قیمت :
1,945,000
تومان

اسکنر دیواری چیست؟

ردیاب سیم و کابل یا ردیاب دیواری یک ابزار دقیق پرتابل است که برای تشخیص وجود فلزات آهنی، فلزات غیر آهنی، سیم و کابل های برق و رسانا های مسی به کار می رود، همچنین زیر ساخت های چوبی که در دیوار های گچی و سیمانی با ضخامت های متفاوت وجود دارد، توسط این ابزار قابل شناسایی است. اسکنر دیواری به راحتی پشت دیوار های خشک و گچی را اسکن کرده و محل دقیق اجزای چوبی، فلزی و سیم های برق AC را تشخیص می دهد. فرآیند اسکن دیوار سبب می شود، در کار های ساختمانی نظیر دریل کاری و عملیات تخریب از عدم وجود لوله و اتصالات فلزی، سیم برق و سازه های چوبی در فضای پشت دیوار اطمینان حاصل کرد.

بر خلاف اسم این ابزار که اسکنر دیواری است، برای ردیابی سطوح مختلف نظیر سقف یا کف نیز کاربرد دارد. اسکنر دیواری دیجیتالی دارای دقت بالایی است و به راحتی لبه ها و مرکز اشیا مورد نظر را تشخیص می دهد و اجزایی که در زیر گچ یا کاشی قرار گرفته اند را تا عمق مشخص، ردیابی می کند.

اسکنر دیواری

اساس کار ردیاب سیم و کابل

وجود چوب و فلز به کمک سنسور های خازنی که در وسط اسکنر دیواری قرار دارند، قابل تشخیص است. تاثیر چوب و فلز بر میدان الکتریکی ایجاد شده بیشتر از هوا است و علت این امر داشتن ثابت دی الکتریک بالاتر اجزای چوبی و فلزی نسبت به نقاطی است که با هوا پر شده اند و سنسور های موجود از این تفاوت ها برای آنالیز اجزای دیوار بهره می برند و به صورت هم زمان از یک سنسور القایی برای تشخیص چوب و فلز استفاده می شود. انواع فلزات تغییر فازی را در میدان مغناطیسی ایجاد می کنند که تغییر فاز 90 درجه مربوط به فلزات غیر آهنی و تغییر فاز صفر درجه به مربوط به فلزات آهنی است.

هنگامی که اسکنر دیواری، نقاط مد نظر را شناسایی می کند، به صورت ممتد و افزایشی بوق می زند و از این هشدار برای مکان یابی انواع بست های فلزی، تیرچه ها، میلگرد های به کار رفته در دیواره ها، کف و سقف استفاده می شود. از دیگر موارد کاربرد این سنسورها می توان به تشخیص سیم کشی های برق اشاره نمود که دستگاه اسکنر دیواری به عنوان یک دریافت کننده سیگنال های AC عمل می کند.

اگر فرکانس قابل تشخیص در محدوده 50 تا 60 هرتز باشد، وجود سیم های برق در دیوار آشکار می شود به این ترتیب اسکنر دیواری با هشدار صوتی و چراغ چشمک زن محل دقیق سیم برق را به کاربر اعلام می کند و از روی نمودار میله ای میزان شدت برق عبوری (سیگنال AC) را در محدوده (110 تا 230) ولت و تا عمق مشخص ردیابی می کند ولی قابلیت تشخیص سیم های برقی که حامل جریان نیستند و کابل تلفن توسط اسکنر دیواری وجود ندارد.

اجزای اسکنر دیواری

اسکنر دیواری که یکی از تجهیزات سنجش پارامترهای فیزیکی می باشد، دارای یک نمایشگر LCD گرافیکی است که می تواند در زمان اسکن، نشانه هایی نظیر حالت اسکن، قدرت سیگنال را نمایش می دهد. دستگاه مجهز به نور پس زمینه است تا کاربر به راحتی در مکان های کم نور نیز از آن استفاده نماید.

می توانید اسکن را روی حالت های مختلفی ست کرده و متناسب با کاربرد و هدف مد نظر روی حالت دلخواه تنظیم نمایید که معمولا دارای 4 حالت مختلف است و به ترتیب حالت های اسکن چوب، حالت اسکن عمیق، اسکن سیم برق و اسکن فلزی را تا عمق تعیین شده، تشخیص می دهد.

نحوه کار با ردیاب سیم و کابل

در ابتدای کار با اسکنر دیواری باید از کالیبره بودن دستگاه مطمعن شوید و در صورتی که دستگاه نیازمند کالیبراسیون بود عملیات مربوطه را انجام دهید. در مرحله دوم با استفاده از دکمه وسط، اسکنر را بر روی حالت اسکن مد نظر، تنظیم نموده و در امتداد دیوار حرکت دهید، همچنین از تکان دادن دستگاه در جهات مختلف به صورت ناگهانی بپرهیزید و اسکنر را به صورت کاملا صاف بر روی سطح اسکن قرار دهید تا نیاز به کالیبره شدن مجدد نداشته باشد. در زمان اسکن سطوح از پوشیدن جواهرات، ساعت و هر نوع فلزی پرهیز کنید زیرا فلزات باعث کاهش دقت دستگاه می شوند و نتایج قابل اعتمادی را ارئه نمی دهند.

وقتی اجزای مورد نظر ردیابی شد، تماس اسکنر و سطح را ثابت نگه دارید و برای افزایش بهره وری دستگاه اسکنر دیواری، بهتر است که اسکن را آرام و بادقت تمام انجام دهید. زمانی که دستگاه ردیاب دیواری، شما را به مسیر مورد نظر هدایت کرد، نوار پیشرفت روی نمایشگر ظاهر می شود و در صورتی که نوار کامل پر شود صدای بوق بلند و ممتد شنیده می شود که حاکی از نزدیک شدن شما به جسم مورد نظر است. اکنون می توانید علامت گذاری نمایید و نقاط مورد نظر را بررسی نمایید.

کاربرد اسکنر دیواری
  • پروژه های دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان
  • طراحی منازل
  • نصب کفش پوش ها
  • نصب انواع لوله ها
  • بازسازی ساختمان
  • برق کشی
  • مته کاری
  • حفاری
  • تعمیرات لوله های آب

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: