شیر پروپرشنال هیدرولیک

شیر پروپرشنال هیدرولیک (شیر تناسبی هیدرولیک) چیست؟

شیر پروپرشنال یا پروپرشنال ولو هیدرولیک شیرهای پرقدرتی هستند که برای تنظیم پارامترهای فشار، سرعت، دبی و جریان سیستم استفاده می شوند. این شیر بیشتر اوقات زمانی داخل سیستم استفاده می شود که نوسانات شدید جریان و فشار وجود داشته باشد و امکان کنترل هر لحظه آن توسط نیروی انسانی وجود نداشته باشد. بنابراین این شیر می تواند با برنامه ای دقیق تمامی خروجی های مورد انتظار را برای سیستم هیدرولیکی ایجاد کند.

شیر پروپرشنال هیدرولیک (شیر تناسبی هیدرولیک)

دلیل نام گذاری این شیرها به عنوان شیر پروپرشنال یا تناسبی از این جهت است که در این گونه شیرها، تغییر جریان سیال خروجی با توجه به جریان الکتریکی ورودی خطی نیست. شیر پروپرشنال هیدرولیک مانند سایر انواع شیرهای هیدرولیک موظف به کنترل سیال هیدرولیک طبق شرایط طراحی شده است؛ البته لازم به ذکر است که شیر پروپرشنال هیدرولیک کنترل بسیار دقیقی از دبی یا فشار را دارند. شیر پروپرشنال هیدرولیک از لحاظ نحوه تحریک مشابه شیر های برقی است چراکه هر شیر پروپرشنال هیدرولیک هم مانند شیر برقی دارای مدار الکترونیکی است، البته با این تفاوت که شیر پروپرشنال هیدرولیک نمونه پیشرفته تری از شیر برقی است و به عنوان مثال قادر است مغزی شیر را در حالتی بین باز و بسته نگه داشته و کنترل بسیار دقیقی از دبی و فشار خروجی داشته باشد. سیستم و تکنولوژی به کار رفته در شیر پروپرشنال هیدرولیک بسیار پیشرفته است و همین عامل باعث شده تا این شیر ها نسبت به سایر شیر ها قیمت بالاتری داشته باشند اما سرعت و دقت بسیار بالا از مزیت این شیر ها می باشد.

انواع شیر پروپرشنال هیدرولیک

انواع شیر پروپرشنال کنترل جهت قابل ارائه در هایپر صنعت فامکو عبارتست از:

  • شیر پروپرشنال کنترل جهت
  • شیر پروپرشنال کنترل فشار
  • شیر پروپرشنال کنترل جریان

شیر پروپرشنال هیدرولیک یا شیر تناسبی هیدرولیک

طرز کار شیر پروپرشنال هیدرولیک

در شیر پروپرشنال هیدرولیک کنترل جهت، متناسب با تغییر ولتاژ ورودی شیر علاوه بر کنترل جهت سیال، کنترل سرعت هم انجام می شود و به این ترتیب حرکت عملگرها تحت کنترل قرار می گیرد و شروع و پایان حرکت جک به آرامی رخ می دهد. در شیر پروپشنال کنترل فشار تنظیم فشار با دقتی بسیار بالاتر از شیر های هیدرولیک معمولی انجام می شود. در زمینه شیر پروپرشنال هیدرولیک کنترل جریان نیز می توان این نکته را بیان کرد که کنترل دبی خروجی با دقتی بسیار بالا انجام می شود.

نماد شماتیک شیر پروپرشنال هیدرولیک

نماد شماتیک شیر پروپرشنال هیدرولیک

اجزاء اصلی تشکیل دهنده شیر پروپرشنال هیدرولیک

  1. اسپول و فنر
  2. سلنوئید یا بوبین
  3. کارت کنترلر

اسپول و فنر

اسپول و فنر از اجزای اصلی شیر پروپرشنال هستند، حرکت اسپول به وسیله فنر کنترل می شود و این فنر نیز مستقیماً از بوبین و کارت کنترل دستور می گیرد. با حرکت باز و بسته شدن فنر دریچه های شیر حرفه ای یا پروپرشنال باز یا بسته شده و ورود و خروج جریان و همچنین فشار مورد نیاز را کنترل می کند.

اسپول شیر پروپرشنال هیدرولیک قطعه ای مشابه با شکل زیر است. همانطور که مشخص است این قطعه فلزی و استوانه ای شکل می باشد. اسپول می تواند به صورت خطی داخل شیر حرکت کند.

اسپول در شیر پروپرشنال هیدرولیک

روی اسپول تراش هایی وجود دارد که به کمک آنها شیر پروپرشنال هیدرولیک قادر خواهد بود اجازه عبور یا عدم عبور سیال هیدرولیک را بدهد. واضح است که محل تراش خورده امکان عبور سیال را خواهد داد.

سلنوئید یا بوبین

عضو مهم دیگر در شیر پروپرشنال سلنوئید یا بوبین است. بوبین شیرهای پروپرشنال هیدرولیک با بوبین های معمولی شیرهای دیگر کاملاً متفاوت عمل می کند و انتقال دستور در این بوبین های به صورت خطی انجام نمی شود و مطابق با نیاز سیستم بوبین قطع و وصل می گردد. با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ موجود در سلنوئید، میدان مغناطیسی در آن ایجاد می شود که این میدان منجر به حرکت خطی مغزی شیر شده و به این ترتیب سلنوئید می تواند مسیر عبور سیال را باز کند یا ببندد. در شکل زیر نمونه ای از سلنوئید یک شیر پروپشنال را مشاهده می کنیم.

سلنوئید در شیر پروپشنال هیدرولیک

لازم به ذکر است که سلنوئید مورد استفاده در شیر تناسبی از نوع خاصی است و متناسب با شدت جریان الکتریکی عبوری از این سلنوئید نیرویی در شیر پروپشنال ایجاد می شود. جریان های الکتریکی مختلف ایجاد شده در سلنوئید قادر است اسپول شیر را در موقعیت های مختلف قرار دهد؛ به این ترتیب که افزایش جریان الکتریکی باعث بیشتر شدن نیروی ایجاد شده در سلنوئید می شود و به این ترتیب فنر بیشتر جمع خواهد شد و اسپول در موقعیت مدنظر قرار می گیرد.

ساختمان اجزای تشکیل دهنده شیر پروپرشنال یا شیر تناسبی

اجزا تشکیل دهنده شیر پروپرشنال یا شیر تناسبی

مبدل های LVDT یک عضو تاثیر گذار در عملکرد شیر پروپرشنال هیدرولیک است. به بیان ساده این مبدل ها موقعیت سنج هستند و به کمک آنها می توان موقعیت دقیق اسپول را کنترل کرد و به این ترتیب مسیر خروجی روغن با بیشترین دقت مدیریت می شود.

کارت کنترلر شیر پروپرشنال

کارت کنترلر شیر پروپرشنال

 بسیاری از شیرهای پروپرشنال برای گرفتن اطلاعات و دادن خروجی های مورد انتظار نیاز به کارت های پروپرشنال دارند. این کارت ها مستقیماً دستورات را به بوبین منتقل کرده و با سیگنال هایی که در بوبین به وجود می آورد باعث حرکت اسپول شده و دریچه های مورد نیاز را در زمان های درست، باز و بسته می کند. انواع کارت های کنترلر پروپرشنال قابل ارائه در هایپر صنعت فامکو عبارت است از:

  • سوکت پروپرشنال برای حلقه باز
  • آمپلی فایر برای حلقه باز
  • کارت شیر تک بوبین
  • کارت شیر دو بوبین
  • نگهدارنده کارت
  • کارت پروپرشنال

کاربرد شیر پروپرشنال هیدرولیک

با توجه به اینکه شیر هیدرولیک پروپرشنال یا پروپرشنال ولو هیدرولیکی از دقت بسیار بالایی برخوردار است، کاربرد چشم گیری در صنایع مختلف دارد. از جمله کاربردهای پروپرشنال ولو هیدرولیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرس های هیدرولیک
  • خطوط نورد فلزات
  • گیوتین رخم
  • خطوط ماشین کاری
  • صنایع نظامی مانند کنترل باله موشک، کنترل باله هواپیماهای جنگنده، کنترل لوله توپ و تانک کشتی و غیره

مزایای شیر پروپرشنال هیدرولیک

استفاده از این شیرها مزیت های بسیار زیادی برای سیستم هیدرولیک دارد. به طوری که کارهایی که به نظر امکان انجام آن ها وجود ندارد توسط این شیر قابل انجام می شود. از جمله مزایای استفاده از این شیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم کردن حجم سیستم هیدرولیک
  • کنترل دقیق پارامترهای اصلی سیستم هیدرولیک
  • ایجاد بازده بالا
  • قطع سیستم در صورت بروز مشکل
  • بالا بردن ایمنی سیستم

قیمت شیر پروپرشنال هیدرولیک

با توجه به اهمیت شیر پروپرشنال هیدرولیک در کنترل سیستم هیدرولیک، برندهای متعددی اقدام به تولید و عرضه این محصول نموده اند. از جمله مواردی که توسط شیر هیدرولیک تناسبی در یک سیستم هیدرولیک قابل کنترل و تنظیم هستند، خروجی روغن هیدرولیکی، میزان روغن یا هر سیال دیگر موجود در سیستم هیدرولیکی است از این رو انتخاب شیر پروپرشنال مرغوب اهمیت بسیاری پیدا می کند. بسته به برند انتخابی، نوع متریال بکار رفته در ساخت شیر و افزودن فناوری در ساخت شیر قیمت شیرهای پروپرشنال متغیر است. جهت مشاوره و دریافت مشخصات فنی انواع این محصول و انتخاب بهترین شیر پروپرشنال متناسب با نیاز خود با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

شیرهای پروپرشنالی که در ایران وجود دارد عمدتا از برندهای موگ، رکسروت و دوپلماتیک برندهای ساخت چین و تایوان مانند هایستار، یوکن و غیره هستند. با توجه به محدودیت واردات این شیرها، تهیه نمونه اصلی بسیار دشوار می باشد. اما نمونه های چینی و تایوانی به وفور یافت می شوند و کیفیت خوبی دارند.

شیر پروپرشنال هیدرولیکی به سه دسته؛ کنترل جهت، کنترل جریان و کنترل فشار تقسیم می شود. زمانی که نیاز باشد دو یا چند پارامتر سیستم با هم کنترل شود، معمولا از شیرهای سرو استفاده می شود. ساختار و نحوه عملکرد شیرهای پروپرشنال با شیرهای معمولی متفاوت است. این شیرها کاملا هوشمند بوده و می توانند پارامترهای اصلی سیستم هیدرولیک را به طور دقیق کنترل کنند.

شیر پروپرشنال هیدرولیکی عمدتا در صنایع نظامی و خطوط ماشین کاری و صنعتی استفاده می شود اما بسیاری از تجهیزات موبایل مانند جرثقیل ها هم هستند که بدون این شیرها هیچ کارایی ندارند. بنابراین انتخاب دقیق و معادل این شیر در یک سیستم هیدرولیک بسیار مهم و ضروری می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سیامک کمال پور
ارسال شده در : جمعه 21 مهر 1402

سلام، شیر پروپرشنال هیدرولیک می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 مهر 1402

سلام جناب کمال پور عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مجید نوعی
ارسال شده در : شنبه 24 تیر 1402

با عرض سلام و وقت بخیر. ابتدا از توضیحاتتون خیلی ممنونم. کامل و کافی بود. فقط یک مشکلی در مورد سرعت حرکت رولیک های جلو برنده لوله دارم که نمی شه با پیام توضیح داد. ممنون می شم دوستانتون از واحد فنی یک تماس با بنده داشته باشن تا توضیحات تکمیلی رو خدمتشون عرض کنم تا راهنمایی کنن. در مجموع بررسی خودم می گه یا کارت تناسبی مورد داره یا شیر تناسبی.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 25 تیر 1402

سلام جناب نوعی عزیز، همکاران واحد تعمیرات با شما تماس خواهند گرفت.

مهرداد
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402

سلام، می خواستم بدونم کنترل زاویه سواچ پلیت در پمپ های جابجایی مثبت دبی متغیر به وسیله شیر پروپرشنال ولو می باشد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 21 تیر 1402

سلام دوست عزیز، بله، تمام پمپ های دبی متغیر، مجهز به شیرهای کنترلی هستند که زاویه صفحه را تنظیم می کنند و به شیرهای جبران کننده نیز معروفند.

کریم ابراهیمی
ارسال شده در : جمعه 02 تیر 1402

سلام، عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 03 تیر 1402

سلام، ممنونیم از نظر دلگرم کننده شما.

اسماعیل خراسانی
ارسال شده در : شنبه 24 دی 1401

سلام، من یک جک یک طرفه دارم که می خوام سرعت را کنترل کنم. پمپ روغن من دبی متغیر هست. از چه شیری باید استفاده کنم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 بهمن 1401

سلام جناب خراسانی عزیز، لازم است از فلوکنترل سرجکی یا فلوکنترل بلوکی بر روی شیرهای کننترل جهت یا فلوکنترل خطی استفاده کنید. معمولا سایز این فلوکنترل ها با توجه به پورت ورود و خروج جک هیدرولیک و همچنین سایز شیرها و لوله های موجود در سیستم هیدرولیکی انتخاب می شود. با وجود ولومی که بر روی این شیرها وجود دارد می توان مسیر ورود روغن را تا حدودی محدود کرد و از این طریق سرعت جک، کم یا زیاد می شود.

احمد جانساری
ارسال شده در : چهارشنبه 01 تیر 1401

سلام، وقتتون بخیر. شما توی توضیحات فرمودین که شیر های پروپرشنال یا دبی رو کنترل می کنند یا فشار. شیر پروپرشنالی نیست که هم زمان فشار و دبی رو تنظیم کنه؟ برای دستگاهی که ما به کنترل دقیق همزمان دبی و فشار داریم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 01 تیر 1401

سلام جناب جانساری عزیز، برخی از سری های شیر پروپرشنال کنترل کننده فشار و دبی بصورت همزمان می باشند. همکاران ما برای راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

علی محمدزاده
ارسال شده در : دوشنبه 05 اردیبهشت 1401

سلام، وقت بخیر. عذر می خوام، من توی یه پرس هیدرولیک دیدم زیر پروپشنال از یک شیر سیفتی استفاده شده، خواستم بدونم به جز محافظت کارایی دیگه ای هم داره نصب شیر سیفتی زیر پروپشنال؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 06 اردیبهشت 1401

سلام، پاسخ دقیق بستگی به مدار دارد. اما اگر قصد حذف کردن شیر سیفتی ولو را دارید، پیشنهاد می شود این کار را انجام ندهید.

ر. هاشمی
ارسال شده در : پنجشنبه 01 اردیبهشت 1401

با سلام و احترام، لطفا تنظیم رمپ های پایین و بالای موجود و تنظیم سرعت رفت و برگشت جک هیدرولیکی بر روی کارت MCU304 در هنگام فرمان گرفتن جک هیدرولیکی را توضیح دهید. در صورت امکان راهنمای دفترچه آن را در سایت قرار داده یا ایمیل فرمایید. سپاسگزاریم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 04 اردیبهشت 1401

سلام، در حال حاضر این مورد در حیطه کاری ما نمی باشد و اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

سیروس قنبری
ارسال شده در : جمعه 15 بهمن 1400

باسلام واحترام، روی یک یونیت هیدرولیک یه شیربرقی پروپرشنال داریم که حرکت رفت و برگشت یک جک رو از طریق PLC انجام می ده. مسیر رفت با سرعت معمولی انجام می شه اما مسیر برگشت مدتی کند شده و پروسه تولید عقب میفته. قبلا چنین حالتی نبود هر دو مسیر رفت و برگشت یکسان بوده. با پیچ کنترل جهت هم فقط سرعت رفت بیشتر می شه اما سرعت برگشت هیچ تغیری نمی کنه. ممنون می شم راهنماییم کنید؟ سپاسگزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 17 بهمن 1400

سلام، روغن، فیلتر خط برگشت، شیر کنترل فشار، پمپ و سیلندر باید بررسی شوند.

میثم تیموری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 دی 1400

سلام، ممنون.

حسین خوانین زاده
ارسال شده در : پنجشنبه 25 آذر 1400

درود و عرض ادب. خواستم برای حرکت یک جک که حدود ۳۰ سانتیمتر کورس دارد، ۳ عمل مختلف انجام بگیرد. مقدار ۲۰ سانت سرعت بالا و ۱۰ سانت باقی مانده به ¼ تقلیل یابد. مقدار انتهای کورس با فشار مختلف حرکت کند، یعنی ۵ سانت آخر به دفعات فشار بالا داشته و کمی برگشت کند و دوباره با فشار چند سانت حرکت و برگشت کند. در برگشت هیچ فشاری نیاز نیست تنظیم کنیم. ۱۰ سانت سریع و ۲۰ سانت آرام حرکت کند و ۲۰ سانت رو مثلا با ۵۰ بار فشار داشته و اگر فشار به اندازه نبود به ۷۰ بار برسد و اتمام حرکت دوباره با سرعت به انتها برگردد. با تشکر از اینکه حوصله کردید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 25 آذر 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مهدی قاسمی
ارسال شده در : جمعه 19 آذر 1400

سلام، تشکر از مطالب شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 20 آذر 1400

سلام، ممنونیم از نظر شما.

بهرام سلیمانی
ارسال شده در : دوشنبه 03 خرداد 1400

با سلام و خسته نباشید. لطفا تنظیمات کارت پروپشنال و تنظیم رمپ های پایین و بالای در هنگام فرمان گرفتن جک هیدرولیکی را توضیح دهید. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 خرداد 1400

سلام جناب سلیمانی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محسن باقریان
ارسال شده در : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

سلام، توضیحات خیلی واضح و کامل بود. ممنون از بابت سایت خوبتون.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 25 اردیبهشت 1400

سلام جناب باقریان عزیز، ممنون از حسن نظر شما.