اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت (Access Point) یا نقطه دسترسی AP یکی از تجهیزات شبکه برای اتصال دستگاه های بی سیم به یک شبکه سیمی است. اکسس پوینت نقش رابط شبکه های بی سیم و سیمی را داشته و به عنوان یک نقطه دسترسی به شبکه بی سیم عمل می کند و با اتصال به مودم یا روتر، امکان برقرای ارتباط دستگاه های مختلف را از طریق وای فای فراهم می سازد.

اکسس پوینت

امروزه اینترنت یک رسانه بسیار مهم و کاربردی می باشد به طوری که انسان ها در بیشتر فعالیت های روزمره خود نیازمند استفاده از آن هستند. یکی از تجهیزاتی که اینترنت یا شبکه را به صورت با سیم یا بی سیم در اختیار کاربران قرار می دهد، اکسس پوینت نام دارد. نوع اکسس پوینت با توجه به نیاز کاربران مشخص می شود که در انواع خانگی تا سازمانی در بازار موجود است. از اکسس پوینت برای به اشتراک گذاری شبکه یا اینترنت استفاده می شود و بستگی به نوع، توانایی و مکان استفاده به مدل های متفاوتی تقسیم می گردد. از اکسس پوینت های indoor در محیط های مسقف و از اکسس پوینت های outdoor می توان در فضاهای باز استفاده کرد. هریک از انواع اکسس پوینت بر اساس نوع برند و مدل ارائه دهنده توسط تولید کنندگان مختلف، دارای مشخصات فنی اختصاصی هستند و در ادامه مشخصات فنی اکسس پوینت ها را به صورت کلی مورد بررسی قرار می دهیم.

  • فرکانس بی سیم (Wireless Frequency): بیشتر اکسس پوینت ها در فرکانس های 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز فعالیت می کنند.
  • استاندارد بی سیم (Wireless Standard): استانداردهای بی سیم مانند 802.11ac یا 802.11ax نشان دهنده تکنولوژی ارتباطی بی سیم هستند.
  • قدرت انتقال (Transmission Power): قدرت انتقال در اکسس پوینت ها بر اساس واحد دسی بل بوده و نشان دهنده قدرت انتقال سیگنال بی سیم است.
  • پهنای باند (Bandwidth): پهنای باند اکسس پوینت ها معمولاً برحسب مگابیت یا گیگابیت در ثانیه اندازه گیری می شود.
  • پورت ها و اتصالات (Ports and Connectors): تعداد و نوع پورت های اتصال مانند Ethernet یا USB است.
  • محدوده پوشش دهی (Coverage Range): فاصله ممکن برای ارتباطات بی سیم را مشخص می کند.
  • قابلیت های امنیتی ( Security Features): از مهم ترین قابلیت های امنیتی اکسس پوینت می توان به پشتیبانی از WPA3 یا VPN اشاره نمود.
  • مدیریت و کنترل (Management and Control): امکانات مدیریت شبکه و کنترل دستگاه.
  • توان مصرفی (Power Consumption): مصرف برق مورد نیاز برای کارکرد صحیح اکسس پوینت.
  • سایر ویژگی ها (Other Features): ممکن است شامل ویژگی هایی مانند پشتیبانی از تکنولوژی هایی نظیر MU-MIMO یا Beamforming باشد.

انواع اکسس پوینت

هایپر صنعت فامکو با سابقه ای 20 ساله در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه و انواع اکسس پوینت ها از برندهای شناخته شده، ارائه دهنده انواع اکسس پوینت به شرح زیر است.

  • اکسس پوینت بی سیم
  • اکسس پوینت مدیریتی
  • اکسس پوینت تکنولوژی POE
  • اکسس پوینت خارجی

اکسس پوینت ها از نظر نحوه عملکرد و نوع کاربری دارای انواع مختلفی هستند و هر یک از این اکسس پوینت ها برای مرتفع سازی نیازهای خاصی در شبکه به کار می روند که مهم ترین اکسس پوینت ها با توضیحات تکمیل تر را در ادامه توضیح خواهیم داد.

اکسس پوینت بی سیم (Wireless Access Point)

به این اکسس پوینت ها Wap نیز می گویند و برای اتصال دستگاه ها به شبکه بی سیم به کار می روند و امکان انتقال داده بین تجهیزات مختلف را فراهم می کنند.

اکسس پوینت بی سیم (اکسس پوینت وایرلس)

اکسس پوینت مدیریتی (Managed Access Point)

اکسس پوینت های مدیریتی دارای قابلیت های مدیریت و پیکربندی پیشرفته هستند که به مدیران شبکه این امکان را می دهد تا کنترل دقیق تری بر روی ارتباطات بی سیم داشته باشند.

اکسس پوینت مدیریتی

اکسس پوینت تکنولوژی Power over Ethernet (PoE)

این اکسس پوینت ها توانایی انتقال برق به دستگاه ها را از طریق کابل Ethernet دارند و بدون نیاز به منبع تغذیه مجزا این فرایند صورت می گیرد.

اکسس پوینت POE

اکسس پوینت خارجی (Outdoor Access Point)

اکسس پوینت های خارجی به دلیل مقاوم بودن در برابر شرایط جوی، برای استفاده در فضاهای باز مناسب هستند.

اکسس پوینت خارجی

نحوه کار اکسس پوینت

اکسس پوینت (Access Point) در یک شبکه بی سیم نقش اصلی را در فراهم کردن امکان اتصال دستگاه ها به شبکه دارد. به صورت کلی، اکسس پوینت واسطی است که به دستگاه ها امکان اتصال به یک شبکه بی سیم را می دهد و نقطه ارتباط بین دستگاه های بی سیم و دیگر اجزای شبکه محلی (مانند روتر) می باشد که در این بین اکسس پوینت های میکروتیک جز برند های شناخته شده هستند. نحوه کار اکسس پوینت ها به صورت زیر است.

نحوه عملکرد اکسس پوینت

  • استقبال از سیگنال: ابتدا اکسس پوینت سیگنال های بی سیم را از دستگاه های مجاور دریافت می کند.
  • تقویت و پردازش سیگنال: سیگنال های دریافتی توسط اکسس پوینت تقویت و پردازش می شوند تا ارتباط بیشتری را فراهم کنند.
  • تشخیص شبکه محلی: اکسس پوینت شناسایی می کند که آیا دستگاه های در دسترس از طریق یک شبکه محلی LAN وجود دارند یا خیر.
  • تولید یک شبکه بی سیم: پس از تشخیص شبکه محلی، اکسس پوینت یک شبکه بی سیم را ایجاد می کند که امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت یا دیگر دستگاه های متصل به شبکه را فراهم می کند.
  • ارسال داده به دستگاه ها: اکسس پوینت، داده های دریافتی را به دستگاه های متصل ارسال می کند و این داده ها می توانند شامل اطلاعاتی نظیر اینترنت، فایل ها یا هر نوع داده دیگری باشند.
  • مدیریت اتصالات: اکسس پوینت مسئولیت مدیریت اتصالات بی سیم را دارد که شامل مدیریت باندرول، کنترل دسترسی و امکانات امنیتی می باشد.

اکسس پوینت سقفی

اکسس پوینت‌ های صنعتی و سقفی معمولاً برای محیط‌های صنعتی یا تجاری با شرایط سخت‌ تر طراحی می شوند. در نصب این نوع اکسس پوینت ها، موارد زیر را در نظر بگیرید.

اکسس پوینت سقفی

  • مقاومت در برابر شرایط محیطی: اطمینان حاصل کنید که اکسس پوینت مورد نظر شما دارای مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و دماهای مختلف است.
  • قدرت انتقال داده: در محیط‌های صنعتی، نیاز به انتقال داده بالا می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، سرعت اتصال و نحوه انتقال داده مهم است.
  • توان مدیریتی: اکسس پوینت باید قابلیت مدیریت توان مصرفی را داشته باشد تا بتوانید توان مصرفی آن را با توجه به نیازهای محیط تنظیم کنید.
  • مدیریت امنیت: امنیت اطلاعات در محیط‌های صنعتی بسیار حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که اکسس پوینت از امکانات امنیتی قدرتمندی برخوردار باشد.
  • مدیریت از راه دور: اگر به امکانات مدیریت از راه دور نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که اکسس پوینت این قابلیت را فراهم می‌کند.

تفاوت اکسس پوینت با مودم و روتر

فرق اکسس پوینت (Access Point) با مودم (Modem) و روتر (Router) در وظایف و نقش هایی است که در یک شبکه ایجاد می کنند و به صورت کلی مودم برای اتصال به اینترنت، روتر برای مدیریت ترافیک شبکه و ایجاد شبکه محلی، و اکسس پوینت برای فراهم کردن اتصالات بی سیم در یک شبکه محلی وایرلس مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از مدل ها، روتر و مودم در یک دستگاه یکپارچه ترکیب شده و به عنوان مودم-روتر نیز شناخته می شوند. در ادامه این تفاوت ها را شرح خواهیم داد.

اکسس پوینت و روتر

مودم (Modem): وظیفه مودم تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ برای ارتباط با شبکه اینترنت است و معمولاً از خطوط تلفن یا کابل مودم استفاده می کند و کاربرد مودم برای برقراری ارتباط با ارائه دهنده خدمات اینترنت و اتصال به شبکه اینترنت می باشد.

روتر (Router): وظایفی نظیر مدیریت ترافیک شبکه، مسیریابی بسته های داده بین دستگاه ها در شبکه محلی و بیرون از آن بر عهده روتر است و مانند اینترنت عمل می کند. همچنین کاربرد روتر ایجاد شبکه محلی (LAN) و اتصال دستگاه ها به اینترنت می باشد.

اکسس پوینت (Access Point): فراهم کردن اتصالات بی سیم برای دستگاه ها در یک شبکه محلی و به اشتراک گذاشتن ارتباطات بی سیم با دستگاه های دارای قابلیت بی سیم جز کارکرد اصلی اکسس پوینت است و کاربرد اکسس پوینت افزودن قابلیت بی سیم به یک شبکه محلی و ارتباط دستگاه های بی سیم با شبکه است.

تفاوت اکسس پوینت و روتر

بسته به نیازها و موارد استفاده کاربر، می توان روتر یا اکسس پوینت را انتخاب نمود. توجه داشته باشید که این دو دستگاه وظایف مختلفی را انجام می دهند و در بسیاری از مواقع، دستگاه های مودم-روتر یا دستگاه های یکپارچه که هر دو وظایف روتر و مودم را انجام می دهند، به کاربران این امکان را می دهند تا به طور همزمان از امکانات روتر و اتصال بی سیم استفاده کنند. همچنین روتر اکسس پوینت به روتری گفته می شود که ایجاد فضای ابری شبکه می کند و مودم اکسس پوینت، مودی است که قابیلت اتصال چندگانه را فراهم می سازد. در ادامه مواردی که بهتر است از روتر یا اکسس پوینت استفاده نمایید را شرح می دهیم.

روتر: اگر نیاز به ارتباط با اینترنت، مدیریت ترافیک شبکه و ایجاد یک شبکه محلی داخلی دارید، روتر گزینه بهتری است. روتر ارتباط با اینترنت را فراهم کرده و بسته های داده را بین دستگاه های مختلف در شبکه مسیریابی می کند. امکانات امنیتی مثل جداره های آتش (Firewall) و پشتیبانی از شبکه های خصوصی مجازی VPN را ارائه می دهد.

اکسس پوینت: اگر تنها به اتصال بی سیم دستگاه ها و افزودن امکان بی سیم به یک شبکه نیاز دارید، اکسس پوینت گزینه مناسب تری خواهد بود و برای ایجاد یک شبکه بی سیم و ارائه امکان اتصال به دستگاه های بی سیم مانند لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند و تبلت ها مناسب است.

اکسس پوینت یک فرکانس و دو فرکانس

اکسس پوینت ها بر اساس پوشش دهی محدوده فرکانسی معمولاً به دو نوع تک فرکانس و دو فرکانس تقسیم می شوند که گاهی تنها یک محدوده را پوشش دهی می کنند و برخی مدل ها از هر دو محدوده فرکانسی پشتیبانی می کنند که شامل فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز است که غالبا اکسس پوینت های داخلی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز و اکسس پوینت های خارجی از فرکانس 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. همچنین اکسس پوینت های سری ac و اکسس پوینت های نسل باند 6 هر دو فرکانس را پشتیبانی می کنند. انتخاب بین این دو فرکانس بستگی به نیازهای خاص شبکه و محیط استفاده دارد که در بین شرکت های ارائه دهنده اکسس پوینت های یونیفای یوبیکیوتی از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

اکسس پوینت فرکانس 2.4 گیگاهرتز

از مهم ترین مزایای این اکسس پوینت ها که در دسته تجهیزات شبکه محسوب می شوند، می توان به پوشش دهی محیطی بهتر اشاره نمود. از این رو موج‌های این فرکانس بهتر از موانع عبور می‌کنند و برای پوشش محیطی گسترده‌تر مناسب هستند و با دستگاه های مختلف سازگار هستند و بسیاری از دستگاه‌ها از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند. ولی این نوع اکسس پوینت تداخل بیشتری ایجاد می کند زیرا این فرکانس بسیار متداول بوده و ممکن است تداخل بیشتری با دیگر شبکه‌ها ایجاد کند. همچنین سرعت انتقال داده ها در این فرکانس در مقایسه با فرکانس 5 گیگاهرتز کمتر است.

اکسس پوینت فرکانس 5 گیگاهرتز

از اصلی ترین مزایای این نوع اکسس پوینت می توان به سرعت بالا در انتقال داده و تداخل کمتر اشاره نمود زیرا تعداد دستگاه‌های کمتری از این فرکانس استفاده می‌کنند و در نتیجه تداخلات کمتری ایجاد می‌شود. اما یکی از نقاط ضعف این اکسس پوینت ها پوشش دهی محیطی و سازگاری محدودتر است به همین جهت موج‌های این فرکانس نسبت به موانع کمی حساس تر بوده و ممکن است پوشش محیطی کمتری داشته باشند و از نظر سازگاری برخی از دستگاه‌ها این فرکانس را پشتیبانی نمی‌کنند.

کاربرد اکسس پوینت

در نظر داشته باشید با توجه به گستردگی کاربردهای اکسس پوینت، انتخاب نوع و تنظیمات اکسس پوینت بستگی به نیازهای خاص در هر موقعیت دارد. از اکسس پوینت ها برای به اشتراک گذاری شبکه یا اینترنت استفاده می شود و بستگی به نوع، توانایی و مکان استفاده به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. از اکسس پوینت های indoor (اکسس پوینت داخلی) در محیط های مسقف و از اکسس پوینت های outdoor (اکسس پوینت خارجی) در فضاهای باز استفاده می شود. در ادامه مهم ترین کاربرد های اکسس پوینت را بررسی خواهیم کرد.

  • اتصال دستگاه های بی سیم: اکسس پوینت ها به دستگاه های مختلف مانند لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند، تبلت ها و دیگر دستگاه های بی سیم این امکان را می دهند تا به شبکه اتصال یابند.
  • پوشش اینترنت در مکان های عمومی: در مکان هایی مانند رستوران ها، هتل ها، فرودگاه ها و مراکز خرید، اکسس پوینت ها اینترنت بی سیم فراهم می کنند تا افراد بتوانند به اینترنت متصل شوند.
  • شبکه بی سیم در محیط های داخلی و خارجی: اکسس پوینت های داخلی و خارجی برای فراهم کردن ارتباطات بی سیم در داخل ساختمان ها، مناطق باز و محیط های صنعتی استفاده می شوند.
  • تقویت سیگنال در نقاط ضعف شبکه: در مواقعی که سیگنال بی سیم ضعیف است یا نقاط سیاهی وجود دارد، اکسس پوینت های تقویتی می توانند به بهبود پوشش دهی و افزایش کیفیت ارتباط کمک کنند.
  • شبکه های کاری بی سیم (Enterprise Wi-Fi Networks): در سازمان ها و شرکت ها، اکسس پوینت ها برای ایجاد شبکه های بی سیم با پوشش گسترده و امنیت بالا استفاده می شوند.
  • اشتراک اینترنت در منازل و محیط های رزیدانسی: در منازل و واحدهای مسکونی، اکسس پوینت ها برای فراهم کردن اینترنت بی سیم برای اعضای خانواده یا ساکنان مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای اکسس پوینت
  • افزایش برد و پوشش شبکه: اکسس پوینت‌ها با ایجاد یک نقطه دسترسی بی‌سیم، محدوده پوشش شبکه را افزایش داده و امکان اتصال به شبکه را در محل‌های دور افتاده فراهم می‌کنند.
  • ارتقاء سرعت انتقال داده: با فراهم کردن اتصالات بی‌سیم با سرعت بالا، اکسس پوینت‌ها امکان انتقال داده‌ها با سرعت بهتر و بهبود عملکرد شبکه را فراهم می‌کنند.
  • مدیریت بهتر ترافیک: اکسس پوینت‌ها قابلیت مدیریت تعداد اتصالات و ترافیک در شبکه را دارند، که این امکان را فراهم می‌کند تا توزیع مناسبی از منابع شبکه صورت گیرد.
  • امنیت بالا: اکسس پوینت‌ها از امکانات امنیتی مانند رمز نگاری داده‌ ها و استفاده از پروتکل‌ های امنیتی برای حفاظت از اطلاعات شبکه استفاده می‌کنند.
  • سهولت نصب و پیکربندی: نصب و پیکربندی اکسس پوینت‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و این امر می‌تواند برای افرادی که به تازگی با این تکنولوژی آشنا شده‌اند، سهولت بیشتری داشته باشد.
  • کاهش هزینه‌ها: استفاده از اکسس پوینت‌ها می‌تواند هزینه‌های نصب و نگهداری شبکه را کاهش دهد، زیرا نیاز به کابل‌کشی‌ های اضافی برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه برقرار نمی‌شود.

قیمت اکسس پوینت

از جمله مواردی که بر قیمت اکسس پوینت تأثیر گذار هستند شامل برند، مدل و ویژگی‌های اکسس پوینت نظیر تعداد پورت، فرکانس، محدوده پوشش دهی می باشد و از دیگر قابلیت هایی که در تعیین قیمت میکروتیک اثر گذار هستند می توان به سرعت انتقال داده، استاندارد های Wi-Fi، امنیت و مقاومت در برابر عوامل محیطی اشاره نمود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: