بچینگ پلانت چیست؟

گاهی اوقات در بعضی از پروژه ها به دلیل مصرف زیاد بتن، احداث یک ایستگاه تولید بتن با صرفه تر از خرید، از کارخانه بتن و هزینه های حمل و نقل آن است. در پروژه های عمرانی مانند راه سازی و احداث یک سازه بزرگ به یک ایستگاه تولید بتن با مقیاس مناسب پروژه نیاز است. بچینگ پلانت (دستگاه ساخت بتن آماده) یا ایستگاه تولید بتن مانند ترازو عمل می کند و به منظور ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد. جهت تولید بتن، مصالح ذخیره شده با طرح اختلاط (نسبت مواد) مشخص با یکدیگر ترکیب می شوند. محاسبه طرح اختلاط به عوامل مختلفی مانند اسلامپ، میزان آب و سیمان، اندازه بزرگ ترین سنگدانه و موارد دیگر بستگی دارد. ساخت بتن در این دستگاه به صورت عمودی انجام می شود و بتن تولید شده از قسمت تخلیه بچینگ پلانت خارج می گردد. بچینگ پلانت در سه نوع زیر ارائه می شود:

  • بچینگ پلانت دراگلاینی یا ستاره ای
  • بچینگ پلانت فیدری یا خطی (بچینگ پلانت لایناربین)
  • بچینگ پلانت سیار (بچینگ موبایل)

کاتالوگ معرفی دستگاه بچینگ پلانت

لیست قیمت بچینگ پلانت

فیلم معرفی بچینگ پلانت

مشخصات فنی دستگاه بچینگ بتن

بدون تردید بتن یکی از مهمترین مصالح برای ساخت سازها در اندازه های متفاوت می باشد. همانطور که در قسمت بالا توضیح داده شد بچینگ یکی از روش های ایجاد بتن در محل احداث سازه بوده که براساس عملکرد به دو دسته ثابت و پرتابل (قابل حمل) و بر اساس نوع سیستم انتقال مصالح به دو دسته نوار نقاله (لایناربین) یا سیم بکسل (دراگلاین) تقسیم می شوند. اکنون با بچینگ پلانت یا بچ پلانت، انواع آن و مشخصات فنی و طرز کار هر نوع آشنا خواهیم شد.

مشخصات فنی ایستگاه مرکزی بتن
نوع سیستم دراگلاین یا لایناربین
نوع تولید بتن تر یا خشک
ظرفیت تولید بتن (متر مکعب در ساعت) 40، 70، 90، 120 و 180
ظرفیت تولید هر بچ (متر مکعب) 0.5 الی 3
انواع حجم میکسر (لیتر) 750، 1000، 1500، 2000، 2500 و 3000
سیستم تخلیه بتن هیدرولیکی
سیستم انتقال سیمان اسکرو
قطر اسکرو (اینچ) 6، 8، 10 و 12
سیستم انتقال مصالح نوار نقاله یا باکت
سیستم آب رسانی کنتوری یا باسکولی
برق مصرفی (ولت) 380

دستگاه بچینگ پلانت دراگلاینی

در سیستم بچینگ پلانت دراگلاینی با استفاده از شن کش و سیم بکسل تقریبا 13 متری (دراگلاین)، مصالح به داخل دستگاه هدایت می شود و توزین انجام می گیرد. در این سیستم نیاز به استفاده از لودر نیست و برای حمل مصالح دپو شده از پارتیشن ها، جرثقیل ثابت بروی بچینگ نصب می شود که وظیفه انتقال مصالح را بر عهده دارد و جزء ویژگی های آن به شمار می رود. این سیستم نیاز به یک اپراتور مجزا جهت کنترل باسکول و همچنین خطرات ایمنی برای افراد نزدیگ دراگلاین در داخل کارگاه ایجاد می نماید. اما بچینگ پلانت دراگلاینی از قدیمی ترین دستگاه های تولید بتن است و نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد دارد، بنابراین کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. حجم بتن خروجی در بچینگ پلانت داراگلاینی 40 متر مکعب تا 120 متر مکعب می باشد، همچنین باید توجه داشت که ظرفیت مفید بارگیری 10 درصد از ظرفیت اسمی کمتر می باشد.

بچینگ پلانت دراگلاینی

دستگاه بچینگ پلانت فیدری یا لایناربین

در این سیستم، مصالح به وسیله نوار نقاله یا باکت منتقل و مخزن های مصالح توسط لودر پر می شود. این مدل برای استفاده در پروژه هایی که حجم استفاده از بتن بالا است مانند کارخانه های تولید بتن، سد سازی، اجرای فونداسیون یا احداث برج ها کاربرد دارد. همچنین در این نوع بچینگ پلانت، سیستم توسط اتاق فرمان کنترل می شود این موضوع باعث می شود دستگاه نیاز به اپراتور اختصاصی نداشته باشد. از ویژگی های دستگاه می توان به قابلیت ساخت انواع دانه بندی برای بتن، اشاره نمود. حجم بتن خروجی متناسب با سایز دستگاه از 40 متر مکعب تا 180 متر مکعب می باشد. این ظرفیت اعلام شده، ظرفیت اسمی دستگاه بوده و ظرفیت مفید آن 10 درصد کمتر می باشد.

بچینگ پلانت فیدری

این مدل پرکاربرد ترین نوع بچینگ پلانت می باشد و در دو تیپ زیر ساخته می شود:

  • دستگاه بچینگ پلانت ثابت
  • دستگاه بچینگ موبایل

دستگاه بچینگ موبایل

بچینگ سیار (بچینگ موبایل یا بچینگ پرتابل) به صورت یکپارچه بروی شاسی قرار می گیرد و به وسیله محور و چرخ قابل جابجایی می باشد. اجزای بچینگ موبایل همانند بچینگ ثابت می باشند و تنها تفاوت آن در قابل حمل بودن است. بچینگ موبایل در پروژه های وسیع که در مدت زمان کوتاه به حجم بالای بتن نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد که نصب و راه اندازی آسان دارد. بچینگ موبایل دارای تانکر آب 3000 لیتری می باشد که نیاز به تانکر کارگاهی را حذف می کند، همچنین دارای سیلوی 50 تنی است که عملا به سیلوی سیمان جداگانه احتیاج نیست. عمده مصرف این بچینگ سیار در کارخانه های تولید بتن آماده و پروژه های راهسازی می باشد. حجم بتن خروجی در بچینگ پلانت سیار از 40 متر مکعب تا 90 متر مکعب متناسب با روانی بتن ساخته شده متغیر است. به این نکته دقت داشته باشید که اختلاف ظرفیت مفید با ظرفیت اسمی 10 درصد می باشد.

بچینگ پلانت موبایل

مشخصات فنی بچینگ موبایل
ظرفیت (مترمکعب در ساعت) 60
حجم بارگیری مصالح (مترمکعب) 40
ظرفیت تولید هر بچ (مترمکعب) 1
عرض نوار نقاله (سانتی متر) 60 تا 80
قطر لوله اسکرو (اینچ) 3 تا 8
ارتفاع تخلیه (متر) 4
سیستم آب رسانی مخزن آب

بچینگ پلانت تر و بچینگ پلانت خشک

ترکیب مصالح به دو گروه بتن تر و بتن خشک انجام می شود.

  • بچینگ پلانت تر (ساخت بتن میکس شده): مصالح به همراه آب داخل میکسر با یکدیگر مخلوط شده و بتن به صورت آماده و یکنواخت قابل استفاده است.
  • بچینگ پلانت خشک (ساخت بتن خشک): مصالح سنگی با نسبت وزن مشخص ترکیب شده و پس از انتقال به تراک میکسر، آب اضافه می گردد.

