کدورت سنج چیست؟

کدورت سنج یکی از تجهیزات ابزار دقیق می باشد که با استفاده از انعکاس نور توسط ذرات معلق، میزان کدورت محلول را اندازه گیری می کند. خاصیت فیزیکی نمونه باعث می شود که نور تابیده شده به نمونه جذب یا متفرق شود، اما از نمونه عبور نکند. به عبارت دیگر ظاهر کدر، مات و ابری مانند در آب به علت وجود ذرات معلق در آب می باشد که به آن کدورت گفته می شود. انواع مختلف کدورت سنج هایی که توسط هایپر صنعت فامکو قابل ارائه می باشد شامل موارد زیر است.

  • کدورت سنج پرتابل
  • کدورت سنج آزمایشگاهی (رومیزی)
  • کدورت سنج آنلاین

مشخصات فنی کدورت سنج یا توربیدومتر

دستگاه کدورت سنج که یکی از تجهیزات اندازه گیری آنالایزر مایعات می باشد، اندازه گیری ها را با واحد NFU، NTF یا NTU ارائه می دهد. کدورت سنج ها با توجه به انواع مختلف و کاربردشان در رنج های مختلف تولید می شوند. توربیدومترها بر اساس روش انعکاس نور، میزان کدورت را تشخیص داده و اندازه گیری می کنند. دستگاه های کدورت سنج با توجه به نوع ساخت دقت متفاوتی دارند، اما نکته مهم این است که دقت دستگاه ها بعد از کالیبراسیون کدورت سنج دارای اعتبار می باشد. برندهای مختلف کدورت سنج که در بازار شناخته شده می باشند شامل کدروت سنج هانا، کدورت سنج لوترون، کدورت سنج ازدو و سایر برندها می باشد.

کدورت (Turbidity) معیار اندازه گیری شفافیت آب و مایعات است. کدورت آب برای سنجش کدری و ناخالصی آب بکار می رود و با افزایش ناخالصی آب کدورت افزایش می یابد. از این پارامتر برای نشان دادن و اندازه گیری کیفیت آب استفاده می گردد. کدورت فاکتور بسیار مهمی در تامین و توزیع آب آشامیدنی می باشد و میزان شفافیت آب را مشخص می کند. در نظر داشته باشید هنگامی میزان کدورت واقعی را نشان می دهد که کدورت در اثر رنگ یا عوامل دیگر نباشد و تنها به علت ذرات معلق در نمونه باشد. به طور کلی ذراتی مانند خاک رس، شن، مواد معدنی، پلانگتون ها و مواد آلی به صورت معلق در آب وجود دارند و مانع از عبور نور از آب می شوند که این امر باعث ایجاد کدورت می شود.

کدورت سنج یا توربیدومتر

روش کار با دستگاه کدورت سنج

در داخل دستگاه توربیدومتر یک سلول یا به اصطلاح سل برای ریختن نمونه مورد نظر تعبیه شده است. به منظور اندازه گیری کدورت مایع مورد نظر ابتدا محلول را داخل سلول ریخته و در بخش نگهداره دستگاه قرار دهید. در نظر داشته باشید سل ها در کدورت سنج های مختلف دارای ابعاد متفاوتی هستند. سپس در مرحله بعد دکمه خوانش میزان کدورت محلول را لمس کرده و دستگاه فرایند کدورت سنجی را آغاز می کند و بعد از اندازه گیری، کدورت نمونه بر روی نمایشگر دستگاه قابل مشاهده می باشد.

رنج کاربرد کدورت سنج

کدورت سنج ها در دسته ابزار دقیق هستند که در دو رنج کاربری 0 تا 50 و 50 تا 1000 موجود می باشند و میزان کدورت سنجی برحسب (Nephelometric Turbidity Unit) NTU بیان می شود و این تجهیزات می توانند بیشترین میزان کدورت ممکن در آب را نشان دهند.

کالیبراسیون دستگاه کدورت سنج

از آنجایی که کدورت سنج ها در انواع مختلف تولید و ارائه می شوند نمی توان روش کلی و دقیقی از کالیبراسیون کدورت سنج ها ارائه کرد. با وجود این مسئله می دانیم که بدون انجام کالیبراسیون دستگاه کدورت سنج، نتیجه آزمایشات و پاسخی که از دستگاه بدست می آید دارای اعتبار نمی باشد. ضمن اینکه دقت اندازه گیری دستگاه که در کاتالوگ و دیتا شیت قید شده است، بعد از انجام کالیبراسیون دستگاه تطبیق دارد. به طور کلی کالیبراسیون کدورت سنج ها بایستی در دوره های سه ماهه صورت گیرد و باید از محلول فرمازین استفاده شود. مقادیر ثبت شده توسط دستگاه بر حسب واحد NUT می باشد و در صورت رقیق سازی محلول بایستی ضریب رقیق سازی در نتایج بدست آماده ضرب شود.

کالیبراسیون کدورت سنج

عوامل ایجاد کننده کدورت در آب

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد کدورت در آب می شوند که از جمله این عوامل می توان به فرسایش خاک های سطحی نظیر خاک رس، اکسید فلز های موجود در آب، میکرو ارگانیسم ها، رشته های گیاهی، فاضلاب های خانگی و صنعتی، شوینده ها، مواد امولاسیون کننده و سایر موارد اشاره کرد.

کاربرد کدورت سنچ

کدورت سنجی در صنعت کاربرد فراوانی دارد و در اندازه گیری کدورت آب در عمق های مختلف با میزان کدورت متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه آب فاضلاب، صنایع غذایی و نوشیدنی مانند آب میوه و آب جو، صنایع تولید شیشه های نیمه شفاف کاربرد دارد.

قیمت کدورت سنج

بر اساس نوع کاربرد دستگاه های کدورت سنج یا توربیدومتر، محدوده قابل اندازه گیری دستگاه، برند و سایر قابلیت های قابل ارائه می توان قیمت کدورت سنج ها را تعیین می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: