چیلر تراکمی چیست؟

به چیلر هایی که در سیکل تبرید آنها از کمپرسور جهت افزایش فشار مبرد استفاده شده است چیلر تراکمی می گویند. در این چیلرها به دلیل افزایش فشار مبرد توسط کمپرسور، کاهش دما در مبرد نیز به صورت حداکثری انجام می شود و در نتیجه آب با دمای کمتری در سیستم تهویه (فن کویل یا هواساز) به گردش در می آید.

چیلر تراکمی بر مبنای سیکل تبرید که شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است، عمل می کند، به بیان ساده تر سیکل چیلر تراکمی از واحدهای تراکم، چگالش، اختناق و تبخیر تشکیل شده است و با استفاده از مایع مبرد، سیال را خنک کرده و انتقال حرارت را انجام می دهد. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع چیلر می باشد.

عکس چیلر تراکمی

مشخصات فنی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یکی از انواع چیلر است که از آن جهت سرد کردن آب استفاده می شود. آب سرد خارج شده از چیلر برای سرمایش محیط ساختمان یا خنک کردن قطعات صنعتی توسط تجهیزاتی مانند فن کویل، هواساز و غیره به کار برده می شود. چیلر تراکمی با برق (انرژی الکتریکی) کار می کند و بهتر است برای عملکرد بهتر چیلر، برق تامین کننده سه فاز باشد تا اتصال یا قطعی برق رخ ندهد.

انواع چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی با توجه به قطعات بکار رفته در درون آنها تعیین می گردد اما قطعه ای که تعیین کننده نوع عملکرد چیلر است کندانسور می باشد، معمولا چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور به دو دسته چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر آبی و چیلر تراکمی هوا خنک یا چیلر هوایی تقسیم می شود که با توجه به شرایط پروژه، کارفرما می تواند از هر دو مدل استفاده نماید.

تفاوت چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک

چیلرهای تراکمی آب خنک در موتورخانه ساختمان قرار می گیرند ولی چیلر های تراکمی هواخنک نیاز به موتور خانه نداشته و روی بام نصب می شوند. همین مورد یکی از دلایل استقبال بیشتر سازندگان به استفاده از چیلرهای تراکمی هواخنک می باشد زیرا جدا از مشکلات و معضلات حمل چیلر به موتورخانه به دلیل قیمت بالای پارکینگ و فضای زیادی که موتورخانه اشغال می کند انتخاب اکثر سازندگان استفاده از چیلرهای تراکمی هوا خنک می باشد. به غیر از مورد ذکر شده با توجه به مصرف آب بسیار بیشتر در چیلرهای آب خنک و مشکلات کم آبی در کشور استفاده از چیلرهای آب خنک رو به کاهش می باشد.

اجزای چیلر تراکمی

چیلر تراكمی از چهار قسمت اصلی تشكیل شده است

  1. اواپراتور
  2. كمپرسور
  3. كندانسور
  4. شیر انبساط

اجزای چیلر تراکمی

اواپراتور چیلر تراکمی

اواپراتور نوعی مبدل حرارتی می باشد که در آن مبرد با سیال تبادل حرارتی دارد و دمای سیال را پایین می آورد. در واقع با تبخیر مبرد دمای سیال گرفته شده و آب خنک وارد سیستم برودتی می شود. اواپراتورها از نظر ساختمان به سه دسته پوسته و لوله ای، پره دار و صفحه ای تقسیم می شوند. در ادامه به شرح انواع اواپراتور چیلر تراکمی می پردازیم:

  • پوسته و لوله: تشکیل شده از یک مخزن استوانه ای (پوسته) که در داخل آن لوله های مسی (که هر چیلر با هر ظرفیتی ابعاد لوله مسی مناسب ظرفیت خود رادارد) قرار گرفته است. اواپراتور پوسته و لوله یک ساختار مستحکم در برابر فشار و درجه حرارت بالا دارد. مایع مبرد در داخل لوله های مسی جریان یافته و گرما را از آب اطراف لوله گرفته (آب درون اواپراتور) و مایع مبرد تبخیر می شود. این نوع اواپراتور پر کاربردترین نوع اواپراتور در چیلر محسوب می شود. در چیلر تراکمی با ظرفیت متوسط از اواپراتور پوسته و لوله ای استفاده می شود که در این حالت مبرد در لوله های مسی و آب چیلر در پوسته جریان دارد. این اواپراتورها به دلیل راندمان بالاتر و هزینه پایین تر از جمله پرکاربردی ترین اواپراتورها هستند.

اواپراتور پوسته و لوله

  • اواپراتور پره ای: لوله های مسی در این نوع اواپراتور به صورت کویل هستند که برای افزایش انتقال حرارت و بالا بردن راندمان، کویل را پره دار می کنند. پره (فین) سطح تبادل حرارت را افزایش می دهد.

اواپراتور پره ای چیلر تراکمی

  • اواپراتور صفحه ای: این اواپراتورها برای انتقال حرارت بین دو سیال (مایع یا گاز) از صفحات فلزی با شیارهایی برای عبور آب یا گاز مبرد، تشکیل می گردند. این صفحات به صورت جوشی به هم متصل شده اند. این اواپراتورها با راندمان بالاتر نسبت به اواپراتورهای پوسته-لوله سهم زیادی از بازار را در بر گرفته است ولی به دلیل وارداتی بودن و قیمت بالا، هنوز اواپراتورهای پوسته-لوله ای در اولویت خرید سازندگان این محصول می باشد.

بخش های مختلف اواپراتور صفحه ای

کندانسور چیلر تراکمی

کندانسور چیلر تراکمی وظیفه تقطیر مبرد را بر عهده دارد. به این ترتیب که مبرد وارد کندانسور می شود و عمل تقطیر بر روی آن صورت گرفته و به شکل مایع از کندانسور خارج می شود. کندانسور به دو شکل آبی و هوایی تولید می شود که تفاوت آنها در خنک کردن ماده مبرد می باشد، در کندانسور آبی، مبرد با آب خنک می شود، اما در کندانسور هوایی مبرد با هوا خنک می شود. به همین دلیل است که با توجه به نوع کندانسور در چیلرهای هوا خنک از فن و در چیلرهای آب خنک از برج خنک کننده استفاده می شود.

ویژگی های کندانسور هوایی و کندانسور آبی در چیلر تراکمی

در ادامه تفاوت ها یا ویژگی های کندانسور آبی و هوایی که بیان کننده برخی از ویژگی های چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک نیز می باشد را بیان می کنیم. با مقایسه کندانسورهای هواخنک و چیلرهای آب خنک به نتایج زیر دست پیدا می کنیم.

کندانسور هوایی در چیلر تراکمی هوا خنک

  • محدودیت اقلیم کمتر
  • تعمیر و نگهداری ساده تر
  • امکان یکپارچه بودن با چیلر
  • نصب در فضای باز و حذف برج خنک کننده
  • توانایی کار در دمای های پایین تر از نقطه انجماد آب
  • نصب در کلیه فضا ها بسته به نوع انتخاب
  • قابلیت استفاده در ظرفیت های پایین

کندانسور هوایی

کندانسور آبی در چیلر تراکمی آب خنک

  • قیمت کمتر نسبت به کندانسور هوایی
  • کنترل دقیق تر روی دمای کندانسور هوایی
  • وابسطه به دمای مرطوب محیط
  • بالا بودن cip سیکل سرمایشی
  • مصرف برق کمتر

کندانسور آبی

کمپرسور چیلر تراکمی

کمپرسور ها در چیلر تراکمی وظیفه متراکم کردن مبرد مورد نظر را بر عهده دارند و جز مهم ترین قطعات چیلر تراکمی به شمار می روند و نوع آنها در تعیین میزان قیمت چیلر تراکمی بسیار تعیین کننده می باشد. کمپرسور چیلر تراکمی در انواع زیر ارائه می شود.

انواع کمپرسور چیلر تراکمی

در خصوص انتخاب کمپرسور باید به موارد بسیاری توجه کرد اما در بیان ساده در چیلرهای با ظرفیت پایین استفاده از کمپرسورهای اسکرال متداول می باشد و با افزایش ظرفیت با توجه به محدودیت های فنی استفاده از کمپرسورهای اسکرو مقرون به صرفه می باشد. لازم به ذکر است می توان چیلر را بر اساس کمپرسور به کار رفته در سیکل تبرید نیز تقسیم بندی نمود، انواع کمپرسورهای بکار رفته در چیلر تراکمی شامل موارد زیر می باشند:

  • کمپرسور اسکرو یا پیچی (Screw)

چیلرها با توجه به اینکه از چه نوع کمپرسوری در آنها استفاده شده است با نام های مختلفی شناخته می شوند به طور مثال چیلر تراکمی که کمپرسور اسکرو در آن تعبیه شده است با نام چیلر تراکمی اسکرو یا پیچشی شناخته می شود. کمپرسور اسکرو یا پیچشی از ظرفیت های 20 تا 1200 تن موجود می باشد که قاعدتا برای ظرفیت های 40 تن تبرید به بالا استفاده از کمپرسورهای اسکرو پیشنهاد می گردد. از مزایای این کمپرسورها می توان به راندمان و ضریب عملکرد بسیار بالا، مصرف بهینه انرژی، صدا و لرزش کم همچنین استهلاک کمتر قطعات نسبت به پیستونی اشاره کرد. به دلیل حساس بودن چیلر پیچشی به دما و فشار بالا نمی توان از آنها در مناطق گرم و مرطوب استفاده نمود. ساختمان کمپرسور پیچی استفاده شده در چیلر تراکمی اسکرو متشکل از مارپیچ هایی است که با حرکت خود موجب افزایش فشار در مبرد می شوند. در صورتی که نیاز به کاهش دما در محیط های صنعتی وجود داشته باشد، بهترین گزینه کمپرسور پیچی از نوع دو مارپیچ می باشد.

کمپرسور پیچی در چیلر تراکمی

  • کمپرسور اسکرال یا حلزونی (Scroll)

چیلر اسکرال یا حلزونی از ظرفیت های 20 تا 400 تن تبرید موجود می باشد و برای واحدهای کوچک تا متوسط اعم از مصارف خانگی، تجاری، اسپیلت و مینی چیلر استفاده می شود. از مزایای کمپرسور اسکرال می توان به راندمان و ضریب عملکرد بسیار بالا نسبت به کمپرسور پیستونی و همچنین صدا و لرزش کم در کنار استهلاک اندک قطعات اشاره کرد. افزایش فشار مبرد در این مدل از کمپرسورها توسط دو لوله مارپیچ انجام می شود و معمولا به چیلرهایی که در آنها از چیلر اسکرال یا حلزونی استفاده شده است چیلر تراکمی هوا خنک اسکرال نیز گفته می شود. چیلر تراکمی هوا خنک اسکرال جهت افزایش فشار مبرد برای سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود. کمپرسورهای اسکرال نسل جدید کمپرسورهای رفت و برگشتی محسوب می شوند.

کمپرسور حلزونی در چیلر تراکمی

  • کمپرسور سانتریفیوژ

چیلرهای سانتریفیوژ از ظرفیت های 150 تا 6000 تن موجود بوده و قابلیت کار با فشار حداکثری را دارد. راندمان و ضریب عملکرد این کمپرسورها در فشار بالا بسیار زیاد می باشد و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی دارند. همچنین این چیلرها توانایی کار با کندانسور هوا خنک را در اکثر مواقع ندارند. صدا و لرزش کم از دیگر ویژگی های این کمپرسور به شمار می آید. این مدل از کمپرسورها به دلیل دارا بودن پره های دوار جهت افزایش فشار مبرد، دارای حجم بالایی از جابجایی می باشند. شایان ذکر است چیلرهای سانتریفیوژ از ضریب عملکرد بالایی برخوردار می باشند.

چیلر سانتریفیوژ

  • کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی (Reciprocating)

چیلرهای رفت و برگشتی یا پیستونی از ظرفیت های 50 تا 150 تن موجود می باشند که برای واحدهای کوچک تا متوسط استفاده می شوند نصب بسیار آسانی دارند و قیمت تمام شده آنها نسبت به سایر چیلر ها کمتر می باشد. صدای این کمپرسورها کمی بالا بوده که یکی از نکات حائز اهمیت آنها به شمار می رود و توصیه می شود در هنگام خرید چیلر تراکمی دارای کمپرسور پیستونی به میزان صدای تولیدی آن توجه فرمایید، در صورت بالا بودن صدا می توانید با نصب چیلر تراکمی در پشت بام یا موتورخانه از آلودگی صوتی به وجود آمده توسط دستگاه جلوگیری کنید. این نوع از کمپرسورها با حرکات رفت و برگشتی موجب متراکم شدن بخار می شوند و با توجه به نوع عملکرد برای تهویه مطبوع مکان های صنعتی در سطوح متوسط استفاده می شوند.

کمپرسور پیستونی در چیلر تراکمی

  • کمپرسور روتاری

عملکرد کمپرسور روتاری بسیار مشابه کمپرسورهای رفت و برگشتی می باشد، با این تفاوت که جایگزین حرکات رفت و برگشتی حرکت های دورانی انجام می شود. این مدل کمپرسورها مناسب برای مینی چیلرها یا چیلرهایی با ظرفیت پایین می باشند.

کمپرسور روتاری چیلر تراکمی

  • کمپرسور توربوکر

اگر از کمپرسورهای توربوکر که به کمپرسورهای فاقد اصطحکاک نیز معروف هستند، در ساختار چیلر تراکمی استفاده می شود، چیلر از ابعاد و وزن کمتری برخوردار خواهد بود و علاوه بر این راندمان کاری بالاتری نیز خواهد داشت. چیلرهای توربوکر از صدای کمتری نیز برخوردار می باشند، به طور کلی کمپرسور توربوکر با ایجاد یک میدان مغناطیس از برخورد پروانه ها به یاتاقان جلوگیری کرده که همین امر اصطحکاک را کاهش داده و نیاز به استفاده از روغن را جهت روانکاری مرتفع ساخته است.

کمپرسور توربوکر چیلر تراکمی

شیر انبساط چیلر تراکمی

شیر انبساط چیلر تراکمی هوا خنک می تواند از نوع مکانیکی یا ترموستاتیکی و الکتریکی باشد. شیر انبساط قبل از اواپراتور و بعد از کندانسور نصب می گردد و مایع مبرد گرم را با ایجاد افت فشار به گاز سرد تبدیل می کند یا به عبارت دیگر وظیفه شیر انبساط در سیکل تبرید، کاهش فشار در مسیر مایع و در نتیجه کاهش دمای آب می باشد. در واقع باعث تبدیل مبرد از مایع گرم به گاز سرد می شود. از مهم ترین عملکردهای شیر انبساط در چیلرهای تراکمی نقش آنها در تعیین میزان جریان مبرد وارد شده به اوپراتور و میزان سرمایش آب توسط چیلر می باشد. دومین نقش اساسی شیر انبساط تعیین میزان سوپر هیت می باشد، سوپر هیت به میزان افزایش دمای بخار پس از رسیدن به حالت اشباع گفته می شود. همیشه در چیلرها به 5 تا 6 درجه سوپر هیت نیازمند هستیم تا آب وارد شده به اوپراتور به صورت مایع وارد کمپرسور نشود علاوه بر این در صورتی که سوپر هیت از مقدار ذکر شده بیشتر باشد ممکن است موجب سوختن سیم پیچ های کمپرسور شود به همین دلیل از شیر انبساط جهت کنترل میزان سوپر هیت نیز استفاده می شود. شیر انبساط در چیلر در سه نوع الکترونیکی، مکانیکی و ترموستاتیک استفاده می شود که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

  • شیر انبساط مکانیکی: شیر انبساط مکانیکی به وسیله حسگر دما سبب کنترل میزان سوپر هیت در مبرد می شود.
  • شیر انبساط الکترونیکی: میزان سوپر هیت را به صورت الکترونیکی با دقت بسیار بالاتر نسبت به نمونه های دیگر کنترل می نمایید.
  • شیر انبساط ترموستاتیک: با توجه به بار درون اواپراتور، جریان مبرد را در آن حفظ می نماید.

شیر انبساط چیلر تراکمی

شیر انبساط در چیلر تراکمی هوا خنک

مبرد چیلر تراکمی

در چیلر ها، مبرد ها جهت جذب گرما استفاده می شوند و به طور معمول گازهای مورد استفاده در چرخه تبرید تراکمی معمولا HFC و HCFC می باشند. مبرد ها با توجه به عوامل زیر انتخاب می شوند:

  • گرمای نهان تبخیر
  • گرمای ویژه
  • خاصیت سمی
  • میزان خاصیت اشتعال پذیری
  • میزان خورندگی

گازهای مبرد مورد استفاده در بازار عموما شامل R22، R407c، R134، T410a می باشد که گاز R410a بیشترین سهم را در بین گازهای موجود دارد.

تابلو برق چیلر

با توجه به اهمیت تابلو برق دستگاه، پیشنهاد می گردد به قطعات استفاده شده در تابلو برق حتما دقت کرده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب از بهترین قطعات موجود در بازار استفاده نمایید. زیرا تابلو برق ها قادر به کنترل میزان جریان الکتریسیته می باشند همچنین می توان از PLC های مناسب در این زمینه نیز استفاده شود. مهم ترین وظایف تابلوی برق توزیع متعادل و مناسب جریان برق و تغذیه بهینه مصرف کننده قطعات تعبیه شده برای محافظت از چیلرها در داخل تابلو برق به دو بخش تقسیم می شود:

قطعات مدار فرمان

  • شینه ها
  • کنتاکتورها
  • کلیدهای ورودی
  • کنتاکتورمخصوص کمپرسور
  • آنتی فریز
  • فلوسوئیچ
  • کنترل فاز

تجهیزات الکتریکی

  • فیوز
  • رله حرارتی
  • تایم رله
  • مینی PLC یا رله های هوشمند

علاوه بر تابلو برق، یک چیلر برای محافظت بیشتر به قطعات زیر نیز نیاز دارد:

  • آنتی فریز و ترموستات روی اواپراتور
  • ورودی یا مکش و خروجی گاز
  • دیسشارژ
  • فشار سنج
  • کنترلر فشار بالا و پایین بنام  های High Pressure & Low Pressure

چگونه مصرف برق را در چیلر ها کاهش دهیم؟

  • استفاده از درایو اینورتر در فن ها در انواع هوا خنک
  • استفاده کردن از کمپرسورهای مدولار
  • کنترل ظرفیت برودتی

نحوه کار چیلر تراکمی

سیکل تبرید از چهار جزء اصلی تشکیل شده که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمپرسور به عنوان قلب و بخش اصلی چیلر تراکمی بوده و نقش نیروی محرک سیستم را ایفا می کند همچنین کمپرسور وظیفه گردش مبرد در سیستم را بر عهده دارد.
  • اواپراتور موجود در سیکل وظیفه خنک کردن آب را بر عهده دارد و اکثر اواپراتورهای بکار رفته در سیکل تبریدی چیلر تراکمی از نوع مبدل حرارتی پوسته، صفحه ای و لوله ای می باشد.

معمولا در یک چیلر تراکمی با توان 15 تا 2000 تن تبرید آب سرد شده بین 2 تا 7 درجه سلسیوس دما دارد. بسیاری از کاربران با این سوال مواجه هستند که چیلر تراکمی چگونه کار می کند که قادر است دمای آب را تا این میزان کاهش دهد، به طور کلی می توان گفت فرآیند خنک سازی آب توسط چیلر تراکمی یا طرز کار چیلر تراکمی در قالب مراحل زیر می باشد:

  • در مرحله اول مایع سرد در کنار محیط هدف که ممکن است هوا، آب یا دستگاه های صنعتی باشد قرار می گیرد و گرمای آنها را جذب کرده و موجب خنک کاری محیط می شود. در اثر دریافت گرما، مایع مبرد تبخیر شده و به صورت بخار داغ به مرحله دوم وارد می شود.
  • در مرحله دوم بخار داغ وارد کمپرسور می شود، کمپرسور دو عمل مهم را انجام می دهد یکی مکش گاز مبرد از اوپراتور طوری که فشار اوپراتور افزایش نیابد تا بیشترین میزان انتقال گرما در آن صورت پذیرد دومین عمل مهم افزایش فشار در بخار مبرد می باشد تا در مرحله بعد کاهش دما در آن به صورت حداکثری باشد.
  • در مرحله سوم بخار متراکم شده با دمای بالا وارد کندانسور می شود، کندانسور در فشار ثابت اقدام به خنک کاری بخار داغ می کند. در این فرآیند با توجه به نوع چیلر تراکمی گرمای مبرد به آب موجود در برج خنک کننده در چیلرهای آب خنک یا توسط فن ها در چیلر هوا خنک به هوا منتقل می شود. نتیجه این عمل تغییر حالت مبرد از بخار به مایع است.
  • مرحله چهارم شیر انبساط می باشد، وظیفه شیر انبساط در سیکل تبرید کاهش فشار در مسیر مایع به وسیله فرآیند اختناق یا کوچک کردن مسیر عبوری و در نتیجه کاهش دمای آب می باشد، پس از گذر از این فرآیند مقداری از مبرد تبخیر شده و مخلوطی از گاز و مایع وارد اواپراتور می شود.
  • در مرحله نهایی، مبرد به صورت ترکیب مایع و بخار سرد وارد اوپراتر می شود، پس از ورود مبرد به درون اواپراتور و از طرفی ورود آب سرد به اواپراتور تبادل حرارتی صورت می گیرد و دمای آب در اثر تبادل حرارتی پایین آمده و آب سرد از چیلر خارج می شود.
  • آب سرد خارج شده از چیلر تراکمی وارد سیستم سرمایشی شده و با عبور از روی کویل های مسی فن کویل یا هواساز عمل سرمایش صورت می گیرد و مجدد مبرد تبخیر شده وارد کمپرسور شده و سیکل تبرید تکرار می شود.

نحوه عملکرد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی صنعتی

چیلرهای تراکمی صنعتی با توجه به کارکرد در محیط های صنعتی دارای امکاناتی می باشند که آنها را مناسب استفاده در محیط های صنعتی کرده است، همچنین این نوع از چیلرهای صنعتی قادر به خنک سازی مبرد از 7 تا 40- درجه سانتیگراد می باشند.

منحنی عملکرد چیلر تراکمی

نکات انتخاب چیلر تراکمی

  • چیلرهای تراکمی با توجه به میزان ظرفیت تبرید به دو دسته مینی چیلر و چیلر مرکزی تقسیم می شوند. مینی چیلر ها با ظرفیت 3 تا 15 تن تبرید تولید شده و بیش از این مقدار چیلرهای با ظرفیت بالا محسوب می شوند.
  • نوع آب و هوا یا اقلیم منطقه
  • هزینه های مصرف برق و همچنین آب در چیلر تراکمی آب خنک
  • هزینه های مربوط به نصب و نگهداری

طول عمر چیلرهای تراکمی

طول عمر چیلرهای تراکمی طولانی است اما عواملی همچون بررسی کمپرسور ها به عنوان حساس ترین قسمت در چیلر ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در طولانی تر شدن عمر چیلر بسیار موثر می باشد، همچنین چنانچه چیلر از نوع آبی باشد استفاده از فیلتر آب و زدودن رسوبات نیز در طولانی تر شدن عمر چیلر بسیار موثر خواهد بود.

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک

تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک در نحوه خنک کردن می باشد. این امر باعث وجود برخی تفاوت های عملکردی در هر دو سیستم می شود. چیلر تراکمی آب خنک از تبخیر آب برای گرفتن گرما استفاده می کند. به دلیل اینکه آب ظرفیت حرارتی بالاتری نسبت به هوا دارد، خنک کاری با آن بسیار ساده تر است و در مواقعی که بار سرمایش زیاد است عملکرد بهتری نسبت به چیلر تراکمی هوا خنک دارد. همچنین مصرف انرژی چیلر آب خنک نسبت به چیلر هوا خنک کمتر می باشد. چیلر آب خنک درون ساختمان نصب می شود و نیاز به موتور خانه دارد و همین امر باعث می شود که عمر دستگاه بیشتر شود. چیلر آب خنک به برج خنک کننده و تصفیه آب جهت جلوگیری از ایجاد رسوب آب در دستگاه نیاز دارد.

استهلاک چیلر هوا خنک نسبت به آب خنک کمتر است، چون به دلیل استفاده نکردن از آب برای خنک کردن، رسوب در مدار خنک کننده ایجاد نمی شود و عمر دستگاه افزایش پیدا می کند. در چیلر هوا خنک هنگام قطع آب، دستگاه از کار نمی افتد. به طور کل از چیلر آب خنک برای ظرفیت های برودتی بالاتر استفاده می شود که مصرف برق، انرژی و هزینه کمتری نسبت به سیستم هوا خنک دارد. البته امروزه از چیلر آبی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود منابع آبی کشور و نامناسب بودن آن برای مناطقی با رطوبت بالا کمتر استفاده می شود. در ادامه به ذکر نکاتی دیگر در این ارتباط می پردازیم:

  • هزینه خرید یا سرمایه گذاری اولیه چیلر تراکمی هوا خنک بیشتر از چیلر تراکمی آب خنک است.
  • هزینه سرویس و نگهداری چیلر تراکمی آب خنک بیشتر از چیلر تراکمی هوا خنک است.
  • استهلاک کمپرسور در چیلر تراکمی هوا خنک بیشتر است.
  • چیلر آب خنک به دلیل سایز کوچک تر و امکان نصب در موتور خانه دارای آلودگی صوتی کمتری می باشند.
  • چیلر آب خنک مناسب محیط هایی که دارای آب کافی بوده و از هوای معتدل بدون رطوبت برخوردار می باشند مناسب هستند در مقابل چیلرهای هوا خنک مناسب مکان های خشک و کم آب و دارای رطوبت یا به عبارت دیگر شرجی مناسب می باشد.
  • چیلرهای هوا خنک مناسب تولید آب سرد تا 10- درجه سانتیگراد می باشند اما برای تولید آب با دمای کمتر، استفاده از چیلر آب خنک مناسب تر می باشد.
  • ضریب عملکرد در شرایط یکسان برای هوا خنک 35 KW/KW و آب خنک kw/kw6 می باشد.

عایق کاری چیلر تراکمی

کاهش هر چه بیشتر دمای آب در چیلر تراکمی موجب افزایش کارایی آن می شود به همین دلیل کارشناسان این حوزه توصیه می کنند جهت افزایش راندمان چیلر هوا خنک، بهتر است لوله های ورودی و خروجی در چیلر ها توسط عایق های مناسب پوشش داده شود تا از انتقال دما بین مبرد و هوای محیط جلو گیری شود برای این منظور از عایق EPD استفاده می شود این عایق با توجه به خاصیت قطبی از انتقال گرما جلو گیری کرده و از استحکام بالایی در برابر پوسیدگی نیز برخوردار می باشد.

کاربرد چیلر تراکمی
  • سیستم های تهویه صنعتی
  • صنایع ماشین آلات
  • مواد و محصولات شیمیایی
  • صنایع پلاستیک
  • ابزار سازی
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی، شیمیایی و غیره

قیمت چیلر تراکمی

قیمت چیلر تراکمی از فاکتورهای اولیه و مهمی است که مشتری در هنگام خرید به آن فکر می کند. قیمت چیلر تراکمی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و نسبت به این پارامتر ها تعیین می شود، مانند: حجم تبرید، جنس قطعات، برند چیلر، قیمت ارز و غیره، جهت اطلاع از قیمت چیلر تراکمی با کارشناسان هایپر صنعت فامکو نماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: