قیمت :
28,500,000
تومان

دستگاه کرگیری بتن چیست؟

کرگیری به عملیاتی گفته می شود که طی آن توسط دریل کرگیری بتن، مغزه های استوانه ای از بتن بریده شده و خارج می شوند. این کار جهت ایجاد شکاف و عبور لوله و اتصالات تاسیسات انجام می شود. مغزه گیری همچنین با اهداف آزمایشگاهی جهت انجام آزمایشات مقاومت سنجی، جهت سنجش مقاومت فشاری، کششی و تنشی صورت می گیرد. دریل کرگیری از جمله ماشین آلات ساختمانی و راهسازی می باشد که با نام های دستگاه کرگیری بتن یا دستگاه مغزه گیری بتن نیز شناخته می شود. دستگاه کرگیری بتن با قابلیت نصب در محل مورد نظر، برای ایجاد حفره و شکاف یا مغزه گیری یا نمونه گیری و انجام اصلاحات بعد از بتن ریزی و ایجاد سوراخ با قطرهای زیاد با هدف عبور دادن لوله و کابل های تاسیساتی معمولا در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه مغزه گیر بتن عموما دارای پنج قسمت می باشد که شامل پایه، موتور گیربکس، مته، شفت (میله اتصال) و سگمنت می باشد.

دستگاه کرگیری بتن

مشخصات فنی دستگاه مغزه گیر بتن

دستگاه کرگیری بتن عموما دارای بخش پایه است که متحرک بوده و قابل حمل و نصب در محل مورد نظر می باشد. این بخش جداسازی از موتور اصلی و سوار کردن انواع موتور دریل بر روی پایه را امکان پذیر می کند. همچنین پایه قابلیت ایجاد زاویه در مغزه گیری را تا 45 درجه به کاربر می دهد. قسمت موتور در دستگاه کرگیری بتن که توان آن بر حسب وات مشخص می شود، دارای گیربکس کلاسیک و یا ستاره ای با دنده های متفاوت جهت تنظیم دور چرخش بر حسب دقیقه است و قسمت مته که جهت سوراخ کاری با دامنه های مختلف تا 500 میلیمتر انتخاب می شود.

انواع دریل کرگیری یا دستگاه کرگیری بتن
  • دریل کرگیری بتن پایه دار: دستگاه کرگیری بتن پایه دار دستگاهی است که بر روی پایه با قابلیت تغییر زاویه مغزه گیری سوار شده و در محل کرگیری توسط رول بولت تثبیت می شود.
  • دریل کرگیری دستی یا متحرک: دریل کرگیری دستی دستگاهی است که توسط اپراتور در محل مغزه گیری نگه داشته می شود و برای کارهای سبک تر مانند مصالح بنایی و غیر مسلح کاربرد دارد.

کرگیری سقف و دال های بتنی با دستگاه کرگیری بتن

کرگیری سقف و دال های بتنی توسط دستگاه های پایه دار ثابت کرگیری به انجام می رسد که این نوع کرگیری معمولا جهت ایجاد بازشو و عبور تاسیسات ساختمانی صورت می پذیرد، لذا برای انجام این قطر از مغزه گیری از مته های الماسه استوانه ای که از 16 تا 500 میلیمتر شماره گذاری دارند، استفاده می شود. این مته های استوانه ای توانایی انجام مغزه گیری به صورت منظم و استوانه ای را دارند که به دلیل سختی نوک الماسه از مصالح بتنی مسلح شده با فولاد به راحتی عبور می کنند.

انواع مته کرگیری در دستگاه کرگیری بتن

مته های کرگیری عموما سه بخش دارند که به ترتیب شامل شفت، لوله استوانه ای و سگمنت می شود. شفت جهت اتصال مته به موتور می باشد و لوله در سایزهای مختلف بر مبنای اینچ قابل استفاده است. اساسی ترین بخش مته سگمنت مته یا نوک سخت مته می باشد که در تماس مستقیم با محل برش باید مقاومت قابل قبولی از خود نشان دهد، در نتیجه سگمنت های متفرقه بدنه ضعیف تری نسبت به سگمنت های از جنس کبالت و کریستال های الماسی مصنوعی و طبیعی دارند که سگمنت های مذکور دارای سرعت برش بیشتر و نرمتر و طول عمر قابل قبول تر نسبت به نمونه های متفرقه هستند.

انواع مته کرگیری در دستگاه کرگیری بتن

نحوه کار با دستگاه کرگیری بتن

محل کرگیری توسط تیم اجرا با رنگ مشخص می شود، سپس دستگاه کرگیری بتن به محل کرگیری حمل و روی دیوار یا محلی که قرار است مغزه گیری یا کرگیری انجام شود توسط رول بولت فولادی نصب و تثبیت می شود لازم به ذکر است در مواردی که از دستگاه مغزه گیر بتن دستی استفاده می شود نیاز به رول بولت و تثبیت دستگاه کرگیری بتن در محل نمی باشد. پس از اطمینان از نصب دقیق پایه دستگاه مغزه گیر بتن در محل کرگیری دستگاه به برق وصل شده و کرگیری ابتدا با سرعت کمتر و فشار ملایم در محل مربوط آغاز می شود، باید توجه داشت سیستم خنک کننده مته جریان آب می باشد. همچنین آب از ایجاد گرد و غبار حاصل جلوگیری می کند. از این جهت وجود آب در محل کرگیری ضروری است که باید مستقیما به شیر جریان آب دستگاه وصل و در طول مدت کرگیری یا مغزه گیری جریان آب توسط شیر تنظیم دستگاه کرگیری بتن کنترل می شود، زمان کرگیری یا مغزه گیری بسته به سختی بتن و نحوه آرماتور بندی درون بتن متفاوت بوده و نهایتا مغزه گرفته شده توسط مته به صورت استوانه ای از محل مربوط خارج می شود و در صورت نیاز به انجام آزمایشات نمونه ها به آزمایشگاه بتن انتقال پیدا می کنند.

نیروی محرک دستگاه کرگیری بتن

نیروی محرک دستگاه کرگیری بتن می تواند برقی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی باشد. مته دستگاه کرگیری بتن عمدتا توسط جریان آب خنک می شود. برای دریل کاری در مصالح بنایی می توان از مته هایی از جنس کاربید استفاده کرد اما برای عبور مته از مصالح مسلح مانند بتن مسلح مته های الماسه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. از پاشش خودکار آب در دریل کرگیری بتن جهت مهار حرارت حاصل از چرخش در مته استفاده می شود، آب علاوه بر خاصیت خنک کنندگی و جلوگیری از آسیب رسیدن به سگمنت مته کار شستشوی مصالح زیر مته را نیز به عهده دارد.

  1. استخراج هسته حفاری توسط سیم یا طناب
  2. استخراج هسته حفاری توسط انبر مخصوص

استخراج هسته حفاری

الزامات ایمنی کار با دستگاه کرگیری بتن و تجهیزات انفرادی کار با دستگاه مغزه گیر بتن

الزامات ایمنی کار با دستگاه کرگیری بتن و تجهیزات انفرادی کار با دستگاه کرگیری بتن

  1. کلاه ایمنی با شیلد محافظ
  2. عینک محافظ
  3. ماسک تنفسی
  4. دستکش ایمنی
  5. شلوار مقاوم
  6. پوتین ایمنی با محافظ پنجه فلزی

کاربرد دستگاه کرگیری بتن

مغزه گیری با دلایل متعددی در ساختمان سازی به انجام می رسد، از جمله این دلایل می توان به عبور لوله و اتصالات تاسیساتی ایجاد شکاف و نمونه گیری آزمایشگاهی و همچنین کاشت میلگرد و بولت در بتن و برداشت قسمت های اضافی بتن ریزی شده در پی و قسمت های مختلف ساختمان اشاره کرد. تعداد کرهای مورد نیاز بسته به نقشه های تاسیساتی و ایجاد شکاف و آزمایشات مورد نیاز متفاوت می باشد. دستگاه کرگیری بتن همچنین در نمونه گیری های معادن جایی که طول نمونه گیری ها به صدها و هزاران فوت می رسد کاربرد دارد.

مزایای دستگاه کرگیری بتن
  • دستگاه کرگیری بتن امکان جابجایی و حمل دارد.
  • سهولت در راه اندازی با برق
  • دستگاه مغزه گیر بتن امکان ایجاد زاویه نسبت به حالت عمود دارد.
  • حمل دستگاه مغزه گیر بتن آسان است.
  • وزن دستگاه مغزه گیر بتن، کم است.
  • سرعت اجرا در دستگاه کرگیری بتن بالا است.

قیمت دستگاه کرگیری بتن

قیمت دستگاه کرگیری بتن به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله ترین مهم ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه کرگیری بتن، پایه دار یا دستی (متحرک) بودن آن است که در کاربری های مختلف حائز اهمیت است. همانطور که پیش تر ذکر شد، نیروی محرک دستگاه کرگیری بتن می تواند برقی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی باشد که این عامل نیز بر قیمت انواع مختلف دستگاه کرگیری بتن اثر گذار است. علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت نمونه های وارداتی دستگاه های کرگیری بتن، وابسته به قیمت ارز بوده و شاهد نوسانات قیمتی در این تجهیزات هستیم. شما بازدیدکننده محترم می توانید جهت استعلام قیمت دستگاه کرگیری بتن و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

کرگیر بتن دستگاهی است که صرفا جهت مغزه برداری و برداشت نمونه از بتن مسلح و ایجاد بازشو در بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت استفاده از دستگاه کرگیر بتن ابتدا پایه دستگاه در محل مورد نظر نصب می گردد و توسط رول بولت سفت شده و سپس با اتصال آب جهت خنک کردن مته، فرآیند کرگیری آغاز می شود.

دستگاه کرگیری دارای انواع ثابت و متحرک است که در نوع متحرک دستگاه شباهت زیادی به دریل دارد ولی در نوع ثابت دستگاه به روی پایه مخصوص کرگیری سوار می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: