نشت یاب امواج مایکروویو

نشت یاب امواج مایکروویو چیست؟

امواج مایکروویو، امواج الکترومغناطیسی با فرکانس 300 مگاهرتز الی 300 گیگاهرتز هستند و معمولا در زندگی روزمره در فرهای مایکروویو با این امواج سروکار داریم. بیشتر نشتی های امواج مایکروویو در نتیجه سوختگی های بیش از حد غذا یا مایعات است که بر اثر گرمای زیاد رخ می دهد. اگر دستگاه آون مایکروویو دچار شکستگی شده باشد، امواج مایکروویو به بیرون از دستگاه نشت پیدا می کنند و چون قابل رویت نیستند و بویی هم ندارند توسط انسان تشخیص داده نمی شوند.

نشت یاب امواج مایکروویو

موارد دیگری که با امواج مایکروویو سروکار داریم عبارتند از امواج آنتن های رادیو و تلوزیون، امواج تلفن همراه، تجهیزات بلوتوث، شبکه های بی سیم محلی، دستگاه های MRI، دستگاه های تشخیص طبی، شبکه های تولید و انتقال و توزیع برق و مصارف دیگر که تفاوت آنها در فرکانس و توان تشعشع است. آشکار ساز یا نشت یاب امواج مایکروویو برای تشخیص محل نشت امواج مایکروویو به کار می رود. دستگاه Microwave Leakage Meter به کمک یک سنسور قوی و با حساسیت بالا، محل نشت را تشخیص می دهد.

این تجهیز ابزار دقیق قادر است آسیب های جزیی یا نشتی های کوچک را به خوبی شناسایی کند. با توجه به مضراتی که امواج مایکروویو برای انسان دارند، استفاده از دستگاه های نشت یاب مایکروویو می تواند کمک کننده باشد. زمانی که نشتی رخ می دهد، امواج مایکروویو در برخورد با مواد مختلف، منعکس شده و ممکن است جذب ماده شده یا از آن عبور کنند. آشکار ساز اشعه مایکروویو در برخورد با سطح فلزات، منعکس شده و از پلاستیک و شیشه عبور می کند اما در مواجهه با موادی که حاوی آب هستند مانند انواع غذا ها و بدن انسان این امواج جذب خواهند شد و به شدت برای انسان مضر هستند.

مشخصات فنی نشت یاب امواج مایکروویو

دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو که از تجهیزات اندازه گیری پارامترهای فیزیکی بیشتر در مدل های پرتابل ارائه می شود تا بتوان از آن ها در محیط های مختلف استفاده کرد. برای خوانش دقیق باید یک تست کالیبره شده انجام داد تا بتوان محدوده دقیق تابش را تشخیص داد. از دیگر مزیت های نشت یاب امواج مایکروویو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه به محدوده اندازه گیری فرکانس و محدوده اندازه گیری واقعی که با توجه به مشخصات فنی دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو می تواند متفاوت باشد.
  • کالیبره بودن دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو برای افزایش طول عمر و دقت دستگاه
  • صفحه نمایش بزرگ و نور پس زمینه به منظور افزایش خوانایی و امکان استفاده از دستگاه در محیط های کم نور
  • قابلیت خاموشی خودکار برای افزایش طول عمر دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو
  • دکمه Data Hold برای ثابت نگه داشتن داده های در حال نمایش بر روی صفحه نمایشگر جهت خوانش راحت تر توسط کاربر
  • دکمه های Minimum و Maximum برای نمایش کم ترین و بیشترین مقدار جهت بازیابی داده های اندازه گیری شده
  • هشدار خطر از سوی دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو به صورت صوتی و تصویری در صورت خوانش بالاتر از سطح ایمنی برای آگاه سازی کاربر

علت نشتی امواج مایکروویو

به طور استاندارد هر دستگاه مایکروویو در طول عمر خود می تواند 5 میلی وات تشعشع مایکروویو در هر سانتیمترمربع از خود ساطع کند که به حدود 2 اینچ از سطح اجاق محدود می شود. زمانی که از دستگاه مایکروویو استفاده می کنید، ممکن است دچار نشتی شود اما تا وقتی که از فر به درستی نگه داری کنید، آسیبی به سلامتی شما وارد نمی کند. یکی از دلایل مهم نشتی در دستگاه های مایکروویو، درزگیر های قدیمی یا آسیب دیده است.

نمودار علت نشتی امواج مایکروویو

اگر دستگاه دچار شکستگی شده باشد امکان نشت امواج الکترومغناطیس افزایش می یابد. نشت حاصل از تشعشعات به راحتی و بدون استفاده از دستگاه دتکتور تشعشع اجاق مایکروویو، قابل تشخیص نیست. زیرا تشعشات بی بو و نامرئی هستند. از دیگر دلایل نشتی می توان به کوبیدن درب فر و باقی ماندن ذرات غذا در بین لولای درب فر، اشاره کرد. برای حفظ ایمنی و سلامت کارگران و افراد در محیط هایی که افراد یا محصولات در معرض این امواج قرار دارند لازم است اقدامات ویژه ای انجام شود تا از عدم وجود آلودگی اطمینان حاصل گردد.

علائم عدم ایمنی دستگاه مایکروویو

انتشار تشعشعات مایکروویو در محیط می تواند با علائم متفاوتی همراه باشد. با استفاده از دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو از حوادث خطر آفرین جلوگیری نمایید. اگر هر یک از علائم زیر را احساس کردید احتمال وجود نشتی، زیاد است و برای رفع مشکل سریعا اقدام نمایید. علائم احتمالی شامل موارد زیر است:

  • احساس بوی سوختگی، دود یا جرقه
  • انتشار صدا های غیر معمول از مایکروویو
  • عملکرد پخت ضعیف غذا
  • کنترل های بدون پاسخ
  • مهر و موم ضعیف بر روی درب دستگاه

محدوده فرکانس تجهیزات تولید کننده امواج مایکروویو
کاربرد ها محدوده فرکانسی بر حسب مگاهرتز (MHZ)
رادیو FM و آنتن های تلویزیون 80 الی 800
موبایل 453.5 الی 1980
ایستگاه های آنتن موبایل 463.5 الی 2170
لینک های مایکروویو 1000
تلفن های بی سیم 1880 الی 1900
رادیو 470 الی 380
دستگاه های بلوتوث 2450
دستگاه های مانیتورینگ کودک 40، 446، 864، 1900 و 2450
شبکه های محلی بی سیم 2400 الی 5000
متر های هوشمند 900 الی 1900 یا 2400
تجهیزات جراحی و فیزیوتراپی 2450
دیاترمی 2450 الی 434
آون های مایکروویو 915 الی 2450
رادار 30 الی 300000

کاربرد نشت یاب امواج مایکروویو
  • مصارف خانگی برای حفظ ایمنی اجاق گاز و سایر تجهیزاتی که امواج مایکروویو تولید می کنند.
  • در صنایع مختلف برای اطمینان از رعایت استاندارد محصولات در بخش تولید کاربرد دارد.

قیمت نشت یاب امواج مایکروویو

دستگاه نشت یاب امواج مایکروویو با قیمت های مختلفی در برند های شناخته شده عرضه می شوند و مهم ترین پارامتر هایی که در قیمت این محصول نقش به سزایی دارند شامل محدوده قابل اندازه گیری دستگاه، نرخ نمونه برداری، دقت اندازه گیری و غیره می شوند. برای اطلاع از قیمت نشت یاب امواج مایکروویو یا سایر تجهیزات ابزار دقیق به صفحه مورد نظر مراجعه کرده یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: