سیستم فیلتراسیون هوا چیست؟

سیستم فیلتراسیون هوا (Air filtration system) به سیستمی گفته می شود که با جذب و حذف آلاینده ها و ذرات ریز جامد موجود در هوای آلوده، موجب حفظ پاکیزگی هوای محیط افزایش کیفیت آن می شود. اصلی ترین کاربرد این سیستم های فیلتراسیون در صنایع و معادن بوده و کاربری تجاری و خانگی نیز دارند.

شرکت هایپر صنعت فامکو علاوه بر انواع دستگاه های غبارگیر صنعتی، دستگاه های فیلتراسیون هوای خانگی (تصفیه هوای خانگی) را نیز در سبد محصولات خود قرار داده است.

مشخصات فنی فیلتراسیون هوا

بگ فیلترها و سیکلون ها از جمله مهم ترین سیستم های فیلتراسیون و تصفیه هوا هستند که در صنایع مختلف از جمله انواع مراحل معدن کاری مانند اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد، جهت حذف آلاینده ها و تصفیه هوا به کار می روند.

دستگاه فیلتراسیون هوا

انواع فیلتراسیون هوا

همانطور که عنوان شد دستگاه های فیلتراسیون هوا در انواع و طراحی های مختلفی تولید می شوند و دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند، لذا در ادامه به معرفی و شرح مشخصات فنی هر یک از آنها می پردازیم.

دستگاه فیلتراسیون هوا کیسه ای

دستگاه فیلتر کیسه ای یا بگ فیلتر (Bag filter) یکی از سیستم های فیلتراسیون هوا می باشد که بیشترین استفاده را در صنعت دارد. از این دستگاه در کارخانه سیمان، کارخانه آسفالت و کارخانه های فرآوری دیگر مواد معدنی استفاده می گردد. این دستگاه دارای انواع مختلف تکانشی، هوای معکوس، پالس جت، سونیک و کارتریجی می باشد.

دستگاه فیلتراسیون هوا کیسه ای

دستگاه فیلتراسیون هوا سیکلون

سیکلون (Cyclonic separation) نوع دیگری از غبارگیرها می باشد که گرد و غبار و ذرات معلق موجود در هوا، گاز، مایعات و همچنین مواد ریز ناشی از فعالیت های ماشینی را جمع آوری می کند. از این نوع سیستم فیلتراسیون نیز در صنایع مختلف از جمله سیمان، گچ، آهک، چوب، آسفالت، فولاد و غیره استفاده می گردد.

دستگاه فیلتراسیون هوا سیکلون

دستگاه فیلتراسیون هوا مولتی سیکلون

با کنار هم قرار گرفتن حداقل 4 سیکلون موازی و مرتبط به شکل مربع در یک محفظه، مولتی سیکلون یا سیکلون چندگانه تشکیل می شود. دستگاه مولتی سیکلون بازده بسیار بالایی در جمع آوری ذرات جامد از هوا یا گاز را داشته و برای جداسازی ذرات درشت و ریز و حتی ذرات به شدت خورنده، قابل استفاده است.

دستگاه فیلتراسیون هوا مولتی سیکلون

نحوه انتخاب دستگاه فیلتراسیون هوا

تعدادی از مسائل مهم که باید در خرید دستگاه غبارگیر صنعتی مناسب و کارآمد در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • بررسی میزان گرد و غبار تولیدی صنعت و توان دستگاه غبارگیر برای جذب آن حجم از ذرات جامد
  • نحوه کارکرد دستگاه غبارگیر در محیط باز و بسته
  • فضای خالی موجود برای نصب دستگاه غبارگیر با ابعاد مشخص
  • بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی ذرات جامد موجود در هوای آلوده و توانایی جذب آن ها توسط دستگاه غبارگیر
  • میزان آلودگی صوتی و مصرف انرژی دستگاه غبارگیر
  • جنس فیلترها و مکانیزم دستگاه غبارگیر در حذف ذرات

کاربرد دستگاه فیلتراسیون هوا

مراحل مختلف معدن کاری منجر به تولید حجم زیادی از آلاینده ها و گرد و غبار می شود که این موضوع عدم کارکرد صحیح تجهیزات، کاهش بهروری، کاهش کیفیت محصول نهایی و آلودگی زیست محیطی و همچنین به خطر افتادن سلامت کارگران را در پی خواهد داشت، لذا با توجه به ساینده و سمی بودن آلاینده های معدنی، استفاده از سیستم های فیلتراسیون در بخش های مختلف از اکتشاف تا فرآوری لازم و ضروری می باشد.

مزایای دستگاه فیلتراسیون هوا
  • پاکسازی هوای آلوده از گرد و غبار و ذرات جامد موجود در آن
  • بازگشت هوای تصفیه شده به محیط و حفاظت از محیط زیست
  • بازگشت ذرات ریز شن و ماسه به عنوان فیلر به چرخه تولید کارخانه
  • به دام انداختن ذرات ریز مواد معدنی ارزشمند
  • کمک به حفظ سلامتی کارگران و جلوگیری از بیماری های تنفسی

قیمت دستگاه فیلتراسیون هوا

نکات مختلفی مانند نوع و کارکرد دستگاه فیلتراسیون هوا در تعیین قیمت آن تاثیرگذارهستند، بنابراین بهتر است جهت اطلاع از قیمت دستگاه فیلتراسیون هوا یا غبارگیر صنعتی با کارشناسان شرکت فامکو تماس حاصل فرمایید.

faq

بدین منظور از دستگاه های گوناگونی مانند انواع بگ فیلتر و سیکلون استفاده می شود.

ابتدا صنعتی که قصد استفاده از دستگاه غبارگیر را در آن داریم بررسی می کنیم. حجم گرد و غبار، خواص و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ذرات، فضای نصب غبارگیر و غیره از جمله مواردی است که قبل از خرید دستگاه غبارگیر باید به دقت بررسی شوند. سپس غبارگیری انتخاب می کنیم که قابلیت جذب گرد و غبار با ویژگی های بررسی شده و کارایی مناسب داشته باشد.

دستگاه فیلتراسیون هوا یا غبارگیرهای صنعتی برای حذف آلاینده ها و ذرات جامد موجود در هوای ناشی از فرآیندهای صنعتی مانند فرآوری مواد معدنی و پاکسازی هوا کاربرد دارد. استفاده از این دستگاه ها در کارخانه های آسفالت، سیمان، گچ، سرامیک و غیره ضروری می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: