پمپ هیدرولیک دستی

پمپ هیدرولیک دستی چیست؟

پمپ دستی هیدرولیک و یا پمپ هیدرولیک دستی در گروه پمپ هایی قرار می گیرد که توسط نیروی انسانی و همینطور نیروی مکانیکی برای جابجا کردن روغن و یا هوا در آن استفاده می گردد. از جمله کاربرد پمپ های دستی باید به موارد صنعتی، دریایی و همچنین صنایع سنگین مانند معادن، استخراج و انتقال نفت و گاز اشاره کرد. یکی از مهمترین کاربرد های پمپ های هیدرولیک دستی استفاده از آنها برای تأمین صنایع سنگین، چاه های نفت و گاز اشاره کرد بنابراین استفاده از آنها در چاه های حفاری و غیره نیز وجود دارد.

پمپ هیدرولیک دستی

انواع پمپ دستی هیدرولیک

انواع پمپ دستی هیدرولیک قابل ارائه در هایپر صنعت فامکو عبارت است از:

  • پمپ هیدرولیک دستی یک طرفه
  • پمپ هیدرولیک دستی دو طرفه

نحوه عملکرد پمپ دستی هیدرولیک

این نوع از پمپ های هیدرولیک مانند یک تلمبه عمل پمپاژ سیالات را انجام می دهند. در پمپ دستی هیدرولیک با جابجا کردن دسته پمپ به سمت بالا و پایین عمل مکش و دهش انجام می شود. در هنگام مکش سوپاپ خروجی بسته می شود که این امر سبب مکش سیال می گردد. پمپ های هیدرولیک دستی عمدتا در فشارهای بالاتر از پمپ های هیدرولیک کار می کنند و عمدتا فشار کاری آنها از 700 بار به بالا می باشد.

پمپ هیدرولیک دستی از دستگاه های بسیار ساده و پرکاربرد می باشد که برای انتقال سیالاتی مانند روغن و سیالات با غلظت بالا مانند گریس استفاده می شود. ساختار کلی این پمپ ها مانند جک های هیدرولیک می باشد که به صورت یک طرفه و یا دو طرفه با حرکت دست قابل استفاده هستند.

پمپ هیدرولیک دستی دارای کاربرد فراوانی است و این پمپ ها در صنایع مختلف بسته به شرایط و محیط کاری دارای کاربردهای زیادی می باشد ضمن اینکه پمپ های دستی هیدرولیک جزو اولین پمپ های هیدرولیک می باشند.

پمپ دستی هیدرولیک

پمپ دستی هیدرولیک یک طرفه و دو طرفه

پمپ دستی یک طرفه دارای دو عدد چک ولو می باشد که در هنگام کشیدن اهرم دستی  جهت مکش، (در شکل بالا، با کشیدن به سمت بالا عمل مکش انجام می شود) چک ولو ها باز شده و جریان روغن وارد پیستون می شود و بعد از پایین آوردن اهرم و بسته شدن چک ولوها جریان روغن از دهانه خروجی خارج می شود. حرکت جریان روغن در پمپ دستی دو طرفه کمی متفاوت می باشد. پمپ دستی دو طرفه دارای یک چک ولو میانی پیستون می باشد که در هنگام بالا کشیدن اهرم دستی جریان از خروجی خارج و در هنگام پایین کشیدن اهرم دستی نیز این جریان از خروجی خارج می شود. به عبارتی تفاوت پمپ دستی یک طرفه و دو طرفه در ایجاد جریان در هر دو حالت بالا و پایین کشیدن اهرم می باشد. هر کدام از انواع پمپ هیدرولیک دستی در صنعت کاربرد مخصوص به خود را دارد و می تواند به طور گستره مورد استفاده قرار گیرد. وجود چک ولوها در پمپ های دستی هیدرولیک بسیار مهم و ضروری می باشد به طوری که در هنگام بالا کشیدن اهرم دستی تا انتهای کورس از حرکت اضافی جریان جلوگیری کرده و باعث ایجاد فشار مضاعف در خروجی پمپ می شود. بنابراین انتخاب پمپ دستی هیدرولیک با چک ولو یا شیر یک طرفه مناسب بسیار ضروری می باشد. یکی از معروفترین پمپ های دو مرحله ای، جک بالابر اتوبوس ها و کامیون ها می باشد.

نحوه انتخاب پمپ های دستی

تک یا دو مرحله ای بودن این پمپ ها و سپس حجم مخزن و فشار کاری آنها از مهمترین فاکتورهای انتخاب پمپ های دستی می باشد. همچنین باید در نظر داشت که همراه پمپ باید گیج فشار و شیلنگ هیدرولیک مناسب را تهیه نمود.

برندهای پمپ دستی هیدرولیک

از جمله برندهای تولید کننده پمپ هیدرولیک دستی می توان به برند انرپک، WREN، هایفورس، پاورتیم، رکستور و سان چین و برخی از برندهای ترک و ایرانی اشاره کرد که در هایپر صنعت فامکو قابل تامین و عرضه می باشد.

کاربرد پمپ هیدرولیک دستی

از جمله کاربردهای پمپ دستی هیدرولیک می توان به حضور آنها در صنایع و سیستم های آسانسوری اشاره کرد به خصوص زمانی که به علت قطعی برق و همچنین مواردی مانند نقص فنی در سیستم هیدرولیک آن، در بین طبقات دچار آسیب شده باشد. بنابراین استفاده از پمپ های دستی هیدرولیک برای جابجا کردن کابین آسانسور زمانی که دچار مشکل می شود، بسیار ضروری می باشد. پمپ دستی هیدرولیک در صنعت خودروسازی به عنوان جک بالابر در خودروهای سنگین  و همچنین صنایع مختلف برای جابجایی و انتقال روغن به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این صنایع، صنایع نفت و گاز است که از این پمپ ها برای ساخت و ساز پالایشگاه ها یا برای استفاده در لوله گذاری ها به کمک جک های هیدرولیکی استفاده می شود. مورد مهم در این میان این نکته است که به جهت کاربری های متفاوت تر نسبت به سایر پمپ های هیدرولیک و نیاز به ایجاد نیروی بیشتر، این پمپ ها با فشار بالاتری  کار می کنند که شروع آن از 700 بار می باشد.

مزایای پمپ دستی هیدرولیک

استفاده از پمپهای دستی مزایای گوناگونی مانند امکان ایجاد و دست یابی به توان بالا با صرف نیروی کم، وزن سبک و قابل حمل بودن، عدم نیاز به منبع نیروی ثانویه (مانند برق)، نصب و استفاده راحت و سریع و بازدهی زیاد می توان نام برد. 

قیمت پمپ هیدرولیک دستی

برای اطلاع از قیمت پمپ هیدرولیک دستی به صفحه برند مورد نظر مراجعه نموده یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

faq

پمپ های هیدرولیک دستی، انرژی مکانیکی را از طریق نیروی انسانی مستقیم، به انرژی هیدرولیک (ترکیبی از فشار و جریان) تحت فشار تبدیل می کند. این پمپ ها از اصل ساده اهرم استفاده می کنند که منبع نیرو برای پیستون داخلی را فراهم می کند.

به طور کلی در پمپ های هیدرولیک دستی از روغن هیدرولیک استفاده می شود. اما باید توجه داشت که این نوع روغن با روغن های معمول هیدرولیک تفاوت داشته و از استانداردها و کیفیت بالاتری برخوردار است. معمولا نوع روغن مورد استفاده، توسط سازنده پمپ توصیه می شود.

پمپ هیدرولیک دستی تک مرحله ای تنها از فشار اتمسفر برای تغذیه پمپ استفاده می کند، در حالی که در پمپ دو مرحله ای، از فشار اتمسفر و فشار هیدرولیک استفاده می شود. مزایای استفاده از پمپ های دو مرحله ای نسبت به پمپ های تک مرحله ای این است که پمپ دو مرحله ای می تواند فشار بالاتری را تحمل و در سرعت های پایین تری کار کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: