دستگاه خم کن میلگرد یا خاموت زن چیست؟

با پیشرفت دستگاه های صنعتی و رونق ساخت و ساز جهت سهولت و انجام سریع پروژه های عمرانی استفاده از ماشین آلات ساختمانی به شدت افزایش یافته و طرفداران زیادی دارد. یکی از مهم ترین دستگاه هایی که در ساخت و سازهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه خاموت زن یا خم کن میلگرد می باشد. از خاموت زن برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی استفاده می شود. از مزیت های خاموت زن به سرعت و دقت بالا، همچنین قیمت مناسب می توان اشاره نمود. انواع دستگاه خم کن میلگرد در شرکت هایپر صنعت فامکو قابل عرضه می باشد.

کاتالوگ معرفی دستگاه خاموت زن

دستگاه خاموت زن با استفاده از روش دستی یا برقی جهت ساخت و تولید خاموت مورد نیاز در پروژه های عمرانی، ساخت و سازهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. خاموت، میلگردهای خم شده ای هستند که به صورت عرضی در ستون ها، تیرها و فونداسیون ها قرار می گیرند و سبب افزایش استحکام و مقاومت سازه در برابر نیروهای پیچشی و برشی می شوند. با توجه به نقش خاموت در سازه و اهمیت زمان ساخت و ساز، استفاده از دستگاهی که میلگرد را با سرعت و دقت بالا خمکاری نماید در پروژه های بزرگ ضروری است. انواع دستگاه خاموت زن با توجه به توان تعریف شده، قابلیت خمکاری میلگرد تا سایز مشخص را دارد.

انواع دستگاه خاموت زن

خاموت زن دستی

خاموت زن دستی ابزاری برای خمکاری میلگردها با استفاده از نیروی مکانیکی است. کیفیت خمکاری مناسب میلگردها بستگی به نیروی وارده به اهرم دارد. لذا در خاموت زن های دستی، توانایی خمش میلگردها به نیروی افراد برای فشار اهرم وابسته است. در خرید دستگاه خاموت زن دستی باید به قطر میلگرد توجه نمود زیرا حداکثر سایز میلگرد برای خمکاری در خاموت زن های دستی قطر 10 میلیمتر می باشد.

خاموت زن دستی

خاموت زن برقی

خاموت زن های برقی در دو مدل تک فاز و سه فاز در بازار وجود دارند و کار با این دستگاه بسیار راحت و اپراتور نیاز به آموزش به خصوصی ندارد. مدل تک فاز به دلیل داشتن ابعاد مناسب و حمل و نقل و جابجایی راحت تر محبوبیت بالایی دارد. خاموت زن های برقی در دومدل هیدرولیکی و گیربکسی در بازار ارائه می شوند:

خاموت زن هیدرولیکی

روش دیگر خم کردن میلگرد یا خاموت زن، استفاده از دستگاه خاموت زن هیدرولیکی می باشد. در این سیستم خمکاری میلگردها توسط نیروی هیدرولیکی انجام می شود. این نوع خم کننده به علت انعطاف پذیری بالا، کارکرد آسان دارد. یکی از مزایای مهم خاموت زن هیدرولیکی، حذف گیربکس و بالا بردن قدرت دستگاه می باشد. قابلیت خمکاری میلگرد از سایز 4 تا 32 میلیمتر از ویژگی مهم خاموت زن هیدرولیکی بشمار می رود به همین علت در این نوع سیستم می توان به صورت همزمان چند میلگرد را خمکاری نمود.

خاموت زن هیدرولیکی

خاموت زن گیربکسی

از انواع دستگاه خم میلگرد می توان به دستگاه خاموت زن گیربکسی اشاره نمود که انتقال نیرو در آن به وسیله گیربکس انجام می شود. نحوه قرار گیری گیربکس به صورت عمود برهم بوده و نیرو به شافت خروجی منتقل می گردد. می توان به جای گیربکس از تسمه نیز برای انتقال نیرو استفاده نمود که در بعضی مدل ها به علت کمتر شدن هزینه از این روش استفاده می شود. ولی باید توجه داشته باشید که حذف یک گیربکس و انتقال نیرو آن توسط یک تسمه طبیعتا باعث کاهش راندمان دستگاه در اجرای خمکاری می شود.

خاموت زن گیربکسی

مشخصات فنی انواع خاموت زن ها

خاموت زن ها از نظر قدرت و نوع موتور متفاوت هستند. که در جدول زیر مشخصات انواع خاموت زن ارائه شده است:

مشخصات فنی انواع خاموت زن
نوع دستگاه خاموت زن دستی خاموت زن گیربکس تسمه ای دوبل گیربکسی خاموت زن هیدرولیکی
مزایا قابل حمل و سبک قدرت کمتر نسبت به دوبل گیربکسی قدرت قابل قبول برای خمکاری قدرت خم چند میلگرد همزمان
توان نیروی مکانیکی 1 اسب بخار 1 تا 3 اسب بخار 2 اسب بخار
نوع سوخت مصرفی ندارد برق شهری برق شهری برق شهری
حداکثر سرعت خم بر حسب نیروی وارده 5 ثانیه 4 ثانیه 3 ثانیه
حداکثر سایز میلگرد 10 میلیمتر 25 میلیمتر 32 میلیمتر 32 میلیمتر

نحوه استفاده از دستگاه خاموت زن

استفاده از خاموت زن ها سخت و پیچیده نیست، یک اپراتور یا کارگر ساده می تواند با کمک دستگاه، خاموت تولید کند. برای استفاده از دستگاه خاموت زن به صورت زیر عمل می کنیم:

  1. ابتدا با استفاده از یک متر، میله های شابلون را در سوراخ های مورد نظر قرار داده و ابعاد خاموت را تعیین می کنیم.

میله شابلون خاموت زن

  1. در میلگردهایی که سایز متفاوت دارند یا هنگام تغییر سایز میلگرد، زاویه خم را با استفاده از پیچ بغل دستگاه تنظیم می کنیم.
  2. سپس برای تنظیم اندازه شابلون از پیچ پشت شابلون استفاده می کنیم.
  3. با گذاشتن میلگرد در بین چنگال و فشردن پدال عملیات خمکاری آغاز می شود.

دستگاه برش میلگرد

در رابطه با دستگاه خاموت زن این سوال پیش می آید که آیا با این دستگاه امکان برش میلگرد وجود دارد یا خیر؟

که در پاسخ این سوال بهتر است بگوئیم طراحی این دستگاه به گونه ای است که برای خم کردن میلگرد استفاده می شود و برای برش میلگرد بهتر است از دستگاه های میلگرد بر استفاده گردد تا نتیجه بهتری حاصل گردد.

نحوه انتخاب خاموت زن

انتخاب خاموت زن مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد، تعدادی از عوامل انتخاب خاموت زن مناسب به شرح زیر می باشد:

  1. با توجه به سایز میلگرد مصرفی در پروژه، دستگاه خاموت زن را انتخاب کنید.
  2. با توجه به این که در کارگاه های تیرچه سازی سرعت تولید خاموت مهم است پیشنهاد می شود مدل های هیدرولیکی این دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.
  3. توجه به نوع برق کارگاه امری مهم است که پیمانکاران یا کارفرمایان به آن توجه نمی کنند.
  4. دارا بودن طراحی مستحکم و مقاوم در برابر شرایط محیطی کارگاهی
  5. وزن دستگاه خاموت زن باید مناسب باشد به طوری که بتوان آن را در محیط کارگاه به راحتی جابجا نمود و نیاز به جرثقیل برای حمل آن نباشد.
  6. بخش موتوری دستگاه باید با کیفیت باشد. (از الکتروموتو یا پمپ هیدرولیکی جنس خوب استفاده شده باشد.)
  7. در کارگاه های ساده با ساخت و ساز درون شهری استفاده از خاموت زن های گیربکسی به علت هزینه نگهداری پایین پیشنهاد می شود.

تعمیر دستگاه خم کن میلگرد

تعمیر دستگاه ها باید با هدف به حداقل رساندن خرابی کامل دستگاه ها انجام گیرد که معمولا به دو روش انجام می گردد:

  1. ارسال قطعه معیوب جهت رفع خرابی دستگاه که نیازی به جابجایی دستگاه نمی باشد.
  2. در محل تعمیر دستگاه که منوط به جابجایی دستگاه می باشد.

در صورتی که نیاز به تعمیر دستگاه خاموت زن دارید لطفا عکس دستگاه مربوطه را برای کارشناسان ارسال فرمایید تا بعد از بررسی دقیق اقدامات لازم انجام گیرد.

سرویس و نگهداری دستگاه خاموت زن
  1. در محیط های بسته با گرد و خاک زیاد از دستگاه خاموت زن استفاده نشود.
  2. قبل از هربار استفاده از دستگاه خاموت زن، میزان روغن چک شود.
  3. جهت اتصال برق، همواره از کابل 2*5.1 استفاده شود.
  4. استفاده از سیم برق نامناسب و شل بودن اتصالات باعث افت توان دستگاه و آسیب دیدگی آن می شود.
  5. جهت افزایش طول عمر گیربکس، روغن واسکازین به طور سالیانه تعویض گردد.
  6. در مرور زمان بعضی از قطعات تابلو کیفیت خود را از دست می دهند که باید تعویض شوند.
  7. قبل از روشن کردن دستگاه از ولتاژ برق ورودی خود اطمینان حاصل کنید.
  8. از دستگاه متناسب با توان خروجی آن استفاده کنید.
  9. سرویس های دوره ای دستگاه را انجام دهید.

دستگاه خاموت زن دست دوم

در هایپر صنعت فامکو امکان ارائه دستگاه خاموت زن دست دوم وجود ندارد. امروزه به دلیل اینکه افراد نمی توانند ایرادات دستگاه خاموت زن دست دوم را به خوبی متوجه شوند و همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه می شود، خیلی مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر ترجیح می دهند دستگاه خاموت زن نو تهیه کنند تا از مشکلاتی که از طریق دستگاه دست دوم امکان دارد به وجود بیاید و باعث کاهش راندمان روند تولید شود جلوگیری به عمل آید.

قیمت دستگاه خاموت زن

مواردی مانند قدرت موتور، ضخامت ورق بدنه و نوع انتقال قدرت از عوامل موثر در قیمت دستگاه خاموت زن می باشند. به عنوان مثال خاموت زن گیربکسی به علت استفاده از دو گیربکس برای انتقال قدرت، قیمت نهایی بیشتری نسبت به دستگاه خاموت زن هیدرولیک دارد و از طرفی دیگر، الکتروموتور قرار گرفته در دستگاه خاموت زن در کیفیت عملیات خمکاری موثر است و طبیعتا استفاده از الکتروموتور با توان بالاتر باعث افزایش قیمت دستگاه خاموت زن می گردد.

faq

خاموت زن وسیله ای برای خم کردن میلگرد مصرفی در پروژه های عمرانی است که در انواع خاموت زن دستی، خاموت زن گیربکسی و خاموت زن اتوماتیک ارائه می گردد. سرعت مناسب و قابلیت تنظیم درجه، برای اجرای عملیات خم میلگرد از ویژگی خاموت زن می باشد.

در خاموت زن دستی حداکثر قطر میلگرد جهت اجرای خاموت 14 میلیمتر بوده و در خاموت زن گیربکسی و هیدرولیکی متناسب با قدرت دستگاه امکان خم کاری میلگرد کلاس A3 تا حداکثر قطر 25 میلیمتر امکان پذیر می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بهمن شکری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 مهر 1402

سلام، می خواستم یه خاموت زن برقی هیدرولیکی سفارش بدم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 مهر 1402

سلام جناب شکری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمد
ارسال شده در : پنجشنبه 26 آبان 1401

سلام، می خواستم یک دستگاه خاموت زن دستی سفارش بدم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 28 آبان 1401

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.