مینی چیلر چیست؟

در واقع مینی چیلرها بخشی از چیلر های تراکمی می باشند با این تفاوت که در ابعاد کوچک تر و برای مصارف مسکونی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند که برای آشنایی بیشتر با این دستگاه در این مقاله به بررسی مواردی همچون انواع، اجزا، کاربرد و نحوه نصب پرداخته ایم.

بررسی ویژگی مینی چیلر

محصول بسیار کاربردی از خانواده چیلر ها در صنعت تهویه مطبوع که در ظرفیت های پایین و متنوع امکان ایجاد سرمایش برای واحدهای موردنظر شما را ایجاد می کند و با توجه به نیاز شما می تواند در ظرفیت های محدودی طراحی گردد. مینی چیلرها با توجه به ابعادی که دارند بیشتر جهت مصارف خانگی و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند که عمدتا از کمپرسور های اسکرال در آنها استفاده می شود که با توجه به ظرفیت آنها می تواند در مداربندی های تک مداره و دو مداره طراحی و تولید شوند.

مینی چیلر

انواع مینی چیلر

لازم به ذکر است با توجه به درخواست کارفرما می توان مینی چیلرها را با بررسی دقیق فنی در مداربندی های مختلف طراحی و تولید نمود. مینی چیلرها را می توان بر اساس ظرفیت و مدار تقسیم بندی کرد.

  • مینی چیلر تک مداره، ظرفیت 2 تن تبرید تا 6 تن تبرید
  • مینی چیلر دو مداره، ظرفیت 8 تن تبرید تا 15 تن تبرید

محاسبه ظرفیت دستگاه

جهت محاسبه حدودی ظرفیت، می توانید مساحت مورد نظر خود را با توجه به نوع آب و هوای شهر محل پروژه در اعداد جدول زیر ضرب کنید. عدد به دست آمده پس از ضرب بر واحد BTU/H می باشد که با تقسیم آن به عدد 12000 ظرفیت به تن تبرید به دست خواهد آمد. به عنوان مثال یک مکان مسکونی را در شهر تهران با مساحت مفید 150 متر مربع در نظر بگیرید. با توجه به معتدل بودن محل پروژه و نوع کاربری مساحت را در 400 ضرب می کنیم که عدد به دست آمده برابر است با 60000 BTU/H که در واقع ظرفیت مورد نیاز ما می باشد که با تقسیم این عدد بر 12000 ظرفیت معادل 5 تن تبرید خواهد بود.

نحوه انتخاب دستگاه
آب و هوا معتدل گرم خیلی گرم
نوع کاربری مسکونی 400 تا 500 500 تا 600 600 تا 700
اداری 500 تا 600 600 تا 700 700 تا 800
تجاری 600 تا 800 700 تا 900 800 تا 1000

اجزای اصلی مینی چیلر

اجزای اصلی مینی چیلر

  • کمپرسور

کمپرسور مورد استفاده در مینی چیلرها از نوع اسکرال می باشد که با توجه به برندهای موجود در بازار در اکثر مواقع از کمپرسور کوپلند یا کمپرسور دانفوس استفاده می گردد.

  • کندانسور

کندانسور دستگاه که از کویل های آلومینیومی با لوله های مسی و فن آکسیال ساخته شده، تماما بر اساس ظرفیت برودتی دستگاه طراحی می شود و از بهترین قطعات موجود در بازار تهیه می گردد. ضمنا با توجه به شرایط آب و هوایی و محل پروژه کویل ها می توانند دارای پوشش های ضد خورندگی از نوع Heresite، Blue Fin، Gold Fin یا حتی از جنس مس باشند.

مهم ترین مبحث در طراحی چیلرها ظرفیت سنجی دقیق کویل کندانسور می باشد که تاثیر مستقیم بر روی مصرف برق دستگاه می گذارد. همچنین با توجه به برند، ابعاد و ظرفیت هوادهی فن های کندانسور، ابعاد کویل کندانسور متغیر می باشد. در انتخاب فن هم می توان از برندهای معتبر ایرانی و خارجی مانند زیلابگ، روزنبرگ و ای بی ام استفاده کرد.

  • اواپراتور

اواپراتور مورد استفاده در مینی چیلرها بر اساس انتخاب کارفرما و با توجه به ظرفیت و ابعاد مینی چیلر می تواند هم از مدل پوسته لوله (Shell & Tube) و هم از مدل صفحه ای (Plate) باشد. در صورت استفاده از اواپراتور صفحه ای می توان بین برندهای با کیفیت داخلی و خارجی موجود در بازار انتخاب کرد.

  • شیر انبساط

شیر انبساط یکی از قطعات مهم مورد استفاده در سیکل تبرید می باشد که در سه نوع الکترونیکی، مکانیکی و ترموستاتیک تقسیم بندی می گردد که بر اساس حساسیت کاری مینی چیلر مورد استفاده می توان از هر کدام از سه مدل استفاده کرد. جهت کاربری با درجه حساسیت بالا مانند خطوط فرآیندی و کاربری های صنعتی پیشنهاد می گردد از شیر انبساط الکترونیکی استفاده شود.

  • شیرآلات و قطعات کنترلی دستگاه مینی چیلر

در مورد دیگر قطعات مکانیکی به کار رفته شده در مینی چیلرها مانند شیر برقی، فیلتر درایر و غیره از برندهای معتبر کستل، دانفوس، آلکو و سایر برندهای مشابه و با کیفیت استفاده می گردد.

  • تابلو برق

در مبحث تابلو برق با توجه به شرایط موجود و درخواست کارفرما می توان از قطعات با کیفیت و از برندهای زیمنس، هیوندای، اشنایدر و سایر برندهای مشابه موجود در بازار استفاده کرد. امکان استفاده از پی ال سی در مینی چیلر وجود دارد که بر روی قیمت تمام شده آن تاثیر خواهد داشت.

  • مبرد

امروزه در اکثر موارد گاز مبرد مورد استفاده در مینی چیلرها R410a می باشد. البته در حال حاضر شرایط ساخت و تولید مینی چیلر با گاز های مبرد دیگری مانند R22 و R407c همچنان به راحتی فراهم می باشد. اما با توجه به مسائل زیست محیطی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای که از معایب مبرد های حاوی کلر مانند R22 می باشد، استفاده از گاز مبرد R410a روز به روز در حال گسترش می باشد. انتخاب نوع مبرد به شرایط آب و هوایی و المان های متفاوتی بستگی دارد.

نحوه عملکرد مینی چیلر

مینی چیلر های تراکمی مانند چیلر های تراکمی با استفاده از گاز های فریون در داخل سیکل تبرید آب را خنک می کنند که این آب خنک شده به مصرف کننده ها مانند فن کویل یا هواساز ارسال می گردد، آنها هوا را با استفاده از آب سردی که از مینی چیلر به آنها می رسد خنک می کنند.

نحوه عملکرد مینی چیلر

تفاوت چیلر و مینی چیلر

تنها تفاوت مینی چیلر با چیلر ها در ظرفیت برودت آنها می باشد به گونه ای که مینی چیلر ها تا 10 تن تبرید و چیلرها بیشتر از 10 تن ظرفیت دارند. به دلیل اختلاف در ظرفیت، کاربری این دو محصول در محل های مختلف می باشد مثلا از مینی چیلر در ساختمان های با متراژ کم تا متوسط استفاده می شود اما از چیلرها می توان در ساختمان های با متراژ بالا استفاده کرد.

نحوه نصب و راه اندازی مینی چیلر

یکی از مهم ترین بخش ها برای نصب مینی چیلر، مکان و موقعیت قرارگیری آن می باشد که اصولا در پشت بام ها یا مکانی که دسترسی کامل به هوای تازه دارد قرار می گیرد. در صورت بالازن یا روبروزن بودن فن کندانسور دستگاه حتما باید فضای خالی برای خارج کردن دمای کندانسور از طریق فن ها داشته باشد. ضمنا باید در اطراف آن با توجه به ابعاد دستگاه فضایی حدودا 1 تا 1.5 متر جهت سرویس دستگاه در نظر گرفته شود. جهت راه اندازی اولیه دستگاه اعم از شارژ گاز و روشن کردن دستگاه برای اولین بار بهتر است با تکنسین های مجرب گروه صنعتی فامکو هماهنگی لازم صورت پذیرد تا ضریب اشتباه در امر راه اندازی به کمترین حد خود برسد.

کاربرد مینی چیلر

با توجه به استقبال فراوان از سیستم هایی که باعث ایجاد استقلال بیشتر در واحدهای مسکونی می شوند در سال های اخیر استفاده از مینی چیلر و فن کویل روز به روز در حال افزایش می باشد. به خصوص در واحدهایی که به دلیل عدم وجود موتورخانه مرکزی تمایلی به استفاده از سیستم چیلر مرکزی ندارند، با استفاده از مینی چیلر و فن کویل علاوه بر استفاده از سرمایش مطبوع سیستم، استقلال هر واحد را نیز حفظ خواهند کرد.

نتیجه گیری:

در مجموع مینی چیلر ها با توجه به ابعاد، کمپرسور و ظرفیت خروجی جهت مصارف خانگی و مسکونی انتخاب می شوند که برای راهنمایی های بیشتر جهت طراحی و خرید دستگاه مینی چیلر می توانید سوالات خود را در بخش کامنت همین صفحه مطرح بفرمایید.

همچنین بخوانید
اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.
گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش کولر های گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: