پکیج یونیت چیست؟

پکیج یونیت یا Roof Top Package یکی از بهترین تجهیزات تهویه مطبوع در تمامی فصول است و دستگاه روفتاپ پکیج، عمل تهویه هوا را به صورت سرمایشی و گرمایشی با کنترل دمای هوای محیط، رطوبت و فیلتر سازی هوا در یک واحد مستقل انجام می دهد. این تجهیز بر روی پشت بام نصب شده از این رو به آن روفتاپ پکیج یا پکیج یونیت پشت بامی نیز گفته می شود.

هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان تجهیزات مختلف تهویه مطبوع در ایران، ارائه دهنده انواع روف تاپ پکیج با قیمت مناسب به شما مشتریان عزیز می باشد.

مشخصات فنی پکیج یونیت

روف تاپ پکیج دستگاهی یک پارچه است که شامل دو بخش چیلر و هوا ساز می باشد و به مفهوم دیگر ترکیبی از دستگاه چیلر تراکمی (هوا خنک) و دستگاه هوا ساز است که در یک مجموعه مشترک با هم کار می کند که با توجه به نیاز کاربر، در ظرفیت های 5 تا 80 تن تبرید در بازار موجود می باشد. با این تفاوت که در سیستم های چیلر و هوا ساز، وظیفه دستگاه چیلر، سرد کردن آب و پمپاژ به سمت کویل آب سرد هواساز است. اما در سیستم پکیج یونیت به جای آن که از آب در مدار این سیستم استفاده شود، مبرد در بخش چیلر دستگاه روف تاپ مستقیم به کویل بخش هوا ساز آن منتقل می شود و باعث کاهش هوای عبوری از سطح کویل ها می گردد. بدین صورت با حذف آب از مدار این سیستم، ضمن بیشتر شدن راندمان دستگاه و حذف مبرد (آب) باعث می شود، سیستم روف تاپ سرمایشی و گرمایشی مزایایی نسبت به سیستم هواساز و چیلر داشته باشد که در ادامه به برخی از موارد آن اشاره خواهیم کرد.

پکیچ یونیت (روفتاپ پکیج)

اجزای پکیج یونیت

مبنای کار روفتاپ یونیت جهت ایجاد سرمایش از طریق سیکل تراکمی بخار می باشد که مانند دستگاه های سیکل تبریدی دیگر دارای 4 قسمت اصلی (چیلر) و چند قسمت فرعی (هواساز) است که قسمت های اصلی شامل موارد زیر هستند:

اجزای پکیج یونیت (روفتاپ پکیج)

کمپرسور: در پکیج یونیت های موجود در بازار در اغلب موارد از کمپرسور های اسکرال و کمپرسور پیستونی به دلیل متراکم سازی گاز مبرد استفاده می شود با توجه به اینکه ظرفیت برودتی اغلب روفتاب پکیج ها بین 5 تا 80 تن تبرید می باشد، اگر در ظرفیت های با توان بالاتر تولید شود به دلیل تغییر میزان تناژ باید نوع کمپرسور عوض شود و از کمپرسور اسکرو استفاده کنیم.

کندانسور: در پکیج های روفتاب به دلیل اینکه از ظرفیت برودتی پایینی برخوردار هستند، استفاده از کندانسور آبی با بکار گیری برج خنک کننده، صرفه اقتصادی نخواهد داشت به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی و برای داشتن صرفه اقتصادی بیشتر، حتما باید از کندانسورهای هوایی استفاده شود. در نهایت گاز داغ خروجی از دستگاه به وسیله هوای محیط خنک شده به مایع تبدیل می شود.

شیر انبساط: شیرهای انبساط در پکیج یونیت ها معمولا از نوع مکانیکی هستند و کنترل جریان مبرد و کاهش دمای آن از طریق ایجاد مکانیزم اختناق صورت می گیرد. وجه متمایز کننده ای که در این قسمت از روفتاپ یونیت وجود دارد، داشتن قطعه ای به نام پخش کن است که حتما باید بعد از شیر انبساط نصب گردد. تا مبرد به طور یکسان و یکنواخت در تمامی لوله های کویل (اواپراتور) پخش شود.

اواپراتور هوایی: این قطعه مشابه کویل آب سرد در هواساز ها است که جریان هوای عبوری از روی آن خنک می شود. با این تفاوت که مایع مبرد دیگر آب نیست و جریان سرد مبرد وارد لوله های اواپراتور می شود. در این قطعه می توانیم به دلیل خلوص بیشتری که مایع مبرد نسبت به آب دارد، لوله هایی با قطر کوچکتر استفاده کنیم.

اجزای تشکیل دهنده بخش هواساز پکیج یونیت

کویل گرمایشی: برای استفاده از سیستم گرمایش روف تاپ پکیج از کویل گرمایشی استفاده می کنند و در این نوع کویل ها از آب گرم تولید شده توسط موتور خانه یا بخار آب گرم استفاده می شود.

فن هوادهی: فن ها با ایجاد اختلاف فشار مناسب (مانند پمپ) هوای تامین شده در قسمت هواساز را به گردش در می آورند و به کانال های توزیع هوا انتقال می دهند.

فیلتراسیون: فیلتراسیون امری بسیار مهم به منظور حفظ سلامتی افراد و تامین شرایط لازم برای فعالیت های حساس و دقیق است مانند کالیبراسیون ابزاری خاص بوده و در پروسه های آزمایشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و با توجه به ابعاد روفتاپ پکیج غالبا از یک یا نهایتا دو لایه فیلتر جهت پاکسازی هوا استفاده می شود.

عملکرد پکیج یونیت

پکیج یونیت پشت بامی معمولا دارای سه دریچه است که شامل دریچه ورودی هوای تازه، دریچه هوای برگشتی و سیرکوله شده ساختمان و دریچه هوای مطبوع خروجی از دستگاه به سمت بخش های مختلف ساختمان می باشد. هوای تازه با هوای سیرکوله شده (برگشتی) مخلوط شده و پس از گرم یا سرد شدن هوا بنا به نیاز کاربر و عبور از فیلتر های تعبیه شده درسیستم ازدریچه خروجی دستگاه خارج شده و وارد کانال کشی ساختمان می شود. به علت استفاده از سیکل تراکمی دستگاه سرمایش از سرمایش بسیار مطلوب برخوردار است و به دلیل استفاده از آبگرم موتور خانه یا پکیج دارای گرمایشی بسیار دل نشین است. در ادامه به نحوه عملکرد پکیج یونیت در حالت سرمایش و گرمایش اشاره خواهیم کرد.

عملرکد پکیج یونیت

نحوه عملکرد روفتاپ پکیج در حالت سرمایش

در کل می توان گفت عملکرد پکیج یونیت سرمایشی یا پکیج یونیت هواخنک مشابه عملکرد دستگاه چیلر و هواساز است. در سیستم پکیج یونیت، کمپرسور در انتهای دستگاه قرار گرفته و کویل های کندانسور در اطراف یا در نزدیکی آن جانمایی می شوند، مبرد به حالت کم فشار و سرد وارد کمپرسور شده و در نهایت کمپرسور مبرد را به شکل یک گاز گرم و با فشار بالا به حالت فشرده در می آورد، سپس این مبرد به سمت کندانسورهای هوایی حرکت کرده و زمانی که مبرد به کندانسور می رسد، حرارت خود را از دست می دهد از این رو فین هایی که در کویل های کندانسور وجود دارد، باعث می شود که انتقال حرارت بین مبرد و هوا بهتر و با کیفیت بالاتری صورت گیرد. همچنین فنی که در کندانسور وجود دارد باعث انتقال حرارت پیوسته شده و هوای گرم موجود از واحد خارج می شود. به عبارتی دیگر در پکیج یونیت ها، مایع مبرد موجود پس از خروج از کندانسور و عبور از شیر انبساط و کاهش فشار، وارد کویل می گردد. مایع مبرد به دلیل سرد بودن، گرمای هوای وارد شده به پکیج را گرفته و خنک می کند. تغییر فازی که در مایع مبرد از حالت مایع به گاز اتفاق می افتد باعث جلو گیری از ورود مایع به داخل کمپرسور شده که این امر بسیار حائز اهمیت است، به همین علت استفاده از پخش کن در کویل آبسرد هوا ساز ها ضرورتی نخواهد داشت. در چرخه ذکر شده، این فرایند به طور مداوم تکرار خواهد شد تا دمای فضا های مورد نظر به دمای تنظیم ترموستات برسند.

نحوه عملکرد روف تاپ پکیج در حالت گرمایش

یکی دیگر از مزیت های روفتاپ پکیچ تامین گرمایش محیط است همانطور که همه می دانیم پکیج یونیت علاوه بر سرمایش محیط، تامین گرمایش را به وسیله موتور خانه مرکزی تامین می کند، در زمانی که نیاز باشد که دستگاه گرمایش محیط را تامین کند می تواند بار گرمایشی را توسط موتور خانه مرکزی به همراه یک مبدل حرارتی مانند کویل آب گرم در داخل دستگاه پکیج یونیت یا یک هیتر برقی تامین کند. در این حالت هوای ورودی به پکیج یونیت گرم شده و به وسیله فن موجود در دستگاه به ساختمان انتقال می یابد.

محل قرار گیری دستگاه پکیج یونیت هوایی

 روفتاپ پکیج ها یا روفتاپ یونیت های پشت بامی باید درفضایی آزاد نصب شده تا بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند و اغلب این دستگاه ها بر روی پشت بام نصب می شود.

تفاوت دستگاه روف تاپ و دستگاه هواساز

پکیج یونیت ها در مقایسه با دستگاه هواساز به صورت یکپارچه طراحی شده اند به همین دلیل دلیل فضای کمتری را اشغال میکنند. همچنین در دستگاه هواساز، کویل های سرمایشی بعد از سرد کردن آب آن را پمپاژ می کند اما در دستگاه روفتاپ پکیج، کویل ها به صورت انبساط مستقیم کار می کند به همین دلیل هیچ نیازی به سیستم لوله کشی پمپ آب و تجهیزات دیگر ندارد به همین جهت در هزینه های مصرفی صرفه جویی خواهد شد.

نکات خرید روفتاپ پکیج

با توجه به این که کاربری دستگاه روف تاپ پکیج محدود می باشد، در حالی که به عنوان یکی از سیستم های HVAC یا تهویه مطبوع به حساب می آید. کاربر می تواند از هوای خنک یا گرم تولیدی توسط دستگاه هواساز استفاده کرده و این در حالی است که در ترکیب چیلر و هواساز به موازات تولید هوای خنک و گرم مورد نیاز کاربر، از آب سرد تولید شده در چیلر برای دستگاه های دیگری مثل فن کویل، ایر کولر و جهت مصارف برودتی نیز استفاده می شود. از جمله نکات مهمی که باید قبل از خرید پکیج یونیت به آن دقت نمایید، کنترل محدود روی کیفیت هوا رسانی پکیج می باشد. به دلیل یکپارچگی سیستم پکیج یونیت، دستگاه دارای ابعاد بزرگی بوده و در این صورت، امکان استفاده از فیلترهای متعدد از جمله رطوبت زن، رطوبت گیر، فن برگشت و سیستم بازیاب حرارت کاملا محدود می شود و برای پروژه هایی که نیازمند فیلتراسیون بیشتری هستند، مناسب نخواهد بود.

کاربرد پکیج یونیت پشت بامی
  • مراکز تجاری
  • بیمارستان ها
  • نمایشگاه ها
  • رستوران و تالار پذیرایی
  • سالن های اجتماعات و سمینار
  • کارخانه ها و کار گاه های صنعتی
  • فروشگاه ها و مراکز خرید

مزایا پکیج یونیت پشت بامی
  • عدم اشغال فضای مفید به دلیل قدرت بالای فن دستگاه و امکان اجرای کانال کشی های طولانی
  • بسیار کم صدا
  • تامین هوای تازه به مقدار کافی از فضای بیرون
  • عدم وجود آب در حالت سرمایش
  • کاهش قیمت تمام شده دستگاه
  • توزیع هوای یکنواخت در فضا با استفاده از کانال کشی اصولی
  • تعمیرات و نگه داری ساده
  • امنیت بالا

قیمت پکیج روفتاپ

قمت پکیج یونیت سرمایشی و گرمایشی بر اساس موارد مختلف تعیین می شود. هایپر صنعت فامکو مفتخر است که انواع سیستم های هواساز پکیج یونیت را در ظرفیت های مختلف و با توجه به نیاز شما تامین و ارائه نماید. لطفا در صورتی که قصد خرید پکیج یونیت دارید، توصیه می شود جهت مشاوره و اطلاع از قیمت های بروز روفتاپ پکیج با کارشناسان فروش روفتاپ پکیج هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی تهرانی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403

با عرض سلام و ادب. خداقوت خداقوت. لطفا در صورت امکان قیمت و تناژ پکیج یونیت را بفرمایید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 15 فروردین 1403

سلام جناب تهرانی عزیز، سال نو مبارک. همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی های بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.