دستگاه ایرواشر چیست؟

ایرواشر یک سیستم مبتنی بر تبخیر است که قادر به ایجاد فرآیند های گرمایش و سرمایش در محیط بوده و همچنین با ایجاد رطوبت در هوا باعث تصفیه آلودگی های هوا نیز می شود.

کاتالوگ دستگاه ایرواشر

دستگاه هواشور

انواع دستگاه ایرواشر

  1. ایرواشر کلاس 8
  2. ایرواشر کلاس 6
  3. ایرواشر کلاس 4

ایرواشر ها به صورت یک محفظه اتاق مانند طراحی می شوند و اجزای مختلفی از قبیل فن های سانتریفیوژ، فیلتر ها، پمپ گرمایشی، مبدل های حراراتی و سایر بخش های دیگر در آن ها تعبیه می گردد.

ایرواشر ها از انواع مختلف سیستم های تهویه مطبوع به شمار می روند که علاوه بر پاکسازی هوای محیط از آلودگی هایی نظیر گرد و غبار، باکتری، ذرات معلق در هوا، پرز و مو و غیره، باعث ایجاد رطوبت در محیط برای جلوگیری از خشکی هوا شده و همچنین امکان ایجاد سرما و گرما در محیط را نیز فراهم می کنند.

معیار های دسته بندی ایرواشر

عملکرد ایرواشر در سرمایش و گرمایش متفاوت است. در ادامه با در نظر گرفتن اطلاعات و مشخصات مربوط به ایرواشر ها در دسته بندی های مختلف و نوع کاربرد آن ها، جزئیات لازم برای داشتن خریدی مطمئن و متناسب با نیاز خریداران ارائه شده که به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

ایرواشر

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد، دسته بندی ایرواشر ها از لحاظ توان و کارایی به سه گروه کلاس 8، کلاس 6 و کلاس 4 می باشد. گروه بندی ایرواشر ها به عواملی چون نوع کاربری محیط، دمای مورد نیاز محیط و مقدار تامین هوای مورد نیاز بستگی دارد، بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق می توان نتیجه گرفت که این طبقه بندی ها با توجه به توان و ظرفیت حداکثری ایرواشر ها ایجاد شده است.

ایرواشر های کلاس 8 نسبت به کلاس های 6 و 4 از میزان ظرفیت و رطوبت بسیار بیشتری برخوردار هستند، بر این اساس این میزان ظرفیت به ترتیب در هر یک از گروه های کلاس 6 و کلاس 4 کاهش می یابد.

نحوه اندازه گیری و سنجش میزان ظرفیت هوادهی ایرواشر ها در محیط های مختلف به شرح زیر می باشد:

  • در ایرواشرهای کلاس 4 میزان دبی ایجاد شده به ازای هر 1000 متر مکعب هوای عبوری، 1.5 متر مکعب در ساعت می باشد.
  • در ایرواشرهای کلاس 6 میزان دبی ایجاد شده به ازای هر 1000 متر مکعب هوای عبوری، 1.8 متر مکعب در ساعت می باشد.
  • در ایرواشرهای کلاس 8 میزان دبی ایجاد شده به ازای هر 1000 متر مکعب هوای عبوری، 2.3 متر مکعب در ساعت می باشد.

مشخصات فنی ایرواشر

ایرواشر ها یا سیستم های شستشوی هوا، با توجه به کاربرد ترکیبی که دارند از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که هریک از این قسمت ها مربوط به یکی از ویژگی های این دستگاه می باشد. عملکرد های ایجاد گرما، سرما، رطوبت و پاکسازی هوا، هر یک اجزا و قسمت های مربوط به خود را دارند و این بخش ها از توان و ویژگی های متنوعی برخوردار هستند.

مشخصات فنی ایرواشر
دبی 150000 متر مکعب در دقیقه
فشار 12 پاسکال
پروانه فوروارد، بکوارد
نوع اتصال اتصال مستقیم، پولی تسمه
فیلتر ها بگ فیلتر، هپا، اولپا و غیره
کنترل رطوبت فیلتر های مرطوب کننده و رطوبت گیر
نوع دمپر دستی، الکتریکی
کوئل ها آبپاش، هوادهی مستقیم، تبخیری، آب گرم، برقی
متریال بدنه استیل ضد زنگ، گالوانیزه، فولاد الکترواستاتیک

ایرواشر چگونه کار می کند؟

ایرواشر ها با توجه به امکاناتی که دارند به عنوان دستگاه تهویه و سرمایشی - گرمایشی چهار فصل مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها هم توانایی تهویه و درواقع شستشوی هوای محیط پیرامون خود را دارند و هم به عنوان گرم کننده یا خنک کننده محیط به کار گرفته می شود.

نکته مهمی که در استفاده از ایرواشر ها باید به آن دقت نمایید این است که این دستگاه ها به صورت تبخیری عمل می کنند و برای مناطقی که دارای هوای مرطوب یا شرجی هستند به هیچ وجه گزینه مناسبی به شمار نمی روند.

کارکردهای دستگاه ایرواشر به سه دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  1. عملکرد گرمایشی
  2. عملکرد سرمایشی
  3. تهویه هوای محیط

عملکرد گرمایشی ایرواشر

عملکرد گرمایش در ایرواشر ها از طریق کوئل های گرمایشی آبی انجام می پذیرد. نحوه ایجاد گرما به وسیله ایرواشر در محیط به این صورت است که آب وارد شده به لوله های آب گرم تعبیه شده در ایرواشر، توسط کوئل های گرمایشی موجود در آن گرم می شود، سپس فن موجود در ایرواشر، هوا و گرمای تولید شده را به خارج از ایرواشر هدایت کرده و هوای گرم در محیط پخش می شود.

عملکرد سرمایشی ایرواشر

همان طور که در موارد قبل نیز عنوان شد، اگر در مناطق شرجی و مرطوب ساکن هستید، استفاده از ایرواشر برای خنک کنندگی محیط انتخاب مناسبی نیست، چرا که عمل سرمایش در ایرواشر به صورت سرمایش تبخیری است و رطوبت ایجاد شده توسط ایرواشر در تابستان و فصل گرما بسیار زیاد است.

سرماسازی توسط ایرواشر در تابستان از طریق افشانک های آبپاش انجام می شود. به این شکل که گرمای جذب شده توسط ایرواشر با رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه برخورد کرده و تبخیر صورت می گیرد، در نهایت این تبخیر باعث ایجاد رطوبت و خنکی در هوا می شود.

در واقع عملکرد سرمایشی ایرواشر ها در تابستان مشابه کولر آبی است با این تفاوت که ایرواشر از توان و ظرفیت بیشتری نسبت به کولر آبی برخوردار است و هوای خشک محیط را جذب می کند و علاوه بر ایجاد سرما، رطوبت و تازه سازی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت.

تهویه هوای محیط توسط ایرواشر

با وجود این که ایرواشر ها در مقایسه با سایر دستگاه های تصفیه کننده هوا از میزان بهره وری کمتری برخودار هستند، اما این قابلیت را دارند که تا حد امکان به تصفیه و تهویه هوا از آلودگی و ذرات گرد و غبار بپردازند.

غلطک ها و صفحه های قرار داده شده در ایرواشر ها، گردو غبار و آلودگی های جذب شده توسط دریچه ها را از خود عبور می دهند و رطوبت موجود در ایرواشر آلودگی های مختلف را جذب کرده و هوای تمیز را از طریق دریچه خروجی در محیط پخش می کنند.

برای درک بهتر نحوه پاک کنندگی هوا توسط ایرواشر می توان پاکسازی هوا توسط قطرات باران در مقایسه با پاکنندگی این دستگاه به وسیله افشانک های تزریق آب را مثال زد. در واقع دستگاه شستشوی هوا یا ایرواشر لایه ای از رطوبت را جایگزین قطرات باران کرده است تا علاوه بر کاهش خشکی هوا فرآیند پاکسازی هوای محیط با تداوم بیشتری انجام پذیرد و حتی نتیجه بهتر و رضایت بخش تری نیز داشته باشد.

دستگاه هواشور

ایجاد رطوبت و هواسازی ایرواشر

در عملکرد رطوبت سازی ایرواشر ها، آب موجود در ایرواشر از طریق لوله های گرمایشی و کوئل ها تا حد زیادی داغ شده و به حالت بخار در می آید. در نتیجه بخار ایجاد شده در ایرواشر توسط دریچه های خروجی دستگاه وارد محیط شده و با رطوبت تولید شده خشکی هوای ساختمان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

اجزاء ایرواشر

اجزای تشکیل دهنده ایرواشر

  1. بدنه
  2. واحد انتقال حرارت
  3. محفظه تخلیه
  4. فن تامین
  5. واحد کنترل
  6. فیلتر استخراج
  7. پمپ گرمایشی
  8. محفظه تخلیه میعانات
  9. واحد انتقال گرما
  10. اگزاست فن
  11. فیلتر ورودی
  12. محفظه گرمایش برقی
  13. مبدل های حرارتی چرخشی

کاربرد ایرواشر

کاربرد های ایرواشر ها بر اساس ظرفیت و توان آنها عبارتند از:

  • ایجاد رطوبت در سوله ها و محیط های صنعتی و سالن های پارچه بافی (در صورت مرطوب نبودن آب و هوا)
  • فیلتراسیون
  • کاهش خشکی هوا در مناطق گرم و خشک
  • ایجاد جو سرمایشی و گرمایشی بر اساس نیاز محیط
  • کاهش آلودگی های سطحی موجود در هوا نظیر گرد و غبار، پرز و موی حیوانات، مواد محرک آلرژیک و غیره

مزایای ایرواشر های صنعتی

ایرواشرهای صنعتی در مناطقی که آب و هوای گرم و خشکی دارند، بسیار کاربردی و مقرون به صرفه هستند. این سیستم های سرمایشی و گرمایشی مرطوب کننده از مزایای بسیاری برخوردار هستند که برخی از این مزیت ها عبارتند از:

  • خنک کنندگی
  • ایجاد گرمایش متناسب با محیط
  • تهویه مطبوع
  • چند سرعته بودن فن ایرواشر برای مصارف مختلف
  • نگهداری آسان
  • عدم نیاز به تعویض فیلتر
  • طول عمر بالا
  • قیمت مناسب نسبت به سایر تصفیه کننده های هوا
  • ایجاد رطوبت مناسب برای تنفس و پوست انسان

مواردی که استفاده از ایرواشر برای آنها مناسب نیست!

با وجود این که ایرواشر ها از مزیت ها و ویژگی های متنوعی برخوردار هستند، اما با توجه به همین ویژگی ها استفاده از ایرواشر ها برای برخی مناطق و موارد مناسب نیست. مواردی مانند:

  • مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند: با توجه به این که ایرواشر ها برای داشتن بهره وری مناسب نیاز به مصرف آب زیادی دارند، بنابراین استفاده از این دستگاه در این مناطق مناسب و کاربردی نخواهد بود.
  • ایجاد رطوبت زیاد: مناطقی که از شرایط اقلیمی شرجی و مرطوبی برخوردار هستند برای استفاده از ایرواشر ها مناسب نیستند، چرا که رطوبت ایجاد شده توسط این دستگاه به حد کافی زیاد است و ترکیب آن با رطوبت هوا شرایط ناخوشایندی را ایجاد می نماید.
  • میزان تصفیه کنندگی متوسط: ایرواشر ها علاوه بر ایجاد رطوبت و سرمایش و گرمایش محیط، خاصیت تصفیه کنندگی نیز دارند، اما در صورتی که میزان تهویه بالایی را در نظر داشته باشید بهتر است، از سیستم تهویه مطبوع دیگری استفاده نمایید.

هواشور یا ایرواشر

بهداشت و نگهداری از ایرواشر

هایپر مارکت صنعتی فامکو جهت افزایش بهره وری و طول عمر ایرواشر های صنعتی توصیه هایی را درباره نحوه نگهداری و تمیز کردن ایرواشر، از زبان متخصصین این حوزه جمع آوری کرده است که به شرح مهمترین آن ها در این قسمت می پردازیم:

  • تمیز کردن و بررسی دوره ای ایرواشر: ایرواشر ها برای اینکه بتوانند به خوبی کار کنند و کارکرد درستی داشته باشند نیاز به حجم زیادی آب مصرفی دارند و در صورتی که تخلیه آب و تمیز کردن فیلتر ها به طور مرتب انجام نشود، باعث ایجاد میکروب ها و آلودگی های مختلفی در بستر رطوبت این دستگاه می گردد. راه حل پیشنهادی برای جلوگیری از افزایش آلودگی، افزودن مقداری ماده ضدعفونی کننده و تمیز کننده فاقد سموم شیمایی به آب موجود در ایرواشر است.
  • بررسی استاندارد بودن میزان رطوبت، سرمایش یا گرماش تولید شده توسط ایرواشر: در صورتی که نسبت به اختلالات ایجاد شده در روند کار ایرواشر ها بی توجه باشید و اقدام به حل آن ها نکنید، ممکن است دستگاه در روند کار خود دچار مشکلات جدی شده و هزینه های بسیاری را به دنبال داشته باشد.
  • بررسی قطعات قدیمی و جایگزین کردن قطعات جدید: برخی از قطعات موجود در ایرواشر ها قابل تعویض بوده و ایجاد اختلال در هریک از آن ها می تواند به روند کار سایر اجزا صدمه بزند، بنابراین توصیه می شود که با چک کردن قطعات و نحوه کار آنها از کارکرد دستگاه مطمئن شوید و در صورتی که قطعات قدیمی تر دچار مشکل شده باشند آن ها را با قطعات جدید تعویض کنید.

گروه صنعتی فامکو بزرگترین عرضه کننده محصولات صنعتی در خاورمیانه با در نظر گرفتن بهترین برند ها و کیفیت ها، در تلاش است تا نیاز های صنعتی خریداران در زمینه محصولات صنعتی و تهویه مطبوع را با مناسب ترین و مطمئن ترین پیشنهادات، مرتفع سازد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
وحید ترکاشوند
ارسال شده در : پنجشنبه 30 آذر 1402

سلام، نیاز به راهنمایی بیشتر داشتم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 02 دی 1402

سلام جناب ترکاشوند عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

بهنام شیرپور
ارسال شده در : یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام، لطفا با بنده تماس بگیرید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1402

سلام جناب شیرپور عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی معصومی
ارسال شده در : پنجشنبه 11 خرداد 1402

سلام و سپاس از مقاله خوب و مفیدتان. طبیعتا برای تهویه هوای یک سالن 80 مترمربعی نیازی به ایرواشر نیست. برای این مورد چه پیشنهادی دارید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 17 خرداد 1402

سلام جناب معصومی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مجتبی طاهری
ارسال شده در : پنجشنبه 07 بهمن 1400

با سلام، من اطلاعاتی راجع به ابعاد دستگاه ایرواشر صنعتی برای یک پروژه نیاز دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 07 بهمن 1400

سلام جناب طاهری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.