pH متر رومیزی دیجیتال چیست؟

pH متر رومیزی یا آزمایشگاهی یکی از انواع پی اچ متر می باشد و در لابراتورهای تخصصی صنایع مختلف از آن استفاده می شود. پی اچ متر رومیزی علاوه بر سنجش میزان اسیدی بودن محلول های بر پایه آب، پارامتر دما را اندازه گیری می کند. همچنین پی اچ مترهای رومیزی دارای دقت اندازه گیری بالا و رابط کاربری ساده ای می باشند.

هایپر صنعت فامکو انواع پی اچ متر رومیزی را در برندهای مختلف و با کیفیت بالا به شما عزیزان ارائه می نماید. علاوه بر موارد ذکر شده، پی اچ مترهای رومیزی دارای دقت اندازه گیری متفاوتی هستند. دستگاه pH متر رومیزی به صورت خودکار می تواند الکترودهای دیجیتالی که به دستگاه متصل می شوند را شناسایی و بررسی نماید و از این طریق به دیتاهای مختلف مانند شماره سریال، داده های مربوط به فرایند کالیبراسیون دستگاه و نوع سنسور دسترسی داشته باشد. این عملکرد موجب می شود دستگاه پی اچ متر رومیزی داده های قابل اعتماد و دقیق تری ارائه نماید. پی اچ متر رومیزی معمولا قابلیت اندازه گیری محدوده pH استاندارد یعنی صفر تا 14 را دارد اما برخی از دستگاه های پی اچ متر محدوده 4 تا 10 را مورد سنجش قرار می دهند که این مدل ها در صنایع استفاده نمی شوند و کاربردهای دیگری دارند.

مشخصات فنی پی اچ متر رومیزی

در طی فرآیند اندازه گیری، اطلاعات مختلفی به صورت GLP در حافظه دستگاه ثبت می شود که شامل اطلاعات آخرین کالیبراسیون دستگاه، شیب انحراف الکترود، زمان نمونه برداری و استانداردهای مورد استفاده می باشد. در مدل های دیجیتالی پیشرفته، پایه نگهدارنده دستگاه پی اچ متر رومیزی به منظور شارژ دستگاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و پی اچ متر رومیزی با برندهای مختلف می تواند تعداد داده های معینی را همراه با تاریخ و زمان نمونه برداری در حافظه خود ثبت و ذخیره نماید. علاوه بر موارد ذکر شده می توانید در دستگاه هایی که دارای پورت USB هستند نتایج به دست آمده را به فلش یا کامپیوتر انتقال داده و به راحتی به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید. پی اچ متر رومیزی در مقایسه با مدل های پرتابل، نمایشگر بزرگ تری دارد و در این مدل خوانش داده های حاصل از اندازه گیری با سرعت بیشتری رخ می دهد.

پی اچ متر رومیزی

یکی دیگر از مزیت های استفاده از پی اچ متر رومیزی، وجود بازوهای الکترودی می باشد که به صورت دقیق و ثابت سنسور را در محلول مورد آزمایش قرار می دهد و به سهولت سنجش pH کمک می کند. صفحه نمایش دستگاه پی اچ متر رومیزی مجهز به نور پس زمینه است تا کاربر در محیط هایی که نور کافی وجود ندارد قابلیت استفاده از این تجهیز پرکاربرد را داشته باشد. همچنین نمایشگر چند گانه دستگاه پی اچ متر رومیزی، قابلیت نمایش پارامترهای مختلف که توسط pH متر قابل اندازه گیری می باشند را فراهم می سازد. از دیگر کمیت های قابل اندازه گیری توسط این دستگاه می توان به دما و میزان رسانایی اشاره نمود. دما یکی از عوامل مهم در سنجش pH است و می توان گفت الکترود pH و خروجی های دستگاه به دما وابسته هستند و کاهش یا افزایش دما موجب ایجاد تغییرات مستقیم در فعالیت یون H+ نمونه و فرایند یونیزاسیون در ترکیبات می شود. در نتیجه در پی اچ مترهای رومیزی، جبران دما به صورت دستی یا خودکار (ATC) صورت می گیرد.

نحوه کار با پی اچ متر رومیزی
  1. پی اچ متر رومیزی را روشن کرده و سپس الکترود را به دستگاه متصل نموده و فرایند اندازه گیری را آغاز نمایید.
  2. در مرحله دوم الکترود را در محلول مورد آزمایش قرار داده و کمی صبر نمایید.
  3. به منظور افزایش دقت دستگاه، الکترودها را به صورت دورانی و به آرامی حرکت دهید.
  4. پس از قرار گیری الکترود در بافر، دکمه سنجش پی اچ را فشار دهید تا دستگاه شروع به خوانش مقدار pH محلول نماید.
  5. pH متر را مجددا تنظیم کرده و منتظر بمانید که میزان خوانش توسط دستگاه ثابت شود.
  6. عدد قابل مشاهده بر روی نمایشگر، مقدار pH محلول نمونه را نشان می دهد.
  7. توجه داشته باشید در پایان فرایند اندازه گیری حتما الکترودها را در محلول KCL نگهداری نمایید.

راهنمای استفاده از PH متر رومیزی

انواع پی اچ متر رومیزی دارای چهار جز اصلی هستند که در نمای بیرونی pH متر قابل مشاهده است. برای آشنایی بیشتر با ماهیت دستگاه و نحوه عملکرد آن موارد زیر را مد نظر قرار دهید تا بتوانید حداکثر بهره وری را در حین کار با پی اچ متر و در زمان سنجش میزان pH به دست آورید. هر دستگاه پی اچ متر آزمایشگاهی مجهز به صفحه کلید لمسی یا دکمه ای است و کاربر می تواند سایر تنظیمات مد نظر خود را به صورت دستی وارد نماید.

اجزای پی اچ متر آزمایشگاهی

  1. نمایشگر دیجیتالی بزرگ
  2. پایه نگهدارنده الکترود
  3. الکترود PH
  4. صفحه کلید انگلیسی

کاربرد پی اچ متر رومیزی
  • داروسازی
  • آزمایشگاه
  • صنایع غذایی
  • دامپروری
  • کشاورزی
  • پزشکی

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: