نشت یاب گاز چیست؟

به منظور تشخیص دادن انواع گازهای سمی و احتراق پذیر یا قابل اشتعال که موجب کم شدن میزان اکسیژن یه در یک محدوده خاص یا بخشی از یک سیستم می گدد، می توانید از دستگاه نشت یاب گاز که یکی از دستگاه های کاربردی در زمینه ابزار دقیق می باشد، استفاده نمایید. این دستگاه به منظور ایمن سازی یک فرآیند یا محیط به کار می رود که با تشخیص نشتی های ناخواسته می توانید در اسرع وقت از حوادث جبران ناپذیر جلوگیری نمایید.

مشخصات فنی نشت یاب گاز

سنسورهای دقیق و حساس تعبیه شده در این دستگاه به سرعت نشتی ها، نقطه خروج گاز از منبع و میزان گاز پخش شده را بررسی و آشکار می سازند و با انتشار آلارم یا روش های هشدار دهنده دیگر به کاربر یا اپراتور وجود گاز را هشدار می دهند. سیستم های نشت یاب مختلفی در بازار هستند و همه سعی در یافتن دقیق و سریع این پدیده خطر آفرین هستند. انواع مختلف سنسور ها شامل سنسور های گاز قابل احتراق، آشکار سازی های فوتونیزاسیون، سنسور مادون قرمز، سنسور های التراسونیک، سنسور های نیمه هادی، سنسور های گاز الکتروشیمیایی و غیره هستند.

انواع نشت یاب گاز

نشت یاب گاز بر اساس مکانیزم عملکرد سنسور آنها به انواع نیمه هادی، اکسیداسیون، دارای اثر مجاورتی، یونش نوری، مادون قرمزنقطه ایی، مادون قرمز تصویری، اولتراسونیک، هولوگرافیک و غیره تقسیم بندی می شوند. این نشت یاب ها بر اساس نوع نصب به دو دسته ذیل قابل تقسیم بندی هستند.

  • نشت یاب گاز پرتابل (دستی)
  • نشت یاب گاز ثابت

نشت یاب گاز دستی یا پرتابل

از نشت یاب گاز پرتابل برای تشخیص وجود گاز در فضایی که اشخاص در آن قرار گرفته اند استفاده می شود و بعضی از آنها قابلیت نصب بر روی لباس یا کمربند افراد را نیز دارد تا به موقع شخص را از وجود گاز مطلع کنند. آنالایزر گاز قابل حمل معمولا با باتری کار می کند و زمانی که وجود گازها به سطح خطرناکی می رسد از طریق سیگنال های صوتی و قابل رویت، مثل آلارم ها و نورهای چشمک زن، کاربر را مطلع می سازند.

نشت یاب گاز دستی یا پرتابل

نشت یاب گاز ثابت

از نشت یاب گاز ثابت می توان برای تشخیص یک یا چند نوع گاز استفاده کرد. از این نوع نشت یاب در پلنت های صنعتی، اتاق های کنترل، کارگاه ها، سوله ها و مناطق مسکونی مثل اتاق خواب استفاده می شود. صنایع تولید محصولاتی مانند رنگ، روغن و غیره باعث تولید گازهای سمی و قابل احتراق می شود که حتما نیاز است از دستگاه های نشت یاب گاز در این مکان ها استفاده گردد. به محض انتشار گاز در فضای مورد نظر یا کاهش سطح اکسیژن، دستگاه آلارم می زند و کاربر را مطلع می سازد. در بعضی از مدل ها در سطوح خطرناک، انتشار گاز با انتقال سیگنال به سیستم کنترل مرکزی قابلیت تریپ و فعال کردن موقعیت ضروری را نیز خواهد داشت.

نشت یاب گاز ثابت

انواع نشت یاب گاز بر اساس کاربرد
  • نشت یاب گاز یخچال و کولر (تبرید)
  • نشت یاب گاز شهری
  • سنجش مونوکسید کربن یا نشت یاب مونوکسید کربن
  • دستگاه سنجش دی اکسید کربن
  • دستگاه سنجش اکسیژن یا اکسیژن سنج
  • دستگاه سنجش گاز فرمالدهید
  • دستگاه سنجش گاز H2S

نشت یاب گاز یخچال و کولر (تبرید)

از مشکلات عمده کولر گازی و یخچال نشت گاز یا همان مبرد است که باعث ایجاد اختلال در سیستم خنک سازی می شود. وقتی کمپرسور کار نکند یکی از دلایل اساسی می تواند نشتی گاز باشد و نقاط نشت در عملکرد کلی دستگاه تاثیر گذار خواهند بود. نشت یاب گاز مبرد (فریون) نام دیگر آن است که وجود این نوع گاز ها را در محیط شناسایی می کند. درمکان هایی که یخچال های صنعتی، خانگی، کولرهای گازی و سیستم تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می کنند این دستگاه کاربرد دارد.

نشتی گاز در سیستم تهویه مطبوع عموما به دلیل نصب اشتباه اتفاق می افتد. گاز فریون و گازهای مبرد از نوع گازهای بودار است و بویی شبیه به اتر، کلروفورم و یا شیرینی دارد. نشت گازهای مبرد هم برای محیط زیست و هم برای سلامتی انسان خطرناک و مضر است. دستگاه های تشخیص گازهای مبرد معمولا قادر به اندازه گیری چند نوع گاز مبرد هستند مثل گازهای R-134a, R-404A, Freon R-407C, R-410A و R22 و غیره. که معمولا با مراجعه به دیتاشیت این محصولات می توانید متوجه شوید که دستگاه قادر به تشخیص کدام نوع گاز مبرد می باشد.

نشت یاب گاز یخچال و کولر (تبرید)

نشت یاب گاز شهری

گاز شهری (متان) با فرمول شیمیایی CH4 یا گاز طبیعی می باشد. از جمله گاز های قابل احتراق است و تجمع این گاز علاوه بر خطر انفجار، خطر خفگی به دلیل کمبود اکسیژن را نیز دارد. دستگاه نشت یاب گاز شهری هر گونه نشتی را تشخیص داده و غلظت گاز را اندازه گیری می کند. اکثر مدل های این دستگاه قابل حمل است و با دقت و سرعت بالایی نقطه در حال نشت را تشخیص می دهد. برای پیدا کردن نشت لوله های گاز مدارس، منازل یا ادارات و بسیاری از صنایع نظیر صنایع کاغذ، صنایع غذایی و نوشیدنی و پالایشگاه ها، معادن و نیروگاه ها استفاده می شود.

نشت یاب گاز شهری

این ابزار دقیق دارای سنسور انعطاف پذیری است که می توانید آن را در مکان های غیر قابل دسترس نیز استفاده نمایید. معمولا در حین فرآیند پیدا کردن نقطه نشت، وقتی به نقطه مورد نظر نزدیک می شوید با انتشار آلارم افزایشی کاربر را از محل نشت آگاه می سازد. برخی از مدل ها قابلیت نصب ثابت در محیط را دارد و در محیط هایی که پایش پیوسته نشتی گاز مورد نیاز است به کار می رود. عواملی نظیر واشر های قدیمی، پوسیدگی و ترک لوله ها سبب این نشتی ها می شود.

دستگاه سنجش مونوکسید کربن یا نشت یاب مونوکسید کربن

مونوکسید کربن با فرمول شیمیایی CO، یک گاز بی رنگ، بی بو و سمی است و حتی مقدار کمی از نشتی این گاز باعث مسمومیت و یا مرگ می شود. استفاده از نشت یاب های مونوکسید کربن، سریع ترین راه برای جلوگیری از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن می باشد. شما می توانید با نصب یک دستگاه نشت یاب گاز مونوکسید کربن در منزل خود از خطرات ناشی از نشت و مسمومیت ناشی ازاین گاز جلوگیری کنید. این سنسور هم در زمان نشت مونوکسید کربن با اعلان آژیر افراد را از حضور مونوکسید کربن با خبر می کند و باعث می شود افراد به موقع اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

نشت یاب مونوکسید کربن

دستگاه سنجش دی اکسید کربن

دی اکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو با فرمول شیمیایی CO2 می باشد. صنایع غذایی، شیمیایی و صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به کاربردهای بسیار زیاد این گاز، احتمال نشتی این گاز یا وجود بیش از حد گاز می تواند مشکل ساز باشد. این گاز نسبت به گازهای دیگر خطر کمتری برای محیط زیست دارد اما مقدار مشخصی از آن می تواند خطرناک باشد. نشانه مسمومیت گاز مونوکسید کربن سردرد می باشد. در تجهیزاتی نظیر کپسول های آتش نشانی، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع شیمیایی برای تولید متانول، صنعت کشاورزی برای فوتوسنتز گیاهان، گلخانه های بزرگ برای ایجاد محصول بهتر از تزریق گاز CO2 در محیط کشت مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه سنجش دی اکسید کربن

دستگاه سنجش گاز فرمالدهید

دستگاه کیفیت سنج هوا و گاز فرمالدهید برای اندازه گیری میزان غلظت 2.5 pm و آنالایزر گاز فرمالدهید کاربرد دارد. به کمک این تستر کاربر از طریق نشانگر های تعیین وضعیت از میزان سلامت هوای محیط ملع می شود. برخی مدل ها قابلیت اندازه گیری دما و رطوبت را دارند. این کار توسط یک سنسور الکتروشیمیایی امکانپذیر است. مقادیر اندازه گیری شده به صورت real time (در لحظه) اندازه گیری شده و بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.

دستگاه سنجش گاز فرمالدهید

دستگاه سنجش گاز دی هیدروژن سولفات (H2S)

دستگاه سنجش گاز H2S برای اندازه گیری مقدار گاز دی هیدروژن سولفات مورد استفاده قرار می گیرد. مورد نظر را انجام دهید. در بحث انتقال و پالایش فرآورده های هیدروکربنی در تولیدات باید مقدار گاز H2S سنجیده شود زیرا این گاز خطرناک و به شدت سمی است و در صورتی که در محصولات هیدورکربنی از حد مجاز بیشتر باشد موجب عدم حفظ کیفیت محصول می شود و خطرات زیست محیطی، در خطر افتادن ایمنی و خوردگی زیر ساخت های نفتی می شود. نفت خام حاوی مقدار زیادی گاز H2S است که موجب کاهش کیفیت و ارزش آن می شود که به کمک

دستگاه سنجش گاز دی هیدروژن سولفات (H2S)

کاربرد نشت یاب گاز

نشت یاب های گاز کاربرد های مختلفی دارند. که متناسب به محیط مورد استفاده باید از نوع خاصی از دستگاه های نشت یاب گاز استفاده نمود.

  • مدارس، منازل، ادرات و انواع تاسیسات
  • کارخانجات صنعتی
  • صنایع کاغذ سازی
  • تاسیسات فوم سازی
  • تولیدات انواع دارو
  • صنایع ساخت کشتی
  • صنایع فضایی و فضا پیما ها
  • پالایشگاه ها
  • هواساز ها
  • تجهیزات هواپیمایی
  • سیستم های تصفیه آب
  • عملیات تولید مواد مخاطره آمیز در محیط داخل و تست کیفیت هوا

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: