میخکوب چیست؟

امروزه در صنایع مختلف برای برخورداری از سطح کیفیت و سرعت بیشتر در انجام کار، به جای استفاده از ابزارآلات دستی از نمونه های پیشرفته تر استفاده می شود. میخکوب یا تفنگ میخکوب با ویژگی های بالایی که دارد، جایگزین مناسبی برای ابزارهای دستی می باشد که نیاز خریداران را در بسیاری از پروژه ها و امور فنی مرتفع می سازد. به طور کلی میخکوب دستگاهی است که برای اتصال قطعات فلزی و چوبی به وسیله میخ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. تفنگ میخکوب قابلیت میخ کوبی انواع میخ شانه ای، میخ دو پایه، میخ نواری و میخ پالت را دارد. خصوصیات هر یک از انواع این میخ ها عبارتند از:

  • میخ شانه ای: میخ شانه ای با استفاده از چسب مخصوص در یک ردیف چسبیده می شود تا خشاب 40 عددی را تشکیل دهد ولی جنس چسب نیز به گونه ای است که به راحتی میخ ها از یکدیگر جدا می گردد. انواع میخ شانه ای به میخ اس کا، میخ تی پو و میخ تی ان (TN) تقسیم می شود.
  • میخ اس کا: از پرطرفدارترین میخ های شانه ای می باشد که به راحتی قطعات پلاستیکی و چوبی رو متصل می نماید. از جمله کاربردهای آن می توان به ساخت درب و پنجره، انواع کابیت، پارکت، میز و کمد و انواع دیوار کوب اشاره کرد.
  • میخ تی پو: میخ تی پو به میخ گیج 16 معروف است و ضخامت آن 16 میلی متر بوده که می تواند حداکثر ضخامت 50 میلیمتر را بکوبد. این نوع میخ کاربرد زیادی در ساخت روکش درب ها و کابینت ها دارد.
  • میخ تی ان: نام دیگر این میخ، میخ گیج 14 است و در اندازه های مختلفی عرضه می شود. میخ TN در ساخت انواع کابینت و پارکت قابل استفاده می باشد.
  • میخ دوپایه: میخ دو پایه به میخ های مورد استفاده در برق کشی شباهت زیادی دارد و به صورت شانه ای در مخزن دستگاه قرار گرفته و بین 25 الی 50 میلیمتر ارتفاع دارد.
  • میخ پالت: میخ پالت عموما از نوع دنده ای و مته ای می باشد که برای افزایش استحکام اتصالات چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین شکل ساقه و گیج میخ پالت بر اساس سفارش مشتری متفاوت است.
  • میخ نواری: میخ نواری در ابعاد مختلف و در سه شکل متفاوت از نوع ساقه ساده، ساقه دنده ای و ساقه مته ای تولید می گردد که سر میخ، دایره ای بوده و به وسیله سیم مفتول و به شکل نواری دور مرکز مشخص پیچیده می شود.

میخکوب

مشخصات فنی تفنگ میخکوب

تفنگ میخکوب در انواع میخکوب بادی و میخکوب برقی جهت استفاده در صنایع مختلف و به منظور اتصال بین قطعات استفاده می شود. در مدل برقی، میخکوب با استفاده از برق 220 ولت شروع به کار کردن می کند و در مدل بادی، میخکوب با فشار 60 تا 110 PSI و ظرفیت مخزن مختلف عرضه می شود. دستگاه میخکوب با بدنه مقاوم و دستگیره ضد تعریق، مناسب برای انجام انواع عملیات میخ کوبی می باشد.

انواع دستگاه میخکوب

میخکوب ها انواع مختلفی دارند که شناخته شده ترین آنها معمولا میخکوب های بادی و برقی هستند. میخکوب بادی بر پایه فشردن هوا و با استفاده از انرژی باد و میخکوب برقی با کمک برق مستقیم یا باتری، در سطوح مختلف قابل استفاده می باشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد مشخصات هر یک از این انواع ارائه شده است که به شرح آنها می پردازیم:

دستگاه میخکوب برقی

میخکوب برقی در مقایسه با میخکوب بادی وزن کمتری دارد و برای مصارف خانگی ایده آل می باشد. از جمله مزیت های میخکوب برقی می توان به امکان استفاده در فضاهای سرپوشیده و آلودگی صوتی کمتر آن اشاره کرد. میخکوب برای استفاده به افراد متخصص نیاز ندارد و با اتصال به برق شهری یا باتری راه اندازی می گردد.

دستگاه میخکوب برقی

دستگاه میخکوب بادی

میخکوب بادی از ابزاآلات کوبش میخ بوده که نسبت به مدل برقی از قدرت و عمر مفید بیشتری برخوردار می باشد. میخکوب پنوماتیک یا میخکوب بادی به وسیله کمپرسور هوا و شیلنگ عبور دهنده هوای فشرده که به دستگاه متصل می گردد. قابل استفاده است.

دستگاه میخکوب بادی

اجزای تفنگ میخکوب

میخکوب هم مانند هر دستگاه فنی دیگری از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. پوشش اگزوز
  2. برچسب هشدار
  3. خروجی میخ
  4. کشوی خشاب
  5. جای خشاب
  6. اهرم
  7. ورودی هوا
  8. بدنه
  9. ماشه

اجزای تفنگ میخکوب

نحوه استفاده از میخکوب

از دستگاه میخکوب معمولا برای اتصال انواع قطعات به سطح فلز یا بتن استفاده می شود و این کار توسط تفنگ میخکوب و چاشنی آن انجام می شود. برای این کار در ابتدا چاشنی میخکوب را برای پرتاب انواع میخ انتخاب کنید و سپس با قرار دادن میخکوب در زاویه مشخص نسبت به سطح بتن یا فلز عملیات میخ کوبی را شروع کنید. میخکوبی با دستگاه میخکوب معمولا به دو صورت مستقیم و میخ بی سر انجام می شود. در روش میخکوبی مستقیم میخ به صورت عمود به روی قطعه کوبیده می شود و سبب اتصال دو قطعه انجام می گیرد اما در روش میخ بی سر، دستگاه میخکوب در زاویه مشخصی روی قطعه قرار می گیرد و با فشردن ماشه عملیات میخ کوبی انجام می شود.

سرویس و نگهداری میخکوب

توجه به نکات نگهداری از میخکوب تاثیر زیادی در افزایش عمر و بهره وری آن دارد، لذا کارشناسان فامکو نکاتی در مورد نگهداری تفنگ میخکوب ارائه کرده اند که شامل موارد زیر می شوند:

  • قطعات داخلی دستگاه میخکوب به صورت دوره ای بررسی و تمیز شود.
  • بهتر است نظافت قطعات میخکوب با استفاده از فرچه یا دستمال مخصوص انجام گردد.
  • برای نظافت دستگاه میخکوب از گیریس، بنزین و غیره استفاده نشود.

کاربرد دستگاه میخکوب
  • جهت استفاده در سیستم های برقی و مکانیکی
  • نصب انواع دیوار سبک و دکوراسیون داخلی
  • ایجاد اتصال بین انواع صفحات و تیرآهن ها و بتن
  • اتصالات دائم و موقت در عملیات های عمرانی
  • نصب انواع ورق های فلزی و زائده های برشی در سقف کامپوزیت و عرشه فولادی
  • نصب انواع پوشش های ایزولاسیون و توری فلزی و مصالح دیگر به سطح بتن

مزایای تفنگ میخکوب
  • تنوع بالای میخکوب ها برای استفاده در انواع کاربری ها
  • استهلاک پایین و قابلیت استفاده طولانی مدت در کارگاه
  • استفاده آسان و مقرون به صرفه نسبت به روش دستی

میخکوب دست دوم

بسیاری از افراد با پرداخت هزینه پایین تر اقدام به خرید میخکوب دست دوم می نمایند که صرف نظر از اطلاعات فنی دستگاه، ممکن است کیفیت لازم برای انجام کار را نداشته باشد، از این رو مجبور به خرید مجدد تفنگ میخکوب می شوند. همچنین با خرید میخکوب دست دوم امکان استفاده از ابزار جانبی موجود در بسته بندی نیز وجود ندارد.

قیمت میخکوب

تفنگ میخکوب در انواع مختلف و برندهای داخلی و خارجی و کاربری های متفاوتی عرضه می شود و در نتیجه قیمت آن با توجه به موارد ذکر شده و همچنین اصالت کالا و کیفیت برآورد می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: