دستگاه اکسیژن متر چیست؟

انواع اکسیژن متر با توجه به کاربرد آنها، در دو نوع اکسیژن متر محیطی و اکسیژن متر مایع می باشد. در نظر داشته باشید که بعضی از مدل های اکسیژن متر قابلیت اندازه گیری مقدار اکسیژن مایع و محیطی را با هم دارند که به آنها اکسیژن متر محلول و هوا می گویند.

هایپر صنعت فامکو انواع DO مترها را در مدل های زیر ارائه می نماید.

  • اکسیژن متر قلمی
  • اکسیژن متر پرتابل
  • اکسیژن متر رومیزی
  • اکسیژن متر آنلاین

مشخصات فنی اکسیژن متر

دستگاه اکسیژن متر یکی از تجهیزاتی است که در دسته آنالایزر گاز قرار دارد و اندازه گیری میزان اکسیژن آب برای حیات موجودات آبزی بسیار ضروری می باشد و مقدار اکسیژن موجود در آب بر میزان خورندگی آب بسیار موثر است. اکسیژن مترهای محلول توانایی اندازه گیری اکسیژن محلول در آب را دارند از این رو به آنها DO متر نیز می گویند که از واژه Dissolved Oxygen گرفته شده است. این تجهیز حرفه ای به عنوان کیفیت سنج آب مورد استفاده قرار می گیرد و اگر قابلیت اندازه گیری سایر پارامترهای شیمیایی مانند سختی (TDS)، پتانسیل اکسایش، کاهش (ORP)، دما (Temperature)، میزان شوری (Salinity) و غیره را داشته باشد به آن مولتی فانکشن شیمیایی آب نیز می گویند.

انواع اکسیژن متر

میزان اکسیژن اندازه گیری شده محلول در آب بر حسب mg/L یا PPM نمایش داده می شود. اکسیژن متر با توجه به کاربردی که دارند به دو نوع به شرح زیر دسته بندی می شوند.

  • اکسیژن سنج محیطی

جهت اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در هوا (اکسیژن متر هوا) از این نوع اکسیژن متر استفاده می شود. در واقع میزان O2 در هوا را مورد سنجش قرار می دهد و مجهز به سنسور اندازه گیری اکسیژن هوا می باشد. بعضی از مدل های اکسیژن مترهای محیطی مناسب استفاده در منازل هستند از این رو به آنها دستگاه سنجش اکسیژن هوا خانگی می گویند. همچنین محدوده قابل اندازه گیری دستگاه و دقت آن در مدل های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

  • اکسیژن سنج مایع

جهت اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در آب از اکسیژن سنج مایع یا اکسیژن متر آب استفاده می شود و دستگاه اندازه گیری اکسیژن محلول در آب تحت عنوان اکسیژن متر محلول نیز شناخته می شود.

در ادامه به بررسی انواع اکسیژن مترهای محلول می پردازیم.

اکسیژن متر قلمی

اکسیژن سنج قلمی از نظر ابعاد کوچک ترین نوع اکسیژن متر می باشد و نسبت به سایر نمونه های اکسیژن متر ارزان تر بوده و طول عمر کمتری دارد. غیر قابل تعویض بودن الکترود اکسیژن سنج قلمی، عیب این اکسیژن متر می باشد.

اکسیژن متر قلمی

اکسیژن متر پرتابل

دستگاه سنجش اکسیژن پرتابل یک اکسیژن متر قابل حمل می باشد که منبع تغذیه آن باتری بوده و قابلیت حمل دستگاه به محل هایی مانند رودخانه، چاه و تصفیه خانه را دارا است، همچنین الکترود اکسیژن متر پرتابل قابل تعویض می باشد.

دستگاه اکسیژن متر پرتابل

اکسیژن متر رومیزی

اکسیژن متر رومیزی جزء تجهیزات آزمایشگاهی می باشد و در آزمایشگاه ها کاربرد دارد، منبع تغذیه آن برق شهری و آداپتور بوده و همچنین الکترود این نوع اکسیژن سنج قابل تعویض می باشد.

اکسیژن متر رومیزی

اکسیژن متر آنلاین

اکسیژن متر های آنلاین همانطور که از اسم آن مشخص است، همیشه و به صورت دائمی روشن می باشد و بعضی از این نوع اکسیژن متر ها قابلیت فرمان به شیربرقی و یا اخطار آژیر را دارند.

اکسیژن متر آنلاین

نحوه عملکرد اکسیژن متر محلول

اکسیژن متر محلول دارای یک الکترود می باشد و نمونه درون محلول اکترود توسط غشایی که نسبت به اکسیژن خاصیت تراوایی دارد، نگهداری می شود. هنگامی که O2 از میان غشائی عبور می کند و به الکترود می رسد، الکترون و مولکون اکسیژن منتقل می شود. با انتقال الکترون، جریان از درون دستگاه اندازه گیری عبور می کند. همچنین دستگاه اندازه گیری جریان دارای یک آمپرسنج و یک الکترود مرجع است که مقدار جریان با مقدار اکسیژن محلول در نمونه متناسب می باشد. میزان انحلال اکسیژن در آب تابع قوانین گازها، قانون هنری می باشد. اکسیژن از جمله گازهایی می باشد که قابلیت واکنش با آب را ندارد، در نتیجه انحلال اکسیژن در آب به صورت تابعی از دما و فشار می باشد.

کالیبراسیون اکسیژن متر

جهت کالیبراسیون اکسیژن متر بایستی ابتدا دستگاه را روشن کرده و قسمت کالکتور را روی اکسیژن قرار داده، در صورت نشان دادن عدد صفر دستگاه کالیبره می باشد و در صورتی که عدد صفر را نشان نداد یعنی دستگاه کالیبره نمی باشد و در این حالا کلید ZERO دستگاه را فشار می دهیم و دستگاه را خاموش می کنیم. جهت کالیبراسیون پراب را با محلول کالیبراسیون آغشته می کنیم و کلید O2CAL را فشار می دهیم و به مدت زمان 4 الی 5 دقیقه منتظر می مانیم تا عدد 20.9 یا 20.8 نشان داده شود و به این صورت دستگاه کالیبره می شود.

کاربرد اکسیژن متر

اکسیژن متر در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، تصفیه آب، اکسیژن متر پرورش آبزیان، دامپزشکی، کشاورزی، معادن، تعیین کیفیت در فاضلاب و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برندهای قابل تامین اکسیژن متر

  • اکسیژن متر لوترون
  • اکسیژن متر EZDO
  • اکسیژن متر MIC
  • اکسیژن متر هانا

قیمت اکسیژن متر

اکسیژن مترهای مختلف بر اساس نوع عملکرد و قابلیتت سنجش چندین پارامتر مختلف قیمت گذاری می شوند. از این رو قیمت دستگاه اکسیژن متر آب به عوامل مختلفی وابسته است. در نظر داشته باشید در زمان خرید اکسیژن متر علاوه بر قیمت اکسیژن متر به عوامل مهم تر و نوع کاربرد آن توجه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: