فن کویل سقفی زمینی

فن کویل سقفی زمینی چیست؟

فن کویل های سقفی زمینی که با نام فن کویل زمینی نیز شناخته می شوند، جز قدیمی ترین سیستم های تهویه مطبوع می باشد که همان گونه که از اسم آن مشخص است در دو حالت سقفی و زمینی به صورت افقی در سقف و عمودی در کف قرار می گیرند.

فن کویل سقفی زمینی

فن کویل سقفی زمینی در ساختمان های مسکونی, تجاری, اداری, بیمارستان ها و اماکن عمومی قابل استفاده است. این نوع فن کویل ها به دو صورت توکار و رو کار قابل استفاده هستند که مدل زمینی به صورت عمودی از یک طرف به زمین و از طرف دیگر به دیوار متصل می شوند و مدل سقفی معمولا به شکل افقی و روکار در سقف قرار می گیرند.

فن کویل های سقفی زمینی

استفاده از فن کویل سقفی زمینی

جنس بدنه فن کویل معمولا از جنس فلز و در سری های جدید با تکنولوژی های بروز از جنس پلیمر است و از یک فن, کویل حرارتی, لوله های مسی و ورقه های آلومینیومی تشکیل شده است که فن وظیفه انتقال هوا و عبور آن از میان فین های کویل حرارتی را بر عهده دارد که باعث خنک شدن یا گرم شدن محیط می شود. کویل حرارتی برای تبادل دما از لوله های مسی محاصره شده به وسیله فین های آلومینیومی، کمک می گیرد. در شکل های زیر چند مدل فن کویل سقفی زمینی را مشاهده می کنید. از مزایای فن کویل سقفی زمینی می توان به کم صدا بودن و زیبایی ظاهری آنها اشاره کرد..

فن کویل زمینی

فن کویل سقفی زمینی روکار

فن کویل های سقفی زمینی اکثرا با نام فن کویل زمینی نیز جنس بدنه فن کویل معمولا از جنس فلز و در سری های جدید با تکنولوژی های به روز از جنس پلیمر است و از یک فن, کویل حرارتی, لوله های مسی و ورقه های آلومینیومی تشکیل شده است که فن وظیفه انتقال هوا و عبور آن از میان فین های کویل حرارتی را بر عهده دارد که باعث خنک شدن یا گرم شدن محیط می شود. کویل حرارتی برای تبادل دما از لوله های مسی محاصره شده به وسیله فین های آلومینیومی، کمک میگیرد. در شکل های زیر چند مدل فن کویل سقفی زمینی را مشاهده می کنید. از مزایای فن کویل سقفی زمینی می توان به کم صدا بودن و زیبایی ظاهری آنها اشاره کرد.شناخته می شوند که قابلیت نصب در سقف را نیز دارند، فن کویل زمینی یکی از متداول ترین و قدیمی ترین نوع فن کویل ها می باشد که در انواع مختلف رو به رو زن، بالا زن، شیب دار و پایه دار تولید می شود و به دلیل راحتی نصب و قرار گیری در محل در آن انجام می شود به همین دلیل این نوع فن کویل جز پر فروش ترین نوع فن کویل به لحاظ کاربرد می باشد. فن کویل زمینی در تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و ظرفیت هوادهی آنها معمولا 200 تا 1000 فوت مکعب در ساعت می باشد و هوا را به صورت عمودی دمش می کنند.

نحوه نصب فن کویل زمینی

فن کویل های زمینی نصب بسیار ساده و راحتی دارند به همین دلیل جز پر کاربردترین نوع فن کویل ها می باشند، زیرا به راحتی روی زمین قرار می گیرند و از یک طرف به دیوار و از طرف دیگر به زمین متصل می شوند . معمولا به دو صورت تو کار و روکار لوله کشی آنها انجام می شود، در لوله کشی توکار لوله ها درون ساختمان در لوله کشی روکار لوله ها روی دیوار قرار می گیرند و مخفی نیستند، پس از لحاظ ظاهری لوله کشی تو کار زیبایی بیشتری نسبت به لوله کشی رو کار دارد زیرا فقط دستگاه فن کویل در محیط نصب می شود و لوله کشی مخفی است.

تفاوت مدل های فن کویل زمینی

تفاوت فن کویل های شیب دار، پایه دار، رو به رو زن و بالا زن فقط در شکل ظاهری و نحوه دمش باد آن ها می باشد به طور مثال فن کویل شیب دار باد را به شکل مایل می دمد و به جریان در می آورد اما فن کویل بالا زن باد را به شکل عمودی و رو به بالا به جریان در می آورد. از لحاظ ظاهری هم در دو مدل پایه دار و بدون پایه تولید می شوند که یکی از مزیت های پایه دار نظافت زیر دستگاه می باشد که به راحتی انجام می شود، اما مدل های بدون پایه ظاهری زیبا تر نسبت به پایه دار دارند.

تفاوت فن کویل سقفی توکار و روکار

فن کویل سقفی توکار در قسمتی از سقف ساختمان که از قبل طراحی شده است قرار می گیرد اما سقفی روکار به شکل کابینتی در سقف نصب می شود و کابین آن مشخص است که به این مدل کابینتی گفته می شود. امروزه از فن کویل توکار بیشتراستفاده می شود اما در مواردی که محل قرار گیری فن کویل در سقف ساختمان طراحی نشده باشد باید از مدل روکار استفاده شود، در شکل زیر مدل های توکار و روکار را مشاهده می کنیم.

فن کویل سقفی توکار

تفاوت فن کویل سقفی توکار و روکار

تفاوت فن کویل سقفی و کاستی

تفاوت فن کویل سقفی با کاستی در نحوه نصب و قرار گیری در سقف می باشد، فن کویل سقفی همان گونه که در بالا ذکر شد در قسمتی از سقف که در زمان ساخت طراحی شده است قرار می گیرد و فقط دریچه پرتاب باد یا فیلترهای دستگاه قابل مشاهده است اما فن کویل کاستی حتما زیر سقف کاذب نصب می شود و شبکه های آن در سقف کاذب قرار می گیرد. فن کویل سقفی حتما با کنترل یا ترموستات روشن و خاموش می شود.

مزایای فن کویل سقفی زمینی

  • سرمایش و گرمایش مطبوع و یکنواخت
  • صدای کم و بدون نویز
  • فشار استاتیکی بالا
  • نصب آسان
  • تعمیر و سرویس آسان به دلیل رو کار بودن دستگاه و عدم نیاز به کانال کشی
  • ظرفیت و راندمان بالا دستگاه
  • تعویض آسان فیلتر ها
  • بدنه آلومینیومی و پلیمری در انواع وارداتی
  • کویل های سه ردیفه و لوله مسی ⅜ اینچ

تعیین ظرفیت فن کویل سقفی زمینی

معمولا ظرفیت سنجی فن کویل ها بر اساس نقشه و میزان هوای مورد نیاز بررسی می گردد اما شیوه سرانگشتی این محصولات با استفاده از جدول پایین می باشد. البته بیشتر برای ایجاد توزیع بار مناسب در محیط سعی بر استفاده از فن کویل های کوچک تر و درگیر کردن زون های کوچک تر می باشد.

راهنمای انتخاب ظرفیت فن کویل سقفی زمینی
ظرفیت فن کویل (CFM) حداکثر زیر بنای مورد استفاده (متر مربع)
200 12
300 20
400 28
600 40
800 56
1000 70
1200 80

فن کویل سقفی زمینی دست دوم

با توجه به اینکه فن کویل ها یک دستگاه الکتریکال می باشند و احتمال خرابی و هزینه تعمیر در فن کویل زمینی دست دوم بالا است. لذا هایپر صنعت فامکو پیشنهاد می کند از دستگاه نو و با گارانتی معتبر خریداری نمایید.

faq

معمولا فن کویل های سقفی زمینی در ظرفیت 200 تا 1200CFM تولید و روانه بازار می گردند.

ظرفیت فن کویل سقفی زمینی به عوامل مختلفی از جمله متراژ مورد نظر، کاربری ساختمان، تعداد افراد حاضر در فضا و تعداد دستگاه گرمازای موجود در فضا بستگی دارد.

برای تغذیه فن کویل های سقفی زمینی در تابستان از چیلر و در زمستان از سیستم های گرمایشی مستقل همانند پکیج ها و یا سیستم های مرکزی همانند بویلرها، برای تغذیه آبگرم و ایجاد گرمایش استفاده می نمایند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: