ربات ضد عفونی کننده

ربات ضد عفونی کننده چیست؟

همه گیری جهانی COVID-19 روش های ضدعفونی سنتی سطوح را به چالش کشیده است و این موضوع شرکت ها را ترغیب به تولید ربات ضدعفونی کننده کرده است. ربات های ضد عفونی کننده به طور فزاینده ای به عنوان یک راه حل ساده برای ضد عفونی فوری اتاق ها و فضاهای تمام سطوح مورد توجه قرار گرفته اند و به همین دلیل برای مدیریت بیمارستان ها، مراکز فروشگاهی، نمایشگاه ها و ادارات جذاب به نظر می رسند.

ربات ضد عفونی کننده

مشخصات ربات ضد عفونی کننده (Disinfection Robot)

اکنون با ربات ضد عفونی کننده بیشتر آشنا خواهیم شد. ربات ضد عفونی کننده حاصل تلاش و همکاری میان باکتری شناسان، ویروس شناسان و کارکنان بخش سلامت و مهندسین، سازندگان و طراحان رباتیک می باشد و برای ضد عفونی اتاق عمل و اتاق بیماران به کار می رود.

هدف از این کار دستیابی به محیطی استریل در اماکنی مانند بیمارستان ها است، بدون قرار دادن کارکنان در معرض خطرهای غیرضروری. از آنجا که این فرآیند فیزیکی می باشد (بر خلاف فرآیندهای شیمیایی معمول)، برای کارکنان ایمن تر است، چون نیازی به جابجایی، حمل و نقل و انبار کردن مواد شیمیایی خورنده، خطرناک و سمی نخواهد بود. کارکنان می توانند ربات را از راه دور کنترل کنند. عملیات از بیرون اتاقی که قرار است ضد عفونی شود آغاز می شود و ادامه می یابد، بنابراین نیازی به حضور هیچ یک از کارکنان بهداشت در اتاق نیست. ربات های ضد عفونی کننده می توانند در زمانی کوتاه یک اتاق بیمار با سایز استاندارد را ضد عفونی کنند.

عملیات ضد عفونی توسط ربات ضد عفونی کننده با استفاده از لامپ های UVC انجام می گیرد. تاثیر این لامپ ها در ضد عفونی مورد تایید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) می باشد. در برخی از ربات های ضد عفونی کننده جهت پوشش 100 درصدی فضا، در کنار لامپ های UVC، از پاشش مواد ضدعفونی با استفاده از تکنولوژی مه خشک التراسونیک نیز استفاده می شود. ربات ضد عفونی کننده مجهز به سنسورهای حرکتی جهت شناسایی موانع و سیستم مسریابی خودکار می باشد.

ربات های ضد عفونی کننده برای انجام عمل ضد عفونی نیازی به لمس سطوح ندارند و نیازی به حذف مکانیکی گرد و خاک یا مواد بیولوژیک حاوی ویروس و باکتری نیست.

دلایل استفاده از ربات ضد عفونی کننده

عفونت های پیش آمده در بیمارستان سالانه باعث مرگ 37000 نفر در اروپا و 100000 نفر در آمریکا می شود. هزینه سالانه درمان عفونت های بیمارستانی نیز حدود 7 میلیارد یورو در اروپا و 6.5 میلیارد دلار در آمریکا برآورد شده است. ربات ضد عفونی کننده می تواند 99.9 درصد از تمام میکروارگانیسم های داخل یک اتاق بیمارستانی را در 10 دقیقه نابود کند. اتاق ها هنگام ضد عفونی باید خالی باشند، با این وجود اشعه UVC عوارض و تاثیرات منفی به جای نمی گذارد.

بسیاری از انواع ربات ضد عفونی کننده از اشعه UVC استفاده می کنند. اشعه فرابنفش در طول موج 254 نانومتر (اشعه UV-C) باکتری، هاگ، قارچ و ویروس را از بین می برد. بنابراین استفاده از ربات ضد عفونی کننده، یک جایگزین عالی برای محصولات محلول-محور می باشد، به خصوص در زمان های کمبود عرضه مواد سنتی ضد عفونی کننده سطوح مانند دوران همه گیری یک بیماری.

اثربخشی نظافت و ضد عفونی دستی یکنواخت و قابل اندازه گیری نیست، زیرا میزان تاثیر بسیار به افراد و انگیزه کاری آنها بستگی دارد و بررسی آن مستلزم مشاهدات در مکان ضد عفونی می باشد. ضد عفونی دستی در هر بیمارستان بستگی به پروتکل های محلی، آموزش و دانش کارکنان و بازرسی و کنترل عملکرد آنها دارد و حتی استخدام نیروی جدید یا خروج کارکنان قدیمی از بیمارستان نیز در این امر بی تاثیر نیست. طبق مطالعات انجام شده، حتی در بهترین حالت نیز ضد عفونی دستی اثربخشی کامل ندارد و همیشه آلودگی هایی در محیط باقی می ماند.

البته باید توجه داشت که ربات ضد عفونی کننده ها باید همراه با تمیزکاری دستی مورد استفاده قرار گیرند، چون آلودگی هایی مانند لکه های خشک شده خون و ادرار باید با روش دستی پاک شوند.

کاربرد پرشکی ربات های ضد عفونی کننده

کاربرد ربات ضد عفونی کننده

از ربات های ضدعفونی کننده در اماکن بسیای استفاده می شود و از زمان شیوع پاندمی کرونا این موارد افزایش داشته اند. موارد زیر برخی از مکان هایی هستند که در آنها می توان از ربات ضدعفونی کننده استفاده کرد:

  • بیمارستان ها
  • آزمایشگاه ها
  • مراکز خرید
  • رستوران ها
  • نمایشگاه ها
  • فرودگاه ها
  • ادارات

مزایای ربات ضد عفونی کننده

ربات ضدعفونی کننده مزایای بسیاری دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • ایمنی بیشتر بیمار: عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی، مشکلی مهم و روزافرون در بخش مراقبت سلامت در سراسر دنیا می باشد. سالانه میلیون ها بیمار دچار عفونت های بیمارستانی شده و هزاران نفر از آنها جان خود را از دست می دهند. عفونت های مرتبط با خدمات مراقبت خسارات مالی بسیاری نیز دارند. با استفاده از انواع ربات ضدعفونی کننده، عفونت های بیمارستانی به شدت کاهش می یابند.
  • روش های پیشرفته تر ضد عفونی: ربات های ضد عفونی کننده با از بین بردن ساختار DNA ویروس ها، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های مضر ارگانیک در محیط، از شیوع بیماری های مسری جلوگیری می کنند. این ربات ها ایمن و قابل اطمینان هستند و خطاهای انسانی را حذف می کنند و مدت زمان فرآیند ضدعفونی را نیز کاهش می دهند.
  • قابلیت استفاده ترکیبی از روش های ضدعفونی: اشعه UVC به همراه پاشش مواد ضد عفونی با استفاده از تکنولوژی مه خشک التراسونیک می تواند سطوحی که به دلیل موانع یا در دسترس نبودن، در معرض اشعه قرار نمی گیرند را ضد عفونی کند.

برای دریافت مشاوره در خصوص ربات ضد عفونی کننده و همچنین انجام تمام مراحل خرید ربات ضد عفونی کننده شامل انتخاب، برنامه نویسی و فرآیندهای عملیاتی می توانید با متخصصین رباتیک هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید. برای اطلاع از قیمت ربات ضدعفونی کننده نیز به صفحه برند مربوطه مراجعه کرده یا با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: