چراغ اداری، تجاری و فروشگاهی

چراغ اداری، تجاری و فروشگاهی چیست؟

نور مناسب در محیط کار یکی از نکات کلیدی بهره وری کارکنان به شمار می آید. در همین راستا طراحی مناسب نورپردازی در محیط های اداری، تجاری و فروشگاهی می تواند علاوه بر تامین نور کافی و مناسب، به زیبا شدن و یا تزیین فضا نیز کمک شایانی نماید. روشنایی می تواند تاثیر زیادی در سلامت و تمرکز کارمندان نیز داشته باشد.

مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که در محیط کار از نور طبیعی محروم هستند بیشتر مستعد خواب آلودگی، خستگی چشم، استرس های مقطعی و حواس پرتی هستند. با این حال، اگر دفتر کار شما پنجره یا نورگیر ندارد که بتواند فضای کار شما را روشن کند، نور LED با روشنایی و رنگ مناسب می تواند باعث افزایش کارایی کارمندان شود. روشنایی با رنگ های مشابه نور روز، مانند سفید (4000K) و آبی-سفید (5000K) می توانند احساس قرار گرفتن در معرض نور خورشید را ایجاد نماید. چراغ های LED در روشنایی اداری پیشگام هستند. جایگزینی فلورسنت های قدیمی با تجهیزات روشنایی جدید LED می تواند صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق شرکت ها ایجاد نماید. هیچ وقت زمان بدی نیست که ارزیابی کنید که چگونه روشنایی دفتر شما می تواند از یک ارتقا در بهره وری بهینه انرژی بهره مند شود. هایپر صنعت فامکو همه تجهیزاتی را که شما برای تجهیز دفتر کار خود به روشنایی مناسب، در جهت افزایش بهره وری و همچنین راحتی و سلامت کارکنان نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

مشخصات فنی چراغ اداری، تجاری و فروشگاهی

در یک جمع بندی کلی می توان گفت نورپردازی در یک محیط اداری باید به نحوی طراحی شود که کارمندان به راحتی به انجام وظایفی که به آنها واگذار شده است بپردازند و مراجعه کنندگان نیز در هنگام حضور در اداره ضمن احساس راحتی و لذت از محیط، به راحتی کارشان انجام شود. ادارات و سازمان ها دارای بخش های متفاوتی می باشند از این رو میزان روشنایی که باید در هر بخش فراهم شود به نوع کارایی آن بخش، نوع فعالیتی که قرار است در آن قسمت انجام گیرد و همچنین شکل ظاهری آن محیط بستگی دارد. در هنگام تامین نور در مکان های اداری، تجاری و فروشگاهی باید دقت شود که نور کافی با توزیع فرکانسی مطلوب و بدون خیرگی و سایه های مزاحم در محیط ایجاد شود.

چراغ اداری، تجاری و فروشگاهی

در نورپردازی اداری باید به این نکته توجه شود که نصب چراغ ها باید به گونه ای باشد که نور مستقیم در چشم کارکنان قرار نگیرد یا به عبارتی دیگر نور در مخروط دیداری کارمندان قرار نگیرد زیرا عدم رعایت این موضوع در بلند مدت سبب سردرد کارمندان می گردد. از چراغ های سقفی روکار یا توکار و یا پنل های روشنایی برای نورپردازی محیط های اداری، تجاری استفاده می شود.

نورپردازی محیط های فروشگاهی

یکی از عوامل موثر در جذب مشتری و به تبع آن افزایش فروش، نورپردازی مناسب و با کیفیت نور مطلوب می باشد. در نورپردازی مطلوب فروشگاهی، باید ارتفاع، زاویه نصب، چیدمان و همچنین نوع منبع روشنایی متناسب با زمینه کاری فروشگاه طراحی شود. هم چنین باید به مواردی همچون یکنواختی روشنایی و عدم وجود سایه روشن های محسوس توجه نمود. نورپردازي فروشگاه ها و ويترين ها بايد به گونه اي باشد كه باعث ايجاد زنندگی نشود و همچنين، شدت روشنايي کالا ها در محدوده زاويه ديد بهينه قرار گيرد زیرا نورپردازی نامناسب موجب خستگی چشم، مشکل در تطابق و دید اشیا و رنگ ها می گردد. با نورپردازی مستقیم بر روی کالای مورد نظر، زیبایی و جذابیت محصول چند برابر می شود. تناسب نورپردازی با با دکوراسیون ویترین ضمن ایجاد محیطی دل چسب، سبب معرفی بهتر محصول به مشتریان شده و متقابلا توجه مشتری نیز جلب شده و با اشتیاق برای دیدن محصول مورد نظرش به داخل فروشگاه می رود. برای مورد توجه قرار دادن کالا ها از چراغ های ریلی استفاده می شود تا با تنظیم زاویه بتوان کالا ها را به صورت مستقل نورپردازی کرد. روشنایی فروشگاه ها و مراکز تجاری باید به گونه ای باشد که کالا های داخل فروشگاه به خوبی در معرض دید مشتریان قرار بگیرد. در ادامه به بررسی روشنایی استاندارد محیط های فروشگاهی می پردازیم.

نورپردازی محیط های فروشگاهی

جدول استاندارد طراحی روشنایی محیط های تجاری و فروشگاهی

در جدول زیر راهنمای دمای رنگ نور و ضریب نمود رنگ با توجه به کاربری های مختلف بیان گردیده است.

جدول استاندارد طراحی روشنایی محیط های تجاری و فروشگاهی
زمینه کاری فروشگاه کاربری دمای رنگ (کلوین) زاویه پخش نور (درجه) ضریب نمود رنگ
فروشگاه پوشاک و کیف و فرش رگال وسط سالن 3000 25 -
رگال کنار دیوار 25 -
قفسه دیواری 25 -
صندوق 3000/4000 40 < -
فضای عمومی 3000 40 < -
فروشگاه میوه و مواد غذایی گوشت قرمز 3000 40 <;25 80>
میوه و سبزیجات، پنیر زرد رنگ و نان 3000/4000 40 <;25
گوشت سفید، پنیر سفید رنگ 4000 40 <;25
صندوق 3000/4000 40
هایپر مارکت قفسه کنار دیوار متناسب با نوع کالا 25
قفسه میانی متناسب با نوع کالا 25
فضای عمومی متناسب با نوع کالا 40 <
صندوق 3000/4000 40 <
فروشگاه لوازم کامپیوتری، صوتی و تصویری میز وسط سالن 4000 40 <
میز کنار دیوار 4000 40 <
صندوق 3000/4000 40 <
نمایشگاه اتومبیل دیوار ها 4000 25
میز ملاقات 4000 40 <
فضای عمومی 4000 40 <
فروشگاه گل و گیاه گیاهان کوتاه 3000/4000 25
گیاهان بلند 3000/4000 40 <
صندوق 3000/4000 40 <
فروشگاه مبلمان مبلمان عمومی 3000 (کلاسیک چوب-چرم)
4000 (فلز-مدرن)
40 <
مبلمان کناری 3000 (کلاسیک چوب-چرم)
4000 (فلز-مدرن)
40 <
مبلمان میانی 3000 (کلاسیک چوب-چرم)
4000 (فلز-مدرن)
40 <
صندوق 3000/4000 40 <

نورپردازی محیط های اداری

نورپردازی ساختمان های عمومی مانند مراکز اداری دارای قواعد و استاندار های مختص خود می باشد. از آن جا که بیشتر فعالیت های اداری در طول روز انجام می شود بنابراین چراغ های روشنایی نقش مکمل را ایفا می کنند. ساختمان های اداری که عرض زیادی دارند معمولا در بخش های مرکزی با مشکل کمبود نور طبیعی و مستقیم مواجه هستند. از این رو تامین نور کافی در این مراکز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نورپردازی محیط های اداری

در طراحی روشنایی محیط های اداری باید به این نکته توجه نمود که 100 الی 150 لوکس روشنایی برای این فضا ها مناسب و کافی می باشد. نور مورد نیاز برای فضا های اداری معمولا 200 تا 300 لوکس می باشد که این مقدار برای روی میز کار تا 500 لوکس افزایش می یابد. با تقسیم کردن بهره روشنایی چراغ خود بر اساس لومن به سطح مقطع تابش می توانید سطح روشنایی چراغ خود را بر اساس لوکس بدست آورید. البته توجه به این نکته ضروری است که نور محیط کار نباید به گونه ای باشد که چشم افراد را اذیت کند. در یک محوطه اداری نور مصنوعی می تواند نزدیک پنجره ها قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور مصنوعی و طبیعی به حداقل برسد.

از شیوه های نوین نورپردازی در محیط های اداری استفاده از چراغ های خطی می باشد که با ظاهری زیبا و مدرن علاوه بر تامین روشنایی، به زیبایی محیط نیز می افزاید. این چراغ ها دارای ابعاد مختلفی هستند و به سه صورت روکار، توکار و آویز نصب می شوند.

چراغ های خطی به سبب ایجاد نور یکنواخت و بدون چشمک مناسب محیط های اداری هستند. نوع LED چراغ های خطی مصرف انرژی پایینی داشته و استفاده از آن ها به صورت پشت سرهم و یا ردیفی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. در سالن های کنفرانس نیز برای بهتر دیدن چهره افراد و روشن کردن سطح میز ها ضمن تنوع در نورپردازی، تامین میزان 400 لوکس روشنایی لازم می باشد.

نورپردازی با چراغ های خطی

در چراغ های اداری و تجاری از لامپ های فلورسنتی و یا لامپ های LED استفاده می شود. چراغ های اداری و تجاری می توانند به صورت توکار یا روکار مورد استفاده قرار گیرند و هرکدام از آنها را می توان به شکل آویز نیز نصب گردند. در دفاتر کار چراغ های آویز در ارتفاع حدود 60 سانتیمتر آویزان می شوند و ترکیبی از نور مستقیم و غیر مستقیم را روی سطح مورد نظر ایجاد می نمایند.

چراغ اداری و تجاری در سایز 60 در 60 در مدل های 48 و 60 وات یکی از پرمصرف ترین محصولات اداری می باشد که در دسته چراغ های پنلی قرار دارد، این محصول را می توان به عنوان روشنایی سقفی در سالن های تجاری، اداری، اتاق های کار، بیمارستان ها و غیره مورد استفاده قرار داد. نورپردازی این پنل ها را می توان به نحوی طراحی کرد که فضای مورد نظرمان کوچک یا بزرگ نمایش دهد. نور چراغ های پنلی ال ای دی، با کیفیت و با بهره وری بالایی می باشد. چراغ های پنلی دارای ضخامت کمی می باشند و بسیار باریک هستند. این چراغ ها از طول عمر بالا و در حدود سی هزار ساعت برخوردارند و ضمن مصرف پایین انرژی، فاقد اشعه های مضر می باشند. از این چراغ ها در ادارات و اتاق های کنفرانس و مراکز آموزشی و بیمارستان ها و مراکز تجاری استفاده می شود. این پنل ها به صورت توکار و روکار و در شکل های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

برندهای مطرح روشنایی اداری، تجاری و فروشگاهی

  • نمانور
  • رادنور 
  • آذر طیف
  • مانی نور
  • مازی نور 
  • تابشگران نور 
  • داتیس
  • پرتو افشان
  • هیپو
  • تابشگران نور
  • آلتون رای
  • کارکسی
  • پارس شعاع توس
  • نفیس نور
  • افراتاب
  • اکووات

مزایای چراغ اداری، تجاری و فروشگاهی

در ادامه چند مورد از ویژگی های چراغ اداری و تجاری مطلوب بیان می گردد:

  • کم مصرف بودن
  • ایجاد نور یکنواخت با هدف عدم ایجاد خیرگی چشم
  • زیبایی و ظرافت ظاهری
  • عدم ایجاد نور آزار دهنده

همانطور که قبلا ذکر گردید تامین روشنایی مطلوب توسط چراغ هایی با ویژگی های مذکور سبب افزایش راندمان، کاهش ميزان حوادث حين كار، زیباتر شدن فضا و دکوراسیون داخلی فروشگاه و هم چنین حفظ سلامت چشم و قدرت بينايی و کاهش خستگی اعصاب کارکنان می گردد.

مزایای نورپردازی صحیح و استفاده از تجهیزات روشنایی در مراکز فروشگاهی، تجاری و اداری مناسب به شرح زیر است: 

  • تامین ایمنی برای محل های تاریک 
  • جلب نظر و توجه مشتریان و مراجعین
  • افزایش روحیه و تمرکز مراجعین و بازدید کنندگان
  • جلوگیری از خستگی چشم و سردرد
  • افزایش زیبایی محیط و ایجاد تنوع در فضای ظاهری
     
faq

پنل های چهارگوش به طور معمول با اضلاع 30 تا 120 سانتی متر و پنل های دایره ای معمولا از قطر 30 سانتی متر تا 60 سانتی متر تولید و عرضه می شوند. پنل های 60 در 60 محبوب ترین اندازه در پنل ها می باشد.

از نظر نور و کیفیت هر دوی این چراغ ها به یک اندازه کارآمد هستند. از لحاظ کارکرد فیزیکی محصول، چراغ توکار مناسب سقف های کوتاه و کاذب است و چراغ روکار مناسب سقف های بلند و گچی می باشد.

 چراغ های LED از نوع COB شامل چندین دیود متمرکز در یک برد هستند و چراغ های LED از نوع SMD ماژول ها به صورت پراکنده روی یک پنل قرار دارند. به همین دلیل نور حاصل از COB متمرکز تر و تیز تر است و نور حاصل از SMD گسترده تر و پراکنده تر است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: