ربات دلتا چیست؟

ربات دلتا یک ربات صنعتی موازی است. این ربات از انواع جدید ربات های صنعتی می باشد که جای خود را در صنعت برای انجام کاربری های سریع پیدا کرده است. در اینجا اصول اولیه ربات های دلتا و تاثیر بالقوه آنها بر کسب و کار شما مورد بحث قرار می گیرد.

ربات موازی دلتا در مقایسه با سایر ربات های صنعتی ثابت، طراحی منحصر به فردی دارد. نام دلتا (حرف یونانی Δ) از شکل مثلثی وارونه آن گرفته شده است. ربات های دلتا در بالای منطقه کاری نصب می شوند. به طور معمول، این منطقه کاری یک نوار نقاله است که محصولات را به سمت پایین خط تولید منتقل می کند.

ربات دلتا (ِDelta)

ابزار گیره (gripper) ربات به اتصالات مکانیکی بلند و باریک متصل است. این اتصالات به سه یا چهار موتور بزرگ در پایه ربات منتهی می شوند. گاهی اوقات موتورهای اضافی وجود دارند که درجات آزادی بیشتری را در گیره ایجاد می کنند. ربات دلتا از قسمت پایه خود و بالای منطقه تولید نصب می شوند و در حالی که این امکان برای انواع دیگر ربات ها وجود دارد، برای ربات های دلتا یک استاندارد می باشد. محل نصب و همچنین طراحی مکانیکی مزایای قابل توجهی برای تولید کنندگان به همراه دارد که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

فروش ربات دلتا

تولیدکنندگان در صنایع از ربات موازی دلتا برای دستیابی به بالاترین سرعت تولید در دسترس بهره می برند. ویژگی خاص ربات دلتا، محفظه آن است. موتورها به طور کامل در پایه ربات محصور شده اند. چنین ساختاری دستیابی به رتبه بندی IP بالا را آسان می کند که باعث می شود ربات‌های دلتا گزینه ای عالی برای محیط های شستشوی IP69K باشند که معمولا در صنعت غذا و نوشیدنی کاربرد دارد.

در صورتی که مطمئن نیستید که ربات دلتا انتخاب مناسبی برای شماست، می توانید با خیالی آسوده همه مراحل استفاده از ربات دلتا را اعم از مشاوره، انتخاب، اجرا، برنامه نویسی و راه اندازی خط به تیم رباتیک مجرب و متخصص فامکو هایپر صنعت فامکو بسپارید.

استفاده از ربات دلتا در صنعت

ویژگی های ربات موازی دلتا

دلیل اصلی یافتن ربات دلتا در کاربردهای ذکر شده سرعت بی نظیر آنهاست. به عبارت ساده، قرارگیری موتورها و بازوهای سبک وزن به ربات دلتا اجازه می دهد به سرعت هایی برسد که دیگر انواع ربات ها امکان آن را ندارند. در برخی از کاربری ها، سرعت در اولویت قرار دارد. بنابراین، منطقی است که از سریع ترین ربات ممکن استفاده شود.

یکی از مزایای ربات موازی دلتا که اغلب نادیده گرفته می شود، استفاده کارآمد آنها از فضای کف است. بیشتر ربات های ثابت، روی زمین نزدیک محل کار نصب می شوند. ربات ممکن است با یک قفس ایمنی و سایر تجهیزات احاطه شود و ده ها متر مربع را اشغال کند. ربات موازی دلتا در بالای فضای کاری نصب می شود و به دلیل این طراحی، می تواند از فضای عمودی که معمولا بلا استفاده هستند در تاسیسات تولیدی استفاده کند. استفاده بهتر از فضای عمودی فضای بیشتری را برای تجهیزات اضافی و انبار آزاد می کند.

اکنون صنایع، کاربردها و نقاط قوت ربات دلتا را بررسی خواهیم کرد. اما چگونه بفهمید که اتوماسیون با ربات دلتا برای شما مناسب است؟ امروزه ربات دلتا می تواند بسیاری از چالش های تجاری در فرآیند تولید که شما با آنها روبرو هستید را برطرف کنند. ربات دلتا در بسیاری از عوامل از جمله موارد زیر بهبود حاصل می کند:

  • توان تولید
  • راندمان تولید
  • کنترل کیفیت

توان تولید

به راحتی می توان دید که چگونه ربات دلتا می تواند به افزایش توان تولید شما کمک کند. تغییر یک فرآیند دستی به یک فرآیند خودکار به طور کلی منجر به افزایش نرخ تولید می شود. این مزیت با ربات دلتا به طور قابل توجهی تاثیرگذارتر است. تصور کنید که شما یک تولیدکننده شکلات با یک فرآیند بسته بندی دستی هستید. احتمالا متوجه خواهید شد که سقف محدودی در میزان تولید خود دارید. استفاده از یک ربات دلتا به شما این امکان را می دهد تا توان عملیاتی خود را در بسته بندی تخته های شکلات به حداکثر برسانید. شما خواهید توانست هرچه سریع تر شکلات های تخته ای را در یک جعبه قرار دهید و جعبه های بیشتری در روز ارسال کنید. جعبه های بیشتر ارسال شده برابر است با درآمد بیشتری برای کسب و کار شما.

لازم به ذکر است در محاسبات باید کل فرآیند را در نظر گرفت. اگر صرفا بخواهید یک مشکل را با استفاده از یک ربات حل کنید، ممکن است مشکلات دیگری رخ دهد. به عنوان مثال، یک ربات در کاربری برداشتن و گذاشتن قطعات (Pick & Place)، تنها می تواند به همان سرعتی که فرآیندهای بالادستی و پایین دستی اجازه می دهند پیش برود. پالت سازی آهسته در پایین دست ممکن است تنها گلوگاه دیگری در سیستم شما ایجاد کند. به همین دلیل است که در ارزیابی باید کل فرآیند در نظر گرفته شود تا کارایی ربات به حداکثر برسد.


راندمان تولید

ربات ها کارآمدتر از کارگران دستی هستند. ربات های دلتا نه تنها سریع تر از کارگران دستی هستند، بلکه سازگارتر نیز می باشند. ربات دلتا به دفعات یک کار را با سرعت یکسان، بدون وقفه یا نیاز به استراحت انجام می دهد.

کنترل کیفیت

ربات های دلتا دقیق هستند و وظایف خود را بطور تکراری انجام می دهند و این مشخصه به ویژه برای کارهای مونتاژ مهم می باشد. به عنوان مثال، ربات های دلتا اغلب در کاربردهای مونتاژ بردهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. دقت و تکرارپذیری آنها در مقایسه با اپراتورهای دستی عملکرد ثابتی را در طول زمان به آنها می دهد. افراد اشتباه می کنند و ناهماهنگی هایی دارند اما هنگامی که کار به صورت رباتیک انجام می شود، اغلب این موارد مشاهده نمی شوند.

کاربرد ربات دلتا

کاربرد ربات دلتا معمولا شامل فرآیندهای خاصی می شود که در آنها نقاط قوت منحصر به فرد این ربات ها به کار گرفته می شود. این فرآیندها عبارتند از:

  • برداشتن و قرار دادن (Pick and Place)
  • مونتاژ
  • جداسازی قطعات
  • بسته بندی
  • مرتب سازی

مزایای ربات دلتا

اتوماسیون یک ضرورت برای اکثر تولیدکنندگانی است که به دنبال حفظ رقابت هستند. مزایای خاص ارائه شده توسط ربات دلتا می تواند برای شرکت های فعال در صنایع زیر بسیار مفید باشد:

  • داروسازی
  • خوردنی و آشامیدنی
  • بسته بندی خرده فروشی
  • لوازم آرایشی
  • پزشکی
  • تولید مواد افزودنی

ربات دلتا در صنایع غذایی

محدودیت های ربات دلتا

البته ربات موازی دلتا محدودیت هایی هم دارد. در ربات دلتا، دسترسی و بار فدای سرعت زیاد می شود. طراحی مکانیکی به ربات دلتا اجازه نمی دهد بارهای بسیار سنگین را جابجا کند. بیشتر ربات های دلتا قابلیت حمل وزنی در حدود چند کیلوگرم دارند که دامنه کاربرد ربات دلتا را مقداری محدود می کند.

دسترسی یکی دیگر از محدودیت های دیگر ربات دلتا می باشد. به دلیل ساختار مکانیکی، دامنه حرکت به طور قابل توجهی برای دلتا محدود است. فضای کار ربات دلتا مخروطی شکل بوده و این بدان معنی است که هر چه دلتا به سمت پایین تر حرکت می کند، توانایی حرکت پهلو به پهلوی کمتری دارد. این موارد باعث می شود ربات دلتا فقط برای کارهای کوچک و سبک وزن قابل استقرار باشد.

هزینه ها و قیمت ربات دلتا

هزینه یک عامل کلیدی برای تعیین بازگشت سرمایه است. مقایسه هزینه ها نسبت به ربات اسکارا (SCARA) می تواند مفید باشد. دلیل این امر اینست که این دو ربات اغلب می توانند در برنامه های مشابه استفاده شوند. ربات دلتا به طور کلی گران تر از SCARA با اندازه مشابه خواهد بود. در عوض، این هزینه با سرعت بسیار بالاتر ربات دلتا در مقایسه با اسکارا جبران خواهد شد. یک ربات استاندارد دلتا را می توان با قیمتی بین 20 تا 50 هزار دلار خریداری کرد. هزینه های اضافی مرتبط عبارتند از:

  • یکپارچه سازی
  • کاهش ریسک
  • نگهداری

یکپارچه سازی

هزینه های یکپارچه سازی بسته به نوع کاربرد می تواند بسیار متفاوت باشد. در برخی موارد، هزینه های یکپارچه سازی می تواند از هزینه سخت افزار بیشتر شود. این هزینه ها شامل هر سخت افزار اضافی مورد نیاز برای کاربرد خاص، نصب و برنامه نویسی است. کاربردهای پیچیده تر به سخت افزار اضافی و جدول زمانی یکپارچه سازی طولانی تری نیاز دارند. هنگام تحقیق در مورد پروژه های اتوماسیون خود، نباید هزینه های یکپارچه سازی را نادیده بگیرید.

کاهش ریسک

هر پروژه اتوماسیون به ملاحظات ایمنی نیاز دارد. همه سیستم های دلتا به کاهش ریسک نیاز دارند. این به دلیل این است که دلتا یک ربات صنعتی ثابت است. این مراحل کاهش خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قفس های ایمنی
  • سنسورهای ایمنی
  • اینترلاک ها
  • اسکنرها
  • پرده های سبک

این قطعات هزینه های مرتبط را به همراه دارند. این هزینه ها شامل هزینه سخت افزار، نصب و در برخی موارد برنامه نویسی می شود.

نگهداری

رعایت یک برنامه نگهداری توصیه شده برای محافظت از سرمایه گذاری شما بسیار مهم است. بی توجهی به تعمیر و نگهداری منظم، سال ها از چرخه عمر تجهیزات شما می کاهد. پس باید اقدامات لازم را انجام بدهید. تعمیر و نگهداری منظم شامل وظایفی مانند:

  • گریس کاری منظم مفاصل و گیربکس ها
  • تعویض قطعات مستهلک
  • تمیز نگه داشتن واحد کنترل از گرد و غبار و آلودگی
  • تست دامنه حرکت و عملکرد صحیح
  • بررسی عملکرد سیستم ایمنی

گنجاندن این هزینه های مرتبط به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه برای پیگیری و اجرای یک پروژه اتوماسیون بگیرید و از بازگشت سرمایه خود مطمئن شوید.

بنابراین ربات های دلتا می توانند تاثیر مثبتی بر تجارت شما داشته باشند. امروزه هزاران سازنده در سراسر جهان از این فناوری بهره می برند. جهت اطلاع از قیمت ربات دلتا می توانید با کارشناسان متخصص هایپر صنعت فامکو گفتگو نمایید. متخصصین ما آماده فروش ربات دلتا و ارائه بهترین راه حل های رباتیک، برنامه نویسی و اجرای خطوط تولید شما می باشند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: