چک ولو هیدرولیک چیست؟

چک ولو هیدرولیک یا به عبارتی شیر یک طرفه هیدرولیکی به طور کلی در مصارف صنعتی و خانگی به طور گسترده به عنوان یکی از انواع شیر هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه اصلی این شیر ها جلوگیری از انتقال سیال در خلاف جهت اصلی جریان می باشد.

شیر یک طرفه هیدرولیک

انواع شیر یک طرفه هیدرولیک

به طور کلی چک ولو هیدرولیکی به سه دسته تقسیم می شود.

شیر یک طرفه هیدرولیکی پیلوت دار

چک ولو پیلوت دار هیدرولیک یا قفل کن می تواند به صورت زیر شیری در مدار هیدرولیکی قرار بگیرد. شیر یک طرفه پیلوت دار هیدرولیک دارای ساختاری ساده شامل فنر، اسپول و محفظه می باشد که اسپول در آن قرار می گیرد. در صورت برگشت جریان این شیر مانع حرکت روغن در خلاف جهت شده و با اسپول با کیپ کردن دریچه مانع از عبور جریان می شود.

شیر یک طرفه هیدرولیکی سوپاپی

چک ولو خطی به صورت خطی در مدار هیدرولیکی قرار می گیرد و دارای ساختاری به مراتب ساده تر از چک ولو های پیلوت دار است. زمانی که چک ولو باید به صورت زیر شیری در مدار قرار گیرد نمی توان از این شیر یک طرفه استفاده کرد.

شیر یک طرفه هیدرولیکی کارتریجی

چک ولو های کارتریجی قابل نصب بر روی بلوک های هیدرولیک بوده و دارای انواع مختلفی هستند. ساختمان داخلی این چک ولو های مشابه چک ولو های مدولار می باشد.

شایان ذکر است که شیر یک طرفه هیدرولیک به صورت خطی و نود درجه همچنین با فنر و بدون فنر نیز تولید می شود.

 شیر یک طرفه هیدرولیک زاویه دار و خطی

اجزای شیر یک طرفه هیدرولیک

اجزای چک ولو هیدرولیک

اجزای چک ولو هیدرولیک
شماره نام قطعه
1 چک ولو
2 گوی
3 فنر
4 ارینگ چک ولو
5 شیر توپی

نحوه عملکرد چک ولو هیدرولیک

نحوه عملکرد چک ولو هیدرولیکی به این صورت است که در صورت قطع تمامی تجهیزات سیستم هیدرولیک، این شیر در مدار باقی مانده و از حرکت جریان در خلاف جهت تعیین شده جلوگیری می کند.در شکل زیر سطح مقطع با مکانیزم شیرهای نرمالی اوپن پاپت را مشاهده می کنید. چک ولو ها به دو صورت فنری و بدون فنر در داخل سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. شیر یک طرفه هیدرولیک زمانی در سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد که جریان برگشتی در داخل سیستم باعث ایجاد مشکل شود. در شکل زیر نحوه عمکرد قفل کن هیدرولیک نمایش داده شده است.

نحوه عملکرد شیر یک طرفه هیدرولیک

نماد شیر یک طرفه هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی

نماد چک ولو هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی
نماد چک ولو همراه با فنر  نماد چک ولو بدون فنر
نماد شیر یک طرفه همراه با فنر  نماد شیر یک طرفه بدون فنر

نحوه انتخاب چک ولو هیدرولیک

برای انتخاب چک ولو هیدرولیک حتماً فشار و مقدار جریان سیستم هیدرولیک در نظر گرفته شود و با توجه به آن سایز و نوع چک ولو انتخاب شود. چک ولو های خطی و پیلوت دار، بلوکی و یا کارتریجی با تئوجه به نحوه نصب انتخاب می شوند.

کاربرد چک ولو در سیستم هیدرولیک

برخی از کاربردهای شیر یک طرفه هیدرولیک عبارتند از:

  • جدا کردن قسمت های مختلف سیستم هیدرولیک
  • مراقبت از فیلتر خط مکش و خط فشار و همچنین مانع از کاویتاسیون شدن روغن در مدار می شود.
  • به نسبت تعداد شیر کنترل فشار باعث ایجاد جریان و فشار بالا در مسیر برگشت می شود.

انواع برند شیر یک طرفه هیدرولیک

  • چک ولو هیدرولیک دوپلوماتیک
  • چک ولو هیدرولیک آیدرو
  • چک ولو هیدرولیک دقایق
  • چک ولو هیدرولیک پارکر
  • چک ولو هیدرولیکی ویکرز
  • چک ولو هیدرولیکی رکسروت

لیست قیمت شیر یک طرفه هیدرولیک

چک ولو هیدرولیک بسته به نوع سیستم و مواردی که از سوی طراح مورد بررسی قرار گرفته می شود انتخاب می گردد، انواع چک ولو هیدرولیکی دارای قیمت های متفاوتی می باشند، توصیه می شود جهت اطلاع از قیمت با کارشناسان این حوزه تماس حاصل نمایید.

faq

چک ولو یا سوپاپ هیدرولیکی تجهیزی است که به منظور یک طرفه کردن جریان روغن در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود. چک ولو با نام قفل کن نیز شناخته می شود. چک ولو به صورت خطی و بلوکی تولید می شود که نوع بلوکی آن به صورت دو راهه و سه راهه قابل استفاده است.
 

برند رکسروت آلمان، دوپلماتیک ایتالیا، اولوب و آیدرو ایتالیا و سایر برندهای اروپایی از جمله برندهای مطرح چک ولو هستند. از برندهای چینی نیز برای انتخاب چک ولوها با قیمت مناسب استفاده می شود.

چک ولو یا قفل کن معمولا قبل از عملگرد برای جلوگیری از افت فشار و همچنین برگشت جریان استفاده می شود تا عملگرد هیدرولیک با نهایت فشار و قدرتی که مد نظر است حرکت کند و باعث افت فشار در آن نشود.
 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: