درب اتاق چیست؟

درب اتاقی شامل درب هایی است که در محیط داخلی ساختمان اداری یا خانه و برای جدا کردن فضای اتاق ها از بخش های دیگر خانه استفاده می شود. همچنین راه ارتباطی میان بخش های مختلف منزل است. امروزه با وجود تنوع بالای درب های داخلی ساختمان می توان درب قسمت های مختلف مانند درب اتاق خواب، درب سرویس و حمام و درب کمدی را به یک شکل و یک رنگ طراحی و انتخاب نمود تا ظاهری هماهنگ و زیبا ایجاد شود.

درب اتاق بر اساس متریال دارای انواع چوبی پلی اورتان، MDF، HDF، HPL، ABS، PVC، پلی وود می باشد و با توجه به کارایی دارای دو گروه معمولی و ضد آب است.

درب اتاقی

مشخصات فنی درب اتاقی

درب های اتاقی درب هایی از جنس کلاف چوب روسی، MDF و HDF و شبکه لانه زنبوری (هانیکام) هستند که با روکش های مختلف پوشانده می شود و معمولا به صورت تک لنگه طراحی شده و مانند درب های ضد سرقت ملزم به داشتن قفل های چندگانه و قفل های هوشمند نیستند اما به درخواست کارفرما انواع قفل ها بر روی این درب ها قابل نصب هستند.

روکش های مورد استفاده در ساخت درب اتاق خواب دو مدل هستند، مدل اول روکش چوب طبیعی که ورق نازکی است و کاملا مشابه چوب طبیعی بوده اما با قیمتی پایین تر و به صرفه تر. مدل دوم روکش مصنوعی می باشد که در ساختار آن از رزین های مختلفی نظیر فنیل فرمالدئید و ملامین فرمالدئید استفاده شده است. با تعویض روکش درب های قدیمی به راحتی می توان ظاهری زیبا و شیک ایجاد نمود.

انواع درب اتاق

در ادامه به بررسی انواع درب می پردازیم:

  • درب اتاقی مدرن

درب اتاقی مدرن با ظاهر و طراحی های ساده و فلت (فاقد قاب) یا به همراه اشکال مکعبی و زاویه دار، بدون منبت کاری و برجستگی های پروفیلی، مناسب منازلی با سبک مدرن می باشد.

درب اتاقی مدرن

دستگیره و قفل های استفاده شده در درب اتاق خواب مدرن نیز به شکل مدرن طراحی شده است. امروزه این سبک بسیار محبوب و پرطرفدار و پرفروش است.

از طرح های بسیار زیبای درب اتاقی مدرن می توان طراحی خطوط صاف عمودی یا افقی با استفاده از CNC و یا طراحی درب با پانلی مسطح را نام برد. رایج ترین رنگ های درب اتاقی مدرن نیز رنگ طوسی، روکش چوب و رنگ سفید است.

جدیدترین درب اتاق خواب مدرن به صورت ترکیبی از استیل با رنگ طلایی که خطوط صاف عمودی روی درب با رنگ طلایی می باشد. می توان این رنگ خاص را با رنگ طوسی به شکل ترکیبی طراحی کرد.

  • درب اتاقی کلاسیک

درب اتاقی کلاسیک شامل درب هایی با طرح های برجسته و منبت کاری شده، تاج و روکوب با روکش های طبیعی چوب است که نمایی کلاسیک به فضا می دهد و مناسب سبک دکوراسیون سنتی، شیک و کلاسیک است. این درب ها اغلب به رنگ قهوه ای و با خطوط منحنی و زاویه دار می باشند. البته این سبک درب را می توان با رنگ های سفید، سفید طلایی پتینه و کرم طلایی نیز اجرا نمود.

درب اتاقی کلاسیک

از محبوب ترین مدل های قاب برای درب اتاقی کلاسیک می توان مدل انگشتی دار و یا تو در تو را نام برد.

  • درب اتاقی نئوکلاسیک

درب اتاقی نئوکلاسیک از سبک های درب اتاقی جدید بوده که بر خلاف درب های اتاقی کلاسیک دارای طرح ها و نقش های ساده تر می باشد. این درب ها به سادگی درب های مدرن و تجمل گرایی درب های کلاسیک نیستند و سبکی میانه و تلفیقی دارند.

درب اتاقی نئوکلاسیک

برای انتخاب رنگ درب اتاقی نئوکلاسیک، رنگ وایت واش و یا رنگ سفید به شما پیشنهاد می شود. همچنین می توان از پنل قاب تونیک بسیار شیکی برای این درب استفاده نمود.

  • درب اتاقی چوبی (گردو، بلوط، ملچ، اش)

درب های اتاقی چوبی که از MDF و HDF با روکش های چوب گردو، بلوط، راش  و رنگ های پلی اورتان و پلی استر ساخته می شوند، نمای چوبی و جلوه زیبایی به فضا می دهند و بسیار پرطرفدار هستند.

چوب گردوی آمریکایی گران ترین و لوکس ترین نوع چوب در ساخت درب است. چوب بلوط نیز به دلیل کیفیت بالا و رنگ و نقش های بسیار مجلل دارای قیمت بالایی است.

درب اتاقی چوبی

درب اتاق چوبی دارای وزن سنگینی نسبت به سایر مدل های درب داشته و نسبت به رطوبت دارای مقاومت کمی بوده و باید برای جلوگیری از پوسیدگی آن از رنگ های مخصوصی استفاده نمود.

طرح ها و مدل های درب اتاق چوبی بسیار متنوع بوده و شما مشتریان عزیز می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از مدل های درب اتاقی چوبی را انتخاب نمایید.

  • درب اتاقی پلی اورتان

تمام مصنوعات و محصولات چوبی، بعد از ساخته شدن باید توسط یک لاک مناسب پوشانده شوند که مانع از خشک شدن، ترک برداشتن و ساییدگی چوب می شود. استفاده از رنگ پلی اورتان به عنوان یک لاک محکم و بادوام بسیار رایج است که عموما درب ها با این نوع پوشش را تحت عنوان درب اتاقی پلی اورتان می شناسند.

درب اتاقی پلی اورتان

  • درب اتاقی MDF

درب اتاقی MDF نوعی چوب مهندسی شده بوده که از ام دی اف خام (چوبی فیبر مانند به روش خشک) ساخته می شود، با روکش های چوب طبیعی و روکش های PVC با ضخامت 5 میل، 8 میل و گاهی 11 میل پرس می شود و دارای انواع طرح و رنگ بسیار متنوعی نسبت به سایر مدل ها می باشد. رنگ آمیزی پتینه و رنگ وایت واش دو نمونه از این طرح ها می باشند. این درب ها در صورت وکیوم با روکش های PVC قابلیت استفاده در سرویس های بهداشتی را هم دارند.

درب اتاقی MDF

داخل ساختار درب اتاقی ام دی اف از یک شبکه هانی کام و کلاف چوب روس استفاده شده است. پهنای درب اتاقی ام دی اف حداکثر 100 سانتیمتر است و در صورت نیاز به ابعاد بزرگ تر به صورت سفارشی قابل اجرا است. درب اتاق خواب MDF با دو مدل چهارچوب فلزی و چوبی قابل نصب است که چارچوب فلزی را می توان با روکش چوبی یا روکش پی وی سی کاور کرد.

  • درب اتاقی HDF

درب اتاقی HDF همانند درب MDF بوده که با فشردگی بالاتری (چگالی بالای 800 کیلوگرم بر متر مکعب) ساخته شده است. عموما به عنوان درب های داخلی و اتاقی استفاده می شود و به علت اینکه در برابر رطوبت مقاوم نیست، برای سرویس بهداشتی و حمام توصیه نمی شود. این درب ها قابلیت رنگ آمیزی دارند.

درب اتاقی HDF

درب اتاقی HDF با استفاده از کلاف چوب روس ساخته می شود و در طرح های محدودی به صورت خام و رنگ شده و معمولا در عرض های 80 تا 90 سانتی متر با توجه به متراژ فضا ارائه می شود. درب اتاق اچ دی اف با روکش های متنوعی نظیر رویه چوبی و لمینت قابل اجرا است.

  • درب اتاقی HPL

درب اتاقی HPL (لمینت فشرده شده تحت فشار بالا یا Laminate) که به درب ملامینه معروف است، در نتیجه نیاز به رنگ آمیزی ندارد. درب HPL مقاوم، با دوام است ودر صورت نفوذ آب به داخل و مغز کار، دچار پوسیدگی می شود.

درب اتاقی HPL

درب اتاق اچ پی ال یا درب اتاقی ملامینه با بدنه اصلی با جنس MDF به وسیله لایه های کاغذ خاصی (رزین، دکوراتیو و کرافت) ساخته شده که تحت حرارت و فشار بالایی در حالت روکش مقاومی درمی آید. این مدل درب در برابر ضربه، خط، حرارت و مواد شیمیایی دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و آنتی باکتریال است.

  • درب اتاقی ABS

درب ABS از درب های داخلی است که در ساختار آن نوعی پلاستیک روی MDF با ضخامت 3 میل پرس می شود و دارای طراحی بسیار ساده و قیمت مناسبی است. این درب ها در طرح های چوبی و چرمی قابل سفارش بوده و قابلیت رنگ آمیزی نیز دارند. درب های اتاقی ABS ضد آب بوده و از همه طرف مقاوم در برابر نفوذ رطوبت هستند و در سرویس بهداشتی ها و حمام و مراکز درمانی کاربرد دارد.

درب اتاقی ABS

درب اتاق خواب ای بی اس (Acrylonitrile Butadiene Styrene) دارای رنگ های متنوعی بوده و برای افزایش مقاومت آن از یک شبکه هانی کام داخل ساختار درب استفاده می شود. داخل ساختار درب اتاقی ABS علاوه بر ام دی اف می توان از نئوپان نیز استفاده نمود که بسیار مقاوم و جدایی ناپذیر خواهد شد.

  • درب اتاقی روکش PVC (ممبران و وکیوم)

یکی از زیباترین مدل های درب اتاقی، درب اتاقی روکش PVC بوده که از مغز MDF و HDF ماشینکاری و قابل روکش شدن ساخته می شود. با دستگاه سی ان سی می توان طرح های مختلف روی چوب ایجاد کرد. بعد از ساخت، روکش PVC بر روی درب وکیوم می شود.

درب اتاقی روکش PVC

درب اتاق وکیوم دارای طرح های بسیار متنوع و روکش های مختلفی مانند بلوط، گردو، افرا و ملچ می باشد. این مدل درب برای اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است و دارای سه مدل طراحی منبت، CNC و برجسته می باشد.

روکش وکیوم دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و مناسب شرایط آب و هوایی متغیر و سازگار با محیط زیست است و به آسانی قابل شستشو و تمیز می شود.

  • درب اتاقی پلی وود

درب اتاقی پلی وود (Polywood) نوعی چوب چند لایه و کاملا ضد آب بوده و مقاومت بسیاری در برابر رطوبت دارد (به دلیل ساختار تار و پودی). این درب ها بیشتر در مناطق شمالی کشور و نواحی که رطوبت بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. درب اتاقی پلی وود به عنوان یک کامپوزیت که ترکیبی از چوب و پلاستیک است شناخته می شود. این درب ها دارای وزن کم و طول عمر بالا هستند ولی اصلا جلوه چوب طبیعی را ندارد.

درب اتاقی پلی وود

  • درب اتاقی شیشه خور

درب اتاقی شیشه خور یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین درب های اتاقی است. درب اتاقی شیشه خور به دلیل ترکیب چوب و شیشه علاوه بر زیبایی و جلوه خاص، به نور و تهویه اتاق کمک می کنند.

درب اتاقی شیشه خور

  • درب اتاقی ریلی (مخفی)

درب اتاقی ریلی گزینه ای برای مکان هایی با فضای کم و کوچک مناسب است و در طرح ها و رنگ های مختلف قابل سفارش و تولید می باشد. این درب ها به دلیل عدم نیاز به فشار برای بازو بسته شدن، طول عمر طولانی داشته و به صورت یک تکه و دو تکه، بسته به فضا، قابل سفارش هستند.

درب اتاقی ریلی

ریلی که لنگه درب روی آن سوار شده و با استفاده از آن باز و بسته می شود، به دو صورت روکار و توکار قابل اجرا می باشد که مدل توکار آن به جهت زیبایی بیشتر و یک دست بودن کار طرفدار بیشتری دارد.

  • درب اتاقی فریم لس

درب اتاقی فریم لس (Frameless) که با عنوان درب های بدون چهار چوب یا چهار چوب مخفی نیز شناخته می شوند، به دو دسته چهار چوب چوبی و آلومینیومی تقسیم می شوند. چهارچوب چوبی به علت تاب گرفتگی کیفیت پایین تر اما قیمت بهتری دارد. این درب ها به نحوی طراحی می شوند که کاملا با دیوار هم سطح باشند و طرحی مینیمال و مدرن به فضا اضافه کنند.

درب اتاقی فریم لس

از رایج ترین رنگ های درب اتاق فریم لس می توان رنگ سفید و طوسی روشن را نام برد.

درب اتاقی سفید

یکی از رنگ های پرطرفدار درب اتاق خواب، رنگ سفید است که روی سطح ام دی اف درب را با رنگ سفیدی پوشش می دهند. می توان به راحتی درب اتاق خواب سفید را با سایر وسایل منزل که رنگی روشن و یا سفید دارند ست و هماهنگ کرد. رنگ سفید دارای سه مدل پولیشی، پلی اورتان و نیم پلی استر می باشد که معمولا از رنگ نیم پلی استر برای رنگ کردن درب اتاقی استفاده می گردد و قیمت پایین تری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

درب اتاقی سفید

نکات مهم در هنگام خرید درب اتاقی
  • برای خرید درب اتاق خواب باید اندازه های دقیق طول و عرض درب را اندازه گیری نمایید.
  • اندازه گیری ابعاد مکان نصب
  • انتخاب دربی متناسب با ابعاد چارچوب
  • باید انتخاب کنید که درب اتاقی به صورت بازشو به سمت داخل (راست بازشو) و یا بازشو به سمت بیرون (چپ بازشو) باشد.
  • مدل باز و بسته کردن درب
  • انتخاب رنگ و طرح دربی متناسب با سبک دکوراسیون و چیدمان فضا
  • در خرید درب اتاق حتما از محصولات با کیفیت و متریال مرغوب انتخاب نمایید تا بعد از استفاده طولانی مدت و باز و بسته شدن های فراوان، دچار خرابی و مشکل نشود.
  • خرید از یک تولید کننده با سابقه و معتبر

اموزش نصب درب اتاقی

روش نصب درب اتاق با توجه به نوع چارچوب انجام می شود. در حالت نصب روی چهارچوب فلزی، لنگه درب با استفاده از لولا به چهارچوب متصل می گردد و نیاز به فریم انتظار دارد تا دیوار دچار ترک خوردگی نشود. حالت بعدی نصب درب اتاقی با چهارچوب چوبی است که ابتدا فوم فشرده پلی اورتان را بین دیوار و چهارچوب تزریق کرده و دستک های مخصوص چوبی در بین بازوهای چارچوب قرار می گیرد تا دچار تابیدگی نشود.

در مرحله بعدی محل قرا گرفتن لولا با استفاده از دستگاه مشخص شده و لنگه درب اتاقی در جای خود قرار می گیرد. توجه داشته باشید که مدل لولا باید با توجه به وزن و ضخامت درب مشخص شود. سپس توسط چسب یک دو سه و چسب آکواریوم روکوب و پشت کوب در قسمت بازوهای چهارچوب نصب خواهد شد.

درب اتاق طبق استاندارد دارای ارتفاع 210 تا 215 و عرض 82 تا 90 سانتی متر می باشد. البته درب اتاقی قابل سفارش در ابعاد مورد نظر مشتری نیز می باشد.

انواع روکوب درب اتاق

انتخاب روکوب درب باید کاملا متناسب با طرح و مدل درب اتاقی به شکلی ساده، با سرستون و یا ابزار خورده انجام شود. امکان طراحی خطوط CNC نیز روی روکوب قابل اجرا است.

به طور معمول جنس روکوب از ام دی اف با پهنای 10 سانت و ضخامت 16 میل است. روکوب روی چهارچوب درب اتاق قرار می گیرد. چارچوب دارای ضخامت استاندارد 5 سانت است، بنابراین 5 سانت از روکوب روی چارچوب و 5 سانت از آن دور درب اتاق خواب مانند قاب قرار می گیرد.

روکوب درب اتاقی را می توان در دو نوع روکش چوب و یا با رنگ پولیشی سفارش داد.

درب اتاق سرویس بهداشتی

داخل حمام و سرویس بهداشتی محیط کاملا مرطوب و نم دار است. بنابراین باید از درب هایی ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت استفاده نمود. درب اتاقی ABS و درب اتاق HDF گزینه های بسیار مناسبی برای درب اتاق سرویس بهداشتی می باشند.

بهترین نوع درب اتاقی

اگر از نطر هزینه ای و بودجه مشکلی ندارید، می توان بهترین مدل درب اتاق را درب اتاقی چوبی معرفی نمود که بسیار زیبا، شیک و با دوام است و دارای طرفداران زیادی است.

بهترین رنگ برای درب اتاق خواب

درب اتاق با رنگ پلی اورتان نسبت به رطوبت و تابش نور آفتاب دارای مقاومت بالایی می باشد و همچنین انتخابی عالی برای رنگ درب سرویس بهداشتی نیز می باشد. این رنگ نسبت به سایر رنگ ها دارای کیفیت و دوام بالاتری است.

مزایای درب اتاقی

  • تنوع بسیار در طرح و رنگ
  • تنظیم دمای هر بخش به راحتی
  • قابل ارائه در انواع سبک های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک
  • ظاهری زیبا و هماهنگ با دکوراسیون محیط
  • تنظیم نور و روشنایی هر بخش
  • عایق مناسبی در برابر گرما، سرما و صدا

هایپر صنعت فامکو با ارائه طراحی درب اتاقی به وسیله برنامه اتوکد در انواع طرح ها و رنگ ها، این امکان را فراهم کرده است که مشتریان عزیز از استراکچر و انواع درب اتاق خواب آگاه باشند و بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

قیمت درب اتاقی

در خرید درب اتاقی باید به فاکتور های مختلفی توجه کرد. این فاکتورها علاوه بر کیفیت محصول در قیمت آنها نیز تاثیر به سزایی دارند. برخی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت عبارتند از نوع روکش و نوع رویه، استراکچر داخلی و یراق آلات به کار رفته در ساخت و تولید درب های اتاقی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

به صورت کلی قیمت درب اتاق به سه دسته تقسیم می شود:

  1. اکونومی (قیمت درب اتاق خواب ارزان): درب اتاق HDF، درب اتاق ملامینه، درب اتاق ABS
  2. دسته میانی با قیمت متوسط: درب اتاق پی وی سی
  3. دسته با قیمت بالا: درب اتاق چوبی و درب اتاقی با روکش چوبی

عوامل مهم در تعیین قیمت درب اتاقی:

  • جنس چوب
  • کیفیت یراق‌آلات (دستگیره، لولا، قفل و ریل)
  • کیفیت روکش برای پوشش نهایی کار
  • مدل روکوب
  • نوع و کیفیت متریال
  • شیشه دار یا بدون شیشه
  • میزان تولید
  • تولید کارگاهی یا تولید کارخانه
  • نوع رنگ پوششی
  • یک طرف برجسته یا دو طرف برجسته

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: