گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی یا سیاره ای چیست؟

گیربکس خورشیدی برای انتقال بیشترین گشتاور در کم حجم ترین ابعاد ممکن که اصطلاحا به آن چگالی گشتاور می گویند، استفاده می شود. گیربکس خورشیدی شامل یک دنده خورشیدی (مرکزی) که با دنده هرزگرد سیاره ای یا پینیون که روی محور نگهدارنده آن به طور یکپارچه روی قفسه یا حامل سیاره ای قرار گرفته و قفسه هم در داخل دنده داخلی یا رینگی احاطه شده است.

گیربکس خورشیدی (گیربکس سیاره ای)

گیربکس سیاره ای یا خورشیدی جدیدترین گیربکس عرضه شده برای صنعت می باشد. علت نام گذاری آن نحوه قرار گیری چرخدنده ها و حرکت آن است. تنش های محرک روی دندانه زیادی وارد می شود لذا بار متعادل می شود بنابراین این طرح دوام زیادتری پیدا می کند. دنده گیربکس خورشیدی نسبت به دنده استاندارد می تواند مقاوم تر باشد و گشتاورهای زیاد را انتقال نماید.

ویدیو معرفی گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی چیست؟

مشخصات فنی گیربکس خورشیدی

عضو های مجموعه خورشیدی (رینگی، خورشیدی، قفسه) در گيربكس های اتوماتیک به وسیله ی کلاچ ها و باندهایی ثابت و یا محرک می شوند. در حالت کلی می توان پنج حالت مختلف را در مجموعه مورد بررسی قرار داد. البته باید دانست که مجموعه نمی تواند پنج حالت را در گيربكس داشته باشد. در گيربكس ها برای ایجاد نسبت دنده ی مناسب از دو و یا سه مجموعه استفاده می کنند.

مشخصات فنی گیربکس خورشیدی

در موتور گیربکس دنده خورشیدی چرخ دنده ها روی هم لغزیده و حول محورمیانی دنده (خورشیدی) دوران می کنند یک گیربکس دنده خورشیدی از چرخ دنده خورشیدی و رینگی بادنده و تعدادی دنده ستاره ای و یک حلقه قفسه چرخ دنده های ستاره ای را تشکیل می دهد. در سیستم دنده خورشیدی که دارای سه جزء اصلی می باشد یکی از این سه جز باید ثابت باشد تا دو جزء دیگر به عنوان محرک و متحرک نیرو را منتقل کنند.

نحوه عملکرد گیربکس سیاره ای
جهت وضعیت قفسه رینگی خورشیدی
عکس کاهش سرعت ثابت متحرک محرک
هم جهت کاهش سرعت متحرک ثابت محرک
عکس افزایش سرعت ثابت محرک متحرک
هم جهت افزایش سرعت متحرک ثابت متحرک
هم جهت کاهش سرعت متحرک محرک ثابت
هم جهت افزایش سرعت متحرک متحرک ثابت

طرز کار و معرفی اجزای گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی از یک چرخدنده مرکزی که دنده خورشیدی نیز نامیده می شود تشکیل شده است که بوسیله سه عدد چرخدنده دورتادور آن احاطه شده است. این چرخدنده ها را پینیون یا سیاره یا چرخدنده هرزگرد نیز می نامند. پینیون ها و چرخدنده مرکزی بوسیله یک بازو به همدیگر متصل هستند. تمامی مجموعه بر روی صفحه ای قرار دارد که کریر نامیده می شود. پینیون ها درون یک رینگ دندانه دار می چرخند و حرکت دورانی دارند. نیروی محرک به چرخدنده مرکزی منتقل می شود و باعث چرخش پینیون ها می شود. حرکت سیاره ها باعث چرخش بازو می شود و نیرو و گشتاور را منتقل می کند.

هر استیج یا طبقه گیربکس خورشیدی دور را تا حدود 1:7 کاهش می دهد و به همان نسبت باعث افزایش گشتاور می شود. گیربکس های خورشیدی معمولا یک تا چهار طبقه دارند و برای دورهای خیلی پایین بجای طبقه پنجم از طبقه زاویه ای (90 درجه) استفاده می کنند.

چرخدنده های گیربکس خورشیدی

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس نوع اتصال

گیربکس خورشیدی به صورت هالو شافت ورودی، تک خار، فلنچ دار (MC)، پایه دار (UC)، شافت ماده (FS) عرضه می شود.

گیربکس خورشیدی استپ موتور و سروو موتور

استپ موتور و سروو موتور دستگاه هایی با دقت بالا هستند. بنابراین گیربکس مورد استفاده باید دارای لقی بسیار ناچیر باشد. گیربکس خورشیدی استپ موتور که به گیربکس خورشیدی کوچک نیز مشهور است، دارای این ویژگی می باشد. طراحی منحصر به فرد این گیربکس باعث شده است تا به تنهایی و بدون استفاده از ابزار اتصال، قابلیت نصب بر سروو موتور و استپ موتور را دارا باشد. کاربرد این گیربکس در دستگاه های CNC، لانچرهای موشک انداز و غیره است. برند APPEX، برند TITAN، برند VATSUN، برند SIBONI و غیره عرضه کننده این گ+یربکس هستند.

نکات قابل توجه در بررسی حالت ها

  • به تعداد دنده های خورشیدی، تعداد دنده های رینگی و تعداد دنده های قفسه توجه شود.
  • منظور از محرک، عضوی است که گشتاور ورودی به آن وارد می شود و نیرو را به عضو متحرک منتقل می کند.
  • نسبت دنده = تعداد دنده های متحرک تقسیم بر تعداد دنده های محرک

حالت های مختلف دستگاه:

  • قانون خلاص: هیچ عضوی درگیر نمی باشد.
  • قانون مستقیم که کافی است دو عضو با هم یکپارچه شوند.
  • دنده عقب: در این حالت قفسه ثابت می شود و دو حالت خواهیم داشت که حالت مطلوب آن این است که خورشیدی محرک باشد و رینگی متحرک باشد. چون در این حالت افزایش گشتاور خواهیم داشت. حالت دوم افزایش نسبت دنده خواهیم داشت که برای دنده عقب مناسب نیست.
  • قانون دنده سنگین دو حالت دارد.
    • (قفسه متحرک – رینگی محرک – خورشیدی ثابت)
    • (قفسه متحرک – رینگی ثابت – خورشیدی محرک) بیشترین افزایش گشتاور
  • قانون اور درایو:
    • (قفسه محرک – رینگی ثابت – خورشیدی متحرک) بیشترین افزایش نسبت دنده
    • (قفسه محرک – رینگی متحرک – خورشیدی ثابت)

بررسی انتقال قدرت در مجموعه گیربکس خورشیدی

برای بررسی حالت ها باید ادراک خوبی داشت تا جهت دور اجزا را مجسم کرد. اگر ماکت این مجموعه را داشته باشید درک آن آسان تر خواهد بود. برای هر دنده باید جهت دور خورشندی، رینگی، قفسه و پینیون ها را باید درنظر گرفت.

جهت چرخش رینگی و پینیون به علت دنده داخلی بودن رینگی همواره موافق یکدیگر و جهت چرخش خورشیدی و پینیون مخالف هم هستند، مانند دو چرخ دنده خارجی.

بررسی یکی از حالت ها (قانون دنده سنگین) خورشیدی محرک - قفسه متحرک - رینگی ثابت

همانطور که مشاهده می کنید قدرت (دور) از خورشیدی که موافق عقربه های ساعت می چرخد به قفسه منتقل می شود، چون رینگی ثابت است در نتیجه پینیون ها مخالف می چرخند. جهت چرخش قفسه (خروجی ) در جهت موافق خواهد بود چون راه گریزی ندارد.

فیلم آموزشی گیربکس خورشیدی، اجزاء و قطعات

نحوه نصب گیربکس خورشیدی

نحوه نصب گیربکس خورشیدی یا سیاره ای

مزایای موتور گیربکس خورشیدی نسبت به هلیکال و حلزونی
  1. این گیربکس ها به دلیل اینکه نسل جدید گیربکس های دنیا می باشند دارای ساختار متالوژی برتری هستند و به علت ساختار این گیربکس ها سطح درگیری دنده ها تا دو برابر افزایش یافته که این امر باعث کاهش فشار به دنده ها و افزایش عمر کارکرد این گیربکس ها می گردد.
  2. حجم کم این گیربکس ها به دلیل نحوه قرارگیری چرخ دنده ها از دیگر محاسن آنها می باشد که کار با این گیربکس ها را راحتر می کند.
  3. به علت ساختر درونی این محصولات، تعمیرات آنها بسیار راحت و سریع می باشد که این امر باعث کاهش نگرانی مصرف کننده در زمینه تعمیرات و نگهداری می شود.
  4. دارای راندمان بسیار بالا تا 98%
  5. طول عمر بالا به دلیل تقسیم متوازن بار در بین طبقات
  6. لقی بسیار ناچیز به دلیل دقت بالا در ماشین کاری دنده ها
  7. امکان کوپل بسیار ساده با بسیاری از مولدهای قدرت (الکتروموتور)

کاربرد گیربکس خورشیدی یا سیاره ای

موتور گیربكس های خورشیدی با توجه به راندمان بالا، ابعاد كوچك، نصب و نگهداری آسان و قیمت مناسب با سرعت بالایی جایگاه وسیعی در صنایع مختلف پیدا كردند. برخی از كاربری های گیربكس های دنده خورشیدی عبارتند از:

  • گیربکس میكسر صنایع آب و فاضلاب، میكسر صنایع معدنی، میكسر قیر
  • گیربکس خطوط نورد فولاد
  • گیربکس توربین بادی
  • گیربکس آسیاب خردكن مواد معدنی
  • گیربکس بال میل صنایع سیمان
  • گیربکس وینچ كشنده
  • گیربکس تیکنر
  • گیربکس بچینگ
  • گیربکس نورد
  • گیربکس رولینگ
  • گیربکس نوار نقاله
  • گیربکس کانوایر
  • گیربکس صنایع بسته بندی

تعمیر گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی بر اساس نوع متریال استفاده شده برای دنده ها دارای مقاوم بالایی است اما در صورت خرابی هر کدام از چرخدنده های گیربکس، قابلیت تعویض دارند. شما می توانید جهت خرید قطعه مورد نظر در صورت امکان وجود با کارشناسان ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است روغن از پارامتر های ضروری مورد استفاده در گیربکس خورشیدی است. سطح روغن درون پوسته گیربکس همواره بازدید شود. می توان جهت افزایش قابلیت اطمینان و کاهش ریسک خرابی گیربکس به دلیل نداشتن روغن از مخزن روغن متصل به گیربکس استفاده نمود.

روغن علاوه بر خاصیت روانکاری چرخدنده، باعث خنک کاری قطعات داخلی گیربکس (که به دلیل تجمع زیاد چرخدنده در فضا کم همچنین انرژی گشتاور بالا ایجاد می شود.) است. همچنین باعث کمتر شدن صدای چرخدنده ها و محافظت از آن ها در برابر خوردگی است.

تعمیر گیربکس خوردشیدی

بهتر است روغن مصرفی برای این نوع گیربکس دارای مواد EP باشد تا انتقال حرارت بهتری صورت پذیرد.

برای طولانی تر کردن عمر مفید گیربکس پس از راه اندازی و کارکرد 100 ساعته روغن آن تعویض گردد.

در مراحل بعدی می توانید پس از گذشت 1000 ساعت کار، اقدام به تعویض آن نمایید.

خدمات قابل ارائه توسط هایپر صنعت فامکو

گروه صنعتی فامکو، با هفده واحد تخصصی فروش، آمادگی خود را جهت ارائه هر گونه اطلاعات اعم از مشخصات فنی، لیست قیمت و کاتالوگ گیربکس خورشیدی و همچنین واردات هر گونه گیربکس آلمانی، ایتالیایی، ترک (ترکیه)، ژاپنی و چینی اعلام می دارد.

برند های قابل ارائه در گروه صنعتی فامکو عبارتند از گیربکس خورشیدی رجینا (Reggiana)، گیربکس خورشیدی بونفیلیولی (Bonfiglioli)، گیربکس خورشیدی فلندر (Flender)، گیربکس خورشیدی بروینی (Brevini)، گیربکس خورشیدی بهین

لطفا جهت دسترسی به هرگونه اطلاعات فنی اعم از کاتالوگ گیربکس خورشیدی و لیست قیمت گیربکس خورشیدی، محصول مورد نظر را از منوی بالا انتخاب نمایید.

faq

یک گیربکس خورشیدی شامل یک دنده خورشیدی (مرکزی) که با دنده هرزگرد سیاره ای یا پنیون که روی محور نگهدارنده آن به طور یکپارچه روی قفسه یا حامل سیاره ای قرار گرفته و قفسه هم در داخل دنده داخلی یا رینگی احاطه شده است. تنش های محرک روی دندانه زیادی وارد می شود لذا بار متعادل می شود بنابراین این طرح دوام زیادتری پیدا می کند. دنده گیربکس خورشیدی نسبت به دنده استاندارد می تواند مقاوم تر باشد و گشتاورهای زیاد را انتقال نماید.

ساختار متالوژی برتر، سطح درگیری دنده ها تا دو برابر افزایش یافته، کاهش فشار به دنده ها، افزایش عمر کارکرد این گیربکس ها، حجم کم، تعمیرات بسیار راحت و سریع، دارای راندمان بسیار بالا تا 98%، طول عمر بالا به دلیل تقسیم متوازن بار در بین طبقات، لقی بسیار ناچیز به دلیل دقت بالا در ماشین کاری دنده ها و امکان کوپل بسیار ساده با بسیاری از مولدهای قدرت (الکتروموتور) از جمله برتری های این محصول می باشد.

هایپر صنعت فامکو با واردکردن کلیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز، هر گونه گیربکس خورشیدی مورد نیاز شما را با قطعات وارداتی از کشور ایتالیا برای شما ساخته و با بالاترین کیفیت ممکن به شما عزیزان ارائه می نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
آرش مهدوی
ارسال شده در : جمعه 27 بهمن 1402

درود بر شما، کمترین نسبتی که در گیربکس های خورشیدی وجود داره چند به چند هست؟ آیا نسبت 1 به 3 وجود داره؟ لطفا راهنمایی کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1402

سلام جناب مهدوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سید حسین آزاد منجیری
ارسال شده در : پنجشنبه 09 شهریور 1402

سلام، روش انتخاب گیربکس خورشیدی برای اسلو برینگ که در جرثقیل ها استفاده می شود می خوام، کاتالوگ دارید یا رهنمای انتخاب؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

رضا علی بیگی
ارسال شده در : دوشنبه 26 مهر 1400

سلام، برای انتخاب موتور گیربکس برای یک راکتور شیمیایی که دارای شافت ۱۰۰ میل و ارتفاع ۳.۵ متر با دور خروجی ۸۰ دور در دقیقه با ویسکوزیته ۸۰۰ هزار سانتی پوز و دانسیته 0.95 با پره های استیل با طول ۱.۵ متر و عرض ۲۰ سانتی متر به صورت پارویی چه موتور گیربکسی پیشنهاد می کنید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 28 مهر 1400

سلام جناب علی بیگی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

هادی درتومی
ارسال شده در : پنجشنبه 06 خرداد 1400

با سلام، مخزن روغن برای گیربکس های خورشیدی چه ویژگی هایی باید داشته باشه و آیا در بازار موجود هست یا خیر؟ با تشکر

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 06 خرداد 1400

سلام، سوال شما خیلی کلی می باشد، لطفا اطلاعات دقیق تری ارائه نمایید تا پاسخ مناسب خدمت شما ارائه گردد.

غلام حسین پور
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 05 اسفند 1399

مطالب کامل و جامع بود ممنون از شما

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 06 اسفند 1399

ممنون از شما...

حامد
ارسال شده در : یکشنبه 02 آذر 1399

یک وینچ کشنده می خواهم برای کشیدن وزنه 5 تن با شیب 10 درصد

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 آذر 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سعید رجبی
ارسال شده در : چهارشنبه 23 مهر 1399

با سلام و عرض ادب، اول از سایت خوبتون تشکر کنم، در ضمن یک مقدار بیشتر و تخصصی تر وارد بحث گیربکس بشین ممنون میشم. دوما بنده دنبال یک گیربکس افزاینده سرعت حوالی ۱ به ۵۰ البته کاملا بهینه هستم و این که گیربکس خورشیدی تحمل چند نیوتن فشار طولی (بیرون کش) رو داره؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 23 مهر 1399

سلام، ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطالعه نمودید، همکاران واحد مشاوره فنی جهت ارائه توضیحات کامل با شما تماس خواهند گرفت.

صادق مهدوی
ارسال شده در : چهارشنبه 05 شهریور 1399

سلام ایده دارم برای تولید انرژی برق از چه نرم افزاری برای طراحی استفاده کنم چون من تحصیلات بالا ندارم. آیا فارسی هستش؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 06 شهریور 1399

سلام، بسیار عالی، لطفا بیشتر توضیح بدید، چه چیزی می خواهید طراحی کنید؟ چون توضیحات شما ناقص است و امکان پاسخگویی وجود ندارد.

حسن تومارزاده سیار
ارسال شده در : دوشنبه 20 مرداد 1399

با سلام برای ساخت یک نیروگاه آبی برای افزایش دور ژنراتور می خواستم از گیربکس خورشیدی دررابط بین ژنراتور و توربین استفاده کنم، شما چه نوعی از گیربکس رو به من پیشنهاد می دید؟ ممنون

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 مرداد 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.