پی اچ متر پرتابل چیست؟

یکی از انواع پی اچ متر های پر کاربرد، نوع پرتابل یا قابل حمل آن است که به علت راحتی کار و حمل آسان، این ابزار به شدت مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. نام دیگر این ابزار دقیق، اسید سنج پرتابل است و بر خلاف اسید سنج های ثابت یا رومیزی که از نظر جابجایی محدودیت دارند، کاربر به راحتی می تواند پی اچ متر را حمل کرده و در مکان های مختلف و خارج از محیط لابراتور های تخصصی، میزان اسیدیته یا قلیایی بودن ماده مورد نظر را اندازه گیری نماید. از دیگر مزیت های پی اچ متر پرتابل قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن است.

پی اچ متر پرتابل

مشخصات فنی PH متر پرتابل

رزولوشن و دقت اندازه گیری پی اچ مترهای پرتابل در برندهای مختلف متفاوت است که معمولا بر اساس نوع کاربرد این تجهیز در نظر گرفته می شود. قابلیت جبران سازی دمای خودکار برای افزایش نتایج حاصل اندازه گیری در اکثر آنها وجود دارد که این قابلیت به صورت دستی یا اتوماتیک فعال می گردد. پی اچ متر پرتابل در کنار سنجش PH، قادر است میزان دمای نمونه را اندازه گیری نماید. لازم به ذکر است برای اندازه گیری با دقت بالا، دستگاه باید در بازه های زمانی تعیین شده کالیبره شود.

نحوه کار با پی اچ متر پرتابل

همانطور که می دانید الکترود یکی از بخش های مهم پی اچ متر به حساب می آید و نقش پراب را ایفا می کند. برای شروع اندازه گیری سطح پی اچ، ابتدا الکترود را در محلول نمونه قرار دهید و منتظر بمانید یون های هیدروژن موجود در محلول های بر پایه آب و یون های روی لامپ الکترود به تعادل برسند و نتیجه این متعادل سازی سنجش میزان PH ماده مورد نظر به صورت پایدار است. بعد از نمایش مقدار PH بر روی نمایشگر دقت کنید تا مقدار در حال نمایش ثابت شود و عددی که در نهایت مشاهده می کنید، کاملا قابل اعتماد خواهد بود.

بعد از انجام این مراحل، الکترود پی اچ را به خوبی بشویید و دوباره در محلول ذخیره سازی نگه داری نمایید تا برای سنجش های بعدی بتوانید به راحتی از پی اچ متر استفاده نمایید. اکثر مدل های پی اچ متر قابل حمل، حافظه ای برای ذخیره سازی داده ها، سیستم خاموشی خودکار و نشانگر اضافه بار برای نمایش مقادیر خارج از محدوده قابل اندازه گیری دارند. همچنین دستگاه، مجهز به سیستم جبران سازی خودکار دما می باشد که این ویژگی سبب افزایش دقت نتایج می شود. لازم به ذکر است برخی از انواع پی اچ متر های پرتابل قابلیت اندازه گیری چندین پارامتر مختلف مانند ORP، اکسیژن محلول، رسانایی، فشار و دما را دارند.

نحوه کار با پی اچ متر پرتابل

اساس کار پی اچ متر پرتابل

دستگاه پی اچ متر، میزان اسیدی یا بازی بودن محلول های بر پایه آب و سایر محلول ها را بر اساس فعالیت یون هیدروژن اندازه گیری می کند و از دیگر معیارهای دستگاه برای محاسبه پی اچ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی است. هر PH متر قابل حمل، دارای یک ولت متر است که به الکترود های پی اچ و الکترود مرجع متصل است.

زمانی که سنجش پی اچ آغاز می شود با غوطه ور شدن دو الکترود در محلول مورد آزمایش این دو الکترود عملکردی شبیه به باتری پیدا می کنند و الکترود پی اچ با تولید بار الکتریکی و ایجاد پتانسیل الکتریکی که مربوط به یون های هیدروژن است اختلاف پتانسیلی بین دو الکترود ایجاد شده که بر این اساس میزان PH محلول مورد نظر قابل اندازه گیری است.

اساس کار پی اچ متر پرتابل

اجزای PH متر پرتابل

هر دستگاه پی اچ متر از سه بخش مهم تشکیل شده است که شامل الکترود داخلی، الکترود مرجع و یک امپدانس سنج ورودی بالا می باشد که الکترود ها در قسمت پراب دستگاه PH متر قرار گرفته اند و در زمان استفاده از پی اچ متر پرتابل برای سنجش های مختلف باید از کالیبره بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید تا نتایج حاصل از اندازه گیری با کم ترین میزان خطا و دقیق ارائه شود.

نحوه انتخاب پی اچ متر پرتابل

برای انتخاب PH متر پرتابل باید فاکتور های زیر را متناسب با نیاز خود بررسی نمایید.

  • دقت اندازه گیری
  • کالیبراسیون
  • الکترود ها
  • میزان دمای عملکرد
  • وزن دستگاه

کاربرد پی اچ متر پرتابل

  • در صنایع مواد غذایی و تولید انواع نوشیدنی ها به جهت از بین بردن پاتوژن ها
  • فرآیند های زیست محیطی برای سنجش کیفیت آب و خاک
  • صنایع مرتبط با لاستیک و پلاستیک
  • آب و فاضلاب و تصفیه آب شهری
  • صنعت خودروسازی
  • پرورش آبزیان
  • صنایع رنگ
  • داروسازی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: