یو پی اس خانگی و اداری

یو پی اس خانگی چیست؟

یو پی اس خانگی از جمله تجهیزات برق صنعتی و دستگاه ذخیره برق شهری برای مصارف خانگی و اداری است که در انواع مختلف آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو در بازار های صنعتی عرضه می شود. یو پی اس خانگی یا اداری از انواع معمول دستگاه های ذخیره برق است که می توان از آن در منازل، ادارات و محیط های کاری با ابعاد کوچک و متوسط، استفاده کرد. انواع یو پی اس خانگی و اداری از نظر نوع طراحی شامل موارد زیر است:

  • یو پی اس خانگی و اداری آنلاین
  • یو پی اس خانگی و اداری آفلاین
  • یو پی اس خانگی و اداری لاین اینتراکتیو
  • یو پی اس خانگی و اداری هیبرید

که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و اسامی مختلف یو پی اس خانگی و اداری عبارتند از:

  • محافظ برق خانگی
  • منبع تغذیه برق خانگی
  • یو پی اس استاندارد

مشخصات فنی یو پی اس خانگی و اداری

منبع تغذیه برق اضطراری که عموما به آن UPS گفته می شود، به طور کلی از یک محافظ برق، یک باتری و یک اینورتر که بتواند انرژی ذخیره شده در باتری را به نوع قابل استفاده تبدیل کند، تشکیل شده است. اینورتر در مدار مشخص می کند که در یک زمان بندی مشخص باید چه مقدار برق توسط UPS منتقل شود و برق مصرفی سیستم UPS اغلب با واحد ولت آمپر (VA) اندازه گیری می شود. علاوه بر این ظرفیت باتری دستگاه نیز در تعیین این ظرفیت موثر خواهد بود.

یو پی اس (UPS) خانگی

مدت زمان پشتیبانی یو پی اس خانگی و UPS اداری از دستگاه ها و تجهیزات خانگی و اداری مانند کامپیوتر، مودم، یخچال، ماشین لباسشویی و غیره، به ظرفیت در نظر گرفته شده برای باتری یو پی اس خانگی بستگی دارد. ظرفیت باتری های یو پی اس خانگی معمولا بین 1 تا 12 ولت می باشد که انرژی لازم برای انتخاب باتری یو پی اس خانگی یا اداری نیز به تعداد و میزان مصرف دستگاه های متصل به آن بستگی دارد.

به علت اینکه برق مصرفی توسط مصرف کننده های خانگی تکفاز است، یو پی اس خانگی و اداری اغلب در دسته UPS های تک فاز قرار می گیرند. سیستم تک فاز یک منبع خروجی واحد دارد که نسبت 1 به 1 را برای استفاده از تجهیزات الکتریکی فراهم می کند. منبع تغذیه تک فاز در تجهیزات کوچک یا هر سیستم دیگری که با استفاده از برق تک فاز، انرژی مورد نیازش را تامین می کند، قابل استفاده می باشد. یو پی اس خانگی یا استاندارد، برای کاربرد های سبک و فعالیت های کوچک قابل استفاده و ایده آل است.

یو پی اس خانگی یا UPS اداری اغلب از نوع آفلاین و لاین اینتراکتیو است، چرا که نسبت به UPS های آنلاین مصرف برق و هزینه های کمتری دارد و قطع شدن برق شبکه، به نسبت مصارف اداری و صنعتی، مشکل کمتری برای کاربر ایجاد می کند. یو پی اس خانگی و اداری در انواع مختلف رک مانت و ایستاده طراحی و تولید می شود و نسبت به انواع دیگر منابع تغذیه برق اضطراری فضا و محیط کمتری را اشغال می نماید.

زمان پشتیبانی دستگاه یو پی اس خانگی و اداری از تجهیزات و سیستم های اداری و خانگی، معمولا بین 10 تا 20 دقیقه است. اکثر انواع یو پی اس خانگی دارای باتری داخلی هستند که این باتری ها به طور معمول از نوع باتری های خشک یو پی اس خانگی یا UPS اداری می باشند.

UPS خانگی تک فاز شامل رتبه بندی های ولت آمپر، وات و محدوده ولتاژ ورودی است. نکته قابل توجه در خصوص اطلاع از مشخصات فنی یو پی اس خانگی این است که در محدوده ولتاژ ورودی، شناسایی دقیق و درست سیستم های الکتریکی برای انتخاب یو پی اس خانگی و اداری مناسب، لازم و حیاتی است.

طراحی یو پی اس خانگی و اداری معمولا به گونه ای است که می توان نرم افزار مخصوص به آن را بر روی سیستم عامل ویندوز، نصب و راه اندازی کرد تا از این طریق تنظیمات مربوط به هر دستگاه به طور دقیق صورت بگیرد. یو پی اس خانگی و اداری دارای پورت های مخصوصی است که امکان اتصال آن ها به تجهیزاتی مثل تلفن و فکس وجود داشته باشد.

مشخصات فنی یو پی اس خانگی یا اداری
نوع دستگاه یو پی اس خانگی و اداری
حداقل ظرفیت 600 ولت آمپر
ولتاژ 220 ولت
تکنولوژی طراحی آنلاین، آفلاین، لاین اینتراکتیو
قابلیت نصب بر روی ویندوز دارد / ندارد
حداقل وزن 7 کیلوگرم
باتری داخلی دارد
شکل موج خروجی سینوسی – شبه سینوسی
صفحه LCD جهت نمایش خطا دارد
حالت نصب ایستاده، ترکیبی، قفسه ای
کاربری مشاغل خانگی و ادارای کوچک، تامین برق تجهیزات و لوازم خانگی، استفاده در دفاتر و شرکت های متوسط و کوچک

یو پی اس خانگی و اداری ماژولار، از ماژول های استانداردی تشکیل شده است که می توانند از طیف وسیعی از دستگاه ها و تجهیزات استفاده شده در منازل، پشتیبانی کنند. یو پی اس خانگی و اداری این قابلیت را دارد که برای افزایش ظرفیت پشتیبانی آن بتوان باتری های اضافه تری را به پیکربندی آن ها اضافه کرد.

یو پی اس خانگی

یو پی اس خانگی یا UPS اداری، سیستمی است که در صورت قطع برق می تواند انرژی الکتریکی هر دستگاهی که به خروجی آن متصل شده است را تامین نماید. اگر چه یک یو پی اس خانگی و اداری روشی مشابه یک ژنراتور دارد و هر دوی این دستگاه ها به عنوان منبع تامین برق اضطراری شناخته می شوند، اما در خصوص یو پی اس خانگی باید گفت که هیچ شکاف و وقفه زیادی در تامین برق توسط آن وجود ندارد.

در واقع یو پی اس خانگی و اداری به گونه ای طراحی شده ست که بار مصرفی دستگاه های متصل شده را به عنوان یک منبع پشتیبان، تامین نماید. از آن جایی که مدت زمان پشتیبانی و کارکرد یو پی اس خانگی یا UPS اداری وابسته به باتری ها و ظرفیت ذخیره آن است، لذا ساعات و زمان استفاده از آن نیز محدود است، اما استفاده از یو پی اس خانگی یا اداری در مناطق مختلف، به ویژه نقاطی که مستعد قطعی مکرر جریان برق هستند، امری کاملا لازم و ضروری است.

طیف وسیعی از یو پی اس خانگی یا UPS اداری در محدوده ولتاژ برق شهری 220 ولت یا تکفاز قرار دارد. این UPS ها معمولا به صورت خاصی با نیاز های محیط های خانگی و مشاغل کوچک سازمانی سازگار می شوند. با استفاده از سیستم های یو پی اس خانگی، تجهیزات و دستگاه های اداری از خطرات ناشی از کیفیت نامناسب برق و قطعی و نوسانات حاصل از آن در امان می مانند، چرا که هنگام ایجاد مشکلات ذکر شده، یو پی اس خانگی و اداری به روشی کنترل شده و محافظت شده، قادر به تامین و اصلاح جریان برق مورد نیاز دستگاه ها خواهد بود.

یک یو پی اس خانگی تک فاز دارای دو سیم است که ولتاژ AC خروجی آن معمولا به شکل یک موج سینوسی است. یو پی اس خانگی تک فاز دارای یک هادی است که موج سینوسی تکی ارائه می دهد و نسبت به یو پی اس خانگی و اداری دیگر مصرف برق و انرژی کمتری دارد.

یو پی اس خانگی و اداری تک فاز برای حفاظت توزیع شده یا متمرکز در برابر نوسانات ولتاژ و قطع برق طراحی شده است. بنابراین می توان از آن ها برای خاموشی بار در مدت زمان مشخصی استفاده کرد و در غیر این صورت این نوسانات می توانند آسیب های قابل توجهی به تجهیزات و سیستم های الکتریکی وارد کنند.

دلایل انتخاب بهترین یو پی اس خانگی 

در سال های اخیر با توجه به قطعی برق های متعدد و با توجه به افزایش تعداد مشاغل خانگی، دستگاه یو پی اس خانگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. زیرا استفاده از دستگاه های یو پی اس این امکان را به شما می دهد تا در زمان قطعی برق، زمان لازم را برای ذخیره کردن اطلاعات خود در سیستم های کامپیوتری داشته باشید. به این صورت که اگر برق شهر قطع شود، یو پی اس وارد مدار می شود و شما زمان این را خواهید داشت که اطلاعات خود را ذخیره کنید و به صورت معمول سیستم را خاموش کنید.

در صورت نداشتن یو پی اس و قطع شدن برق شهر علاوه بر اینکه اطلاعات ذخیره نمی شود بلکه ممکن است آسیب به هارد و CPU دستگاه کامپیوتر یا لپ تاپ می شود. دستگاه های یو پی اس خانگی علاوه بر یک منبع ذخیره قابلیت حفاظت از دستگاه ها و سیستم های خانگی را دارند. این امر به دلیل نوسانات ولتاژی زیاد برق شهری است که منجر شده است یو پی اس از اهمیت بالایی برخوردار باشد. حفاظت یو پی اس از دستگاه هایی مانند دوربین های مدار بسته، تلویزیون های هوشمند و تمامی وسایل الکترونیکی که در زمان قطع و وصل شدن ناگهانی برق دچار اختلال و آسیب می شود می تواند موثر باشد.

انواع UPS خانگی یا یو پی اس اداری

دسته بندی یو پی اس خانگی یا UPS اداری، بر اساس نحوه انتقال جریان و میزان برق مصرفی، به تکنولوژی به کار رفته در طراحی یو پی اس خانگی و اداری مربوط می شود. UPS های استاندارد یا خانگی، از لحاظ نوع طراحی به 4 دسته بندی کلی تقسیم می شوند که هر یک از آن ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارند. این دسته بندی ها عبارتند از:

  • یو پی اس خانگی آنلاین

با یک یو پی اس خانگی و اداری آنلاین بار از یک مبدل برق تامین می شود که به طور مداوم در حال کار کردن است و جریان ورود خود را از منبع تغذیه DC می گیرد. این منبع DC از یک باتری و شارژر باتری تشکیل شده است که به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

یو پی اس خانگی آنلاین

در یو پی اس خانگی آنلاین، اینورتر به طور موازی برای تامین بار برق AC کار می کند و تنها در صورت خرابی یا ایجاد نویز در جریان AC، برق تمام بار را کنترل می کند. در واقع ویژگی قابل توجه یو پی اس خانگی یا UPS اداری آنلاین نسبت به انواع آفلاین این است که این UPS ها، جریان برق AC را از طریق یکسوکننده و اینورتر به خروجی منتقل می کنند.

منبع تغذیه خروجی در یو پی اس خانگی و اداری آنلاین همیشه روشن می ماند. به همین جهت، در این منبع های تغذیه ضروری استاندارد، هیچ تاخیر زمانی در انتقال برق به خروجی اتفاق نمی افتد و یو پی اس خانگی آنلاین حتی برای زمان 1 میلی ثانیه نیز در اتصال برق به تجهیزات تاخیر نخواهد داشت.

انتقال جریان برق در یو پی اس خانگی آنلاین به این صورت است که منبع تغذیه جریان برق AC را از شبکه برق شهری گرفته و از طریق رکتی فایر یا یکسوکننده به برق DC تبدیل می کند و مدار را با استفاده از یک مدار کنترل کننده جریان، شارژ می کند. همزمان جریان برق DC شارژ شده از طریق یک اینورتر به جریان AC تبدیل شده و به خروجی مدار منتقل می شود.

  • یو پی اس خانگی آفلاین (استند بای)

فناوری یو پی اس خانگی و اداری آفلاین با کاهش ولتاژ اضافی در برابر بیشتر نوسانات برق محافظت می کند و به رفع بیش از 90 درصد قطعی و خاموشی ها، منجر می شود. یو پی اس خانگی یا UPS اداری آفلاین برق AC را مستقیما از طریق واحد انتقال، از کنار یک سوئیچ منتقل کننده به نقطه خروجی که به بار محافظت شده وصل می کند، فعال شده و جریان توسط سوئیچ انتقال به خروجی منتقل می شود.

یو پی اس خانگی آفلاین (استند بای)

معمولا هنگام انتقال به باتری، پشتیبان جریان برق حدود 15 تا 25 میلی ثانیه قطع می شود. بنابراین بهتر است از این فناوری در دستگاه هایی با توان کمتر از 1500 ولت مانند کامپیوتر های شخصی، تجهیزات دفاتر کوچک و سایر برنامه های کاربردی دیگر، استفاده شود.

یو پی اس خانگی و اداری آفلاین برای کسانی که نیاز به ظرفیت و هزینه کمتری دارند، مناسب ترین انتخاب خواهد بود. سیستم UPS آماده به کار برای حفاظت و پشتیبان گیری از جریان برق جهت اتصال به دستگاه هایی مانند کنسول های بازی، شبکه های بی سیم، مودم و سایر لوازم الکترونیکی استفاده شده در مصارف خانگی، به کار برده می شود.

یو پی اس خانگی یا UPS اداری استند بای در طول مدت زمان قطع برق زمان اجرای کافی، برای صرفه جویی در میزان برق مصرفی و تکمیل مراحل خاموش کردن منظم تجهیزات را فراهم می کند. همچنین اکثر انواع یو پی اس خانگی آفلاین، قابلیت کنترل و حفاظت از تجهیزات را در برابر نوسانات، کاهش و افت جریان برق را نیز دارند.

  • یو پی اس خانگی لاین اینتراکتیو

یو پی اس خانگی یا اداری لاین اینتراکتیو، شرایطی بین یو پی اس خانگی آفلاین و آنلاین دارد. در واقع بسیاری از ویژگی های مربوط به عملکرد هر دو نوع این یو پی اس خانگی یا UPS اداری را شامل می شود. عملکرد یک یو پی اس خانگی و اداری خط تعاملی در هنگام قطع برق، به این صورت است که این منبع تغذیه، اینورتر را بر خط نگه می دارد و مسیر جریان برق DC را از حالت شارژ معمولی به جریان برق تامین و شارژ شده، در زمان کاهش و قطعی جریان برق تبدیل می کند.

یو پی اس خانگی لاین اینتراکتیو

طراحی به کار رفته در فناوری یو پی اس خانگی لاین اینتراکتیو، به این صورت است که برق باتری متصل به جریان AC همیشه به خروجی این منبع متصل است. زمانی که جریان برق ورودی AC در حالت نرمال باشد، اینورتر یو پی اس خانگی در حالت معکوس قرار گرفته و شارژ باتری را تامین می کند.

زمانی که برق ورودی قطع شود، سوئیچ انتقال در مدار باز شده و جریان برق ذخیره شده از طریق اینورتر به خروجی یو پی اس خانگی انتقال پیدا می کند. ویژگی بارز ذخیره جریان برق توسط یو پی اس خانگی و اداری خط تعاملی این است که فعالیت همیشگی اینورتر و اتصال مستقیم آن به خروجی، باعث کاهش گذرای سوئیچینگ در این مدار می شود.

  • یو پی اس خانگی هیبرید

یو پی اس خانگی و اداری هیبرید یا فرورزونانت آماده به کار، از سری یو پی اس خانگی یا UPS اداری آفلاین است که از یک ترانسفورماتور سه سیم پیچ برای اتصال بار به منبع تغذیه، استفاده می کند. در این منبع برق بی وقفه جریان برق خانگی، برق اولیه از طریق یک کلید، جریان پیدا می کند که معمولا این کلید به سیم پیچ های ترانسفورماتور متصل است و در آنجا به سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور کوپل می شود و در نهایت برق را به بار خروجی می رساند.

یو پی اس خانگی هیبرید

در یو پی اس خانگی فِرو، مسیر برق پشتیبان، ولتاژ خط را به سمت منبع شارژ باتری هدایت می کند و باتری پشتیبان را حفظ و ذخیره می کند. در طراحی این پیکربندی، اینورتر به کار رفته در مدار از نوع آماده به کار یا آفلاین است و با قطع برق اولیه و باز شدن کلید انتقال فعال می شود. ترانسفورمر در حالی که بار را از ترانزیستور جریان برق جدا می کند، می تواند باعث انحراف ولتاژ و جریان خروجی آن شود.

علاوه بر این، ممکن است ترانسفورماتور شناور، منجر به تولید مقدار قابل توجهی گرما نیز بشود که می تواند در نقاط بالاتر، حجم زیاد و سنگینی ایجاد کند و باعث حجیم شدن سیستم های شناور یو پی اس خانگی و اداری شود. با توجه به مواردی که عنوان شد، امروزه استفاده از این یو پی اس خانگی و اداری در فعالیت های مربوط به شبکه و تجهیزات خانگی، کمتر اتفاق می افتد.

انواع یو پی اس خانگی و اداری بر اساس موج خروجی

دسته بندی دیگری که معمولا برای معرفی یو پی اس خانگی و اداری در نظر گرفته می شود، دسته بندی آن از لحاظ شکل موج خروجی است. موج خروجی یو پی اس خانگی و اداری در کیفیت و انتقال بار ذخیره شده توسط آن، اهمیت زیادی دارد.

شکل موج خروجی مورد تایید در رابطه با تمام UPS ها، معمولا شکل موج سینوسی یا شبه سینوسی است. به طور کلی موج خروجی یو پی اس خانگی استاندارد دارای دو شکل سینوسی و مربعی است که هر کدام از آن ها شرایط و خصوصیات ویژه ای دارند.

  • یو پی اس خانگی موج سینوسی

یو پی اس خانگی و اداری که دارای موج سینوسی خالص است، تامین کننده ولتاژ جریان برقی مشابه جریان برق شهری است که باعث می شود میزان اعوجاج و نویز ایجاد شده بر روی دستگاه ها متصل به یو پی اس خانگی و اداری تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

یو پی اس خانگی موج سینوسی

این شکل موج مناسب ترین نوع از امواج خروجی یو پی اس خانگی و اداری برای تجهیزات حساس و پرکاربردی مانند کامپیوتر، پرینتر و غیره می باشد. یو پی اس خانگی و اداری که در حالت عادی و متصل به برق شهری کار می کند، موج سینوسی خالص را به تجهیزات و دستگاه ها منتقل می کند، اما هنگامی که منبع تغذیه به حالت باتری سوئیچ می کند، شکل موج ایجاد شده بسته به نوع یو پی اس خانگی می تواند سینوسی یا شبه سینوسی باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با شکل موج های شبه سینوسی این است که سیستم ها و دستگاه الکتریکی که مجهز به منبع تغذیه PFC هستند و عملکرد اصلاح ضریب توان را انجام می دهند، بهتر است به یو پی اس خانگی و اداری با این شکل متصل نشوند. چرا که این امکان وجود دارد که تجهیزات دارای این فناوری، هنگامی که به یو پی اس خانگی یا UPS اداری با خروجی شبه سینوسی متصل می شوند، با قطعی ناگهانی و از بین رفتن داده های ذخیره شده مواجه شوند.

در صورتی که در منزل یا محیط کار خود از دستگاه های زیر استفاده می کنید، بهتر است برای حفظ عملکرد و طول عمر تجهیزات از یو پی اس خانگی به خروجی موج سینوسی استفاده نمایید:

  1. سیستم ها و یا دستگاه هایی دارای پاوری با استاندارد های جهانی Energy Star و 80 PLUS
  2. سیستم های تولید شده توسط کمپانی اپل (iMac)
  3. سیستم هایی که دارای منبع تغذیه اکتیو PFC هستند.

  • یو پی اس خانگی موج مربعی

یو پی اس خانگی و اداری که برای مصارف خانگی در نظر گرفته می شوند، معمولا موج خروجی مربعی ندارند، چرا که این شکل موج می تواند اثر مخربی را در لوازم برقی خانگی داشته باشد و باعث گرم شدن بیش از حد و خرابی آن ها شود. به طور کلی شکل موج های مربعی از امنیت و قابلیت اطمینان کمتری نسبت به موج سینوسی یو پی اس خانگی یا UPS اداری دارند. همچنین صدایی که بر اثر ایجاد و انتقال امواج مربعی در UPS ایجاد می شود بسیار بلند است اما نسبت به نوع سینوسی از هزینه و قیمت کمتری هم برخوردار هستند.

یو پی اس خانگی موج مربعی

انواع یو پی اس خانگی بر اساس ولتاژ

رایج ترین ولتاژ هایی که در انتخاب یو پی اس خانگی مورد توجه خریداران قرار می گیرد، ولتاژ های 12، 24 و 48 هستند به تعداد باطری های به کار رفته در یو پی اس خانگی و اداری یا متصل شده به آن بستگی دارد. ظرفیت یو پی اس خانگی یا UPS اداری را بر حسب ولت آمپر و ولتاژ آن را بر حسب تعداد باتری متصل به آن بیان می کنند.

یو پی اس خانگی و اداری به طور معمول از باتری های 12 ولتی برای ذخیره بار استفاده می کنند. پس یو پی اس خانگی 12 ولتی سیستمی است که دارای یک باتری ذخیره انرژی باشد. زمانی یک یو پی اس خانگی از تجهیزات و دستگاه های متصل به خود، به خوبی پشتیبانی می کند که ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن، پاسخگوی ظرفیت مورد نیاز این دستگاه ها باشد.

افزایش ظرفیت یو پی اس خانگی با میزان پشتیبانی آن ها از لوازم و تجهیزات برقی رابطه مستقیم دارد. برای این که بتوانید یو پی اس خانگی مناسبی را برای خود انتخاب کنید، باید ظرفیت UPS را متناسب با توان دستگاه هایی که می خواهید به آن متصل کنید، در نظر بگیرید.

برای تعیین مقدار ظرفیت مورد نیاز یو پی اس خانگی یا UPS اداری، باید میزان بار آن را محاسبه کنید. منظور از بار، مقدار ترکیبی از توانی است که دستگاه های الکتریکی مصرف می کنند. بهتر است برای اندازه گیری بار، فهرستی از تجهیزات و لوازمی که قرار است یو پی اس خانگی از آن ها پشتیبانی کند را تهیه نمایید. توجه داشته باشید که تحت تاثیر شرایط مختلف، عوامل قدرت یو پی اس خانگی و اداری معمولا در حدود 80 درصد ظرفیت نامی واقعی که دارند، کار می کنند.

مثلا اگر مجموع ظرفیت یا بار مورد نیاز تجهیزات 200 وات باشد، بهتر است یو پی اسی که انتخاب می کنید ظرفیتی حدود 250 وات یا بیشتر، داشته باشد. مورد دیگری که در هنگام اندازه گیری ظرفیت یو پی اس خانگی و اداری باید به آن توجه داشته باشید، زمان استفاده از یو پی اس خانگی است.

ممکن است پشتیبانی UPS از تجهیزات و لوازم خانگی و اداری، تحت تاثیر زمان اجرای آن، در شرایطی باشد که نیاز به زمان بیشتری برای کار کردن سیستم ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر تجهیزات قابل اتصال به یو پی اس خانگی استاندارد، در طبقات مختلف و یا در مکان هایی خارج از محیط قرار گرفته باشند، یو پی اس باید ظرفیت و زمان بیشتری را برای کارد کردن دستگاه ها ارائه دهد.

در ادامه لیستی از دستگاه هایی که امکان اتصال به یو پی اس خانگی و اداری دارند، تهیه شده است که می توانید با محاسبه مجموع توان آن ها، UPS استاندارد مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

دستگاه های قابل اتصال به یو پی اس خانگی و اداری
لوازم توان (وات)
تلویزیون 100 تا 150
مودم 10 تا 20
یخچال 280 تا 420
کامپیوتر 120 تا 250
لپ تاپ 45 تا 50
کولر گازی 1500 تا 2000
کرکره برقی و در اتوماتیک 400 تا 450
هیتر 700
اسکنر 40
آکواریوم 50 تا 1210
ماشین لباسشویی 350 تا 500
ماشین ظرفشویی 1200 تا 2400
آبگرمکن 4500 تا 5500
پمپ آب 250 تا 1100

ساختار یو پی اس خانگی یا یو پی اس اداری

منبع تغذیه بدون وقفه خانگی از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که این قطعات با قرار گیری در کنار یکدیگر، باعث بهبود عملکرد و اجرای درست دستورات سیستم می شوند. سیستم های یو پی اس خانگی و اداری معمولا از سوکت های ورودی و خروجی استاندارد، با ظرفیتی حداکثر تا 2 کیلوولت آمپر استفاده می کند.

ساختار یو پی اس خانگی یا یو پی اس اداری

بعضی از انواع یو پی اس خانگی و اداری تک فاز را نیز می توان با استفاده از پنل های ورودی یا خروجی و پایانه های اتصال، سیم کشی کرد. قطعاتی که به طور معمول در ساعت یو پی اس خانگی به کار می روند، شامل موارد زیر می شوند:

  • سوکت حافظت از ولتاژ تلفن
  • پورت رابط کامپیوتر
  • پورت حفاظت از نوسانات
  • پورت ورودی
  • پورت حفاظت از نوسانات
  • دکمه پاور
  • چراغ کنترل

هم چنین برخی از انواع یو پی اس خانگی یا UPS اداری تک فاز، علاوه بر این قطعات از لوازم جانبی دیگری نیز استفاده می کنند که عبارتند از:

  • کارت های SNMP
  • سوئیچ های بای پس
  • بسته های باتری با ظرفیت های مختلف برای زمان بک آپ

عملکرد یو پی اس خانگی یا UPS اداری

یک یو پی اس خانگی یا UPS اداری کوچک با قیمت مناسب برای افرادی که می خواهند در هنگام قطعی برق از تجهیزات و لوازم خانگی خود، محافظت کنند و برای دقایقی از آن ها استفاده کننده انتخاب بسیار مناسبی است. سیستم های یو پی اس خانگی که از واحد های بزرگ تر با قدرت و ویژگی های بیشتری ساخته شده اند، مناسب کار کردن در دفاتر خانگی، مشاغل دور کاری و موارد مشابه دیگر، هستند. در چنین شرایطی با استفاده از یو پی اس خانگی، در هنگام قطعی برق می توانید بدون داشتن هیچ گونه نگرانی از آسیب دیدگی تجهیزات، داده های ضروری خود را ذخیره کرده و از مفقود شدن و از بین رفتن اطلاعات، جلوگیری کنید.

منابع تغذیه اضطراری خانگی معمولا بین یک ورودی یا پریز برق جریان متناوب و یک دستگاه الکترونیکی اداری یا خانگی مثل رایانه قرار می گیرند، تا حفاظت، پشتیبانی و توزیع بار های تجهیزات الکترونیکی توسط UPS ها از اختلالات برق مانند قطعی، نویز، نوسان و غیره جلوگیری کند. در این صورت یو پی اس خانگی یا UPS اداری، مانع از تاثیر گذاری این اختلالات بر عملکرد و عمر تجهیزات برقی و داده های ضروری، خواهد بود.

عملکر استاندارد در هر یک از انواع UPS خانگی، با توجه به ویژگی های طراحی که دارند، با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی ساده ترین روش انتقال جریان برق در یو پی اس خانگی استاندارد به این صورت است که منبع تغذیه در شرایط عادی و در هنگام اتصال به برق 220 ولت شهری، انرژی مورد نیاز خود را بر اساس میزان ظرفیت باتری ذخیره می کند و به محض قطع جریان برق و یا افت و نوسان آن، بدون تاخیر و یا با داشتن چند میلی ثانیه تاخیر در اتصال، جریان برق ذخیره شده در باتری را به تجهیزات متصل به خود منتقل می کند.

این یو پی اس خانگی و اداری از بیشترین میزان حفاظت و پشتیبانی از لوازم برقی برخوردار است، اما نسبت به انواع دیگر قیمت و هزینه بالاتری هم دارند، بنابراین به ندرت پیش می آید که برای مصارف خانگی از یو پی اس خانگی آنلاین استفاده شود. مناسب ترین نوع یو پی اس خانگی برای مصارف خانگی و اداری کوچک، یو پی اس خانگی آفلاین و لاین اینتر اکتیو است که نسبت به منابع تغذیه آنلاین از قیمت ها و هزینه های مناسب تری هم برخوردار می باشند.

تاخیر در اتصال منبع تغذیه برق خانگی، به نوع طراحی و تکنولوژی به کار رفته در آن بر می گردد. این فاصله زمانی اتصال در یو پی اس خانگی آنلاین 0 میلی ثانیه، در یو پی اس خانگی لاین اینتراکتیو 4 میلی ثانیه و در یو پی اس خانگی و اداری آفلاین بین 15 تا 25 میلی ثانیه است. با توجه به این که یو پی اس خانگی استاندارد آنلاین، همیشه بر خط و آماده به کار است، بنابراین به محض ایجاد اختلال در جریان الکتریکی، برق رسانی به تجهیزات را آغاز می کند و در نتیجه دستگاه ها هیچ گونه نوسان یا قطعی در جریان برق را احساس نمی کنند.

پیک زمانی پشتیبانی یو پی اس خانگی و اداری از تجهیزات، مدت زمانی است که یک منبع تغذیه برق بدون وقفه بتواند برق مورد نیاز تجهیزات متصل به خود را تامین نماید. کمترین زمان مورد نیاز برای ذخیره سازی انرژی در یو پی اس خانگی، زمانی است که شما بتوانید بدون آسیب دیدگی لوازم، آن ها را خاموش کنید.

نکته جالب توجه در رابطه با بک آپ یو پی اس خانگی از لوازم خانگی این است که، زمان پشتیبانی منبع تغذیه برق استاندارد با تعداد لوازم متصل به آن رابطه عکس دارد. یعنی اگر تعداد دستگاه های متصل به یو پی اس خانگی بیشتر باشد، زمان پشتیبانی آن از تجهیزات کمتر خواهد بود و بالعکس. به طور کلی حداکثر زمان استانداردی که برای پشتیبانی یو پی اس خانگی یا UPS اداری در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است، زمانی بین 10 تا 20 دقیقه می باشد.

مفهوم اطلاعات درج شده بر UPS خانگی

اطلاعات و اصطلاحات زیادی بر روی UPS خانگی درج می شوند که بسیاری از خریداران نسبت به آن ها بی توجه هستند و یا اطلاع چندانی از جزئیات آن ها ندارند.

اطلاعات درج شده بر روی UPS خانگی

موارد درج شده بر روی UPS خانگی و اداری شامل اطلاعات فنی، تکنولوژی انتقال بار، نحوه نگهداری و سایر موارد دیگر می شود که اطلاع از آن ها می تواند کمک زیادی به شما در خرید UPS خانگی مناسب کند. در جدول زیر مجموعه ای از این اطلاعات ارائه شده است که می توانید از طریق مطالعه آن ها با مفاهیمشان نیز آشنا شوید.

مفهوم اصطلاحات فنی بر روی UPS خانگی
اصطلاح مفهوم
AH (AMPERE HOUR) ظرفیت باتری (آمپر ساعت)
ASAI ضریب میانگین قابلیت اطمینان برق شهری
ATS (AUTOMATIS TRANSFER SWITCH) سوئیچ (کلید) انتقال خودکار
AVR تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ
BSI استاندارد ملی بریتانیا
CAIDI شاخص میانگین ولتاژ مصرف کننده
ITI Curve شاخص حداکثر تحمل ولتاژ ورودی
THDI شکل موج خروجی
DCE نسبت کارایی سیستم به برق کل
USP پیوند اصلاح کننده ولتاژ
RMS کمیت موثر اندازه گیری جریان یا ولتاژ
EIA استاندارد انجمن صنعتی الکترونیک
RS232 استاندارد مربوط به انتقال سیگنال ارتباطی بین سیستم و اتصالات آن با حدا کثر فاصله 15 متر
RS422 استاندارد مربوط به انتقال سیگنال ارتباطی بین سیستم و اتصالات آن با حدا کثر فاصله 1220 متر
RS485 استاندارد ارتباط نقطه ای سیگنال برای دو سیم با حداکثر فاصله 1200 متر
EMC حداکثر توان عملکرد برای تجهیزات
EMI میزان کنترل و کاهش اختلالات الکترومغناطیسی
ENV 50091 استاندارد تایید شده اروپا
Energy Star Label لیبل کارایی انرژی دستگاه مطابق با استاندارد های محیط زیست جهانی U.S
EPO قابلیت خاموش کردن دستی
FET ترانزیستور طراحی شده بر اساس اثر میدانی
IEC استاتدارد الکتروتکنیک بین الملل
IEC 60529 استاندارد حفاظتی اروپا
IEC 6100-3-2 اندازه استاندارد موزون جریان و ولتاژ ورودی
IEC 61000-3-4 اندازه استاندارد موزون جریان و ولتاژ ورودی
IEC 61000-4-11 میزان انحراف، نوسان، قطعی و تغییرات ولتاژ
IEC 60146-5 کلید استاندارد منبع تغذیه بدون قطعی
IEC 60950 استاندارد ایمنی تجهیزات الکترونیک و تکنولوژی
IEC 62040-1-1 استاندارد تایید شده برای کاربرد های محلی محدود
IEC 62040-1-2 استاندارد تایید شده در محدوده دسترسی اپراتور
IEC 62040-2 میزان سازگاری استاندارد الکترومغناطیسی
IEC 62040-3 تست عملکرد UPS
IGBT ترانزیستور دو قطبی یا سوئیچ الکترونیکی
ITI انجمن تجهیزات الکترونیک آمریکا
VI Class UPS رده بندی مستقل از ولتاژ
ISO استاندارد بین الملل
ISO 9001 گواهینامه استاندارد بین الملل
LVD توقف ولتاژ در سطح پایین
MAIFI میانگین قطعی لحظه ای جریان برق
MBP دارای سابقه تعمیر
MTBF میانگین فاصله زمانی بین خرابی های دستگاه بر حسب ساعت
MTTR میانگین مدت زمان لازم برای تعمیر دستگاه
PFC شاخص اصلاح هارمونیک جریان برق
W/VA واحد اندازه گیری ظرفیت UPS
PUF شاخص کارایی مصرف برق
PWM نوسانات پهنای فرکانس
VFI Class UPS رده بندی مستقل از ولتاژ و فرکانس
REPO خاموشی UPS از طریق کنترل از راه دور
Transient ولتاژ گذرا
SNMP پروتکل مدیریت و کنترل IP
SIDI میانگین شاخص میزان طول قطعی سیستم 
SAIFI میانگین شاخص میزان فرکانس قطعی سیستم
SSR حالت نرمال یکپارچه
Sync هماهنگ سازی موج های خروجی
THD اعوجاج هارمونیک کل در عملکرد خروجی
U سیستم چند بعدی اندازه گیری ارتفاع تجهیزات
UL استاندارد تست
UL 1778 استاندارد تایید UPS
UL 60950 استاندارد تست و تایید UPS بر اساس استاندارد های UL
Input Voltage distortion  جریان برق ورودی UPS
Inverter اینورتر
Inverter efficiency راندمان اینورتر
Isolation حداکثر ظرفیت مجاز
Audible Alarm اعلان از کارافتادگی سیگنال
Avdible noise نویز منتشر شده توسط UPS خانگی
Auto Dinl امکان بررسی وضعیت UPS خانگی از راه دور
Automatic Battery test تست و بررسی وضعیت باتری قبل از شروع به کار UPS خانگی توسط کاربر
Automatic Retransfet انتقال از سوئیچ بای پس به اینورتر به صورت خودکار
Auto-Start امکان نصب و راه اندازی مجدد به صورت خودکار
Availablity قابلیت دسترسی
Maintain back feed حفظ جریان برگشتی
Autonomy time مدت زمان بک آپ
Balancad load ایجاد بار برابر در UPS خانگی سه فاز
Battery charger شارژر باتری
battery Circvit breaker قابلیت جداسازی باطری از مدار به صورت دستی
Battery current limit عملکرد محدود کننده جریان شارژ باتری
Battery end voltage حداقل ولتاژ باتری برای راه اندازی سیستم
Battery-less Ups پشتیبانی از انرژی ذخیره شده
Black start (Cold Start) امکان راه اندازی UPS خانگی بدون اتصال به برق شهری
Blade UPS UPS خانگی با سیستم تبدیل دوگانه آنلاین
Boost Charging شارژ باطری با حداکثر کارایی برای استفاده در مدت محدود
By-Pass حالت انتقال به باطری
Under voltage میزان ولتاژ پایین تر از کمیت RMS در چند ثانیه
CE Marking دستورالعمل تولیدی تایید شده توسط استاندارد اروپا
Cenelec استاندارد الکتروتکنیک اروپا
Charger شارژر باتری در مدار
Charger Control امکان کنترل ولتاژ توسط جریان خروجی
Cold Standby operation حالت خاموشی راکد UPS خانگی برای کاهش مصرف انرژی
Cold start روشن شدن UPS خانگی در حالت باتری
Cos Phi کسینوس زاویه بین ولتاژ و موج خروجی با فرکانس
Crest factor تناسب میان پیک و کمیت RMS
Current shaaring عملکرد اشتراک جریان برابر در UPS خانگی با اتصال موازی
DC UPS UPS جریان مستقیم
Unbalanced load ایجاد بار های متفاوت در خروجی 
Display نمایشگر UPS خانگی
Dip نوسانات فرکانس
Double Conversion تبدیل دوگانه آنلاین
Dry contacts اتصال ایزوله شده
Dual Source UPS UPS خانگی دارای ورودی By pass
Dynamic Regulation انحراف ولتاژ در بار های خطی و غیر خطی
Earth fault خطای ایجاد شده در اتصال به زمین
Earthing system سیستم متصل به زمین بدون بار
Inverter Efficiency کارایی UPS خانگی در جریان ورودی و خروجی
Electromechanical UPS UPS خانگی الکترومکانیکی
Frequency stability ثبات فرکانس در زمان انحراف از کمیت اسمی
Fault clearing عیب یابی و جداسازی بار در مدار
External battery باتری خارجی متصل به UPS خانگی
TT system سیستم اتصال زمین
Ferrorsonant UPS UPS خانگی فرورزونانت آماده به کار
Float chargins شارژ به صورت شناور
Float Currente جریانی که از باتری شارژ شده به روش شناور بدست می آید.
Folat voltage ولتاژ شناور تولید شده از جریان DC
Flooded batteries باتری های مرطوب الکترولیت
Flywheel UPS UPS خانگی شارژ شده به روش فلایویل
Grounding اتصال کننده حفاظت شده UPS خانگی به زمین
Harmonics اشکال موج سینوسی 
Hot Standby operation UPS خانگی استندبای به صورت اتصال سری
Hot Swappable modules ماژول های قابل تعویض باتری
Hybrid UPS UPS خانگی هیبرید
Internal Battery باتری داخلی UPS خانگی
Interharmonics موج های ایجاد شده از خارج از منبع فرکانس اصلی
Input Current distortion اعوجاج جریان ورودی
Linear load بار ایجاد شده از اجزای خطی
Nema انجمن متشکل از تولید کنندگان برتر تجارت برق
Nema standard PE-1 استاندارد IEC 62040-3
Output regulation تنظیم خروجی ولتاژ دارای انحراف
Output waveform شکل موج خروجی
Overland حداکثر جریان بار مجاز در زمان محدود
Over voltage ولتاژ بیش از حد ایجاد شده از ترکیب دو سیستم عامل
Passive Standby UPS UPS آماده به کار (غیرفعال)
VFD Class UPS  کلاس UPS وابسته به ولتاژ و فرکانس
Phase Imbalance عدم تعادل فاز در سیستم سه فاز
Power Failure قطع برق
Power Interruption قطعی جریان برق برای چند ثانیه
Power Inverter جریان برق اینورتر
Power line Disturbannces اختلالات خطوط برق
Primary power منبع اصلی جریان ورودی
Rechageable battery باتری شارژ شونده و قابل تعویض
Rectifier یکسو کننده
Rectifier current limit محدودیت حداکثر جریان برق توسط یکسو کننده
Rectifier walk in افزایش پله ای ولتاژ خارج شده از مدار
Redundancy افزونگی بار
Reliability قابلیت اطمینان
Remote control قابلیت کنترل از راه دور
Retransfer انتقال دوباره به صورت اتوماتیک یا دستی
Rotary UPS سیستم پشتیبانی UPS
Run-time زمان اجرا
Scadability قابلیت افزایش و مقیاس پذیری توان خروجی مدار
SCR-Silicon controlled Rectifier یکسو کننده کنترل شده
Series VFD Class UPS UPS در حالت وابسته به ولتاژ و فرکانس
Trinergy UPS توپولوژی ترکیبی UPS
Transfer Switch سوئیچ انتقال
Transfer Time مدت زمان انتقال بار
Static Switch سوئیچ استاتیک از طریق اجزای نیمه رسانا در مدار
Topology نوع UPS
Stand-by UPS UPS آماده به کار
TN system سیستم اتصال زمین
Stand-alone UPS UPS مستقل
Temperature compensation میزان جبران درجه حرارت در UPS
Spike افزایش ناگهانی ولتاژ
UPS Classification code کد طبقه بندی UPS
UPS TYPES انواع UPS
VRLA Batteries باتری اسید سرب UPS
Swell میزان افزایش کمیت RMS در جریان AC
Line جریان مربوط به قدرت اولیه ولتاژ
Line Interactive UPS تکنولوژی UPS خط تعاملی
Sub-harmonics اشکال مختلف موج خروجی
Surge (Spike) حداکثر افزایش ولتاژ
Surge Arrester دستگاه کنترل میزان ولتاژ استاندارد
Surge energy rating حداکثر میزان انرژی دریافتی
Output current limit محدودیت در حداکثر جریان خروجی که مبدل توان تولید آن را دارد.
Output harmonics هارمونیک های ایجاد شده در ولتاژ خارجی UPS
Series Redundancy حالت افزونگی سری در مدار
Slow start شروع انتقال بار توسط یکسو کننده در مدار
Smart UPS UPS خط تعاملی (لاین اینتر اکتیو)
Actual power توان واقعی UPS
Isolation trandormer ترانسفورماتور جداکننده باتری از شبکه
IT system تجهیزات اتصال به زمین
Lagging power factor ضریب قدرت عقب ماندگی برق القایی در پشت منبع جریان
Lead Acid Battery باتری از نوع لید اسید
Leading power factor شاخص برق بار قبل از ولتاژ در مدار جریان دارد
Nominal Battery Voltage ولتاژ نامی باتری
Normal UPS operation حالت عادی UPS
Non-Linear Load بار تشکیل شده از اجزای سوئیچ
Off-line UPS UPS آماده به کار
On-line UPS UPS آنلاین
Noise Level سطح نویز اندازه گیری شده

معیار های انتخاب UPS خانگی مناسب

قبل از انتخاب و خرید UPS برای مصارف خانگی یا اداری، بهتر است بخشی از موارد و ویژگی های مربوط به آن را بررسی کنید تا در هنگام استفاده از این منبع تغذیه برق خانگی، دچار مشکل نشوید.

UPS خانگی

مهم ترین فاکتور انتخابی برای خرید UPS اداری و خانگی مناسب، میزان توان مورد نیاز برای دستگاه هایی است که می خواهید به این منبع تغذیه بدون وقفه متصل کنید. همچنین حتما در خرید UPS به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان سازگاری UPS خانگی با سیستم ها و تجهیزات حساس، چقدر است؟

بهتر است در هنگام انتخاب UPS خانگی و اداری مناسب، به این مسئله نیز توجه داشته باشید که محل قرار گیری UPS خانگی در کجا خواهد بود و ابعاد فضایی که به عنوان محل نصب و راه اندازی UPS خانگی و اداری در نظر گرفته اید چقدر است؟ در این صورت می توانید UPS خانگی و اداری خود را از نوع ترکیبی، ایستاده یا قفسه ای تهیه نمایید. نکات حائز اهمیت دیگری که در انتخاب UPS خانگی و اداری به آن ها توجه می شود، شامل موارد زیر است:

  • رابط ها
  • گزینه های مربوط به کنترل موج
  • مشخصات کلی سیستم UPS خانگی
  • شرایط عملیاتی دستگاه
  • تعداد تجهیزات متصل
  • ولتاژ برق مصرفی
  • شرایط محیطی سیستم

انواع اختلالات برق شهری 

اگر راجب اختلالات برق شهری اطلاعاتی جامع داشته باشیم حتما در خرید یو پی اس های خانگی مشتاق تر می شویم. این اختلالات برق به صورت عمومی در شبکه های توزیع نیروی برق چه در ایران و چه در سراسر جهان وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها می پردازیم:

افزایش ناگهانی اما کوتاه ولتاژ: افزایش ناگهانی ولتاژ نیز در برق شهری وجود دارد گرچه ممکن است این مشکل برای لحظه ای کوتاه در حد چند میلی ثانیه باشد اما این افزایش ولتاژ که در اثر رعد و برق ایجاد می شود باعث آسیب به تمامی وسایل الکتریکی می شود. این امر موجب خسارت های جبران ناپذیر شده است و ممکن است به اجزا و مدار های الکتریکی دستگاه ها مانند تلویزیون، یخچال و لوازمی که در منزل وجود دارد آسیب بزند.

افت ولتاژ: این اختلال ممکن است برای مدت طولانی از سمت شرکت توزیع برق در شرایط اضطراری ایجاد شود. به این صورت که ولتاژ برق را کاهش می دهند تا بتوانند مدیریت درستی را انجام دهند و از خاموش شدن برق در شهر های بزرگ جلوگیری کنند. اما این امر سبب نمی شود که کاهش ولتاژ به دستگاه ها آسیب وارد نکند. اگر شاهد این موارد از جمله کم نور شدن لامپ های رشته ای و کم شدن سرعت RPM موتور های الکتریکی بودید حتما اتصال دستگاه های حساس را از برق شهر قطع کنید.

اعوجاج هارمونیک: این نوسان به معنای دور شدن از شکل موجی صحیحی است که در تامین کننده برق به همراه سیگنال الکتریکی ایده آل اتفاق می افتد.

تغییر فرکانس: این اختلال معمولا در خروجی های برق یکی از مشکلات عمومی نیست. در صورتی اتفاق می افتد که برای تامین برق مورد نیاز از ژنراتور ها استفاده شود. این اختلال در فرکانس ها در 50 هرتز به صورت نرمال و 60 هرتز در ایران نیز به وجود می آید.

کاربرد یو پی اس خانگی یا یو پی اس اداری

یو پی اس خانگی استاندارد معمولا برای مصارف کمتر از 20 کیلوولت آمپر، مانند اتصال لوازم خانگی، مشاغل کوچک، دفاتر و غیره، کاربرد دارند. هم چنین یک UPS استاندارد می تواند به عنوان یک نیروی پشتیبان حیاتی برای تجهیزات پزشکی خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. یو پی اس خانگی و اداری تک فاز، در تجهیزات کوچک دیگری مانند سرور های رک، سوئیچ های شبکه، سیستم های کامپیوتری و غیره نیز می توانند به عنوان منبع تغذیه برق پشتیبان استفاده می شوند.

از موارد کاربردی دیگری که معمولا برای یو پی اس خانگی استاندارد در نظر گرفته می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یو پی اس خانگی دوربین های مداربسته و تجهیزات ایمنی

سیستم های یو پی اس خانگی و اداری در هر سه نوع یو پی اس خانگی آفلاین، آنلاین و لاین اینتر اکتیو قابل اجرا در سیستم های مختلف خانگی و اداری با ویژگی NVR و DVR است. پیشنهاد بیشتر افراد جهت انتخاب یو پی اس خانگی برای دوربین های مداربسته، یو پی اس خانگی آنلاین است، اما معمولا کاربرد های ضروری تری مانند استفاده در تجهیزات پزشکی و روتر ها و سیستم های مخابراتی، برای این UPS ها در نظر گرفته می شود.

پیشنهاد مشاورین فامکو برای خرید یو پی اس خانگی و اداری مناسب دوربین های مدار بسته، دزدگیر ها، در های اتوماتیک و سایر تجهیزات امنیتی دیگر، انتخاب یو پی اس خانگی لاین اینتر اکتیو است.

  • یو پی اس خانگی آسانسور

عملکرد یو پی اس خانگی برای اتصال به آسانسور در زمان قطعی برق، شامل مواردی مانند حفظ روشنایی اتاقک آسانسور، انتقال جریان الکتریکی لازم، امکان استفاده از زنگ هشدار دهنده و انتقال آسانسور به طبقات نزدیک تر می شود. یو پی اس خانگی که قابلیت پشتیبانی از بالابر ها را دارد به دو گروه تقسیم می شود که بسته به شرایطی که دارد، انرژی مورد نیاز آسانسور را فراهم می کند:

  1. یو پی اس خانگی آسانسور با توان بالا: یو پی اس خانگی و اداری آسانسور توان بالا، از انرژی و توان بیشتری برای پشتیبانی از تجهیزات مربوط به آسانسور از جمله موتور و روشنایی، برخوردار است. همچنین این مزیت درباره این یو پی اس خانگی توان بالای آسانسور وجود دارد که می توانند بالابر را در برابر مشکلات دیگر شبکه برق نیز پشتیبانی نمایند. به طور معمول باتری استفاده شده در یو پی اس خانگی آسانسور از نوع سیلد اسید است.
  2. یو پی اس خانگی آسانسور با توان پایین: UPS های دارای توان پایین که برای حفاظت از آسانسور در نظر گرفته می شوند، به طور کلی قادر به پشتیبانی از برق مورد نیاز موتور آسانسور نیستند اما در شرایط قطعی برق می توانند انرژی مورد نیاز جهت باز شدن در، حفظ روشنایی، فعال شدن زنگ هشدار و فعالیت شیر برقی پمپ هیدرولیکی آسانسور را فراهم کنند.

زمانی که قطعی برق یا نوسانات مربوط به آن اتفاق می افتد، یو پی اس خانگی و اداری توان پایین آسانسور، انرژی مورد نیاز آسانسور را به تجهیزات آن منتقل می کند، تا امکان جابجایی آسانسور به طبقات نزدیک و باز شدن در آن وجود داشته باشد.

  • یو پی اس خانگی درب اتوماتیک

امروزه بسیاری از ساختمان ها و مجتمع های اداری و مسکونی، مجهز به درب های ورودی و خروجی اتوماتیک هستند که امنیت در رفت و آمد به این محیط ها را افزایش می دهند. به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی این تجهیزات و قابل استفاده بودن آن ها در زمان قطعی برق، یو پی اس خانگی و اداری با توان مورد نیاز برای آن ها طراحی شده است.

  • یو پی اس خانگی پمپ

بسیاری از مردم در مناطق مختلف کشور برای استفاده بهینه از منابع آبی، از پمپ های مخصوص استفاده می نمایند. قطعی مکرر برق در فصول گرم سال، می تواند آسیب های شدیدی به این پمپ های تامین کننده آب وارد کند که در طولانی مدت می تواند باعث خرابی آن ها نیز بشود. بنابراین بهتر است برای محافظت از پمپ ها و پیشگیری از خرابی آن ها از یو پی اس خانگی و اداری مخصوص پمپ استفاده کنید. در این صورت می توانید تا میزان زیادی در هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری پمپ های آب صرفه جویی نمایید.

  • یو پی اس خانگی کولر گازی و چیلر

به طور معمول کولر های گازی و چیلر ها در هر نوع و برندی، از قیمت ها و هزینه های بالایی برخوردار هستند و ایجاد هر گونه خرابی و مشکل در اثر قطعی برق، می تواند شما را با صرف هزینه های بالایی برای تعمیر مواجه کند. بهترین راه حل برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، نصب و استفاده از یو پی اس خانگی و اداری مناسب است. UPS کولر گازی که انتخاب می کنید باید متناسب با توان و ظرفیت سیستم سرمایشی شما باشد.

  • یو پی اس خانگی اداری

ادارات و دفاتر کوچک در هر نوع کاربری و فعالیتی، شامل تجهیزات برقی حساس و پرکاربرد هستند. تجهیزاتی مانند کامپیوتر، پرینتر، دستگاه اسکن، فکس و غیره که نوسانات زیاد و قطع ناگهانی برق شهری می تواند آسیب های جدی به آن ها وارد کرده و حتی در مواقعی باعث از دست رفتن داده ها و اطلاعات حیاتی شود.

یو پی اس خانگی های استاندارد اداری با ذخیره و کنترل جریان برق مورد نیاز سیستم های اداری، از آن ها در شرایط مختلف پشتیبانی کرده و باعث افزایش راندمان و طول عمر این دستگاه ها می شود. کمترین کاری که یک یو پی اس خانگی و اداری می تواند انجام دهد این است که با فراهم کردن زمان لازم برای خاموش کردن سیستم های اطلاعاتی، از خرابی و از بین رفتن داده ها جلوگیری کند.

  • یو پی اس خانگی فروشگاهی

استفاده از یو پی اس خانگی در محیط های فروشگاهی و مراکز خرید کوچک و متوسط مسئله ای کاملا ضروری است. در این محیط های فروشگاهی تجهیزات و دستگاه های مختلفی مانند یخچال، دوربین های مداربسته، دزدگیر، سیستم اعلان حریق و غیره وجود دارد که قطعی یا خرابی آن ها می توانند صدمات جبران ناپذیری را به صاحبان فروشگاه ها، کارکنان و حتی مشتریان وارد نماید. انتخاب و نصب یک یو پی اس خانگی استاندارد در چنین محیط هایی می تواند به عنوان یک پشتیبان امن در مقابل آسیب های برقی، بهترین کار باشد.

  • UPS خانگی تجهیزات پزشکی

بسیاری از بیماران قلبی و تنفسی، از تجهیزات و دستگاه های کمکی و درمانی در منزل استفاده می کنند که خرابی و خاموشی آن ها می تواند برای این بیماران خطرناک باشد. UPS خانگی و اداری که برای تجهیزات پزشکی استفاده شده در منزل در نظر گرفته می شوند، با ظرفیت های مناسبی که دارند می توانند برای مدتی از این تجهیزات پشتیبانی کرده و از خرابی یا قطع آن ها جلوگیری کنند.

  • یو پی اس ATM

از دیگر کاربرد های UPS خانگی استاندارد، اتصال آن ها به دستگاه های خودپرداز و ATM است. این دستگاه ها فعالیت مداومی در طول شبانه روز دارند. از طرفی هم برق شهری در هر ساعت و زمانی، نوسانات و افت و افزایش جریان برق زیادی را به این دستگاه ها منتقل می کند. اتصال شبانه روزی دستگاه های خودپرداز و دریافت جریان برقی با این شرایط در طولانی مدت، می تواند باعث خرابی و استهلاک زودرس این دستگاه ها و قطعات آن ها شود. بنابراین بهتر است برای محافظت در برابر تغییرات جریان برق شهری و آسیب های ناشی از آن به یک UPS خانگی استاندارد با ظرفیت پشتیبانی مناسب، متصل شوند.

  • UPS بانکی

بانک ها از مراکز مهم در هر نقطه و منطقه هستند. تجهیزات امنیتی به کار گرفته شده در مراکز بانکی مانند دزدگیر ها، سیستم های هشدار متصل به مراکز پلیس و بانک مرکزی، دوربین های امنیتی و غیره، نیاز به پشتیبانی 24 ساعته دارند.

هر گونه اخلال در انجام فعالیت های این دستگاه خطرات و آسیب های زیادی را برای سرمایه های ذخیره شده در این مراکز و کارکنان و مشتریان آن ها ایجاد خواهد کرد. اتصال UPS خانگی استاندارد تک فاز به سیستم ها و تجهیزات مختلف بانکی، می تواند مناسب ترین راه حل برای جلوگیری از خرابی و قطع شدن ناگهانی آن ها باشد.

مزایای UPS خانگی

UPS خانگی یا یو پی اس اداری دارای ظرفیت ها و طراحی های مختلفی هستند که آن را برای استفاده در ساده ترین کار ها تا پشتیبانی از لوازم و تجهیزات بزرگ و پیچیده، کاربردی می کند. پشتیبانی از تحهیزات و لوازم ضروری منزل و جلوگیری از خرابی آن ها، می تواند تاثیر زیادی در صرفه جویی و پس انداز در هزینه های ناشی از نگهداری و تعمیر این لوازم داشته باشد. مزیت های منبع تغذیه برق استاندارد در شرایط و کاربری های مختلف، متفاوت است، اما به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه کم
  • نگهداری آسان
  • پشتیبانی مناسب
  • دارای ظاهر مناسب
  • صرفه جویی در اشغال فضا
  • مراقبت از تجهیزات در برابر نوسانات جریان برق
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری
  • افزایش ایمنی
  • افزایش راندمان
  • کاهش تلفات انرژی
  • کاهش احتمال خرابی یا اختلال دستگاه های متصل
  • انعطاف در نصب
  • مجهز به فناوری های به روز ذخیره سازی و پشتیبانی جریان برق
  • دارای تجهیزات خود عیب یابی
  • خاموش شدن خودکار در شرایط لازم
  • قابل اجرا با نرم افزار کاربردی
  • امکان ذخیره سازی خودکار

علاوه بر موارد فوق کاهش مصرف برق نیز از اثرات مهم یو پی اس بشمار می رود. برای استفاده از این امر برخی از یو پی اس ها دارای ویژگی (سبز) می باشند به صورتی که پریز هایی که مورد استفاده نیستند را به صورت خودکار قطع می کنند یا برای مصرف کننده هایی که به برق شهر متصل هستند اما کارایی ندارند و از آنها استفاده نمی شود را خاموش می کنند.

قیمت دستگاه یو پی اس خانگی

UPS های صنعتی یا اداری نسبت به انواع یو پی اس خانگی، گران تر و پر هزینه تر هستند. با توجه به این که میزان حساسیت لوازم الکترونیکی خانگی در مقایسه با سیستم های دیگری مثل تجهیزات پزشکی، بسیار کم تر است، لذا از UPS های استندبای که قیمت مناسب تری دارند هم می توان در مصارف خانگی UPS استفاده کرد.

هزینه خرید یو پی اس خانگی، بسته به نوعی که انتخاب می کنید، متفاوت است. معمولا توصیه می شود برای لوازم برقی خانگی یا تجهیزات ادارای مثل کامپیوتر، پرینتر، اسکنر و غیره از UPS آماده به کار یا لاین اینتراکتیو استفاده کنید، چون هم قیمت مناسب تری دارد و هم نسبت به UPS های آنلاین هزینه های نگهداری و مراقبت کمتری را هم در بر می گیرد.

faq

به یو پی اس هایی که مانع از قطع شدن برق و موجب جلوگیری از نوسانات الکتریکی در تجهیزات منزل و ادارات می شوند، یو پی اس های خانگی یا اداری می گویند.

یو پی اس های آنلاین و اینتراکتیو از بهترین یو پی اس ها می باشند که برای استفاده در منازل و ساختمان های اداری به کار برده می شوند.

از مهم ترین کاربرد های یو پی اس خانگی و اداری جلوگیری از اختلالات ولتاژ است. اختلال در ولتاژ منجر به بروز برخی آسیب ها در تجهیزات موجود در منازل و ادارات می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
میرحسینی
ارسال شده در : چهارشنبه 22 شهریور 1402

با سلام و احترام، یک دستگاه پشتیبان برای 3 عدد سیستم رایانه ای اداری نیاز داشتیم. پیشنهاد و قیمت محبت می کنید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

سجاد سیف
ارسال شده در : یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام، چجوری می شه نمایندگی گرفت؟ دوره آموزش دارید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 20 شهریور 1402

سلام جناب سیف عزیز، با عرض پوزش و متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه نمایندگی یا عاملیت فروش اعطا نمی گردد. نام حضرتعالی به لیست متقاضیان اضافه گردید و در صورت تغییر سیاست با شما تماس گرفته خواهد شد.

رضا نصیری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 تیر 1401

سلام، حظ کردم. توی این دوره زمونه شما تنها سایت ایرانی هستید که به این وضوح و دقت مطالب فنی رو توضیح می دید. ممنون از شما و تیم فنی کارشناسان زحمتکش شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 تیر 1401

سلام جناب نصیری عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.