ستون ریز (ستون ریز بتن) چیست؟

ستون ها یکی از مهم ترین اجزای اصلی سازه هستند که وظیفه آنها تحمل بار و انتقال آن به فونداسیون سازه می باشد. در گذشته ریختن بتن ستون ها در ارتفاع کار بسیار دشوار و زمان گیری بود، این کار توسط اپراتور با استفاده از یک مخزن صورت می گرفت، از این رو کیفیت بتن ستون پس از باز نمودن قالب ها در حد استاندارد نبود. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در بخش ساختمان و ماشین آلات ساختمانی، دستگاهی برای سهولت ریختن بتن ستون ها مطابق با نیاز امروزه طراحی و عرضه بازار شده است. ستون ریز دستگاهی است که بتن را به صورت مکانیزه با استفاده از باکتی که بر روی ریل می باشد و توسط سیم بکسل به الکتروموتور متصل شده است و بتن را در ارتفاع مورد نظر بالا برده و عمل پر نمودن ستون را انجام می دهد.

کاتالوگ معرفی دستگاه ستون ریز

لیست قیمت ستون ریز بتن

مشخصات فنی ستون ریز ساختمان

ستون ریز ساختمانی دستگاهی مناسب برای بتن ریزی داخل قالب ستون های ساختمان های در حال اجرا می باشد که در ارتفاعی واقع شده اند که دسترسی به آنها توسط پمپ هوایی مقدور نبوده یا در موقعیتی قرار دارند که لازم است بتن ریزی به صورت دستی اجرا شود. از این جهت استفاده از ستون ریز ساختمان به جای پمپ هوایی جهت انتقال بتن به بالای ستون تنها راه ممکن و اصولی می باشد. ستون ریز ساختمانی در ابعاد مختلف قابل دسترس می باشد. ستون ریزها عمدتا از یک باکت متحرک حمل بتن به بالای دکل استفاده می کنند که این باکت روی ریل طراحی شده دکل ثابت و یا متحرک توسط سیم بکسل و با چرخش قرقره توسط موتور الکتریکی سه فاز و یا تکفاز به حرکت در می آید.

انواع ستون ریز ساختمان

ستون ریز یک دستگاه ارابه شکل جهت ریختن بتن ستون ها می باشد که در ظرفیت های مختلف ساخته شده و همچنین در انواع جابجایی به صورت چرخ کارگاهی و چرخ خودرویی و در مدل های زیر قابل سفارش می باشد.

ستون ریز برقی (ستون ریز ثابت)

ستون ریز برقی (ستون ریز ثابت) از یک باکت جابجا شونده، نقاله جهت هدایت مخزن به بالای ستون، الکتروموتور، گیربکس، سیم بکسل و قرقره جهت جابجایی و بالا بردن مخزن و همچنین 4 چرخ جهت جابجایی و انتقال راحت دستگاه درظرفیت های مختلف ساخته و به بازار عرضه می شوند.

ستون ریز

مشخصات فنی ستون ریز برقی
نوع انرژی مصرفی برق سه فاز و تک فاز
توان الکتروموتور (hp) 3
تعداد دور الکتروموتور (rpm) 1400
گیربکس حلزونی vf86
آمپر در زمان شروع به کار (A) 16.3
ولتاژ (V) 220
سرعت (متر بر دقیقه) 15
قطر سیم بکسل (mm) 8
ظرفیت باکت (kg) 100~150

ستون ریز گردان

ستون ریز گردان از یک دکل گردان برای انتقال مصالح به پای ستون استفاده می کند و مکانیزمی شبیه به جرثقیل دارد. به این صورت که مصالح توسط یک باکت 110 لیتری متصل شده به سیم بکسل (طول 30 متر و قطر 8 میلیمتر) جهت جابجایی به یک دکل (7 متری) متصل شده اند. سیستم بارگیری آن به صورت گردان بوده و می توان باکت را در هر محلی بارگیری نمود. الکتروموتور استفاده شده در این ستون ریز قدرت 3 اسب بخار دارد و دکل های استاندارد آن در مدل های زیر ارائه می شود:

  1. دکل 6 متری با ارتفاع عملیاتی 4.5 متر
  2. دکل 7 متری با ارتفاع عملیاتی 5.5 متر

مشخصات فنی ستون ریز گردان
نوع برق مصرفی تک فاز یا سه فاز
توان الکتروموتور 3 اسب بخار
تعداد دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه
طول ریل 7 متر
آمپر در زمان شروع کار 16.3 آمپر
وزن دستگاه 559 کیلوگرم
ظرفیت باکت 110 لیتر
نوع گیربکس VF86
قطر سیم بکسل 8 میلیمتر
طول سیم بکسل 30 متر
تعداد چرخ 4
سرعت بالابری 16 متر در دقیقه
ارتفاع مفید ستون ریز 5.5 متر
زمان مونتاژ حدودا 60 دقیقه
نوع سیم بکسل معمولی یک لا کنف

مزایای استفاده از ستون ریز ارائه شده توسط شرکت فامکو
  1. افزایش سرعت بتن ریزی، کاهش زحمات و هزینه های مربوط به کارگران
  2. سهولت مونتاژ و دمونتاژ دستگاه
  3. ایمنی بالا و تضمین سلامتی کارگران
  4. بالا بردن ضریب اطمینان و از بین بردن خطر سقوط باکت 5- راحتی مونتاژ و دمونتاژ دستگاه

روش کار دستگاه ستون ریز

نحوه کارکرد دستگاه ستون ریز شباهت زیادی به بالابر ساختمانی دارد با این تفاوت که جهت حرکت، در دستگاه ستون ریز بصورت شیب دار است. باکت توسط اپراتور بارگیری می شود و نیروی مورد نیاز برای گشتاور گیربکس توسط الکتروموتور تامین می گردد که حرکت دورانی گیربکس باعث جابجایی باکت روی ریل می شود.

ستون ریز ریلی

ستون ریز ریلی از یک باکت، نوار نقاله جهت بالابردن باکت به بالای ستون،قرقره، الکتروموتور تک فاز 3 اسب و 4 چرخ کارگاهی تشکیل شده است و ستون ریزهای ریلی معمولا در ارتفاع های 3.30 و 4 متر به مشتریان عزیز ارائه می گردد در ستون ریز های ریلی بارگیری مصالح به صورت دستی توسط نیروی اپراتورصورت گرفته و در پروژه هایی که حجم بالای تولید ندارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد دستگاه ستون ریز
  1. قابل استفاده جهت ریختن ستون های از ارتفاع 2 تا 7 متر
  2. بتن ریزی دیوارهای برشی و قالب های ستون
  3. از جدا شدگی ستون ها تا ارتفاع 7 متر جلوگیری می کند.

ستون چیست؟

ستون: به عضوی از ساختمان گفته می شود که به صورت عمودی در ساختمان نصب گردیده و تحمل نیروهای محوری را دارد، ستون ها از ارکان بسیار مهم به حساب می آیند. امروز ستون ها یا از جنس فولاد یا از بتن مسلح ساخته می شوند.

مراحل بتن ریزی ستون ها به شرح ذیل می باشد:

  • آرماتوربندی

بعد از بریدن اندازه دقیق میل گردها و ساخت خاموت موردنیاز کارگرها شروع به آرماتوربندی ستون ها می کنند. بدین صورت که در جای ستون ها در ادامه بر روی میلگردهای انتظار ستون ها شروع به ساخت شبکه آرماتور می کنند.

کاربرد ستون ریز

  • قالب بندی ستون

قالب بندی معمولا به 3 صورت انجام می گردد:

  1. قالب بندی فلزی
  2. قالب بندی چوبی
  3. قالب بندی آجری

رایج ترین نوع قالب ها، قالب های فلزی هستند. قالب های فلزی به اندازه های متفاوت وجود دارد که باید با استفاده از پین آن ها را به هم چسباند. قالب ها را با توجه به ابعاد ستون ها به صورت گونیا روی زمین می سازند، پس از ساخت قالب ها بخش درونی آن ها را با روغن آغشته می کنند تا پس از بتن ریزی بتن به قالب ها نچسبد. بعد از آن با توجه به نقشه های سازه مکان دقیق قالب ها را توسط دوربین نقشه برداری روی زمین علامت گذاری می کنند. پس از آن قالب ها را توسط تاور کردن برداشته شده و در جای تقریبی خود قرار می گیرد. سپس دو قالب گونیا شکل توسط کارگرها در جای دقیق خود قرار می گیرد و به یکدیگر پین می شود. برای استحکام بیشتر و جلوگیری از جدا شدن آن ها در هنگام بتن ریزی پشت قالب ها میله هایی را به صورت تکیه گاه قرار می دهند.

کاربری ستون ریز

  • تراز کردن قالب ها

بعد از آرماتوربندی و بستن قالب ها پیش از مرحله بتن ریزی بایستی از تراز بودن قالب ها اطمینان حاصل گردد. این عمل بدین صورت انجام می شود که بسته به اندازه دیوار ریسمان هایی را به صورت عمودی به قالب می بندند و فاصله قالب تا این ریسمان ها را اندازه می گیرند که برای تراز بودن قالب ها بایستی فاصله ابتدا و انتهای قالب از ریسمان یکسان باشد.

بتن ریزی ستون

در بتن ریزی ستون ها توجه به موارد زیر الزامی می باشد:

  • جهت بتن ریزی ستون ها معمولا بتن را توسط ماشین های حمل بتن (میکسر) در محل بتن ریزی می آورند، باید دقت شود هیچ گاه بدون نظارت مهندس ناظر به بتن آب اضافه نگردد چون این امر مقاومت بتن را به شدت کاهش می دهد.
  • هنگام تخلیه کردن بتن از میکسر، مقداری از بتن که در ابتدا از میکسر تخلیه می گردد دانه بندی مناسبی نداشته و نمی توان از آنها در کارهای ساختمانی استفاده کرد.

ستون ریز بتن

  • در بتن ریزی حتما باید از دستگاه ویبره استفاده کرده و پیمانکاران موظف به چک کردن دستگاه ویبره خود و اطمینان حاصل کردن نسبت به کارکرد درست آن می باشند.

ستون ریز بتن

انواع ستون های بتنی از نظر شکل مقطع

  1. ستون های با مقطع مربع (حداقل ابعاد مقطع 30*30 سانتیمتر)
  2. ستون با مقطع مربع مستطیل (حداقل ابعاد 40*25 سانتیمتر)
  3. ستون هایی با مقطع چند ضلعی منتظم (حداقل طول ضلع 20 سانتیمتر)
  4. ستون هایی با مقطع دایره (استوانه ای) (حداقل قطر مقطع 25 سانتیمتر)

نحوه استفاده از ستون ریز
  1. ابعاد ستون ها توسط مهندس طراح، طراحی شده و آرماتور گذاری آن مطابق با نقشه های اجرایی، اجرا می گردد.
  2. پس از میلگرد گذاری و بستن خاموت میلگردها نوبت به قالب بندی ستون ها می باشد. (اندازه قالب ها متناسب با پروژه تعیین می گردد.)
  3. پس از چک نمودن تراز و شاقول بودن ستون ها بتن ریزی ستون را شروع می کنیم.
  4. ستون ریز را در محل مورد نظر تنظیم می کنیم.
  5. باکت ستون ریز را از مصالح مصرفی (بتن) پر می نماییم.
  6. با فشردن دکمه بالابر باکت را تا ارتفاع مورد نظر بالا می بریم.
  7. سپس از بتن داخل باکت برای پر نمودن ستون استفاده می کنیم.

رعایت نکات زیر در ستون ریزی الزامی می باشد:
  • آرماتورهای ریشه، باید به وسیله خاموت به هم متصل شده و داخل پی به خوبی استقرار پیدا کند در حقیقت باید خاموت های ستون مثل ریشه درختان تا داخل پی ادامه یابد.

فروش ستون ریز

  • چنانچه قالب های مورد استفاده برای بتن ریزی نو نباشند و از قالب هایی استفاده شود که قبلا برای بتن ریزی استفاده شده است باید تکه های بتن که از بتن ریزی قبلی بر روی قالب مانده اند را از قالب جدا کرد سپس با جارو، خرده بتن را از روی قالب تمیز کرد.
  • برای اتصال بهتر بتن سقف با بتن سر ستون، میلگردهای انتظاری در سر ستون تعبیه می شوند.

بالابر ستون ریز ریلی

  • بعد از اتمام بتن ریزی و ویبره کردن ممکن است تراز قالب بتن به هم بخورد (به علت فشار جانبی ارتعاشات ویبره) به همین دلیل بعد از اتمام بتن ریزی و ویبره کردن دوباره قالب را شاقول می کنند و تنظیمات قالب را انجام می دهند.
  • برای آب پاشی حتما از گونی برای پیچیدن دور ستون های استفاده کنید، و گونی ها را خیس نگه دارید. بدون گونی عملا به دلیل سطح زیاد ستون، آب پاشی تنها هیچ تاثیری روی آن نمی گذارد، بالاخص در تابستان که هوا گرم است و میزان تبخیر بسیار بالاست.

نکات ستون ریزی

  • در ستون های طبقه آخر برای مهار کامل میلگردها بایستی میل گردهای طولی با زاویه 90 درجه خم شود. طول مهاری خم با توجه به قطر میلگرد طولی بایستی رعایت شود.

بتن ریزی قالب های ستون

  • انتقال بارها به پی وظیفه اصلی ستون ها می باشد، همین مسئله انتخاب محل ستون ها و فاصله آنها از یکدیگر را بسیار حائز اهمیت می کند. فاصله ستون ها و محلی که ستون انتخاب می گردد بر این اساس تعبیه می شود که بتوان با کمترین تعداد ستون، کل بارهای ساختمان به زمین منتقل گردد. در صورتی که فواصل بین ستون ها از حد معمول کمتر بوده، فضاها کاهش پیدا می کند و اگر فواصل بین ستون هاز از حد معمول بیشتر شود، مقاطع تیر و ستون افزایش پیدا کرده که این مورد نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه نبوده و ایجاد آویز در تیرها را اجباری می کند.

ستون ریز

نکات ایمنی در استفاده از ستون ریز
  • در هنگام شرایط جوی نامناسب از دستگاه استفاده نکنید، زیرا باد و طوفان می تواند باعث سقوط باکت شود.
  • در زمان استفاده از ستون ریز فاصله مناسب با دستگاه را رعایت کنید، زیرا درصورت سقوط باکت حوادث جبران نافرجام رخ می دهد.
  • از حمل بار بیشتر از ظرفیت دستگاه خودداری شود.

سرویس و نگهداری ستون ریز
  • هر 6 ماه یکبار، موتور و گیربکس دستگاه بصورت کامل سرویس شود.
  • سیم بکسل بصورت منظم بازدید شود تا سایش و زدگی نداشته باشد.
  • اجزا مختلف دستگاه به صورت دوره ای مورد بازدید قرار گیرد.

ساخت دستگاه ستون ریز

در ساخت دستگاه های ستون ریز باید دقت شود تا ستون ریز ساخته شده در درجه اول از ایمنی لازم برخوردار باشد تا در هنگام بتن ریزی سرعت ایده آل و ضریب اطمینان دستگاه بالا باشد. از الکترو موتور قدرتمند دارای استاندار برخوردار باشد تا جهت انتقال باکت به بالای ستون ریز نیروی گشتاور مورد نیاز را ایجاد کند. دارای سیم بکسلی با قطر مناسب و در صورت امکان نتاب باشد تا در هنگام کار دچار پیچش و پارگی نگردد. کوپلینگ قطعات به گونه ای باشد که به راحتی قابل مونتاژ در محل پروژه باشد.

ستون ریز دست دوم

در پروژه های ساختمانی گاها تصمیم بر خرید ماشین آلات ساختمانی دست دوم گرفته می شود. در چنین مواقعی باید به نکات قابل توجهی اشاره کرد چرا که استفاده از ماشین آلات ساختمانی دست دوم مستلزم سلامت کامل دستگاه و بررسی فنی کامل تجهیزات دستگاه می باشد. در دستگاه ستون ریز دست دوم که متشکل از اجزای مکانیکی و الکترونیکی می باشد هر دو این تجهیزات باید به دقت توسط کارشناس خبره ماشین آلات ساختمانی بررسی شود. این تجهیزات شامل باکت حمل بتن، نقاله مکانیکی جهت بالا کشیدن باکت به بالای ستون ریز، گیربکس که در صورت دست دوم بودن باید به دقت بررسی شود تا از سلامت کامل برخوردار باشد و قرقره که جهت جا به جایی و بالا بردن مخزن مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی کامل سیم بکسل در ستون ریز دست دوم و تعویض سیم بکسل در صورت نیاز جهت اطمینان از عدم بروز حوادث احتمالی الزامی است. در ستون ریز دست دوم الکترو موتور سه فاز و یا تک فاز مورد استفاده قرار می گیرد که امکان تعویض الکتروموتور در صورت تعمیری بودن یا نیم سوز بودن با الکتروموتور جایگزین وجود دارد. باید دقت شود در صورت تصمیم گیری برای خرید ستون ریز دست دوم موارد ذکر شده به دقت بررسی شوند.

البته باید در نظر داشت در هایپر صنعت فامکو امکان ارائه دستگاه ستون ریز دست دوم به دلایل ذکر شده وجود ندارد و همچنین در نظر داشته باشید ستون ریز های دست دوم به هیچ وجه قابل اعتماد نیستن و در ابتدا شاید فکر کنید ستون ریزی با قیمت مناسب پیدا کرده اید که از لحاظ فنی سالم است و با قیمت کمتر می توانید این دستگاه را بخرید اما در واقع باید در نظر داشت که از روی ظاهر دستگاه به هیچ وجه نمیتوان به سالم بودن یا فرسوده بودن دستگاه پی برد و در حین کار با مشکلاتی برخورد خواهید کرد که هزینه های سنگینی برای شما به جای می گذارد و قابل جبران نیست و مجبور هستید برای کارکرد درست این دستگاه هزینه هایی کنید که بیشتر از خرید یک دستگاه نو برای شما تمام می شود.

لیست قیمت ستون ریز بتن

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروز رسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت ستون ریز بتن
ردیف شرح
1 قیمت ستون ریز برقی
2 قیمت ستون ریز گردان

faq

ستون ریز دستگاهی است که به صورت مکانیزه با استفاده از مخزن و سیم بکسل، بتن را در ارتفاع مورد نظر بالا برده و عملیات بتن ریزی ستون را انجام می دهد و در انواع ستون ریز برقی و ستون ریز گردان با الکتروموتور تکفاز (220 ولت) یا سه فاز (380 ولت) با ظرفیت جابجایی 350 کیلوگرم عرضه می گردد.

ستون ریز برقی قابلیت بتن ریزی ستون از ارتفاع 3 تا 4 متر را داشته و ستون ریز گردان نیز می تواند حداکثر تا ارتفاع عملیاتی 6 متر مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: