ربات جابجا کننده مواد (اجسام)

فروش ربات جابجا کننده اجسام و مواد

جابجایی کالا (Material Handling) به جابجایی قطعات و مواد در مسیرهای کوتاه و در داخل فضاهای سربسته یا میان یک ساختمان و وسیله نقلیه انتقال دهنده اطلاق می شود. این فرآیند بصورت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک انجام می پذیرد و می تواند شامل بلند کردن قطعات و جابجا کردن، مرتب کردن و انبار کردن آنها شود. توصیه می شود جابجایی مواد، به این دلیل که می تواند زمان بر، طاقت فرسا، خسته کننده یا حتی خطرناک باشد، بصورت اتوماتیک انجام بگیرد. بدین منظور می توان از ربات جابجایی مواد استفاده کرد. استفاده از این ربات ها یکی از روش های کاهش هزینه و بهبود اتوماسیون در هر کارخانه و خط تولید و مهم تر از هر چیزی، کاهش آسیب های وارده به کارگران می باشد.

یکی از مهم ترین ارکان در واحدهای تولیدی و صنعتی، مساله بسته بندی و جابجایی قطعات و محصولات می باشد که این موضوع، هزینه های بسیار زیادی را به این مجموعه ها تحمیل می کند. این هزینه ها به قدری زیاد است که اگر مدیریت نشود، ممکن است منجر به ورشکستگی شرکت های کوچک شود. از طرفی جابجایی مواد و قطعات در خط تولید، یک کار تکراری بوده که می تواند باعث خستگی انسان شده و همچنین ایمنی او را به خطر اندازد. برای حل این مشکل استفاده از اتوماسیون صنعتی، یکی از بهترین راه کار ها می باشد و ربات جابجا کننده مواد، بهترین و مناسب ترین ابزار اتوماسیون صنعتی در این راستا است. ربات جابجا کننده مواد و قطعات، با ارائه به موقع محصولات با کیفیت، کارایی خط تولید را افزایش داده و رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت.

البته به احتمال زیاد، پیش از استفاده از ربات نیز در کارخانه خود از تجهیزات اتوماتیک بسیاری برای جابجایی غیردستی مواد استفاده کردید. برای مثال استفاده از کانوایر (نوار نقاله)، وینچ و بالابر، سیستم های یکپارچه جابجایی مواد یا جرثقیل های سقفی از موارد اتوماسیون فرآیند جایجایی مواد می شود. همه این موارد با وجود ربات هم کارکرد خود را خواهند داشت. پس از ربات جابجا کننده مواد کجا استفاده می شود؟

از ربات جابجایی مواد در اموری استفاده می شود که توسط انسان انجام می گیرد. برای مثال، به جای اینکه کارگران مجبور باشند گونی های سنگین را روی پالت قرار داهند، ربات می تواند این کار را در مدت زمان کمتر و بدون خستگی انجام دهد.

همچنین بدلیل تنوع بالای فرآیندهای صورت گرفته در زمینه جابجایی مواد، شاید تصور کنید که اتوماسیون بسیاری از کارها غیرممکن می باشد. اما یکی از فواید یک فرآیند رباتیک، سازگاری آن با هر شرایط جدید و تنظیم برنامه هایی است که تا پیش از این انجام روتین و منظم آنها غیر ممکن به نظر می رسیده است.

در جابجایی مواد رباتیک، از ساده ترین توانایی ربات یعنی جابجایی اشیاء از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. با اتصال یک انتهای بازوی رباتیک (EOAT) مناسب مانند یک گریپر، ربات این قابلیت را خواهد داشت که با دقت و به طور موثری محصولات را به نقاط مختلف جابجا دهد. کارشناسان خبره و با تجربه رباتیک در هایپر صنعت فامکو، محصولات و خدمات مربوط به تامین ربات های جابجا کننده مواد، راه اندازی خط و برنامه نویسی و بهره برداری از این ربات ها را به طور کامل ارائه می دهد.

مشخصات فنی ربات جابجا کننده مواد

ویژگی ها و مشخصاتی که هنگام انتخاب ربات جابجایی مواد باید در نظر بگیرید شامل بار قابل حمل (Payload) و سرعت مورد نیاز، EOAT یا گریپرهای ضروری، فضا و چیدمان محیط، مواد مورد نظر و هر گونه مشکل احتمالی حین تولید می شود.

عمدتا جابجایی مواد و قطعات، در خطوط تولید صنعتی، توسط ربات جابجایی مواد انجام می شود. جابجایی مواد رباتیک دامنه بسیار گسترده ای از عملیات و کاربردهای های مختلف صنعتی و تولیدی را در بر می گیرد. اما معمولا ربات جابجا کننده مواد معمولا در سه بخش مورد استفاده قرار می گیرد:

  • انتقال و جابجایی مواد و قطعات
  • پالتایزینگ (Palletizing)
  • بسته بندی

پارامترهای متعددی در افزایش کیفیت و بهره وری فرآیندهای جابجایی مواد و قطعات تاثیرگذار است. از این فاکتورها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فضای کارگاهی مناسب
  • طراحی و تولید End Effector یا گریپر متناسب

ربات جابجا کننده مواد و اجسام

از سوی دیگر نیاز بازار روزانه در حال تغییر است و توانایی انطباق شرکت ها با تغییرات ایجاد شده در محصولات و بسته بندی ضروری است. تولید کنندگان برای کارآمدتر شدن خود، نیازمند سازگاری با سفارشی سازی انبوه هستند.

تیم تخصصی رباتیک هایپر صنعت فامکو، با توجه به حضور بیش از دو دهه این شرکت در صنایع مختلف کشور اعم از صنایع سبک و صنایع سنگین، این آمادگی را دارد که با بهره گیری از مهندسین دوره دیده در کشورهای پیشتاز در عرصه ربات جابجا کننده مواد، فنی ترین و تکنیکی ترین مشاوره را به شما عزیزان ارائه نموده و خدمات مربوطه را از صفر تا صد اعم از تحقیق و تامین، انتخاب فنی مهندسی، اجرا، برنامه ریزی و در نهایت خدمات پس از فروش، اعم از سرویس و نگهداری و تعمیرات را به شما صنعتگران گرامی ارائه نماید.

انواع عملیات جابجایی مواد در فرایندهای رباتیک

ربات جابجا کننده مواد از انواع ربات صنعتی به شمار می رود و برای انجام عملیات زیر به کار می رود:

  1. بسته بندی محصولات: یکی از رایج ترین وظایف ربات جابجایی مواد، بسته بندی محصولات برای حمل و نقل یا پردازش بیشتر است. این مرحله، ارزشی به خود محصول نمی افزاید. ربات جابجا کننده مواد برای بسته بندی مناسب هستند. آنها به اندازه ای انعطاف پذیر هستند که بتوان محصولات متنوعی را با همان ربات به‌طور یکپارچه اداره کرد.
  2. انتقال قطعه: بسیاری از مراحل در یک فرآیند تولید صرفا شامل جابجایی قطعات از یک ایستگاه به یک ایستگاه دیگر در خط تولید می باشد. این یک کار خسته کننده است و بیشتر زمان اشخاص را هدر می دهد. انتقال قطعات با استفاده از ربات جابجا کننده مواد، یکی از مهم ترین فرآیندهایی است که منجر به صرفه جویی در زمان می شود.
  3. بارگیری و تخلیه کانوایرها: استفاده از کانوایر یک روش متداول برای جابجایی مواد در کارخانه های تولیدی می باشد. اما مشکل آنها این است که شما باید محصولات را روی آنها بارگیری و تخلیه کنید. برای رفع این مشکل براحتی می توان از ربات جابجا کننده مواد و قطعات استفاده کرد. عملکرد ربات جابجایی مواد مانند یک انسان انعطاف پذیر می باشد اما به مراتب ارزان تر خواهد بود.
  4. نگه داشتن مواد در جای خود: گاهی اوقات شما به سادگی نیاز دارید که در حین انجام عملیات، قطعات را در جای خود نگه دارید. رویکردهای سنتی برای این کار استفاده از انسان یا ایجاد وسایل سفارشی برای ثابت نگه داشتن مواد است. ربات جابجا کننده مواد را می توان به راحتی برنامه ریزی کرد تا انواع مختلفی از قطعات را مدیریت کنند. آنها اغلب برای این نوع کار استفاده می شوند، مثلا برای نگه داشتن قطعات در مقابل یک ماشین رنگ آمیزی.
  5. پلتایزینگ و برداشتن قطعات و مواد از روی پالت (Palletizing and Depalletizing): به احتمال زیاد، مواد و قطعات بصورت بسته بندی شده بر روی پالت ها، به واحدهای تولیدی ارسال می شوند. بعد از اینکه این پالت ها وارد کارخانه شدند، می بایست آنها را از پالت خارج کرد، که یک کار خسته کننده و کمرشکن می باشد. این فرایند به راحتی توسط ربات جابجا کننده مواد قابل اجرا می باشد که در این کار به طور قابل توجهی بهتر از انسان ها هستند. ربات پالتایزر می تواند اقلام را با کیفیت بیشتری بسته بندی کند و هرگز دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی که افراد را درگیر می کند نخواهد شد.

نحوه برنامه نویسی یک ربات جابجا کننده مواد و قطعات

هنگامی که تصمیم گرفتید برای جابجایی مواد، از ربات های صنعتی استفاده کنید، بهتر است به این فکر کنید که چگونه ربات خود را برنامه نویسی کنید.

اگرچه کارهای ربات جابجا کننده مواد در مقایسه با سایر برنامه های ربات معمولا ساده تر هستند، اما ارزش آن را دارد که به دنبال راه حل برنامه نویسی باشید که کار برنامه نویسی را تا حد امکان آسان کند. بهتر است این کار را به تیم تخصصی رباتیک هایپر صنعت فامکو بسپارید.

کاربرد ربات جابجایی مواد

برخی از واحدهایی که می توان در آنها از ربات جابجا کننده مواد استفاده کرد به شرح زیر می باشد:

  • قالب گیری پلاستیک: قالب گیری پلاستیک، کاربردی مشابه با ریخته گری دارد. این ربات برای تخلیه قطعات قالب گیری شده از دستگاه قالب گیری تزریقی استفاده می شود.
  • عملیات ماشینکاری: ربات برای بارگیری مواد خام به داخل ماشین ابزار و تخلیه قطعات تمام شده از ماشین استفاده می شود. تغییر شکل و اندازه قطعه قبل و بعد از ماشینکاری اغلب مشکلی را در طراحی End effector ایجاد می کند و اغلب برای مقابله با این موضوع از گیره های دوگانه استفاده می شود.
  • آهنگری: ربات معمولا برای بارگیری شمش داغ خام در قالب، نگه داشتن آن در هنگام ضربات آهنگری و خارج کردن آن از چکش فورج استفاده می شود. عمل چکش کاری و خطر آسیب به قالب از مشکلات فنی مهم است. ربات جابجا کننده مواد در آهنگری و فرآیندهای مرتبط با آن به کار می رود.
  • پرس: فرآیند پرس بسیار دشوار است. ربات جابجا کننده مواد به دلیل شرایط سختی که در سالن پرس با آن روبرو است، می بایست دارای برنامه نویسی دقیقی باشد. اپراتورهای انسانی در عملیات پرس ورق فلز به دلیل عملکرد پرس در معرض خطر قابل توجهی کار می کنند، بنابراین ربات جابجا کننده مواد به عنوان جایگزینی برای کارگران انسانی برای کاهش خطر استفاده به کار می رود. که در این کاربردها، ربات قسمت خالی را در پرس بارگذاری می کند، عملیات مهر زنی انجام می شود و قطعه از پشت دستگاه در یک ظرف خارج می شود. در دوره های تولید بالا، عملیات پرس را می توان با استفاده از کویل های ورق فلزی به جای قطعات خالی مکانیزه کرد.

استفاده از ربات جابجایی مواد در پرسکاری

  • ریخته گری: ربات جابجایی مواد، قطعات را از ماشین ریخته گری تخلیه می کند. عملیات محیطی که گاهی اوقات توسط ربات جابجا کننده مواد انجام می شود، شامل فرو بردن قطعات در یک حمام آب برای خنک شدن است.

کاربرد ربات جابجا کننده مواد در ریخته گری

مزایای ربات جابجایی مواد

  • کاهش صدمات حین کار برای کارگران
  • کاهش هزینه کار
  • حذف کار در محیط های صنعتی پر خطر، خسته کننده و تکراری
  • کاهش زمان تولید (Cycle Time) و در نتیجه افزایش راندمان خط تولید
  • بهبود رضایت مشتری به دلیل تولید با کیفیت و به موقع

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بابک دلیری
ارسال شده در : جمعه 04 فروردین 1402

سلام، رباطی برای کارخانه آجر سفال لازم داشتیم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402

سلام جناب دلیری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.