تجهیزات بچینگ پلانت

دستگاه های بچینگ پلانت جهت ساخت بتن مورد نیاز، از تجهیزات مختلفی ساخته شده اند تا بتوانند بتن خوب و با کیفیت را در حداقل زمان تولید کنند که مهمترین تجهیزات و اجزا دستگاه بچینگ پلانت عبارتند از:

  • سیلوهای سیمان
  • منبع و کنتور آب
  • مخزن شن و ماسه (فیدر)
  • اسکرو
  • باسکول
  • باکت
  • دیگ میکسر
  • نوار انتقال مصالح
  • اتاق اپراتور

سیلوی سیمانی

برای ذخیره سیمان مصرفی در ساخت بتن، از سیلوهای استوانه ای شکل که به روی پایه های بتنی نصب می گردد، استفاده می شود. ظرفیت سیلوهای سیمان معمولا 30 تا 1000 تن می باشد و با توجه به حجم پروژه در ایستگاه بچینگ پلانت بین 3 تا 5 سیلو وجود دارد. لازم به ذکر است، سیلوهای ذخیره برای تیپ های مختلف سیمان به صورت مجزا می باشد.

سیلوی سیمان بچینگ پلانت

منبع و کنتور آب

آب مورد نیاز جهت انتقال به داخل میکسر به وسیله پمپ آب تامین می گردد. برای طرح اختلاط و اندازه گیری از کنتور استفاده می شود. ظرفیت آب مورد نیاز برای یک کارگاه به طور تقریبی 10000 لیتر می باشد.

کنتور آب بچینگ پلانت

مخزن شن و ماسه

جهت ذخیره سنگدانه های ریز و درشت (شن بادامی، نخودی و ماسه) مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن ذخیره سازی شن و ماسه از 3 تا 6 خانه به صورت جدا از هم ساخته می شود و سنگدانه ها به وسیله دیوار حائل از یکدیگر جدا می گردد.

مخزن شن و ماسه بچینگ پلانت

اسکرو

دستگاه لوله ای شکلی است که برای انتقال سیمان از سیلو به باسکول و از باسکول به میکسر کاربرد دارد. در داخل لوله، یک مارپیچ آهنی قرار دارد که به وسیله الکتروموتور دوران می کند و سبب انتقال سیمان از دهانه پایینی به دهانه بالایی می گردد. همچنین قطر لوله اسکرو دارای سایز 6 تا 12 اینچ می باشد.

اسکرو بچینگ پلانت

باسکول

باتوجه به طرح اختلاط، مقدار معینی از شن و ماسه و سیمان توسط باسکول (لودسل) اندازه گیری می شود. ظرفیت باسکول برای اندازه گیری به 6 تن نیز می رسد.

باسکول بچینگ پلانت

باکت

برای انتقال مصالح به داخل میکسر از باکت استفاده می شود. باکت برای جابجایی روی ریل حرکت می کند.

باکت بچینگ پلانت

دیگ میکسر

مصالح مورد نیاز برای ساخت بتن به داخل میکسر منتقل می شود. دیگ حجم متنوع مانند 0.5، 0.75 و 1 متر مکعب دارد. در انواع بچینگ ها از میکسرهای مختلفی استفاده می شود که متداول ترین آن ها میکسر تویین شفت (Twin Shaft) و پن میکسر (Pan Mixer) هستند.

  • تویین شفت میکسر: در این نوع میکسر عملیات اختلاط به صورت چرخش دو محور افقی که در خلاف جهت یکدیگر به کمک الکتروموتور و گیربکس حرکت می کند، انجام می گیرد. روی هر محور بازوهایی وجود دارد که شامل تعدادی تیغه می شود. حجم این میکسر 500 تا 4500 لیتر بوده و قابلیت اختلاط 1 تا 3 مترمکعب مصالح بتن دارد.

توئین شافت بچینگ پلانت

  • پن میکسر: در این نوع میکسر اختلاط به صورت عمودی انجام می گیرد که با چرخش تیغه ها به کمک الکتروموتور و گیربکس، مصالح مخلوط می گردد. این نوع میکسر 500 تا 4500 لیتر حجم و توانایی اختلاط 0.5 تا 2 متر مکعب مصالح بتن را در هر بچ دارد.

پن میکسر بچینگ پلانت

نوار انتقال مصالح

انتقال شن، ماسه و سیمان از سیلو به باسکول از طریق نوار نقاله و به وسیله گیربکس و الکتروموتور انجام می شود. معمولا عرض نوار نقاله یا تسمه نقاله بین 60 تا 100 سانتی متر است.

نوار نقاله بچینگ پلانت

اتاق اپراتور

جهت نظارت بر نحوه عملیات ساخت بتن و دریچه ها، فرد مسئول داخل اتاق اپراتور قرار می گیرد تا وزن و حجم مشخصی از مصالح به داخل میکسر هدایت شود.

اتاق اپراتور بچینگ پلانت

فرآورده های تولید شده با دستگاه بچینگ پلانت

  1. تولید بتن معمولی (برای اکثر پروژه های عمرانی استفاده می شود.)
  2. تولید بتن روسازی (روسازی خیابان و بزرگ راه ها و غیره)
  3. تولید بتن حجیم یا RCC (بتن غلتکی)
  4. تولید بتن لوله های بتنی و بلوک سازی

نحوه کار بچینگ پلانت

  • قسمت های مختلف دستگاه مانند میکسر، کمپرسور، پمپ روغن هیدرولیک و نوار انتقال روشن می شود. لازم به ذکر است که در ابتدا بایستی باسکول ها، خالی از مصالح باشد.
  • سنگدانه ها (شامل شن و ماسه) با تعیین درصد اختلاط برای توزین، بوسیله باکت و روی نوار نقاله منتقل می شوند. برای سیمان نیز چنین اتفاقی رخ می دهد. سپس مصالح مخلوط می شوند.
  • پس از اختلاط مصالح، آب از طرف منبع آب به ترکیب اضافه می شود (در بچینگ پلانت تر).
  • مصالح نام برده شده، متریال اصلی برای ساخت بتن هستند اما ممکن است در برخی بتن ها افزدونی خاصی مانند پوزولان ها، زودگیر کننده ها، دیر گیر کننده ها و غیره استفاده شود.
  • در این حالت ماده افزودنی در یک مخزن کوچک تر نسبت به مخزن آب قرار گرفته و بارگیری می شود.
  • بعد از انجام مراحل بالا، ترکیب بدست آمده داخل میکسر هدایت می شود و مصالح تا رسیدن به درصد همگنی مشخص ترکیب می شود.
  • زمان آماده سازی بتن به نسبت آب موجود وابسته است و هرچه میزان آب بیشتر باشد، مدت زمان بیشتر خواهد بود.

ساختار سیستم بچینگ پلانت

ساختار بچینگ پلانت

  1. سیلوی سیمان
  2. اتاق اپراتور
  3. اسکرو انتقال سیمان
  4. باسکول
  5. میکسر اختلاط مصالح
  6. فیدر (مخزن) ذخیره مصالح
  7. سیستم توزین مصالح
  8. تراک میکسر
  9. محفظه غبارگیر

معیارهای انتخاب بچینگ پلانت مناسب

  • ظرفیت تولید بتن
  • فضا و محدوده نصب بچینگ
  • نوع و کیفیت میکسر بتن
  • مدت زمان استفاده
  • نوع مصالح مصرفی

کاربرد بچینگ پلانت

ایستگاه مرکزی تولید بتون یا بچینگ بتن از انواع ماشین آلات ساختمانی است که به منظور تولید بتن در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. انجام مراحل تولید بتن برای یک بچ انجام می شود. در پروژه های بزرگ که ابعاد و حجم بتن زیاد است بچینگ پلانت در محل پروژه قرار می گیرد ولی در پروژه های کوچک این دستگاه از محل پروژه فاصله دارد و با استفاده از ماشین حمل بتن (مثل تراک میکسر) منتقل می شود. بچینگ پلانت یک متری می تواند در هر ساعت تقریبا 60 تا 70 متر مکعب و بچینگ پلانت نیم متری 30 تا 40 متر مکعب بتن را تولید نماید.

مزایای دستگاه بچینگ پلانت بتن

  • تولید حجم بالای بتن
  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • صرفه جویی در مصرف مصالح
  • توزین دقیق مصالح
  • میکس و اختلاط دقیق مصالح

نکات ایمنی نصب ایستگاه مرکزی بتن

  • در محل نصب بچینگ باید زیرسازی مناسب اعم از کوبیدن و تسطیح خاک و ایجاد فنداسیون مناسب صورت گیرد.
  • قسمت های مختلف شاسی به وسیله اتصال جوش یا به صورت پیچ و مهره مستحکم شود. همچنین پایه های اصلی باید روی سطح زمین تراز گردد.
  • مسیر بالابر و واگن حمل مصالح باید با استفاده از فنس محافظت شود.
  • در تابلو فرمان باید حتما کلید قطع اضطراری تعبیه شده باشد.
  • در مجاورت اتصالات آب از نصب الکتروموتور خودداری گردد.
  • به منظور توقف دستگاه در زمان باز شدن درب میکسر، روی درب میکسر بتن میکروسوئیچ نصب گردد.

نکات ایمنی در زمان استفاده از بچینگ

  • سیستم بچینگ حتما به سیم ارت متصل شود.
  • در زمان کار با دستگاه بچینگ از وسایل ایمنی مانند دستکش، ماسک، کلاه و کفش ایمنی استفاده گردد.
  • در زمان اختلاط مصالح به هیچ عنوان درب میکسر بتن را باز نکنید.
  • در زمان گرفتگی مارپیچ اسکرو از پوتک لاستیکی استفاده کنید.
  • در زمان تخلیه سیمان از محتوای سیلو مطمئن شوید، زیرا پر بودن سیلو می تواند منجر به سر ریز شدن سیمان شود.
  • تراک میکسر جهت بارگیری در قسمت زیر بچینگ راهنمایی گردد.

سرویس و نگهداری بچینگ پلانت

  • در نوار نقاله، روغن هیدرولیک به صورت دوره ای بررسی شود.
  • آچارکشی الکتروموتور و گریس کاری قسمت های مختلف به صورت منظم انجام گیرد.
  • در مناطق سردسیر برای جلوگیری از یخ زدگی مصالح از سیلوهای ویژه استفاده شود.
  • واسکازین گیربکس هر 1000 ساعت تعویض شود.
  • سیم کشی ها و کابل های بچینگ پلانت به طور منظم بازدید شوند.
  • پس از پایان کار برای نظافت، برق دستگاه قطع گردد.

هایپر صنعت فامکو به عنوان ارائه دهنده ماشین آلات ساختمانی و راهسازی، محصولات ارائه شده توسط ممتازترین سازندگان و تولید کنندگان بچینگ پلانت را در اسرع وقت به سراسر کشور ارسال می نماید.

لیست قیمت بچینگ پلانت

جهت استعلام قیمت ماله پروانه ای روی لینک مربوط به هر محصول کلیک کرده یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

قیمت دستگاه تولید بتن آماده
ردیف شرح
1 قیمت بچینگ پلانت دراگلاینی
2 قیمت بچینگ پلانت لایناربین
3 قیمت بچینگ پلانت سیار

faq

جهت تولید بتن مصرفی یک پروژه با ساخت و ساز بزرگ و رعایت طرح اختلاط برای کاهش هزینه های خرید و حمل بتن، مورد استفاده قرار می گیرد و متناسب با مقایس و حجم بتن مصرفی پروژه در انواع بچینگ پلانت سیار یا موبایل، بچینگ پلانت لایناربین و بچینگ پلانت دراگین تقسیم بندی می شوند.

در بچینگ پلانت دراگلاینی عملیات دپو و بارگیری مصالح توسط شن کش و سیم بکسل، برای هدایت مصالح به داخل دستگاه استفاده می شود و میزان تولید بتن از 40 تا 120 متر مکعب متغیر است. در بچینگ پلانت لایناربین نیز عملیات بارگیری و دپو توسط لودر انجام شده و مصالح به وسیله نوار نقاله توزین می گردند که حجم خروجی بتن متناسب با دانه بندی از 40 تا 150 متر مکعب متغیر است. بچینگ پلانت موبایل نیز مکانیزمی همانند بچینگ پلانت فیدری دارد با این تفاوت که شاسی بوسیله یک محور قابلیت جابجایی دارد و میزان بتن خروجی تولید شده در آن 50 متر مکعب است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
هیوا قادری
ارسال شده در : چهارشنبه 17 آبان 1402

سلام، وقت بخیر. برای اتمام این کارگاه چقد سرمایه می خواد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 18 آبان 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.