ریک علوفه جمع کن یا ردیف کن یونجه چیست؟

علوفه جمع کن یا ریک یونجه از ماشین های کشاورزی مهم به شمار می رود. از دستگاه ریک برای جمع آوری یا پخش یونجه چیده شده، ساقه های گندم، جو و برنج بر جای مانده از برداشت استفاده می شود. بدون استفاده از دستگاه ردیف کن جمع آوری یونجه های ریخته شده روی زمین کاری سخت و طاقت فرسا است. ریک کشاورزی در مدل های زیر توسط هایپر صنعت فامکو ارائه می گردد:

  • ریک خورشیدی
  • ریک دوار

مشخصات فنی ریک علوفه جمع کن

زمانی که علوفه و یونجه در زمین درو می شود، مدتی بر روی زمین می ماند تا علوفه ها خشک شوند. در برخی موارد که تراکم و حجم علوفه برداشت شده زیاد است نیاز است تا در زمان خشک شدن حداقل یک یا دو بار علوفه بر روی زمین پخش و جابجا شود. از طرفی وقتی که علوفه خشک شد، علوفه های خشک شده باید جمع و در یک ردیف قرار بگیرند تا دستگاه بیلر یا بسته بند بتواند به راحتی آنها را جمع و بسته بندی کند. در چنین شرایطی از ریک یا علوفه جمع کن استفاده می شود. ریک ها در دو نوع خورشیدی و دوار وجود دارند و مهمترین هدف آنها جمع کردن علوفه است. ریک ها معمولا در نوع خورشیدی از چند حلقه دایره ای با شعاع زیاد تشکیل شده است که بر روی آنها پره ها یا شاخه های فلزی با آرایش و شکل خاصی قرار گرفته اند. این حلقه ها می توانند در دور محور خود آزاد بچرخند و در زمان حرکت ریک بر روی زمین علوفه درو شده را به یک سمت جمع کنند. در مقابل ریک دوار دارای یک مکانیسم حرکتی چرخشی است که توان خود را از محور توان دهی تراکتور تامین می کند. دور دستگاه قابل کنترل است و به دلیل قدرت بیشتر در انجام عملیات ریک زنی در مقایسه با ریک خورشیدی، برای علوفه های با رطوبت و وزن بالا و زمانی که تراکم و حجم علوفه درو شده زیاد است در ظرفیت های کاری بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

ریک کوپتری

ریک خورشیدی

ریک خورشیدی از چند چرخ که روی آن میله هایی خمیده قرار دارد، تشکیل شده است و علوفه و یونجه ها را در یک ردیف جمع می کند. حرکت هر چرخ مستقل از چرخ دیگر است. همچنین در جهت مورد نظر می توان چرخ ها را حرکت داد. بنابراین از ریک خورشیدی می توان در زمین های ناهموار به راحتی استفاده کرد. دقت کنید که از ریک خورشیدی باید در زمین تمیز و فاقد آشغال استفاده کرد. در تصویر زیر نمونه ای از ریک خورشیدی جفت فنر را مشاهده می کنید.

ریک فنری خورشیدی

نحوه کار ریک دوار یا ریک خورشیدی

ریک یونجه با توجه به نحوه اتصال آن به تراکتور به صورت مورب قرار گرفته است که با کشش تراکتور، خورشیدی های ریک چرخیده و موجب هدایت علوفه ها و ساقه ها به یک سمت به صورت ردیف می شوند. بعد از دروی علوفه ها و گذشت یک یا دو روز که اندکی از رطوبت یونجه ها کم می شود، علوفه ها آماده ریک زدن هستند. ریک خورشیدی یا ریک دوار منجر به گردش هوا بین علوفه ها شده، در نتیجه باعث جلوگیری از گندیدگی و پوسیدگی علف ها، خشک شدن علوفه ها و تسهیل بسته بندی در آنها می شود. همچنین این ریک ها را می توان در یک طرف تراکتور نصب کرد.

ریک خورشیدی تک فنر

ریک دوار یا کوپتری

ریک کوپتری مجهز به گیربکس مرکزی می باشد که توان خود را از PTO تراکتور دریافت کرده و برای زمین های بزرگ مناسب می باشد. این محصول با دو عرض 330 سانتیمتر و 700 سانتیمتر تولید می گردد. ریک کوپتری مانند یک جاروی کنار ریز عمل می کند، یعنی یونجه های چیده شده را به دو طرف خود جمع می کند. جمع شدن علف ها به دو طرف، کار را برای بیلرها یا دستگاه های بسته بندی علوفه راحت تر می کند.

ریک کوپتری-2

ریک کوپتری-3

کاربرد ریک یونجه
  • جمع آوری یونجه و علوفه چیده شده
  • جمع آوری و ردیف کردن ساقه چیده شده
  • پخش کردن علوفه ها

مزایا ریک علوفه جمع کن
  • کمک به خشک شدن علوفه ها
  • جلوگیری از پوسیدیگی علوفه
  • ردیف کردن و آماده کردن علوفه ها برای بسته بندی

قیمت ریک یونجه

قیمت علوفه جمع کن یا ریک یونجه با توجه به نوع دستگاه، مکانیسم ها و قابلیت های دستگاه و عرض کار دستگاه تغییر می کند. در یک مدل ریک، هر چقدر عرض کار دستگاه بیشتر باشد قیمت دستگاه نیز بیشتر می شود. هایپر صنعت فامکو با ارائه انواع ریک یونجه در بخش کشاورزی به شما در خرید بهینه کمک می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
هیرکانا
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 05 اردیبهشت 1402

سلام، آیا ریک یونجه همان ریک زن هستش؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 اردیبهشت 1402

سلام دوست عزیز، بله، ریک یونجه همان ریک زن است.

حسین
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 دی 1401

سلام، متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 08 بهمن 1401

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما.