش حرارتی سالم ترین روش برای خشک کردن محصولات می باشد. در این روش رطوبت مواد غذایی به وسیله حرارت با حفظ کامل ارزش غذایی محصول به طور مصنوعی و با سرعت گرفته و خشک می شود. نوع هیتر موجود در دستگاه خشک کن بنا به درخواست مشتری می تواند برقی، گازی یا گازوئیلی باشد. قیمت این دستگاه متناسب با تعداد و جنس سینی ها و ظرفیت تولید در هر بار مصرف از دستگاه متفاوت می باشد. سوخت این دستگاه برقی است ولی مقدار برق مصرفی این دستگاه خیلی بالا نیست، به همین دلیل می توان از این دستگاه در سطح خانگی، با برق معمولی شهری تک فاز بدون هیچ مشکلی نیز استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که نمونه خشک کن کانتینیوس نسبت به سایر نمونه ها با برق 3 فاز کار می کند و مصرف برق بالایی دارد که فقط برای استفاده در سطح تولیدات انبوه صنعتی کاربرد دارد. جنس سبدهای دستگاه خشک کن، پلاستیکی و از نوع پلی اتیلن نسوز یا از جنس آلومینیوم ضد زنگ بوده تا سینی ها قابلیت شست و شو در زیر آب را داشته باشند که این امر موجب تولید محصولاتی بسیار بهداشتی در این دستگاه می شود و متناسب با قوانین سازمان غذا و دارو بوده و برای صادرات محصول مشکلی ایجاد نخواهد شد. همچنین جنس بدنه دستگاه از جنس استیل بوده که زنگ نمی زند.

دستگاه خشک کن فقط برای خشک نمودن میوه ها مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه برای مصارف مختلف نظیر خشک نمودن غلات، خشکبار، سبزیجات، تجهیزات صنعتی، گوشت و مواد پروتئینی و غیره نیز قابل استفاده است. البته لازم به ذکر است که قبل از تهیه دستگاه خشک کن خود کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید تا بهترین نوع دستگاه خشک کن را متناسب با نیاز کاری شما به شما معرفی نمایند.

نحوه انتخاب دستگاه خشک کن

برای انتخاب دستگاه میوه خشک حتما باید به کیفیت آن توجه نمایید. زیرا اگر به اشتباه دستگاه نامرغوبی را برای این کار انتخاب کنید محصولی بی کیفیت برای شما تولید می کند. اگر در این دستگاه هوای گرم به درستی جریان پیدا نکند، باعث می شود که بخشی از میوه خشک شده و بخشی از آن نیز آبدار باقی بماند و منجر به کپک زدن و خراب شدن محصول می گردد. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این دستگاه حتما برش محصولات را به صورت یک اندازه بزنید، زیرا در غیر این صورت دستگاه محصول با کیفیتی به شما تحویل نخواهد داد و بخشی از آن آبدار باقی می ماند. اگر حرارت دهی به محصولات به صورت متعادل و یکنواخت، مطابق با استاندارد نباشد، می تواند رنگ محصولات را خراب کند که این امر منجر به کاهش کیفیت محصولات گشته و در فروش و صادرات محصولات، شما را دچار مشکل می کند.

در انتخاب این دستگاه به برق مصرفی دستگاه حتما دقت لازم را داشته باشید. دستگاه های خشک کنی که در هایپر صنعت فامکو ارائه می گردد، برق مصرفی بسیار پایینی دارند و مدت زمان خشک کردن دستگاه بین 10 الی 15 ساعت بوده که منجر به حفظ ارزش غذایی محصولات می گردد. زیرا اگر مدت زمان خشک کردن طولانی باشد محصولات خراب می شوند. همچنین این دستگاه ها تقریبا بی صدا نسبت به سایر نمونه های دستگاه های خشک کن می باشند.

مزایای استفاده از دستگاه خشک کن حرارتی در مقایسه با خشک کن های تصعیدی و ماکروویوی

دستگاه های خشک کن تصعیدی بسیار پیچیده و گران قیمت هستند و فقط برای محصولات با حساسیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند (برای همین استفاده از آن برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد.). نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که به جای حرارت از برودت سرما استفاده می کند. همچنین خشک کن های ماکروویوی دارای امواج رادیویی می باشند که برای سلامتی بسیار مضر هستند. سرعت رطوبت گیری با این روش بسیار بالاست ولی بسیاری از پروتئین ها و ویتامین های محصولات غذایی را از بین می برد. در خشک کن های حرارتی دما بین 40 تا 50 درجه سانتی گراد قابل کنترل است و ارزش غذایی محصولات کاملا حفظ می شود.

نکته ای که باید در رابطه با انتخاب نوع عمکرد دستگاه خشک کن خود به آن توجه داشته باشید!

برای صادرات محصولات باید یک سری استاندارد های خاص در محصولات رعایت شود. از جمله این استاندارد ها ارزش غذایی بالای محصولات است، که در نمونه حرارتی دستگاه هایپر صنعت فامکو این استانداردها به طور کامل رعایت شده و دستگاه های خشک کن ماکروویوی و تصعیدی موجب کاهش ارزش غذایی محصولات می شوند. پس اگر از چنین دستگاهی برای خشک کردن محصول خود استفاده کنیم، آن محصول دیگر مناسب صادرات نخواهد بود.

  • دستگاه خشک کن خانگی

این دستگاه مناسب تولیدات خانگی در مقدار کم می باشد.

دستگاه خشک کن خانگی

  • دستگاه خشک کن تک کابین

این دستگاه مناسب تولید در سطح خانگی و کارگاهی می باشد.

دستگاه خشک کن تک کابین

  • دستگاه خشک کن 2 کابین

دستگاه خشک کن 2 کابین

این دستگاه مناسب تولید در کارگاه ها و سوله های صنعتی در سطح تولید متوسط و زیاد می باشد. وزن این دستگاه حدود 750 کیلوگرم است که برای جابجایی آن نیاز به جرثقیل دارد. ظرفیت ورودی دستگاه در هر بار استفاده حدود 200 کیلو گرم می باشد. دستگاه خشک 2 کابین از نظر اندازه در مقایسه با دستگاه خشک کن صنعتی در اندازه متوسط می باشد.

دستگاه خشک کن کانتینیوس (تونلی یا نواری یا ریلی)

دستگاه خشک کن کانتینیوس

این دستگاه مناسب برای خشک نمودن انواع سبزیجات، گیاهان دارویی، میوه، قارچ، پیاز، سیب زمینی، حتی گرانول های معدنی و شیمایی در مقیاس صنعتی و غیره در سطح صنعتی در مقدار بالا و حجم انبوه می باشد.

دستگاه خشک کن تونلی می تواند محصولات را بسیار سریع و به صورت یکنواخت خشک کند. ظرفیت تولید در این دستگاه در هر بار استفاده چندین تن می باشد.

سیستم این دستگاه گردش و سیرکولاسیون هوای گرم مطلوب می باشد، به همین دلیل محصولات در این دستگاه، با کیفیت بسیار بالا خشک می شوند و ارزش غذایی آنها به طور کامل حفظ می گردد. در دستگاه خشک کن کانتینیوس، میزان گردش هوا و مقدار دما قابل سنجش است و می تواند تنظیم شود. همچنین این دستگاه دارای رطوبت گیر می باشد که منجر به ایجاد نهایت کیفیت در خشک کردن محصولات می گردد. علت نامگذاری این دستگاه با عنوان کانتینیوس به علت عملکرد یکنواخت، متوالی و بی وقفه این دستگاه می باشد. تسمه های نقاله در این دستگاه با یک سرعت معین و بدون توقف پیوسته در حال حرکت می باشند. سیستم عملکردی این دستگاه به صورت حرارتی می باشد. این سیستم می تواند ارزش غذایی محصولات را به طور کامل حفظ کند و با سرعت زیاد و حرارت دهی یکنواخت محصولات را با کیفیت بسیار بالا به طور یکدست خشک نماید. این دستگاه مناسب برای کارخانه هایی است که تولید روزانه بالایی دارند و در نمونه های 3 طبقه و 5 طبقه قابل ارائه هستند و برای تناژ های مختلف قابل استفاده می باشند. این دستگاه دارای تسمه نقاله می باشد که طول آن بین 10 الی 15 متر بوده و بین طبقات گردش می کند. با تاباندن حرارت توسط مشعل حرارتی بین طبقات عمل خشک شدن محصولات به طور کامل صورت می گیرد.

همچنین دستگاه دارای یک سیستم کنترل هوشمند و اتومات است که توسط آن می توان عملکرد کلی دستگاه را تنظیم نمود. این دستگاه به علت حجم انرژی مصرفی بالایی که دارد فقط در سطح صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. برق مصرفی این دستگاه سه فاز می باشد و فضای بزرگی را نسبت به نمونه های دیگر به خود اختصاص می دهد و حدود 26 متر در طول و 7 متر در عرض فضا می خواهد. قیمت دستگاه خشک کن کانتینیوس متناسب با مقدار تناژ قابل تولید و تعداد طبقات دستگاه محاسبه می گردد و متفاوت خواهد بود. همچنین سرعت دستگاه خشک کن کانتینیوس نسبت به دستگاه های خشک کن کابینی بالاتر می باشد.

دستگاه خشک کن مادون قرمز

سیستم به کار رفته در دستگاه خشک کن مادون قرمز (فرو سرخ) مجهز به لامپ های حرارتی تشعشعی می باشد. این لامپ ها طیف نور مرئی قرمز تا مادون قرمز از خود ساطع می کنند. این دستگاه می تواند گرمایشی تا 100 درجه سانتی گراد و سرمایشی تا 90 درجه سانتی گراد داشته باشد. دمای این دستگاه می تواند تا 450 درجه سانتی گراد قابلیت افزایش داشته باشد. این دستگاه می تواند قابلیت خشک کردن موضعی را دارد و برای تبخیر یا خشک نمودن محصولات در صنایع مختلفی به کار می رود. اما به خاطر داشته باشید که امواج مادون قرمز و اشعه ها برای سلامتی افراد خطرناک هستند، لذا پیشنهاد می شود که برای مواد غذایی و دارویی از این نوع دستگاه خشک کن استفاده نشود. بهترین نوع دستگاه های خشک کن برای مواد غذایی و دارویی دستگاه های خشک کن حرارتی می باشند. عملکرد دستگاه خشک کن مادون قرمز به گونه ای است که امواج مادون قرمز  بر روی سطوح مورد نظر می تابد و جذب این سطوح می گردد. خشک شدن در این دستگاه با سرعت بسیار زیاد رخ می دهد و رنگ روی سطح سریعا خشک می شود. این دستگاه کیفیت و راندمان بالایی دارد و می تواند با سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نمونه های دیگر کار کند.

اجزای دستگاه خشک کن
  • فن: یکی از اجزای اصلی دستگاه خشک کن می باشد که می تواند حرارت یکنوخت را داخل دستگاه سیرکوله نماید و رطوبت داخل دستگاه را به بیرون از دستگاه منتقل نماید. 
  • سینی های دستگاه: می تواند در هر دستگاهی تعداد متفاوت با فواصل مختلف در دستگاه  وجود داشته باشد.
  • سیستم حرارتی: اصلی ترین و مهم ترین بخش دستگاه خشک کن محسوب می گردد. و نیاز است که به صورت غیر مستقیم به محصول تابیده شود که خاصیت غذایی و رنگ محصولات خراب نشود. نکته ای که در این امر وجود دارد این است که بهترین و کم ضرر ترین نوع دستگاه های خشک کن خشک کن های حرارتی هستند. سیستم حرارتی می تواند رطبوت موجود در میان بافت میوه ها را کامل از بین ببرد و محصول مورد نظر را با بهترین کیفیت و یکدست خشک نماید. زیرا اگر رطوبت در محصول باقی بماند محصول بعد از مدت کوتاهی کپک می زند و خراب می شود.
  • بدنه: بدنه دستگاه های خشک کن از جنس فولاد ضد زنگ است و روکش آن رنگ الکترواستاتیک ضد زنگ می باشد.
  • تایمر: این جز از بخش های بسیار مهم و با اهمیت دستگاه های خشک کن محسوب می شود و نبود آن منجر به تابش حرارت بیش از حد به محصولات می گردد که محصول را خراب می نماید. اما وجود آن باعث می شود که دستگاه را در تایم مشخصی مثلا 8 ساعت تنظیم نمایید و حرارت بتواند در یک تایم مشخص به محصول تابیده شود و بعد از اتمام تایم مشخص شده دستگاه خودش خاموش می گردد. البته لازم به ذکر است که تمام مدل های دستگاه های خشک کن موجود در بازار دارای تایمر نیستند پس در تهیه دستگاه خشک کن خود به این نکته توجه نمایید.

عملکرد دستگاه خشک کن چگونه است؟

در این دستگاه ابتدا باید سبزیجات و میوه های اسلایس شده (برای این کار می توانید دستگاه اسلایسر را هم از شرکت هایپر صنعت فامکو تهیه نمایید.) را روی سینی یا قفسه های دستگاه قرار دهید و بعد از آن سینی ها را داخل دستگاه قرار دهید. سپس درب دستگاه را ببندید. در رابطه با بخش برقی دستگاه و عملکرد کلی آن می توانید دما را با کلید Tempruture از 20 تا 75 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. همچنین می توانید زمان را با کلید volume برای مدت زمان مورد نیاز برای خشک کردن محصول به دلخواه تنظیم کنید. دستگاه دارای دو کلید Stop و Start می باشد که با زدن کلید Stop دستگاه خاموش می شود و با زدن کلید Start فن های دستگاه شروع به چرخیدن کرده و المنت گرما ایجاد می نماید. وقتی که گرمایش و فن کنار یکدیگر عمل می کنند، موجب می شود که هوای داغ داخل دستگاه گردش داشته و سیرکوله گردد و دستگاه می تواند میوه و سبزیجات را به بدون اینکه به ارزش غذایی آنها آسیب برسد خشک نماید.

از این دستگاه برای تولید لواشک هم می توان استفاده نمود. ولی برای این کار ابتدا باید مایع لواشک را داخل یک سینی جداگانه بریزید و بعد بر روی قفسه های دستگاه خشک کن قرار دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: