فروش انواع کابل تخت

کابل های تخت عموما تا سطح مقطع 24 میلیمتر به صورت افشان و یا مفتولی ساخته می شوند و هادی آن را می توان از نوع مس آنیل شده و با عایق PVC ساخت. یکی از ویژگی های مهم کابل تخت، امکان استفاده از آن در فضای باز می باشد. هایپر صنعت فامکو آماده ارائه انواع کابل تخت در مدل های زیر می باشد:

  • کابل تخت آسانسوری (تراول کابل)
  • کابل تخت جرثقیل
  • کابل تخت شبکه
  • کابل تخت تلفن

فروش انواع کابل تخت

کابل تخت چیست؟

کابل تخت را می توان از تمامی جنبه ها رقیبی برای کابل گرد دانست. این کابل از نظر ظاهری با کنار هم قرار گرفتن رشته سیم ها به شکل موازی ساخته می شود. کابل تخت هم یکی از انواع کابل افشان می باشد که می توان آنها را در تعداد رشته ها و سایز های مختلف ساخت. این نوع کابل توانایی انتقال انواع داده و سیگنال را دارد که براساس استاندارد BS6004 ساخته شده است.

کابل های تخت جز مجموعه سیم و کابل قابل انعطاف هستند و به دلیل مقاومت و دوام بالایی که دارند، توانسته اند بازار خوبی در ایران پیدا کنند. عایقی که برای حفاظت از هادی های موجود در کابل تخت استفاده می شود، می تواند از جنس 4، 8، 12، 20 و 24 رشته باشد که کابل تخت 4 رشته یکی از کابل های تخت استاندارد بشمار می رود. لازم به ذکر است که هر کدام از این کابل های تخت برای کار خاصی استفاده می شوند.

کابل تخت
 

مشخصات فنی کابل تخت

برای خرید کابل های تخت نیاز به اطلاعاتی مانند ولتاژ، جنس هادی، نوع عایق و غیره دارید که می توانید این اطلاعات را در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی کابل تخت
ولتاژ (ولت) هادی تا سطح مقطع 300 تا 500 (میلیمتر مربع)
هادی بیشتر از سطح مقطع 480 تا 750 (میلیمتر مربع)
جنس هادی مس کلاس 5
استاندارد هادی ISIRI3084 و IEC60228
نوع عایق PVC
جنس روکش PVC از نوع ST5

انواع کابل تخت

کابل های تخت را می توان براساس مشخصه های زیادی دسته بندی کرد که در ادامه این نوع کابل را براساس کاربری آنها بررسی می کنیم که شامل موارد زیر می شود:

کابل تخت آسانسوری (تراول کابل)

تراول کابل یا کابل تخت آسانسور A به دلیل ماهیت کار آسانسور، همیشه در حال حرکت بوده و به همین دلیل باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. همچنین متریال استفاده شده در ساخت آن نیز باید با کیفیت باشد تا در بلند مدت به راحتی کار کند. تعداد رشته هایی که در کابل آسانسور استفاده می شوند، 20 یا 24 رشته می باشد البته می توان از کابل هایی با تعداد رشته کمتر استفاده کرد که توجیه اقتصادی دارد، اما توصیه نمی شود زیرا به دلیل جا به جایی زیاد آسانسور امکان گره خوردن کابل وجود دارد که این موضوع منجر به اختلال در کار آسانسور می شود.

کابل های آسانسور در ایران براساس استاندارد IEC60227-6 ساخته می شوند. در واقع وظیفه کابل تخت در آسانسور برقراری ارتباط بین اتاق کنترلی (حرکتی) آسانسور و کابین (تمام سیگنال های انتقالی و فرمان های کنترلی) می باشد. این کابل با انتقال سریع اطلاعات بین این دو بخش باعث به حرکت درآمدن آسانسور می شود. در کابل های تخت آسانسوری، با استفاده از فرآیند اکستروژن دو لایه (با استفاده از بافت مخصوص به نام آرامید Aramid)، تنش های کششی و مکانیکی بین المان های مختلف کابل را از بین می برند.
 

کابل تخت جرثقیل

کابل جرثقیل هم یک نوع کابل افشان با مقاومت و قابلیت های بالا می باشد، زیرا با استفاده از این کابل تمام نیروی مورد نیاز برای کار جرثقیل تامین می شود. پس به همین کابل تخت مصرفی در جرثقیل باید دارای دقت و حساسیت بالا باشد. کابل های تخت را می توان در انواع جرثقیل بازویی، سقفی، دروازه ای و یا وینج و بالابر استفاده کرد، البته برق رسانی به جرثقیل ها به دلیل متحرک بودن آنها کار آسانی نیست، لذا متخصصان در این زمینه سه روش مختلف را معرفی کرده اند که می توان از طریق این روش ها به راحتی برق رسانی به جرثقیل را انجام داد. این سه روش شامل کابل جمع کن، C-Rail و شینه (باس بار) می شود که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت.

کابل تخت جرثقیل

روش کابل جمع کن

روش کابل جمع کن معمولا برای فضای باز کاربرد دارد و نسبت به دو روش دیگر که در ادامه بیان می شود، مقرون به صرفه می باشد. برای استفاده از این روش لازم است در مکان یا تاسیسات مورد نظر طول معلق از 35 متر و همچنین حداکثر سرعت آن تا 1.6 متر بر ثانیه باشد. سیم جمع کن ها برای کابل گرد و تخت و در انواع مختلفی مانند فنری، قرقره ای، فلکه ای و غیره ساخته می شوند.

روش سی ریل C-Rail

در این روش می توان از کابل تخت و گرد استفاده کرد اما توصیه می شود به دلیل جا به جایی زیاد از کابل گرد استفاده نشود، زیرا با جا به جایی های زیاد در بلند مدت امکان به هم خوردن چیدمان رشته سیم ها وجود دارد که این امر موجب ضعف در برق رسانی و در نتیجه آسیب رسیدن به دستگاه های متصل می شود. همان طور که از نام آن مشخص است تمامی کابل های جرثقیل بر روی یک قرقره قرار می گیرد که معمولا یه شکل آکاردئونی هستند. این کابل از نظر اقتصادی به صرفه است اما دارای محدودیت هایی نیز می باشد از جمله این محدودیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش معمولا در جرثقیل هایی کاربرد دارد که مسیری کمتر از 50 متر را طی می کنند.
  • در صورت خرابی بخشی از کابل باید تمام کابل را تعویض کرد.
  • امکان استفاده از این روش در دمای بالا وجود ندارد.

روش باس بار

روش باس بار با نام های سیستم برق رسان شین و جاروبک نیز  معرفی می شود. در این روش عملیات برق رسانی به جرثقیل از طریق شینه انجام می شود و بیشتر برای جرثقیل های سقفی و دروازه ای کاربرد دارد. در روش شینه با استفاده از یک مکانیزم خاص برق رسانی انجام می شود که جز روش های خاص و گران محسوب می شود، زیرا شینه بندی کار هزینه بری است. با این وجود اما روش باس بار ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارد نیز دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • امکان استفاده در مکان هایی با جریان مصرفی بالا
  • می توان از شینه برای مکان هایی با دمای بالا جهت برق رسانی استفاده کرد.
  • در صورت خرابی بخشی از شینه نیازی به تعویض کلی آن نیست و فقط با تعمیر آن بخش می توان آن را دوباره راه اندازی کرد.
  • امکان استفاده در محیط های باز و بسته
  • برخلاف روش cRail می توان با استفاده از روش شینه چند جرثقیل را به طور همزمان در یک مسیر تغذیه کرد.

کابل تخت شبکه

از طریق این نوع کابل می توانیم داده ها را بین کامیپوترهای مختلف انتقال دهیم. کابل های تخت شبکه را تحت عنوان Cat می شناسند. این کابل شبکه دارای شیلد بوده و در برابر نویز بسیار مقاوم است. که در حال حاضر cat8 دارای بیشترین سرعت (25 تا 40 گیگ) در بین کابل های تخت شبکه می باشد. این کابل ها به سه صورت کواکسیال، فیبرنوری و TP ساخته می شوند که نوع کواکسیال آنها به دلیل انعطاف پذیری، کمتر استفاده می شود و نوع فیبرنوری به دلیل قیمت بالایی که دارد در مکان های خاص که تنها سرعت دارای اهمیت است، کاربرد دارد. شایان ذکر است که بهترین نوع کابل تخت شبکه نوع زوج بهم تابیده می باشد.

کابل تخت شبکه

کابل تخت تلفن

کابل تخت تلفن یا کابل تلفن زمینی، دارای روکشی از جنس PVC و به رنگ طوسی می باشد. این کابل ها دارای انعطاف پذیری بالایی نسبت به دیگر کابل های تلفن هستند و از این کابل ها عموما در داخل ساختمان ها استفاده می شود.

کابل تخت تلفن

ساختار کابل تخت

این نوع کابل از هادی، عایق هادی و روکش ساخته شده است. ساختار کابل تخت به طور کلی به این صورت است که:

ساختار کابل تخت

  1. عایق روی هادی که می توان آن را از PVC ساخت.
  2. هادی یا همان رسانا که از جنس مس ساخته شده است.
  3. روکش کابل که از جنس PVC می باشد و برای حفاظت از هادی و عایق آن طراحی شده است.

تفاوت کابل گرد و تخت

کابل های تخت و گرد تفاوت هایی دارند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شوند:

  • تفاوت اصلی و مشهود در هر دو کابل تفاوت در ساختار آنها می باشد، یعنی شکل قرار گیری المان های داخلی کابل ها متفاوت هستند.
  • کابل تخت آسیب پذیری کمتری نسبت به کابل گرد دارد که این مورد به دلیل ساختار کابل می باشد.
  • در کابل گرد تداخلات الکترومغناطیسی مثل تضعیف جریان و نویز بیشتر اتفاق می افتد که مربوط به ساختار آن می شود.
  • کابل تخت به نسبت کابل های گرد طول عمر بیشتری دارد، زیرا کابل های تخت در برابر ضربه و آسیب های محیطی بسیار مقاوم تر هستند.
  • از نظر دفع دما کابل های تخت بهتر عمل می کنند، کابل های گرد به خاطر ساختاری که دارند، دما را در خود نگه می دارد.
  • برای کابل های گرد تنوع بیشتری نسبت به کابل تخت وجود دارد که یکی از دلایل آن را می توان قدمت بالای کابل های گرد دانست.
  • نحوه عایق کاری در هر دو کابل متفاوت می باشد.
  • از نظر کیفیت هر دو کابل تقریبا با هم برابر هستند و می توان از آنها در کارهای مختلف استفاده کرد، اما کابل های گرد در این مورد دارای برتری اندکی می باشند، زیرا کیفیت ساخت آنها به خصوص در نوع عایق ها باعث شده این نوع کابل برای کار در صنعت بسیار مقاوم شود.
  • اگر بخواهیم کابل گرد و کابل تخت را از نظر قابلیت اطمینان بررسی کنیم، باید به مقاومت در برابر تنش های مکانیکی آن توجه کنیم این تنش ها شامل خمش به شکل S، پیچش و غیره می شود که کابل های گرد از نظر توانایی مقاومت در برابر این تنش ها قابل اعتماد تر از کابل تخت می باشند. با این حال اما کابل های تخت هم به دلیل سیم کشی منظم و ساماندهی شده قابل اعتماد هستند و به دلیل ساختار ساده تر نسبت به کابل های گرد خطاهای سیم کشی در آنها به حداقل رسیده است.
  • می توان گفت کابل گرد از نظر عملکرد الکتریکی و فیزیکی در کاربردهای ولتاژ بالا به خوبی کار می کند که در مقابل کابل تخت در عملکرد الکتریکی محدود می باشد.

کاربرد کابل تخت

کابل تخت را می توان در مکان های گوناگون که نیاز به انعطاف بالای سیم، استقامت الکتریکی و یا استحکام مکانیکی می باشد، استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از کاربردهای کابل تخت اشاره خواهیم کرد:

  • پزشکی
  • سیستم های نقاله
  • در طراحی و ساخت ربات ها
  • Clean Room های آزمایشگاهی
  • جهت ارسال داده مثل فیلم، سیگنال و غیره
  • استفاده در صنعت، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی
  • در مکان هایی که ایمنی و عملکرد به یک اندازه اهمیت دارد مثل آسانسورها و جرثقیل ها