هدایت سنج پرتابل چیست؟

کنداکتیویتی متر قابل حمل یا EC متر دستی، ابزاری برای اندازه گیری میزان رسانایی الکتریکی در محلول های بر پایه آب است. معمولا دستگاه هدایت سنج پرتابل به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر سنجش رسانایی الکتریکی می تواند میزان PH، درصد نمک (NACL)، میزان مقاومت و دما را محاسبه نماید.

مشخصات فنی هدایت سنج پرتابل

در واقع رسانایی، توانایی مواد مختلف (فلزات، گاز ها و محلول ها) برای عبور جریان الکتریکی می باشد. همه مواد دارای توانایی عبور جریان الکتریکی هستند اما درجه این توانایی در هر ماده متفاوت است. همان طور که می دانید، نمک های محلول و سایر مواد شیمیایی معدنی جریان الکتریکی را هدایت می کنند و با افزایش شوری میزان رسانایی افزایش می یابد. اصل رسانایی بر مبنای استفاده از دو صفحه انجام می گیرد و پتانسیلی در سراسر صفحات اعمال می گردد و به این ترتیب جریان عبوری از محلول قابل اندازه گیری است.

هدایت سنج پرتابل معمولا می تواند رسانایی را در محدوده مشخصی اندازه گیری نماید. این دستگاه آنالایزر مایعات دارای جبران کننده دمای دستی یا خودکار می باشد که قادر است جبران سازی را در محدوده ی تعیین شده ای بر اساس درجه سانتیگراد انجام دهد که موجب تاثیرات دما بر فرآیند اندازه گیری می شود. به علت وزن سبک و ابعاد کوچک، هدایت سنج پرتابل به راحتی توسط کاربر قابل حمل می باشد و در مکان های مختلف می توانید از آن استفاده نمایید. دو فاکتور مهم در این هدایت سنج یا EC متر شامل طول عمر باتری و قابلیت انتقال داده های اندازه گیری شده به کامپیوتر می شود.

هدایت سنج پرتابل (EC متر دستی)

طرز کار هدایت سنج پرتابل

دستگاه رسانایی سنج دارای دو عدد پراب مجزا با فاصله کم از یکدیگر است. ابتدا کنداکتیویتی متر قابل حمل را به منظور عبور جریان الکتریسیته در محلول مورد نظر قرار دهید و با عبور جریان از یک پراب به پراب دیگر این جریان به کمک پراب و میترینگ قابل اندازه گیری می باشد. ولتاژ بین دو الکترود و در پراب غوطه ور در آب نمونه اعمال می شود و در نتیجه افت ولتاژ ناشی از مقاومت آب برای محاسبه رسانایی مورد استفاده قرار می گیرد. هر قدر جریان الکتریسیته در حال عبور بیشتر باشد تعداد ذرات باردار موجود در آب رو به افزایش است ورسانای نیز به همین نسبت زیاد می شود پس می توان نتیجه گرفت که یون ها توانایی آب برای هدایت الکتریسیته را افزایش می دهند. یون های رایج در آب که جریان الکتریکی را هدایت می کنند شامل سدیم، کلرید، کلسیم و منیزیم هستند. در ضمن جنس الکترود ها از فلز پلاتین ساخته شده و جریانی متناوب به جفت بیرونی الکترود ها اعمال می شود.

در واقع رابطه ای بین PH و رسانایی وجود ندارد. پی اچ به تعداد یون های هیدروژن در هر مولکول اسید یا باز مرتبط بوده در حالی که رسانایی به آزاد بودن الکترون ها وابسته است. رسانایی متوسط بین 200 تا 1.000 میکرو زیمنس بر سانتیمتر است. رسانایی خارج از این بازه تعریف شده نشان دهنده آب نامناسب است. رسانایی بالا بین 1.000 تا 10.000 میکرو زیمنس بر سانتیمتر در نظر گرفته می شود و در واقع می توان گفت رسانایی الکتریکی برای کارهای مربوط به نظارت بر محیط یا فرآیند به کار می رود و با اندازه گیری این پارامتر می توانید تغییرات بسیار زیادی را شناسایی نمایید.

کاربرد هدایت سنج پرتابل
  • تعیین ناخالصی های موجود در منابع آبی
  • سنجش رسانایی آب در مصارف خانگی
  • آب و فاضلاب
  • آزمایش کیفیت سطح آب
  • مصارف صنعتی مختلف

قیمت هدایت سنج پرتابل

ملاک تعیین کننده قیمت در خرید هدایت سنج پرتابل به عوامل مختلفی وابسته است. مبنای افزایش قیمت در این تجهیز قابل حمل به پارامترهای قابل اندازه گیری ph متر و محدوده قابل سنجش هر یک از پارامترها بستگی دارد. در ضمن دقت اندازه گیری هدایت سنج های پرتابل در برندهای مختلف، متفاوت است، لذا توصیه می شود در زمان خرید به دقت دستگاه توجه نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: