علف زن دوشی چیست؟

علف زن دوشی یا علف تراش دوشی یکی از انواع علف زن ها از نظر نحوه کاربری و برای دروی علوفه و برخی از محصولات گیاهی استفاده می شود. این دستگاه جایگزین ادوات قدیمی نظیر داس است و از طریق کمربندی که بر روی کمر و شانه ها بسته می شود، در یک سمت قرار می گیرد و به همین دلیل به آن دوشی می گویند.

اصولا در علف زن دوشی از کمربند به منظور استفاده راحت تر و اتصال مناسب و محکم تجهیز به کاربر استفاده می شود. در علف تراش دوشی کاربر وزن دستگاه را به وسیله دوش خود تحمل می کند. علف زن های دوشی نسبت به پشتی حرفه ای تر هستند به همین دلیل کار با علف تراش های دوشی نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه می باشد.

مشخصات فنی علف زن دوشی

علف زن ها از نظر نحوه استفاده در دو نوع دوشی و پشتی قرار می گیرند که در علف زن دوشی از کمربند به منظور استفاده راحت تر و اتصال مناسب و محکم دستگاه به کاربر استفاده می شود. در این علف زن کمربند همراه دستگاه بر روی کمر و شانه های کاربر بسته می شود و موتور دستگاه در یک سمت قرار می گیرد. اینکه شما راست دست باشید یا چپ دست، ممکن است موتور دستگاه در سمت راست یا چپ بدن قرار بگیرد. اصولا در علف تراش دوشی کاربر وزن دستگاه را به وسیله دوش خود تحمل می کند، به همین دلیل علف زن های دوشی وزن پایینتری در مقایسه با علف زن های پشتی دارند. این دستگاه ها از نظر نوع موتور در دو دسته بنزینی و برقی قرار می گیرند.

علف زن دوشی برقی

علف تراش دوشی برقی مناسب مصارف خانگی بوده و همانطور که از نام آن مشخص است برای فعالیت راه اندازی نیازمند انرژی الکتریسیته است. برای تامین توان این علف زن کافی است دوشاخه دستگاه را به برق خانگی متصل کنید. این نوع علف زن به دلیل سبکی و صدای بسیار پایین برای علف زنی و حاشیه زنی در باغچه ها و ویلا های شخصی بکار می رود. در مقایسه با موتورهای بنزینی، از نظر فنی و با توجه به توان موتور، امکان بستن تیغه های الماسه و اره ای 32 تا 80 دنده بر روی این دستگاه وجود ندارد و باعث آسیب و خرابی دستگاه می شود. بهتر است در این دستگاه تنها از هد نخ و تیغه های 2 تا 4 پره استفاده شود. علف تراش های دوشی برقی، توان و عملکرد پایین تری نسبت به مدل های بنزینی دارند اما در مقابل هزینه نگه داری و تعمیر آنها کمتر است.

علف زن دوشی برقی

علف زن دوشی بنزینی

علف زن دوشی بنزینی از نظر نوع موتور در دو دو مدل زیر ارائه می گردد:

  • علف تراش دوشی دو زمانه
  • علف تراش دوشی چهار زمانه

در ادامه به شرح انواع علف تراش دوشی بنزینی به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات ادوات و ماشین آلات کشاورزی می پردازیم:

علف تراش دوشی دو زمانه

این مدل از دستگاه علف زن دوشی بنزینی که با نام حاشیه زن بنزینی نیز شناخته می شود دارای موتور دو زمانه می باشد به همین دلیل سوخت آن ترکیبی از بنزین و روغن است که نسبت ترکیب آنها 1 به 25 می باشد. علف تراش های دوشی دو زمانه غالبا دارای دور موتور بالایی می باشند به همین دلیل استهلاک بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانه دارند و بعد از چند ساعت فعالیت به سرعت داغ می شوند در همین ارتباط توصیه می شود در فواصل زمانی معین به دستگاه استراحت دهید. شایان ذکر است این دسته از علف تراش ها تک سیلندر بوده و به صورت دیافراگمی طراحی می شوند. در مقایسه با موتورهای چهار زمانه معمولا این نوع موتور دود و صدای بیشتری دارد ولی دارای گشتاور و یا به اصلاح قدرت بالاتری است، به همین دلیل در کارهایی با ظرفیت بالاتر از موتورهای 43 و یا 52 سی سی دو زمانه استفاده می شود. در استفاده از این موتورها ترکیب صحیح سوخت و روغن و استراحا دادن به دستگاههر 1.5 ساعت باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود. امکان بستن تیغه های الماسه و اره ای 32 تا 80 دندانه، تیغه های 2 تا 4 پره و انواع هد نخ بر روی دستگاه های علف زندوشی بنزینی وجود دارد.

علف تراش دوشی بنزینی دو زمانه

علف تراش دوشی چهار زمانه

این مدل علف تراش دوشی بنزینی دارای موتور بنزینی 4 زمانه است و در مقایسه با موتورهای دو زمانه دارای صدا، دود و لرزش پایین تری است و به اصطلاح موتور نرم تر کار می کند. علف زن های با موتور 4 زمانه بر خلاف موتورهای 2 زمانه دارای سیستم روغن کاری مستقل هستند و به همین دلیل طول عمر بالاتری دارند. از طرفی با توجه عدم اختلاط سوخت و روغن و داشتن مخزن روغن جداگانه و سیستم روغن کاری مستقل، موتورهای چهار زمانه هم دود کمتری می کنند و هم مصرف روغن کمتری دارند. به طور کلی علف تراش های چهار زمانه در انجام کارهایی نظیر حذف انواع شاخه، چمن زنی، فرمدهی انواع بوته ها کاربرد گسترده ای دارند، همچنین شامل بندهای قابل انعطاف و ساختار ارگونومیکی نیز می باشند. در علف زن های چهار زمانه مانند علف زن های دو زمانه امکان بستن تیغه های الماسه و اره ای 32 تا 80 دندانه، تیغه های 2 تا 4 پره و انواع هد نخ وجود دارد

علف تراش دوشی بنزینی چهار زمانه

لوازم جانبی همراه  علف زن دوشی
  • هد نخ
  • تیغه
  • کیف آچار

بهترین علف زن دوشی

برای خرید بهترین حاشیه زن دوشی باید قبل از هر چیز به توان موتور آن توجه کرد. اگر کار شما سبک است و تنها برای مصارف شخصی با ظرفیت کاری پایین می خواهید از علف زن استفاده کنید، علف زن های 43 سی سی دو زمانه و یا 35 سی سی چهار زمانه برای شما مناسب است. اما اگر ظرفیت کاری بالایی دارید بهتر است به سراغ علف زن های دوشی 52 سی سی دو زمانه بروید. اگر آلودگی صوتی برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، از علف زن دوشی چهار زمانه استفاده کنید که صدا و دود کمتری دارد. همچنین اگر مخلوط کردن بنزین و روغن برای شما ممکن است چالش آفرین باشد، باز هم علف زن چهار زمانه به دلیل راه اندازی ساده تر، گزینه مناسبی است. اگر به دنبال علف زن قوی تری هستید، بدون شک علف زن 2 زمانه انتخاب خوبی خواهد بود.

قیمت علف زن دوشی

قیمت علف زن دوشی به نسبت علف تراش پشتی کمتر می باشد و اصولا علف تراش های پشتی به علت داشتن کوله پشتی، پایه موتور و شافت قابل انتقال گران تر از مدل های دوشی هستند. همچنین توان موتور نیز در قیمت علف زن موثر است. هر چه حجم موتور بیشتر باشد قیمت دستگاه نیز بالاتر است. برند دستگاه و شناخته شده بودن آن که ناشی از کیفیت خوب قطعات و موتور دستگاه است، از دیگر عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت علف زنهای دوشی است. جهت اطلاع از قیمت علف زن دوشی می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: