پمپ هواده چیست؟

وظیفه کلی پمپ های هواده انتقال گاز یا هوا از یک به محیط به محیط دیگر و یا ایجاد خلاء در مخازن و فضاهای مختلف می باشد. بیشترین کاربرد پمپ هواده تزریق اکسیژن در آب و مایعات دیگر و انتقال ذرات از یک مکان به مکان دیگر می باشد. پمپ هواده با نامهایی چون ساید چنل، روتس بلوئر و وکیوم ساید چنل شناخته شده هستند. که این نوع پمپ ها در هر صنعتی که نیاز به دمندگی و مکندگی هوا دارد استفاده می شوند.

پمپ هواده

انواع روش های هوادهی

اکنون روش های هوادهی را به طور مختصری بررسی خواهیم کرد.

هوادهی سینی یا بشقابی

در این روش هوادهی از سینی هایی استفاده می شود که دارای سوراخ ها یا روزنه هایی هستند که با افزایش تعداد سینی ها می توانیم زمان تماس را وقتی که آب از این سطوح عبور می کند بیشتر کنیم.

هوادهی آبشاری یا پله ای

در این روش هوادهی با استفاده از بتن پله هایی ساخته می شود که معمولاً ارتفاع این پله ها 1 تا 3 متر می باشد، روی پله ها بندهایی تعبیه می شود که وقتی آب روی پله ها جریان پیدان می کند در سطح گسترده ای با هوا تماس پیدا کند.

هوادهی نازلی، پاششی یا فواره ای

در این روش هوادهی از تعدادی لوله استفاده می شود که سطح این لوله ها دارای سوراخ هایی می باشد، آب با فشار زیادی وارد لوله ها شده و در نتیجه از طریق نازل ها آب به هوا پرتاب شده و پخش می شود.

هوادهی سطحی یا مکانیکی

این روش هوادهی به 2 روش شناور و ثابت انجام می شود، در روش شناور هواده بر روی قطعاتی که در سطح آب شناور هستند وصل می شود و برای جلوگیری از حرکت هواده آن رابا کابل های فلزی مهار می کنند.

روش ثابت هواده بر روی یک شاسی که معمولاً از جنس بتن می باشد وصل می شود.

پروانه های هوادهی سطحی دارای اشکال مختلفی هستند که مرسوم ترین آن ها مخروطی می باشد، در هوادهی سطحی نحوه انتخاب توان الکتروموتور، ارتفاع، قطر و چرخش پروانه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هوادهی مستغرق

در این روش هوادهی از میکسر و تجهیزات هوادهی استفاده می شود که در عمق مشخصی از پساب قرار می گیرند، از مهمترین کاربرد های این روش حذف فسفر در حوضچه های تصفیه و متعادل سازی حوضچه ها می باشد، این نوع هوادهی راندمان کاری بالایی دارند.

هوادهی از نوع در معرض آب قرار گرفتن هوا

  • هوادهی عمقی: در این روش با استفاده از پمپ های دمنده و دیفیوزرهای تعبیه شده حدوداً از ارتفاع 30 سانتی متری کف استخر تزریق اکسیژن انجام می شود سپس این حباب های ریز در تماس با فاضلاب مسیر خود را به سمت سطح مایه پیدا می کنند که در نتیجه، اکسیژن های هوا در مسیر حل می شوند و عمل تصفیه فاضلاب انجام می شود.
  • هوادهی تلفیقی: در این روش هوادهی از تجهیزات مختلفی استفاده می شود، گاهی اوقات هواده داخل آب و گاهی خارج آب قرار می گیرد و تلاطم در آب را ایجاد می کند.

بهترین پمپ هواده کدام است؟

یکی از سوالات گیج کننده ای است، که باید در جواب این سوال توضیح داده شود. شما تصمیم دارید چه کاری انجام دهید؟ زیرا پاسخ سوال اول این است که هیچ بهترین پمپ و بدترین پمپی وجود ندارد. بهترین پمپ همیشه پمپی خواهد بود که کاری که شما نیاز دارید را برایتان انجام دهد و یا کارایی لازم را برای شما داشته باشد.

بنابراین لازم است قبل از انتخاب پمپ، به دقت فرایند مورد نظرتان و نیازمندیهای پمپاژ را برای آن تحلیل کنید. چندین نکته مهم در هنگام انتخاب پمپ باید در ذهن وجود داشته باشد، که به طور خلاصه آنها را در زیر می بینید.

نحوه انتخاب پمپ هواده

  1. فشار مورد نیاز هوادهی
  2. دبی و یا ظرفیت مورد نیاز هوادهی
  3. دائم کار بودن یا نبودن پمپ
  4. چه مقدار قرار است هزینه شود؟

انواع پمپ هواده

پمپ های هواده به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. ساید چنل
  2. روتس بلوئر

پمپ هواده ساید چنل یک نوع پمپ گریز از مرکز است، برای هوادهی هایی که نیاز به ظرفیت پایین دارند مناسب بوده و با الکتروموتور به صورت کوپل مستقیم تولید می شوند اما روتس بلوئر ها از نوع جابجایی مثبت هستند، در صنایعی که نیاز به ظرفیت و فشار بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند که با الکتروموتور به صورت کوپل غیر مستقیم هستند.

کاربردهای پمپ هواده

از جمله کاربری های پمپ هواده یا هوادهی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصفیه خانه فاضلاب
  • استخرهای پرورش آبزیان
  • صنایع نساجی
  • معادن
  • صنایع چوب و کاغذ
  • صنایع کاشی، سرامیک و تولید سیمان
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع بسته بندی
  • صنایع غذایی
  • صنایع نفت و گاز
  • سیستم های انتقال مواد

مزایای پمپ هواده
  • Oil Free (هوای خروجی تمیز و بدون روغن می باشد.)
  • راندمان کاری بالا
  • دائم کار بودن
  • نگهداری و کارکرد آسان
  • آلودگی صوتی کم

لوازم جانبی پمپ هواده

یکی از لوازم جانبی پمپ هواده دیفیوزر می باشد. دیفیوزرها معمولا در استخرهای پرورش ماهی و تصفیه فاضلاب ها استفاده می شوند و به دو صورت حباب ریز و حباب درشت به شکل های دیسکی، نواری و لوله ای تولید می شوند.

توصیه می شود در فضاهای ذکر شده از دیفیوزر استفاده شود به دلیل نظم هوادهی که دیفیوزرها دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی اکبر زمانی
ارسال شده در : شنبه 16 بهمن 1400

سلام، عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 16 بهمن 1400

سلام جناب زمانی عزیز، ممنون از نظر شما.