چنگک یا گریپر پنوماتیک

گریپر پنوماتیک (چنگک نیوماتیک) چیست؟

اگر به دنبال معنای عمومی گریپر باشیم، راحت ترین اصطلاح چنگک است. نوعی از عملگر های پنوماتیکی گریپر ها هستند. در سیستم های پنوماتیک نقش گیره یا نگهدارنده را گریپر ها انجام می دهند و به همین دلیل به آنها انگشتان پنوماتیکی می گویند؛ البته لازم به ذکر است که گریپر پنوماتیک می تواند قوی تر از انگشتان دست انسان کار ها را انجام دهد. زمانی که بنا بر شرایط محیطی و یا مقدار نیروی لازم برای نگه داشتن یک قطعه یا وسیله ما نمیتوانیم از دستان خودمان استفاده کنیم، از این انگشتان پنوماتیکی استفاده می کنیم. ساختمان داخلی گریپر متشکل از یک یا چند سیلندر پنوماتیکی است؛ بسته به این که فک های یک گریپر چند عدد است، تعداد این عملگرها که در داخل گریپر استفاده می شود متفاوت است؛ اما حداقل یک سیلندر خطی درون ساختمان داخای گریپر ایفای نقش می کند. این سیلندرهای پنوماتیکی به کمک اتصالات و مکانیزم های خاص که وظیفه تبدیل حرکت خطی سیلندر را دارند، قدرت سیلندر را به فک های گریپر منتقل می کنند.

فیلم معرفی چنگک یا گریپر پنوماتیک

در نقاطی که به دلیل شرایط سخت محیطی مانند درجه حرارت بالا، اسیدی بودن محیط، احتیاج به اعمال نیروی زیاد یا محدودیت فضا که فعالیت انسان در آن ممکن نیست، می توان از گریپر استفاده کرد. گریپر ها متناسب با کاربردشان در شکل ها و فرم های متنوعی وجود دارند که در تصویر زیر تعدادی از انواع آنها آمده است. متداول ترین انواع گریپرها یا چنگک ها یا همان گیره های پنوماتیکی عبارتند از گریپرهای شعاعی و گریپرهای خطی؛ که هر کدام از آن ها حداقل دو فک دارند.

چنگک پنوماتیک یا گریپر پنوماتیک

گریپر پنوماتیک با توجه به فرم خاصی که دارد، قابلیت نصب انواع اتصالات مکانیکی را به فک ها دارا می باشد. به این اتصالات به طور عمومی فیتینگ می گویند. البته باید به این نکته توجه کرد که آن ها را با فیتینگ های مربوط به بخش اتصالات اشتباه نگیریم. فیتینگ ها و یا رویه های فک های گریبر در اشکال مختلف و با اهداف متفاوت موجود است. فیتینگ ها می توانند شیار دار و یا صیقلی باشند و از رویه های با جنس های متفاوت ساخته شوند. البته هسته تمامی فیتینگ ها فلزی است. در صنعت با ترکیب کردن انواع سیلندر و گریپر می توان مجموعه ای از انواع حرکت ها را انجام داد. گریپر پنوماتیک همانند سیلندر های پنوماتیکی دو طرفه دارای دو مجرا یا پورت برای ورود و خروج هوای فشرده است. باید توجه کرد زمانی که یک گریپر را نصب می کنیم باید به مسیر هوا توجه کنیم. با وجود اینکه گریپرها قابلیت راه اندازی از هر دو طرف را دارا می باشند اما جهت حرکت و باز و بسته شدن آن ها بستگی به ترتیب ورودی و خروجی هوا دارد. این ورودی و خروجی هوا توسط شیرهای کنترل جهت یا همان شیرهای راه دهنده پنوماتیک کنترل می شود.

نحوه عملکرد گریپر پنوماتیک یا چنگک نیوماتیک

درست مانند سیلندر های پنوماتیک، روی بدنه گریپر ها نیز نقاطی مشخص شده است که روی آنها سنسور هایی نصب شوند تا به کمک این سنسور ها، باز یا بسته بودن فک های گریپر تشخیص داده شود و به منظور کنترل و فرمان سیگنال هایی از سمت واحد پردازنده دستگاه ارسال شود.

انواع گریپر پنوماتیک

به طور کلی گریپر ها را می توان در دو دسته تقسیم بندی کرد؛

  1. گریپر با حرکت خطی
  2. گریپر با حرکت چرخشی

گریپر با حرکت خطی فک

این نوع گریپر می تواند در دو دسته 2 فکه و 3 فکه طبقه بندی شود. سیلندر موجود در داخل گریپر دو طرفه است (درست مانند سیلندر های دوطرفه). در این نوع گریپر از هر دو سمت امکان ورود هوای فشرده وجود دارد و فک ها به طور اتوماتیک تنظیم می شوند؛ یعنی فک ها با هم حرکت می کنند. گریپر با حرکت خطی فک قابلیت گرفتن قطعه از داخل و خارج را دارد. همچنین نصب آنها بسیار ساده است. از این نوع گریپرها زمانی که برای انجام دادن عملیاتی بر روی یک قطعه مانند دیسک و یا یک شافت و یا یک صفحه نیازمند نگه داشتن آن قطعه به صورت ثابت و با نیروی زیاد هستیم و از طرفی ایمنی در کار از ضریب بالایی برخوردار است استفاده می کنیم.

گریپر پنوماتیک خطی دو فک و سه فک

نحوه حرکت یک گریپر خطی

گریپر با حرکت چرخشی

این دسته از گریپرها که گریپرهای دورانی یا شعاعی نامیده می شوند نیز دارای سیلندر دو طرفه هستند و تنظیم فک ها به طور اتوماتیک اتفاق می افتد. گریپر پنوماتیک با حرکت چرخشی یا شعاعی با زاویه محدود قابلیت نصب سنسور در هر دو طرف را دارا می باشد؛ همچنین مانند گریپر خطی، نصب بسیار ساده ای دارند. این نوع گریپر ها قادرند تا در هر زاویه ای با نیرو و توان خوبی کار کنند. همچنین قادرند تا قطعات را از داخل و خارج بگیرند.

گریپر با حرکت چرخشی

نحوه نصب گریپر اتوماتیک

روی بدنه گریپرها سوراخ هایی در نظر گرفته شده که برای نصب آن ها بر روی دستگاه از آن ها استفاده می کنیم. به مانند سایر تجهیزات در سیستم های پنوماتیکی که هر کدام نحوه نصب مخصوصی دارند، گریپرها یا چنگک های پنوماتیکی نیز روش های نصب مختص به خود را دارند که برای بهره برداری از آن ها و به کارگیری به بهترین شکل ممکن، باید به چند نکته در این زمینه توجه نمود.

برای سالم ماندن گریپرهای پنوماتیک و به طور کل هر عملگر پنوماتیکی، نکاتی مربوط به نگهداری از آن ها وجود داد که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره شده است:

  • گریپرها همانند سایر عملگرهای پنوماتیکی در ابعاد مختلفی ساخته می شوند، لذا با توجه به فضای نصب در دسترس باید بهترین گزینه را انتخاب کرد.
  • گریپرها در انواع خطی و شعاعی (چرخشی) موجود هستند. برای انتخاب نوع گریپر باید با عملکرد آن ها به صورت کامل آشنا باشیم تا از ایجاد مشکل جلوگیری کنیم.
  • گریپرها دارای دو پورت ورودی و خروجی هوای فشرده هستند که در سایزهای مختلفی موجود است. باید با در نظر گرفتن نیروی مورد نیاز عملگرد، سایز مناسب را انتخاب کنیم.
  • مانند سایر عملگرهای پنوماتیکی، سرعت باز و بسته شدن گریپرها نیز با استفاده از متعلقات پنوماتیکی مثل فلوکنترل ها، قابل کنترل است.
  • برای جلوگیری از صدمه دیدن گریپر، فیتینگ مناسب را بر روی فک ها نصب کنید.
  • مانند هر تجهیزی که حرکت رفت و برگشتی و یا چرخشی و شعاعی دارد، از وارد نمودن فشار مضاعف و مخالف جهت به فک ها اجتناب کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی یزدی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 09 آبان 1402

درود بر شما، ما ریخته گر هستیم و گریپر بزرگ جهت شکستن راهگاه قطعات چدنی نیاز داریم. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 10 آبان 1402

سلام جناب یزدی عزیز، در حال حاضر تجهیز مورد نظرتان ارائه نمی شود.

محمد فرجی
ارسال شده در : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401

با سلام، گریپر مدل MHY2-16D به چه مبلغی هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی جهت ارائه لیست قیمت با شما تماس خواهند گرفت.

مهدی حسنی
ارسال شده در : یکشنبه 22 اسفند 1400

سلام، لطفا کاتالوگ، ابعاد و نوع عملکرد هر یک از گریپرهای پنوماتیک رو برام به شماره واتساپ بفرستین. ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 23 اسفند 1400

سلام جناب حسنی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مجتبی بلوکی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 09 آذر 1400

سلام و ادب، گریپر با شناسه MHL2-20 موجود می‌باشد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 09 آذر 1400

سلام جناب بلوکی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سید حسین مقدسی
ارسال شده در : یکشنبه 23 آبان 1400

با سلام و ادب، من قصد خرید گریدر خطی را دارم. لطفا در این زمینه بنده را راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 آبان 1400

سلام جناب مقدسی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حسین رضایی
ارسال شده در : پنجشنبه 19 فروردین 1400

سلام، وقت شما بخیر. قیمت گریپر HFZ16 چقدره؟ و اینکه آیا قطعات یدکی هم داره؟ مثلا اگه من فک های گریپر رو جداگانه بخوام، می تونم از شما تهیه کنم؟

user4@web24.ir
ارسال شده در : پنجشنبه 19 فروردین 1400

سلام جناب رضایی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

پیمان علیجانی
ارسال شده در : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399

روز بخیر، قیمت گریپر HF16 رو می فرمایید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399

روز شما هم بخیر، دوست عزیز باید دقیق مشخص بفرمایید که منظور شما کدام سری می باشد. همانطور که توضیح داده شده، گریپرها سری های مختلفی دارند مثل HFZ و HFP و غیره. لطف بفرمایید و بعد از مشخص کردن سری گریپر مدنظر با کارشناس واحد پنوماتیک تماس بگیرید.