شیر کنترل جریان پنوماتیک

قیمت :
470,000
تومان

شیر فلوکنترل پنوماتیک چیست؟

شیر های کنترل جریان پنوماتیک در صنعت تحت عنوان فلوکنترل های بین راهی شناخته می شوند و در اصل موظف به کنترل سرعت سیال جاری در سیستم هستند. فلوکنترل یا شیر های گلویی قابل تنظیم با مانع برگشت نام های دیگری از شیر های کنترل جریان هستند.

شیر کنترل جریان پنوماتیک

نکته قابل توجه در این شیر پنوماتیک عدم تغییر فشار سیال است. به این معنا که حتی اگر سرعت سیال خروجی به کمک شیر کنترل جریان در حداقل ترین حالت خود قرار گیرد، فشار در همان حد استاندارد تعریف شده خود خواهد بود و هیچ تغییری نمی کند؛ به این ترتیب اگر تمایل به کنترل فشار در سیستم پنوماتیک داریم، الزاما باید از رگلاتور استفاده کرد و شیر کنترل جریان کارآمد نخواهد بود.

انواع شیر کنترل جریان پنوماتیک

شیرهای کنترل جریان پنوماتیک از نظر جنس به دو گونه پلاستیکی و فلزی و از نظر نوع نصب به دو گونه بین راهی یا ثابت تقسیم می شوند:

شیرکنترل جریان بین راهی

به این دلیل به این شیرها بین راهی گفته می شود که نحوه اتصال هر دو طرف آنها به یک شکل می باشد یعنی هردو طرف یا رزوه ای هستند یا فیتینگی 

شیر کنترل جریان پنوماتیکی ثابت

این نوع فلوکنترل ها دارای یک سر رزوه و یک سر فیتینگی هستند که بیشتر به فلوکنترل سرجکی معروفند و مورد مصرف آنها عمدتا به صورت نصب بر روی یک پورت سیلندر جهت  کنترل سرعت جک پنوماتیک می باشد.

نحوه انتخاب شیر کنترل جریان پنوماتیک

در فلو کنترل های بین راهی، سایز پورت های رزوه ای که عمدتا بصورت اینچی می باشد یا سایز فیتینگ شیلنگ خور که به میلیمتر می باشد مهمترین فاکتور انتخاب شیر کنترل جریان پنوماتیک می باشد. در فلوکنترل های ثابت دانستن اندازه هر دو قسمت شیلنگ خور و رزوه ای ضروری است. برای مثال برای خرید یا سفارش عنوان می شود فلوکنترل سرجکی سایز 8 به ¼ ، که در اینجا 8 به میلیمتر برای قسمت شیلنگ خور و ¼ برای قسمت رزوه ای است یعنی مورد درخواست فلو کنترلی است که پورت رزوه ¼ داشته و به شیلنگ 8 وصل می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، انتخاب جنس بدنه، فلزی یا پلاستیکی، برند و سیال مورد استفاده از دیگر عوامل مهم در انتخاب شیر کنترل جریان پنوماتیک می باشد.

اجزا و نحوه کارکرد شیر کنترل جریان پنوماتیک

شیرهای کنترل جریان پنوماتیک از یک حوضینگ بدنه و کانال عبور سیال ساخته شده اند که بخشی از این کانال مانند ونتوری، گلوگاه یا اورفیس باریک تر ساخته شده است. در محل باریک شدن این کانال یک پیچ تنظیم که می تواند قطر دهانه را کم یا زیاد نماید نصب شده است. در بعضی دیگر از فلوکنترل یک شیر یکطرفه هم در بدنه نصب شده تا عبور جریان از یک سمت آزاد و از سمت دیگر فقط از طریق اورفیس باشد.

نحوه عملکرد شیر کنترل جریان پنوماتیک

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده مسیر عبور سیال را می توان توسط شیر نصب شده در گلویی یا اورفیس کنترل کرد و با باز یا بستن شیر اندازه این دهانه کوچکتر یا بزرگتر می شود.

نماد شیر کنترل جریان پنوماتیک

این شیر دارای سمبلی به صورت گلوگاه است. هرگاه شیر به صورت قابل تنظیم باشد به کمک یک فلش یا پیکان که روی گلوگاه رسم می شود قابل تشخیص خواهد بود. نماد شیر کنترل جریان پنوماتیک به شکل زیر می باشد:

نماد شیر کنترل جریان پنوماتیک

برندهای مطرح شیر کنترل جریان پنوماتیک

  • شیر کنترل جریان پنوماتیک متال ورک
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک لگریس
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک پارکر
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک کاموزی ایتالیا
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک شاکو تایوان
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک ایرتک تایوان
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک CDC کره جنوبی
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک LMC ساخت چین
  • شیر کنترل جریان پنوماتیک الیت ساخت چین

کاربرد شیر کنترل جریان

از کاربرد های شیر کنترل جریان می توان به کنترل سرعت سیلندر های پنوماتیک اشاره کرد. اگر حجم جریان ورودی به سیلندر در همه جهت ها کنترل شود، سرعت حرکت پیستون سیلندر پنوماتیک هم قابلیت تنظیم خواهد داشت، از جهتی دیگر به کمک تنظیم مقدار جریان هوای تخلیه در هر سمت هم می توانیم سرعت حرکت پیستون سیلندر ها را کنترل کنیم. پس به طوری کلی می توان به دو روش سرعت سیلندر ها را کنترل کرد:

روش اول اینکه سرعت را به کمک تنظیم میزان جریان در ورودی کنترل کنیم، در این روش باید شیر کنترل جریان را طوری در مدار قرار داد که مقدار جریان هوای ورودی به سیلندر را به منظور تامین نیروی لازم برای حرکت پیستون تحت کنترل داشت. البته این روش معایبی هم دارد که از مهم ترین آنها این مورد است که اگر حرکت بار با پیستون هم جهت شوند، شتاب منفی پیدا خواهد کرد و سیلندر سرعت های غیریکنواخت خواهد داشت.

روش دیگر تنظیم سرعت سیلندر از طریق تنظیم جریان در خروجی شیر است. طی این روش شیر با مانع برگشت به طریقی در مدار قرار می گیرد که میزان جریان هوای خارج شده از سیلندر قابلیت کنترل داشته باشد. این روش یک مزیت مهم دارد که اگر حرکت بار و پیستون با هم جهت شوند، پیستون شتاب منفی پیدا نخواهد کرد و به این ترتیب سرعت حرکت تقریبا یکنواخت خواهد بود.

مزایای استفاده از شیر کنترل جریان پنوماتیک

کنترل داشتن بر میزان و سرعت عبور هوای فشرده مهمترین مزیت استفاده ازاین نوع شیرها می باشد. به عبارت دیگر توسط این شیرها می توان دبی عبوری سیال را کنترل کرد و همزمان سرعت انجام کار توسط عملگر را نیز تنظیم نمود.

قیمت شیر کنترل جریان پنوماتیک

برای اطلاع از قیمت قیمت شیر کنترل جریان پنوماتیک به صفحه برند مورد نظر مراجعه کرده یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

faq

شیر کنترل جریان پنوماتیک، یکی از شیرهای کنترلی در سیستم های پنوماتیکی است که با آن می توان حجم و سرعت سیال را کنترل نمود.

شیرهای کنترل جریان پنوماتیکی از نظر جنس بدنه، در دو نوع فلزی یا پلاستیکی و از نظر نوع اتصال به دو دسته بین راهی و ثابت (سرجکی) تقسیم می شوند.

مهمترین کاربرد شیر های کنترل جریان بین راهی برای کنترل دبی سیال و مهمترین کاربرد فلو کنترل های سرجکی برای کنترل سرعت حرکت جک های پنوماتیک می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: