قیمت :
52,000,000
تومان
قیمت :
26,000,000
تومان
قیمت :
60,850,000
تومان

دستگاه بای پپ چیست؟

دستگاه بای پپ به عنوان یک دستگاه کمک تنفسی، هوای تحت فشار را به مجاری هوایی و تنفسی می رساند و موجب افزایش هوا در داخل ریه می شود و تبادلات گازی را نیز بیشتر می کند. منظور از بای پپ ایجاد فشار مثبت راه هوایی (PAP) دو سطحی است که فشار راه هوایی مثبت استنشاق (IPAP) و فشار راه هوایی مثبت بازدم (EPAP) نامیده می شوند.

دستگاه بای پپ

مشخصات فنی دستگاه بای پپ (Bipap)

دستگاه بای پپ دارای چند حالت عملیاتی (مد) می باشد که هر کدام عملکرد متفاوتی را ارائه می دهند.

  • مد S: مد Spontaneous در حالت عملیاتی بیمار توانایی کنترل نفس های خود را دارد. در واقع دستگاه مطابق با الگوی تنفس طبیعی کاربر، از IPAP به EPAP تغییر کرده و میزان فشار راه هوایی را بالا می برد، بدون اینکه در تعداد تنفس به بیمار کمک کند. امکان تنظیم این فشار توسط اپراتور فراهم است.
  • مدST: مد Sponyaneous/Time یک ترکیب از دو حالت عملیاتی خود به خودی و زمان بندی شده است که در واقع عملکردی شبیه به مد خود به خودی دارد مگر اینکه دستگاه تشخیص دهد که مدت زیادی از تنفس کاربر گذشته است. در این مرحله، دستگاه یک چرخه IPAP و EPAP برنامه‌ریزی شده را طی می‌کند تا نفس پشتیبان را ارائه دهد و تنفس را تسهیل کند. در واقع طبق تنظیمات از قبل انجام شده دستگاه و بیمار هر دو چرخه تنفسی خود را انجام می دهند.
  • مدT: مد Time زمانبندی شده یا زمان دار، در این حالت دستگاه به صورت خود به خودی متناسب با تنظیمات انجام شده عمل می کند. یعنی در واقع طبق یک برنامه زمان‌بندی‌ شده بین IPAP و EPAP جابجا می‌شود و به الگوی تنفس خود به خودی کاربر پاسخ نمی‌دهد و تعداد، زمان و فشار را کنترل می کند.
  • مود خودکار یا auto bipap: با استفاده از این مد دستگاه به طور خودکار متناسب با وضعیت تنفسی بیمار تنظیمات لازم جهت فشار تنفسی را اعمال و به بیمار منتقل می کند و در صورت تغییر در شرایط تنفسی بیمار در هر لحظه از این قابلیت بر خوردار است که تنظیمات اعمالی را در سریع ترین حالت ممکن تغییر دهد.
  • مود hybrid bipap: تجهیز شدن دستگاه بای پپ به این مود این امکان را برای کاربر فراهم کرده است که علاوه بر اعمال تنظیمات لازم و تعیین شده از سوی پزشک معالج، دستگاه شرایط تنفسی بیمار را می سنجد و درصورت کم بودن قدرت عضلات تنفسی بیمار و مطلوب نبودن شدت تنفس او، متناسب با تنظیمات انجام شده شدت حجم تنفسی بیمار را به آن اندازه می رساند.
  • مود ASV: مود Adaptive servovwntilation در واقع یک عملکرد از ماشین های Bi-levelاست که در درمان central sleep apnea و تنفس های شین استوک مورد استفاده قرار می گیرد. در این مد IPAP، EPAP می تواند متغیر باشد یا می تواند IPAP متغیر و EPAP ثابت باشد. در ASV فشارها براساس کاهش یا افت فلو تغییر می کند.

اجزا دستگاه بای پپ

ساختار کلی یک دستگاه بای پپ متشکل از سه قسمت اصلی است که شامل:

موتور دستگاه که هوا را به داخل لوله می دمد، لوله ای (شلنگ) که موتور دستگاه را به ماسک یا دوشاخه بینی متصل و جریان هوا تحت فشار را به سمت مجاری تنفسی انتقال می دهد و در نهایت ماسک صورت، بینی یا پلاگ (دو شاخه) بینی است که انتقال هوای پر فشار را به سیستم و مجاری تنفسی ممکن می سازند. علاوه بر این موارد ممکن است دستگاه بای پپ به یک مرطوب کننده نیز مجهز شده باشد.

طراحی دستگاه بای پپ به گونه ای است که از دو سطح هوایی پشتیبانی می کند، یعنی دستگاه یک سطح برای دم دارد، سپس برای بازدم به سطح دوم تغییر می کند.

دستگاه بای پپ

  1. خروجی هوا
  2. پوشش فیلتر هوا
  3. ورودی برق
  4. شماره سریال دستگاه
  5. رطوبت ساز
  6. صفحه نمایش
  7. پوشش آداپتور
  8. محل قرارگیری کارت حافظه SD

طرز کار دستگاه بای پپ

قبل از هر اقدامی در صورتی که دستگاه بای پپ برای شخصی تجویز شد باید میزان فشار مورد نیاز دمی و بازدمی آن توسط یک سری فرآیندهای خاص از سوی پزشک تعیین شود. دستگاه بای پپ با اسفاده از موتور دمنده خود یک فشار مثبت دمی IPAP را در هنگام تنفس دمی و یک فشار مثبت بازدمی را زمانی که نفس به بیرون داده می شود، اعمال می کند، با این تفاوت که در زمان اعمال فشار بازدمی دستگاه فشار هوا را کاهش می دهد. هوای تحت فشار تولید شده از سوی موتور دمنده از طریق لوله خرطومی و ماسک به سیستم تنفسی بیمار منتقل می شود و این فشار مثبت راه هوایی پس از اینکه وارد ریه های فرد بیمار می شود و فشار داخل ریه بیمار را افزایش می دهد و موجب منبسط شدن برونش ها و کیسه های هوایی شده و تبادلات گازی را در این قسمت از دستگاه تنفسی افزایش می دهد، از این رو میزان اکسیژن خون اشباع شده در فرد بیمار افزایش پیدا می کند. جهت اعمال تنظیمات مورد نیاز ازجمله حجم تنس، زمان و غیره از منوی تنظیمات دستگاه Bilevel باید استفاده نمود.

نکات استفاده از دستگاه بای پپ
  • از مرطوب کننده ی دستگاه استفاده کنید، این کار میزان خشکی دهان و بینی شما را کاهش می دهد.
  • بهتر است به جای ماسک بینی از ماسک صورت استفاده کنید، زیرا این کار میزان عوارض بای پپ بروی سینوس ها را کاهش می دهد.
  • اگر حین استفاده از دستگاه بای پپ دچار سردرد شده اید، ممکن است به علت احتقان سینوس ها باشد که می توانید به پزشک خود مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید.
  • اگر ماسک را به طور مناسب سفت نکنید، هوا از کنار ماسک خارج می شود و ممکن است دچار سوزش چشم شوید. برای جلوگیری از این مشکل و حل آن بند ماسک بای پپ را محکم کنید تا هوا از کنار ماسک خارج نشود.
  • اگر هنگام استفاده از دستگاه بای پپ دچار نفخ شدید معده شده اید، می توان با پزشک یا کارشناس تجهیزات پزشکی خود مشورت کنید تا میزان فشار هوای دستگاه را کاهش دهند.
  • در صورت نیاز به جابه جایی دستگاه بای پپ از خالی بودن محفظه رطوبت ساز اطمینان حاصل کنید.
  • جهت جلوگیری از ورود آب موجود در محفظه رطوبت ساز به داخل دستگاه بای پپ و متعلقات آن، همیشه دستگاه را پایین تر از موقعیت سر بیمار قرار دهید و همچنین از ثابت بودن و عدم حرکت آن مطمئن شوید.
  • دستگاه های بای پپ ضد آب نمی باشد از این رو هرگز در حمام از آن استفاده نکنید. علاوه بر آن جهت نظافت، این دستگاه را در آب و محلول های شستشو غوطه ور نکنید.

نکات خرید دستگاه بای پپ

با درنظر گرفتن تجویز پزشک و تناسب نیاز خود با امکانات و ویژگی های موجود در ساختار بای پپ ها که به چه میزان پیشرفته هستند و چه الگوریتم های خاصی را پشتیبانی می کنند. دستگاه بای پپی را انتخاب کنید که به صورت همه جانبه پاسخگوی نیاز های بیمار باشد. کمپانی سازنده دستگاه بای پپ و مورد اطمینان بودن آن برند را نیز در نظر بگیرید. پس از بررسی کردن و تعیین شرایط لازم جهت خرید مناسب و با کیفیت اقدام به خرید دستگاه بای پپ کنید

کاربرد دستگاه بای پپ

افرادی که مبتلا بیماری های اختلال تنفسی مانند اختلال انسدادی مزمن ریوی (COPD)، آپنه انسدادی خواب (Sleep Apnea)، پنومونی، سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی، آسم، تنفس ضعیف بیمار که به هر علت زمینه ای ایجاد شده باشد، مثلا در بیماران ضربه مغزی این اتفاق به وفور دیده می شود، بیماری عصبی که سبب اختلال در تنفس می شود، قابل استفاده می باشد. دارای کاربری در منازل و مراکز درمانی و مراقبتی به ویزه در افرادی که نمی توانند از سایر دستگاه ها کمک تنفسی استفاده کنند.

مزایا دستگاه بای پپ
  • تسهیل کننده فرآیند تنفس
  • تنفس مدوام و بدون مشکل
  • تنظیم چرخه خواب با دم و باز دم صحیح و بدون توقف
  • قطع خرناس ها در هنگام خواب که ناشی از مسدود شدن راه دم و باز دم است.
  • خوابی آسوده بدون آزار های ناشی از آپنه و احساس نشاط هنگام بیداری
  • مجهز به کارت حافظه می باشند که امکان ذخیره سازی اطلاعات کاربر را فراهم می کنند.
  • مجهز به سیستم هشدار که در صورت بروز مشکل، کاربر را آگاه می سازند.
  • جهت مرطوب سازی هوای استنشاقی و راحتی کاربر یک محفظه آب در طراحی این دستگاه های بای پپ گنجانده شده است. 
  • قابلیت اعمال تنظیمات متناسب با نیاز کاربر و تجویز پزشک
  • ابعاد و اندازه کوچک همراه با وزن کم به منظور حمل آسان و افزایش کارایی دستگاه
  • کیفیت و طول عمر بسیار بالا
  • راه اندازی و عملکرد آسان

قیمت دستگاه بای پپ

قیمت دستگاه بای پپ با توجه به امکانات دستگاه مانند مودهای تنفسی، برند و میزان فشار هوای مثبت تولید شده متغییر است. قیمت دستگاه بای پپ ایرانی و قیمت دستگاه بای پپ آلمانی با هم متفاوت است برای دریافت قیمت و مشخصات فنی می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: