ربات رنگ پاش چیست؟

ایستگاه های رنگ آمیزی رباتیک برای پوشش خودکار سطح بدنه خودرو، ماشین و قطعات کوچک آن به صورت پشت سر هم طراحی شده اند. همچنین در صنایع عمومی نیاز روزافزونی به اعمال رنگ کاملا خودکار و استفاده از دستگاه رنگ پاش اتوماتیک با بالاترین کیفیت دیده می شود. امروزه ربات رنگ پاش مدرن در انواع گوناگون با میزان دسترسی (ریچ) و قدرت تحمل بار (Payload) متفاوت تولید می شود، که این امر، امکان پیکربندی های متفاوت برای رنگ آمیزی قطعات با اندازه های گوناگون را میسر می سازد.

به جز افزایش بازدهی، هدف دیگر ربات رنگ پاش انجام کار در محیط پر خطر است. طراحی و ساخت به گونه ای است که موتورها داخل بدنه ربات قرار دارند و هر گونه جرقه احتمالی در داخل ربات، در حضور مواد قابل اشتعال در محیط، به بیرون منتقل نمی شود. همچنین قطرات رنگ یا جریان هوا امکان نفوذ از بیرون به داخل ربات را ندارد.

طراحی ربات رنگ پاش به گونه ای است که باعث استانداردسازی فاصله و مسیری که ربات اتخاذ می کند می شوند و خطای انسانی ناشی از اسپری دستی رنگ را حذف می کنند. ربات های رنگ پاش به سایر تجهیزات خودکار پاشش رنگ متصل می شوند تا راندمان و یکنواختی پرداخت رنگ به حداکثر برسد.

اسپری های پاشش رنگ سنتی اتوماتیک یا الکترواستاتیک اتوماتیک برای داشتن بالاترین کیفیت پرداخت روی ربات سوار می شوند. تجهیزات میکسینگ اتوماتیک، رنگ اسپری را تامین می کنند. این تجهیزات برای تنظیم فشار و جریان طراحی شده اند و در داشتن پرداخت رنگی یکنواخت بسیار مهم هستند. سطوح مختلف تجهیزات میکسینگ می توانند ویژگی هایی ارائه بدهند که هدر رفت رنگ و قیمت انرژی را کاهش دهد.

مشخصات فنی دستگاه رنگ پاش اتوماتیک

ربات رنگ پاش که از انواع ربات صنعتی به شمار می رود، کل محدوده های داخلی و خارجی محصول را پوشش می دهد و مناسب برای انواع رنگ آمیزی حلال ها، رنگ های آب و پودر می باشد. ربات رنگ پاش در انواع زیر ارائه می شود:

  • ربات پاشش رنگ 6 محوره
  • ربات پاشش رنگ 7 محوره

در اغلب موارد ربات رنگ پاش 6 محوره است اما گاه از محور هفتم در زیر ربات رنگ پاش و برای حرکت خطی آن افزوده می شود. حتی در برخی از موارد، از محور هشتم برای چرخاندن قطعه استفاده می شود.

ویژگی های یک ربات رنگ پاش مناسب

یک ربات رنگ پاش خوب چند ویژگی مهم دارد. این ویژگی ها ربات رنگ پاش را قادر می سازد تا به سرعت و با انعطاف پذیری بالا هر شیئی را با حداقل هدررفت، رنگ آمیزی کند. البته به جز موارد زیر، سیستم های متفاوت رنگ کاری رباتیک به ابزار جانبی و ادوات دیگری نیز احتیاج دارند، اما موارد زیر اصلی ترین ویژگی هایی هستند که به آنها نیاز خواهید داشت:

  • درجه آزادی کافی: هر چه درجه آزادی ربات رنگ پاش بیشتر باشد، آسان تر می تواند از چندین زاویه به یک نقطه خاص دسترسی داشته باشد. این نکته بسیار مهمی است، چون فاصله ابزار رنگ آمیزی از سطح باید اندازه ثابتی باقی بماند تا از یکنواخت بودن رنگ آمیزی، فارغ از مکان آن در فضای کاری، اطمینان حاصل شود.
  • اتمایزر: اتمایزر رنگ مایع را برای پاشش روی سطح، به ذرات ریز مه تبدیل می کند.
  • پمپ رنگ: این قطعه رنگ را از محفظه نگهدارنده به داخل ابزار رنگ کاری پمپاژ می کند.

سیستم دوزینگ ربات رنگ پاش

  • قابلیت استفاده در محیط های پر خطر: طراحی ربات رنگ پاش به گونه ای است که می توان از آن در حضور مواد قابل اشتعال و پر خطر استفاده کرد.
  • کالر چنجر (تعویض گر رنگ): برخی از انواع ربات رنگ پاش قادر هستند با استفاده از کالر چنجر رنگ، به سرعت رنگ را تعویض کرده و رنگ مورد نظر را از میان رنگ های متفاوت انتخاب کنند. فرآیند تعویض می تواند باعث ایجاد مقداری هدررفت شود، چون رنگ قبلی باید از داخل اتمایزر خارج شود.

 سیستم کالر چنجر ربات رنگ پاش

  • داشتن بازوی تو خالی (Hollow Wrist): یکی از ویژگی های مهم ربات رنگ پاش داشتن بازوی خالی است. این بدین معناست که لوله های رنگ و کابل ها به جای قرار گیری در خارج از بدنه ربات، از داخل بازو عبور می کنند تا از ریختن رنگ روی آنها جلوگیری شود.
  • وجود یک نرم افزار برنامه ریزی رنگ کاری: سیستم های رباتیک در هر زمینه ای که به کار بروند به یک سیستم خوب برنامه نویسی نیاز دارند. بطور ایده آل به یک نرم افزار نیاز است که برنامه ریزی مسیرهای پیچیده رنگ کاری را با حداقل برنامه نویسی ممکن تسهیل کند. برای مثال برنامه RoboDK شامل ابزاری است که می تواند یک مسیر رنگ پاشی را بصورت خودکار از هر سحطی روی مدل سه بعدی قطعه کاری مورد نظر ایجاد کند.

برنامه ریزی ربات رنگ پاش چگونه صورت می گیرد؟

معمولا برنامه ریزی هر ربات رنگ پاش از طریق دو گزینه اصلی زیر انجام می شود که هر دو راه می توانند برای برنامه ریزی یک ربات سخت و طاقت فرسا باشند.

  • تیچ پندنت
  • زبان برنامه نویسی سازنده ربات

با این حال با برنامه نویسی آفلاین می توانید مسیرهای رنگ پاشی را در چند دقیقه برنامه ریزی کنید. برخی از ربات ها قابلیت برنامه نویسی آفلاین را دارند. اما از این بابت نگرانی نداشته باشید. متخصصین رباتیک با تجربه هایپر صنعت فامکو در زمینه رباتیک در حین راه اندازی خط مورد نظر شما، می توانند برنامه نویسی ربات رنگ پاش را به آسانی و به بهترین نحو انجام دهند.

مزایای ربات رنگ پاش

رنگ آمیزی رباتیک با استفاده از ربات پاشش رنگ شامل مزایای زیادی می باشد، که برخی از آنها عبارتند از:

  • بهبود ایمنی در محیط های رنگ آمیزی خطرناک
  • کاهش ضایعات مواد
  • افزایش سرعت تولید و بهره وری بیشتر
  • افزایش زمان فعال بودن رنگ آمیزی (System Uptime)
  • بهبود کیفیت و استاندارد بودن رنگ آمیزی
  • ربات های رنگ دارای بخش های مخلفی مانند اتمایزر (Atomizer)، کالر چنجر (Color Changer)، Bell و دوزینگ پمپ (Dosing Pump) می باشند.

کاربرد ربات رنگ پاش

  • صنایع خودروسازی
  • صنایع دفاعی و نظامی
  • صنایع هوا فضا
  • اکستروژن آلومینیوم
  • تجهیزات ساختمانی
  • تجهیزات کشاوزری
  • لوازم و تجهیزات منزل

تاریخچه ربات صنعتی رنگ پاش

ربات پاشش رنگ برای دهه ها است که در صنعت رنگ کاری خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اولین بار در صنعت خودروسازی در سال 1985 از این ربات ها استفاده شد. کارخانه ژنرال موتورز در میشیگان امریکا از اولین  کارخانه هایی است که از رنگ کاری رباتیک استفاده کرد. اولین مدل های ربات رنگ پاش، هیدرولیک بودند، که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند اما کیفیت و ایمنی کمتری نسبت به محصولات پیشرفته تر الکترونیکی دارند. ربات های جدیدتر دقیق تر هستند و لایه های رنگ یکنواخت تر با ضخامت دقت بالاتر ارائه می دهند.

در ابتدا ربات های رنگ پاش، بزرگ و گران قیمت بودند اما پس از مدتی قیمت آنها تا حدی پایین آمد که صنایع عمومی نیز توانستند مانند خودروسازان بزرگ از آنها استفاده کنند. در سال های اخیر، استفاده ربات رنگ پاش تنها محدود به استفاده صنعتی نبوده است. بسیاری از مخترعان ربات هایی ساخته اند که به جای رنگ کاری معمولی، قابلیت آفریدن آثار هنری دارند. برخی نیز علاوه بر خلاق تر کردن ربات ها، سعی دارند راهی برای ارزان تر کردن و در دسترس بودن آنها برای مصارف بازرگانی و تجاری بیابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: