موتور درب اتوماتیک چیست؟

موتور درب اتوماتیک یکی از اجزای اصلی درب برقی است که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و باعث حرکت لت های درب در جهت های مختلف می شود. موتور درب اتوماتیک در درب های ورودی ساختمان ها، پارکینگ ها، فروشگاه ها، بیمارستان ها و محیط های صنعتی بسیار پرکاربرد است.

هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از تامین کنندگان تجهیزات کنترل عبور و مرور، انواع موتور درب های اتوماتیک را در مدل های زیر ارائه می نماید:

  • موتور درب سریع السیر صنعتی
  • موتور درب سکشنال
  • موتور کرکره برقی
  • موتور ریلی پارکینگ

مشخصات فنی موتور درب اتوماتیک

موتور درب اتوماتیک یکی از تجهیزات کنترل عبور و مرور می باشد که توسط سنسورها و سیگنال های کنترلی فعال می شود. نوع عملکرد موتورهای درب اتوماتیک به صورتی است که در بیشتر موارد از چرخ دنده برای هدایت تسمه و قرقره استفاده می شود. مشخصات فنی موتورهای درب اتوماتیک با توجه به برند، مدل و هدف استفاده از آن می تواند متفاوت باشد.

موتور درب اتوماتیک

انواع موتور درب اتوماتیک

موتور درب اتوماتیک شامل موتور درب سریع السیر صنعتی، موتور درب سکشنال، موتور کرکره برقی و موتور ریلی پارکینگ می شود که با توجه به عملکرد در درب های مختلف استفاده می شود که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

موتور درب سریع السیر صنعتی

موتور درب سریع صنعتی به دلیل سرعت بالا و عملکرد قوی در محیط هایی که نیاز به تردد سریع و مکرر دارند، مورد توجه قرار گرفته است. موتور درب سریع صنعتی معمولا از نوع گیربکسی بوده و با ترمز اضطراری و هندل دستی جهت استفاده در زمان قطعی برق ارائه می شود.

موتور درب سریع السیر صنعتی

موتور درب سکشنال

موتور درب سکشنال وسیله ای است که برای باز و بسته کردن خودکار درب های سکشنال استفاده می شود. این موتورها برای نصب در زیر سقف طراحی شده اند و برای استفاده در درب های پارکینگ و همچنین درب های صنعتی و تجاری که از نوع سکشنال (زیر سقفی) هستند کاربرد دارند.

موتور درب سکشنال

موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی، عمل باز و بسته کردن کرکره را بر عهده دارد. موتور به وسیله برق تغذیه می شود و با گیربکس و دستگاه های مکانیکی دیگر در ساختار کرکره برقی اتصال دارد و هنگام فعال شدن، موتور باعث حرکت رول های کرکره می شود تا آن را باز یا بسته کند. موتورهای کرکره برقی با توجه به عملکرد و نوع سیستم به سه دسته کلی موتور درب اتوماتیک ساید، تیوبلار و سنترال تقسیم بندی می شوند که از این بین موتورهای ساید و تیوبلار محبوب ترین و پرکاربرد ترین موتور کرکره برقی می باشند.

موتور کرکره برقی

موتور ریلی پارکینگ

درب باز کن کشویی وسیله ای موتوری است که برای باز و بسته کردن درب های کشویی استفاده می شود. موتور ریلی پارکینگ مورد استفاده در درب باز کن کشویی نیروی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند و باعث حرکت درب می شود. موتور ریلی در این سیستم با کمک چرخ دنده ها حرکت درب را روی ریل ها فراهم می کند.

موتور ریلی پارکینگ

نکات خرید موتور درب اتوماتیک

همان طور که گفتیم موتور درب اتوماتیک یک دستگاه بسیار کاربردی در زندگی روزمره انسان ها می باشد زیرا باعث راحت تر شدن استفاده از درب ها و کرکره ها و همچنین باعث افزایش سرعت تردد شده است. برای انتخاب بهترین موتور درب اتوماتیک باید به این نکته توجه داشته باشیم که نوع موتور درب اتوماتیک با توجه به نیاز محیط، نوع درب اتوماتیک و کاربرد آن متفاوت خواهد بود. موتورهای درب اتوماتیک در چندین مدل موتورهای هیدرولیک، پنوماتیک، الکترومکانیکی، تک فاز، سه فاز، موتور برقی AC، موتور برقی DC و غیره تولید می شوند. در ادامه به برخی از نکات مهم خرید موتور درب اتوماتیک اشاره خواهیم کرد.

  • قدرت و کارایی: موتور درب اتوماتیک باید کارایی بالا و قدرت کافی برای باز و بسته کردن درب را داشته باشد تا درب را به صورت سریع و بدون مشکل باز کند.
  • سازگاری با درب: این تجهیز باید با نوع و ابعاد درب سازگار باشد و برای نصب آسان و بهینه با قطعات مورد نیاز ارائه شود.
  • امنیت: موتور درب اتوماتیک باید دارای قابلیت های امنیتی مانند سیستم های حفاظتی و قفل های ایمنی باشد تا از ورود افراد غیرمجاز به داخل ساختمان جلوگیری شود.
  • صدا و لرزش: این موتورها باید با صدای کم و بدون لرزش کار کنند تا از ایجاد نویز و اختلال در محیط جلوگیری شود.
  • مصرف انرژی: موتور درب اتوماتیک باید دارای مصرف انرژی کمی باشد تا در طولانی مدت به صرفه بوده و همچنین برای حفظ محیط زیست مفید باشد.
  • قابلیت تنظیم: موتور درب اتوماتیک باید دارای قابلیت تنظیم سرعت باز و بسته شدن درب باشد تا به نیازهای کاربران پاسخ دهد.
  • قابلیت نصب آسان: موتور درب اتوماتیک باید توسط یک نصاب حرفه ای نصب شود با این حال موتور درب اتوماتیک باید قابلیت نصب و نگهداری آسان و حرفه ای را هم داشته باشد.
  • قیمت: قیمت یکی از عوامل مهم در خرید موتور درب اتوماتیک است که باید با توجه نیاز و بودجه کاربر خریداری شود.

نکات نگهداری موتور درب اتوماتیک

درب های اتوماتیک پارکینگ که شامل موتور برای باز و بسته کردن درب هستند، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. این درب ها عموما با شرایط جوی مختلف از جمله تغییرات دمایی، رطوبت، گرد و غبار ، فشار و ضربه روبرو هستند. این عوامل می توانند باعث خرابی و نقص در عملکرد موتور درب اتوماتیک شوند که با رعایت و انجام موارد زیر عملکرد درست موتور درب اتوماتیک تضمین و عمر آن افزایش می یابد.

  • روغن کاری درب اتوماتیک: روغن کاری قطعات متحرک درب اتوماتیک باعث روان کار کردن درب و همچنین وارد شدن فشار کمتر به موتور می شود.
  • تراز بودن درب اتوماتیک: تراز بودن درب اتوماتیک و کرکره برقی دارای اهمیت می باشد که به این منظور باید متخصص به صورت دوره ای این موضوع بررسی کنند و در صورت تشخیص هر گونه مشکل اقدام به رفع آن نمایند تا در عملکرد موتور اختلالی ایجاد نشود.
  • تعمیر موتور: در صورت مشاهده نشانه هایی مانند صداهای غیر طبیعی، لرزش های ناگهانی یا کاهش سرعت عملکرد باید درب اتوماتیک و موتور آن توسط متخصصین در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

قیمت موتور درب اتوماتیک

جهت تعیین قیمت موتور درب اتوماتیک لازم است فاکتورهای مختلفی مانند نوع موتور، برند و ویژگی های فنی آن در نظر گرفته شود که پس از بررسی موارد ذکر شده قیمت نهایی توسط کارشناسان اعلام خواهد شد. جهت اطلاع از قیمت موتور درب اتوماتیک می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جلال شاه حسینی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 آبان 1402

با سلام، آیا نصب در اتوماتیک برای ساختمان 4 طبقه ضروری است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 04 آبان 1402

سلام جناب حسینی عزیز، نصب درب اتوماتیک باعث راحتی و آسایش ساکنین ساختمان می شود.

محمد حشم فیروز
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1402

سلام، از راهنمایی و نکات مهم و ضروری که مطرح کردید که باعث آگاهی بیشتر مشتریان می گردد، ممنونیم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 01 مهر 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.