سندبلاست چیست؟

سندبلاست (Sandblast) یا ساب پاشی جهت پرداخت، تمیزکاری و تغییر شکل سطوح سخت در صنایع مختلف و به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه مخصوص این کار سندبلاستر نام دارد و اغلب از آن برای نظافت سطوح سنگی، چوبی، فلزی و حتی بتنی و شیشه ای استفاده می شود.

مشخصات فنی دستگاه سندبلاست

به منظور نظافت و آماده سازی سطوح جهت اجرای عملیات رنگ پاشی، از دستگاهی به نام سندبلاست یا ساب پاشی استفاده می گردد. دستگاه سندبلاست از جمله دستگاه های استفاده شده در کنار تجهیزات پاشش رنگ است که مواد ساینده را با فشار بر روی سطوح پاشش کرده و باعث تمیزی، هموار و آماده شدن سطح، جهت انجام فعالیت هایی مانند رنگ کاری و حکاکی می شود. ساینده های خروجی از این دستگاه ویژگی ها و قابلیت های گوناگونی داشته و چگالی، سختی و مقاومت هر کدام با یکدیگر متفاوت است. 

دستگاه سندبلاست

انواع دستگاه سندبلاست

سندبلاستر یا دستگاه ساب پاشی، با توجه به تنوع روش های سندبلاست، در انواع مختلفی ارائه می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


سندبلاست خشک

در سندبلاست خشک، پاشش مواد ساینده تنها با فشار هوا انجام شده و هیچ گونه مواد افزودنی مایع به مصالح اضافه نمی گردد. از مزایای استفاده از این روش سندبلاست، امکان بازیافت مواد ساینده و استفاده مجدد از آنها می باشد.

سندبلاست تر

در روش سندبلاست تر یا وت بلاست، ذرات ساینده ابتدا با آب مخلوط شده و به وسیله سیستم های ویل بلاست، عملیات پاشش را انجام می دهند. این روش معمولا برای آماده سازی سطوحی با ابعاد بزرگ و غیر قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که در وت بلاست سعی می شود که تا حد امکان از برخورد مواد ساینده به سطح و خورد شدن آن جلوگیری گردد.

ساینده های مورد استفاده در دستگاه سندبلاست

پلاستیک، دانه های شیشه ای، شیشه شکسته، پوست گردو و چوب بلال به عنواع ساینده در تمیزکاری پاششی استفاده می شود. این مواد قابل بازیابی هستند و گرد و خاک بسیار کمتری نسبت به ماسه و سرباره تولید می کنند. با این وجود ساینده های دیگری نیز در دستگاه سندبلاست قابل استفاده هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • ماسه سیلیکا: ماسه سیلیکا یا ماسه سیلیسی از پر استفاده ترین مواد ساینده در روش های ساپ پاشی است که در واقع اسم سندبلاست به دلیل استفاده از این ماسه های برای این فرآیند در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که در استفاده از ماسه سیلیکا یا سیلیس، امکان بازیابی مواد توسط دستگاه سندبلاست وجود ندارد.
  • گارنت: گارنت نیز یکی دیگر از متداول ترین مواد ساینده در تمیزکاری پاششی است. استفاده از گارنت هزینه بیشتری نسبت به ماسه های سیلیسی دارد اما در صورت استفاده درست، کیفیت نهایی کار و گرد و خاک حاصل از عملیات ساب پاشی آن از سندبلاست کمتر بوده و استنشاق آن نیز برای کاربران خطری ایجاد نمی کند.
  • سرباره زغال سنگ: استفاده از سرباره یا زغال سنگ، از ساینده های رایج در عملیات پاشش مواد است که اغلب در کارخانه های کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ساچمه و گریت: تمیز کاری پاششی با استفاده از ساچمه و گریت که از ساینده های فلزی هستند و اغلب با استفاده از فولاد یا چدن ساخته می شوند، انجام می پذیرد. این ساینده ها صلبیت بالایی دارند و به منظور زدودن آلودگی ها و برداشت لایه سطحی، می توان از آنها را در بخش های مختلفی استفاده کرد.
  • استارولیت: این ساینده مخلوطی است از ماسه‌ های درشت و ریز که میزان سیلیس بسیار پایینی هم دارد. از استارولیت برای برداشت پوسته و خوردگی‌های سطوح فولادی، بدون ایجاد گرد و خاک زیاد، استفاده می‌ شود.
  • آلومینا و کاربید: این ساینده ها مواد سنتزی هستند که به عنوان جایگزین های رایج ماسه از آنها استفاده می شود. استفاده از کاربید سیلیسیوم و آلومینا علاوه بر داشتن دوام بیشتر، باعث ایجاد گرد و خاک کمتری در محیط شده و معمولا قابل بازیابی و استفاده مجدد می باشد. توجه داشته باشید که آلومینا تقریبا برای آماده سازی هر سطحی نظیر شیشه، گرانیت و فولاد مناسب است.
     
اجزای دستگاه سندبلاست

مخزن مواد ساینده، کمپرسور بود و نازل، سه بخش اصلی دستگاه سندبلاست هستند و جزئیات آنها متناسب با کاربری و نوع مواد ساینده، متغیر است. در عملیات ساب پاشی به منظور هدایت مواد ساینده به درون شیلنگ معمولا از هوای فشرده، نیروی گریز از مرکز یا فشار آب استفاده می گردد که در ادامه به ارائه توضیح مختصری از هریک از آنها می پردازیم:

  • هوای فشرده: در این سیستم، هوای فشرده توسط کمپرسور تامین شده و ساینده به صورت دهشی یا مکشی به درون نازل سندبلاستر منتقل و در نهایت بر روی سطح پاشیده می شود.
  • نیروی گریز از مرکز: در این روش سندبلاست با استفاده از یک پروانه دوار و ترکیب نیروی گریز از مرکز و اینرسی، انرژی لازم جهت هدایت و پرتاب مواد ساینده تامین می گردد.
  • فشار آب: برای پاشش مواد ساینده در این روش از دو مرحله، اضافه کردن آب در نزدیکی خروجی نازل و یا اضافه کردن آب به مخزن مواد ساینده استفاده می شود.

از جمله اجزای اصلی دستگاه سند بلاست عبارتند از:

  • دیگ سند بلاست: این دیگ ظرفیت های متفاوتی داشته و به عنوان مخزن نگهداری محلی جهت تامین فشار موردنیاز برای پاشش مواد ساینده استفاده می شود.
  • نازل سند بلاست: وظیفه این قطعه، پاشش مواد ساینده را است که توسط یک هولدر به صورت ثابت نگهداری می شود.
  • کمپروسور سند بلاست: اصلی ترین دستگاه برای اجرای عملیات ساب پاشی، کمپرسور آن است که وظیفه تامین نیروی محرکه مورد نیاز جهت پاشش مواد ساینده را بر عهده دارد.

اجزای دستگاه سندبلاست

از دیگر قسمت های دستگاه سندبلاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کلاه تنفسی اپراتور
  2. دستکش چرمی
  3. دستگاه جریان هوای تنفسی
  4. شیلنگ تنفسی
  5. کمپرسور هوا
  6. کپسول اکسیژن
  7. دسته بادی
  8. نگهدارنده نازل
  9. نازل
  10. شیلنگ انتقال مواد
  11. شیلنگ دولایه
  12. کوپلینگ
  13. کابل ایمنی شیلنگ انتقال
  14. شیر اندازه گیری مواد ساینده
  15. مونتاژ درب بازرسی
  16. الک
  17. درب اختیاری
  18. شیلنگ انعطاف پذیر
  19. چرخ و محور
  20. شیر استاندارد
  21. شیر توپی دستی
  22. شیر ورودی
  23. صدا خفه کن
  24. شیر خروجی
  25. فیلتر ساینده

نحوه انتخاب دستگاه سند بلاست

مواردی که در هنگام انتخاب سنبلاستر مناسب باید به آنها توجه داشته باشید:

  • مشخصات محل اجرای عملیات ساب پاشی رنگ
  • میزان فشار هوا
  • رعایت نکات فنی مهم

انواع روش های ساب پاشی

  • سند بلاست: استفاده از دستگاه سند بلاست یکی از متداول ترین روش های موجود برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات و پرداخت سطوح قبل از رنگ آمیزی است. سندبلاست از روش های قدیمی ساب پاشی است که در آن از ذرات سیلیس یا کوارتز به عنوان مواد ساینده استفاده می گردد. در این روش مواد ساینده با سرعت بالا توسط هوای فشرده بر روی سطوح پاشیده شده و به دلیل سختی و سرعت بالای برخورد مواد با سطوح، آلودگی ها و مواد اضافی از روی سطح پاک می گردد.
  • وت بلاست (مرطوب): در فرآیند ساب پاشی و استفاده از روش وت بلاست، مشکلات ناشی از انتشار گرد و خاک در محیط بر طرف شده است. به همین دلیل این روش به سندبلاست بدون غبار نیز معروف است. در سندبلاست مرطوب، آب در محل خروج ساینده وارد نازل شده و در بعضی از دستگاه ها ساینده ابتدا با آب مخلوط شده و سپس به سمت نازل هدایت می گردد.
  • شات بلاست (ساچمه): فرآیند پاشش شات بلاست که به ساچمه پاشی نیز معروف است در آن پرتاب مواد ساینده توسط یک تیغه دوار با سرعت زیاد انجام می شود. نیروی محرکه لازم برای پاشش مواد توسط نیروی گریز از مرکز تامین می گردد به همین دلیل این روش نیاز کمتری به هوای فشرده داشته و سطحی بسیار تمیز و یکنواخت را برای کاربر به وجود می آورد.
  • گریت بلاست (ساچمه شکسته): گریت بلاست یا استفاده از ساچمه شکسته، یکی از روش های ساب پاشی است که اغلب برای از بین بردن رنگ و زنگ زدگی سطوح فولادی استفاده می گردد. استفاده از این روش سطح صافی را برای فولاد به وجود می آورد.
  • وکیوم بلاست (مکشی): در سیستم وکیوم بلاست، مواد ساینده و ذرات جدا شده از روی سطح به صورت همزمان توسط دستگاه وکیوم به واحد بازیابی منتقل می شود. استفاده از سیستم خلاء باعث می شود که این روش خشک و بدون ایجاد گرد و غبار در محیط انجام پذیرد.
  • سودا بلاست (جوش شیرین): سودا بلاست از روش های نوین فرآیند ساب پاشی است که در آن از ذرات جوش شیرین (سدیم هیدروژن کربنات) برای پاشش بر روی سطوح استفاده می شود. در این روش، ذرات جوش شیرین توسط هوای فشرده بر روی سطوح پاشش می گردد. عملکرد سودا بلاست در جدا کردن برخی از مواد بخصوص کپک از روی سطوحی همچون کروم، پلاستیک یا شیشه بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که امکان بازیابی مواد استفاده شده در این روش وجود ندارد.
  • بریستل بلاست (فرچه): بریستل بلاست که به سندبلاست فرچه ای نیز معروف است، تنها روش ساب پاشی می باشد که در آن مواد ساینده به سمت سطوح پرتاب نمی شود. نظافت سطوح در این روش با استفاده از سیم های فولادی و چرخش موتور بر روی سطوح صورت می پذیرد.
  • آیس بلاست (یخ خشک): آیس بلاست یا استفاده از یخ خشک، یکی از روش های مبتکرانه عملیات ساب پاشی است که در آن ذرات کربن دی اکسید جامد به عنوان ذرات ساینده با فشار بالا بر روی سطوح پاشیده می شوند. لازم به ذکر است که کربن دی اکسید سمی نیست و با آلودگی های سطح واکنش نمی دهد. استفاده از روش آیس بلاست یک روش منحصر به فرد برای تمیزکاری تجهیزات برقی و فرآوری مواد غذایی مبدل گشته است.
  • میکروبلاست (قلمی): میکروبلاست یا سند بلاست با قلم، یکی دیگر از روش های ساب پاشی برای پروژه هایی در مقایس کوچک است. در این روش مواد ریز ساینده با استفاده از هوای فشرده پیش از خروج از نازل با یکدیگر ترکیب می شوند، کوچک بودن نازل باعث می شود که یک جریان ریز با دقت بالا به وجود آید.
  • بیدبلاست (دانه شیشه): در فرآیند استفاده از روش بید بلاست یا ساب پاشی با استفاده از دانه های شیشه ای، مواد ساینده که شکل کروی دارند، با برخورد به سطح یک تو رفتگی میکروسکوپی را به وجود می آورند. پرداخت با استفاده از روش بید بلاست یکنواخت تر از روش های دیگر است و به علاوه امکان بازیابی دانه های شیشه ای نیز وجود دارد.

نکات استفاده از دستگاه سند بلاست

  • به طور کلی ساینده هایی نظیر ماسه، ساچمه، آلومینا و کاربید برای سند بلاست خشک و ساینده هایی مانند ماسه، دانه های شیشه ای و دیگر مواد معلق در آب برای سند بلاست مرطوب مناسب هستند.
  • دقت نمایید که سیلیس برای سلامتی انسان خطرناک است و می تواند باعث ایجاد بیماری ریوی سیلیکوزیس شود، لذا کار با دستگاه سندبلاست نیازمند رعایت نکات ایمنی و مقررات مخصوص است.
  • در روش شات بلاست، تجهیزات باید بر روی سطوحی هموار مستقر گردد.
  • آیس بلاست یا استفاده از بلاست یخ خشک برای تمیزکاری سطوح ظریف یا تجهیزات الکتریکی و حساس به آلودگی ناشی از ساینده های دیگر مناسب است. اختلاف دمای بالا در روش آیس بلاست، ذرات یخ را بر خورد شده به سطح را به گاز تبدیل می نماید.
  • هیچ یک از کارکنان حاضر در نزدیکی محل اجرای سند بلاست اجازه خوردن، نوشیدن و استعمال دخانیات را ندارند.
  • تجهیزات مورد استفاده قبل از شروع عملیات مورد بررسی قرار گرفته تا هیچ درزی یا ترکی بر روی نازل وجود نداشته باشد.
  • تمامی کارکنان اجرایی باید دارای پوشش محافظتی مناسب شامل کلاه، لباس، دستکش، مفش، گوش گیر و عینک ایمنی باشند.
  • داشتن تجهیزات تنفسی مناسب نیز از الزامات ایمنی برای پیشگیری از ورود مواد سمی به ریه کارکنان است.
  • پس از اتمام فرآیند سندبلاست، محیط را با استفاده از آب و سیستم های فیلتراسیون مکشی به خوبی پاکسازی کنید.
  • دقت نمایید که استفاده از روش های پاکسازی توسط هوای فشرده مجاز نیست، این روش باعث پراکندگی بیشتر گرد و خاک در محیط می شوند.
  • رنج فشار هوایی که برای عملیات ساب پاشی مورد استفاده قرار می گیرد 7 بار می باشد که به وسیله شیلنگ به دیگ سند بلاست منتقل می گردد.
  • استفاده از مواد ساینده ای که حاوی بیش از یک درصد سیلیس آزاد هستند، ممنوع است.
  • در هنگام عملیات سندبلاست، محیط قرارگیری اپراتور پر از گرد و غبار می گردد. اپراتور جهت تنفس نیاز به کپسول تنفسی دارد.
  • مواد مورد استفاده در عملیات ساب پاشی باید عاری از هر نوع مواد زائد باشد.
  • در صورتی که فلزات دارای رطوبت باشند، نباید عملیات ساب پاشی را انجام دهید.

کاربرد دستگاه سند بلاست
  • سند بلاست کاربرد متنوعی در صنعت دارد از جمله این موارد عبارتند از:
  • لایه برداری و تمیزکاری سطوح
  • صافکاری و پرداخت سطح
  • ساخت سطوح تزئینی
  • آماده سازی برای پوشش دهی سطح
  • از بین بردن کپک، حکاکی و پاک کردن روغن از روی سطوح خیابان
  • مات کاری سطوح شیشه ای
  • گود برداری و برجسته کاری بر روی سطوح چوبی ام دی اف، سرامیک، طلق، سنگ و شیشه
  • ماسه زدایی، تمیزکاری قالب صنعتی

مزایای دستگاه سند بلاست
  • اجرای سریع و آسان
  • تمیزکاری سریع و آسان
  • کیفیت بالا
  • تجهیزات کم
  • هزینه پایین
  • کاربردهای متعدد
  • سازگاری با محیط زیست

قیمت دستگاه سندبلاست

قیمت دستگاه سندبلاست یا ساب پاشی متناسب با تجهیزات ارائه شده با آن، متفاوت است و انتخاب آن کاملا متناسب با مواد قابل پاشش صورت می گیرد، چرا که هر کدام از مواد و تجهیزات ذکر شده، بسته به کیفیت محصول قیمت های متفاوتی خواهند داشت. برای دریافت راهنمایی بیشتر در این مورد، بهتر است با کارشناسان ما از طریق روش های معرفی شده در ارتباط باشید.

دستگاه سندبلاست دست دوم

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع تجهیزات رنگ پاشی، دستگاه سندبلاست را تنها به صورت نو و همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر از سوی شرکت سازنده ارائه می نماید. خرید سندبلاست دست دوم به دلیل مشکلات ناشی از عدم اطمینان از سلامت دستگاه و هزینه های تعمیر و تعویض قطعات، به هیچ عنوان از سوی کارشناسان این مجموعه توصیه نمی شود. بنابراین پیشنهاد می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی دستگاه سندبلاست و عملیات ساب پاشی، با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سیده محبوبه میثاقی
ارسال شده در : دوشنبه 19 تیر 1402

سلام، ای کاش می تونستید یه قیمت حدودی هم می دادین.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 21 تیر 1402

با عرض سلام و خدا قوت، ضمن عرض پوزش بابت نکته ای که فرمودید، متاسفانه با توجه به داشتن چند ده هزار محصول روی سایت فامکو و نوسانات ارزی کشور، امکان بروزرسانی دائم قیمت ها روی سایت وجود ندارد. لطفا با واحد فروش تماس بگیرید و از آخرین قیمت محصول مدنظر مطلع شوید.