قیمت :
6,800,000
تومان
قیمت :
6,000,000
تومان

تشک مواج چیست؟

به تشک مواج، تشک زخم بستر، تشک بیمار و تشک بیمارستانی نیز می گویند. این تشک ها سطح صافی ندارند و از جنس پی وی سی ساخته می شوند که کیفیت و دوام بالایی دارند که در دسته تشک های درمانی قرار می گیرند. تشک مواج شامل یک تشک موج دار با قابلیت باد شدن است و دارای یک پمپ هوا با صدای کم می باشد.

انواع تشک طبی مواج

انواع تشک مواج، برای درمان و پیشگیری از زخم بستر طراحی شده و از ابتلای فرد بیمار به زخم بستر و در صورت ابتلا، برای کمک به بهبود و ایجاد راحتی در منزل و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی در ایران، انواع تشک های طبی مواج را در مدل های زیر ارائه می نماید.

  • تشک مواج تخم مرغی
  • تشک مواج سلولی
  • تشک مواج لیزری

تشک مواج تخم مرغی

تشک های مواج تخم مرغی که یکی از تشک های درمانی محسوب می شوند که به آنها تشک مواج حبابی، تشک مواج زنبوری، تشک مواج ساده و تشک مواج لانه زنبوری نیز می گویند مجهز به کمپرسور هوا هستند و حدود 120 تا 130 حباب دارند که برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر و استفاده در افرادی که کمتر از یک سال نیاز به استراحت در تخت خواب دارند، افرادی که دچار شکستگی در نواحی پا، لگن و غیره هستند، مناسب است. بعضی از تشک های مواج زنبوری، مجهز به سوراخ های ریزی برای پیشگیری از تعریق بیمار بوده و قابلیت تحمل وزن افراد تا 100 کیلو گرم را دارند. همچنین تشک های مواج لانه زنبوری، به صورت معمول قابل تعمیر می باشند.

تشک مواج تخم مرغی

تشک مواج سلولی

تشک های مواج سلولی که به آنها تشک مواج لوله ای نیز می گویند، انعطاف پذیری و دوام بالایی دارند و دارای کمپرسور هوا بوده و تشک های سلولی متشکل از 15 تا 30 لوله جدا از هم که اصطلاحا به آنها سلول می گویند، می باشد. استفاده از تشک های مواج سلولی جهت پیشگیری و درمان زخم بستر، افرادی که کمتر از 2 تا 3 سال نیاز به استراحت در تخت خواب دارند، سالمندان و افرادی دارای پوست حساس یا کسانی که وزن بالایی دارند، مناسب است. سلول های لوله ای، مشابه با استوانه هایی می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته و ضخامت بیشتری نسبت به تشک های مواج ساده دارند، کمک به گردش هوای مناسب و پیشگیری از تعریق بیمار از ویژگی های تشک های مواج سلولی می باشد و قابلیت تحمل وزن تا حدود 130 کیلو گرم را دارند. همچنین امکان تعمیر و عوض کردن سلول های موجود در تشک های مواج لوله ای نیز وجود دارد.

تشک مواج سلولی

تشک مواج لیزری

تشک های مواج لیزری که به آنها تشک مواج سنسوری، تشک مواج تخصصی یا تشک مواج فوق تخصصی، تشک بیمار، تشک حرفه ای و تشک مواج بیمارستانی نیز می گویند، دارای منافذ بسیار کوچک برای خروج هوای داخل سلول ها است که موجب برقراری جریان هوا در زیر فرد شده و از تعریق بیمار و ایجاد زخم بستر جلوگیری می کند یا در صورت ابتلا، به بهبود شرایط فرد کمک می کند. تشک های مواج تخصصی، در واقع نسبت به تشک سلولی مجهز به پمپی با قدرت بالاتری هستند و فاقد محدودیت وزنی می باشند، از نظر ظاهری شبیه به تشک مواج سلولی دارند و در افراد مبتلا به زخم های خیلی شدید، بیماران بستری در کما، بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مانند SICU، MICU و CCU و افرادی که استراحت دائمی یا طولانی مدت دارند، مانند افراد مبتلا به ضایعه نخاعی، مناسب هستند. بعضی از تشک های مواج سنسوری، مجهز به سیستم هشدار صوتی و تصویری جهت اعلام وجود خرابی، سیستم تنظیم میزان فشار متناسب با وزن بیمار و سیستم CPR برای افرادی که ممکن است نیاز به احیا داشته باشند، می باشند.

تشک مواج لیزری (تشک مواج سنسوری)

اجزای تشکیل دهنده تشک مواج
  • روکش تشک
  • سلول های تشک
  • پمپ هوا
  • لوله های رابط
  • واوم تنظیم حجم هوای خروجی
  •  فیلتر هوای ورودی

اجزای تشک مواج

عملکرد تشک مواج 

به تشک های مواج تشک زخم بستر، تشک ضد زخم بستر بیمارستانی، تشک بادی، تشک ضد زخم بستر خانگی، تشک تخت بیمارستانی بادی و تشک بادی خانگی نیز می گویند. عملکرد تشک های مواج به گونه ای می باشد که موجب بهبود گردش خون در قسمت هایی از بدن بیمار که با تشک در تماس هستند، می شود و به صورت دائم، فشار ناشی از وزن فرد را از نقطه ای کم و به نقطه ای دیگر انتقال می دهد و در واقع با تغییر دادن تکیه گاه از وارد شدن فشار به یک نقطه خاص و ایجاد زخم بستر جلوگیری می کند. همانطور که می دانید در بیمارانی که فعالیت محدودی دارند، پیشروی زخم بستر با سرعت بالایی انجام می شود و در صورت عدم رسیدگی، امکان رسیدن زخم بستر به استخوان فرد وجود دارد، از این رو لازم است به آن توجه شده و برای درمان از تشک طبی مواج استفاده شود. این تشک به منظور جلوگیری از ایجاد زخم بستر در افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند، از الکترو پمپ تعبیه شده در ساختار خود، استفاده می کند.

به این صورت که هوای تولید شده توسط آن را به وسیله شلنگ رابط به داخل سلول های تشک که به صورت پیوسته و یکپارچه در کنار هم قرار دارند، منتقل می کند. سپس متناسب با مکانیسم تعریف شده برای عملکرد صحیح تشک، شروع به پر و خالی کردن این سلول ها از هوا می کند. در نتیجه با این عمل از تمرکز فشار ناشی از وزن بدن در یک نقطه که عامل ایجاد و تشدید زخم بستر است، جلوگیری می کند. معمولا پس از چند هفته استفاده دائم از تشک های مواج، اندازه زخم بستر به مرور کوچک می شده و فرد بیمار بهبود می یابد. تشک بادی طبی بیمار، تشک زخم بستر خانگی، تشک تخت بیمارستانی بادی، تشک ضد زخم بستر بیمارستانی، تشک ضد زخم بستر و تشک بادی خانگی اسامی دیگر تشک طبی مواج هستند.

طرز استفاده از تشک مواج

جهت پمپ کردن باد در تشک و آماده سازی آن برای استفاده بیمار، بهتر است موتور (پمپ) را در نزدیکی تشک قرار داده و یا با استفاده از آویز، آن را از تخت بیمار، آویزان کنید و پس از متصل کردن شلنگ ها از اتصال دقیق آن ها اطمینان حاصل کنید. سپس جهت شروع به کار الکترو پمپ آن را به برق شهری وصل کنید و توصیه می شود قبل از اقدام به خرید تشک مواج، حتما وزن فردی را که قرار است از آن استفاده کند در نظر بگیرید. متناسب با مدت استفاده و نوع نیاز فرد، محصول مناسب را انتخاب کنید. به منظور استفاده از تشک مواج و راه اندازی آن باید آن را از هوا پر کنید. طرز استفاده از تشک مواج را باید به خوبی یاد بگیرید تا در دراز مدت، بتوانید از این تشک های طبی مواج استفاده کنید. به همین منظور باید دو شلنگ رابط در نظر گرفته در دستگاه را از یک سر به دو خروجی موتور کمپرسور و از سوی دیگر به دو ورودی موجود در تشک وصل کنید. سپس با تنظیم درجه فشار (آخرین درجه) و فشردن کلید روشن، کمپرسور شروع به کار کرده و تشک پر از هوا می شود.

نکات استفاه از تشک مواج

  • قبل از استفاده از تشک مواج، محل قرار گیری آن را بررسی کنید تا عاری از هرگونه آلودگی و جسم نوک تیز باشد تا آسیبی به تشک وارد نشود.
  • پس از متصل کردن شلنگ ها از اتصال دقیق آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • جهت شروع به کار الکترو پمپ آن را به برق شهری که دارای یک جریان مطمئن و ایمن است وصل کنید.
  • از تشک طبی در آب یا مناطق دارای رطوبت زیاد استفاده نکنید.
  • از دستگاه ها و تشک ها در نزدیکی مواد قابل اشتعال استفاده نکنید.
  • تشک فقط برای یک نفر است پس هیچ فرد دیگری جز کاربر نباید روی تشک دراز بکشد.
  • حتما تشک را بدون چروک نصب کنید، زیرا در صورت مچاله شدن شیلنگ یا لوله هوا، باعث ایجاد اختلال در تزریق هوا به داخل تشک می گردد.
  • تشک را به طور مرتب با مواد شوینده خنثی که برای سلامت بیمار مضر نباشد، تمیز کنید.
  • هرگز یک شی خارجی را وارد منافذ موجود در تشک و لوله هوا نکنید.
  • از بسته شدن منافذ تشک جدا خودداری کنید و همچنین در هنگام راه اندازی مطمئن شوید که عاملی موجب بسته شدن این منافذ نشده باشد.
  • هرگز از تشک های مواج در نزدیکی دستگاه های اکسیژن استفاده نکنید.
  • فیلتر هوای موجود در ورودی تشک را به صورت دوره ای کنترل کنید.
  • در صورت عدم استفاده از تشک توصیه می شود آن را بدون ایجاد چین و چروک در جعبه نگهدارنده، قرار دهید.

کاربرد تشک مواج

قابل استفاده جهت پیشگیری از ابتلا به زخم بستر و یا درمان آن در مراکز درمانی و مراقبتی و منازل قابل استفاده برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی، فلج مغزی، آسیب مغزی، پارکینسون و آلزایمر و همچنین هر فردی که نیاز دارد برای مدت زمان طولانی در یک حالت قرار بگیرد و تحرک کمی داشته باشد.

مزایا تشک مواج
  • انعطاف پذیر بودن
  • سختی و نرمی متعادل
  • متناسب با متریال استفاده شده در ساختار جاذب رطوبت بوده و ضد تعریق می باشند.
  • حمل و جابه جایی آسان
  • راه اندازی آسان قابلیت تنظیم متناسب با وزن بیمار

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: