کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کمپرسور اسکرو هوا چیست؟

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسور های تولید هوای فشرده می باشد که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند و مکانیزم عملکرد آن ها دورانی یا روتاری می باشد. ظرفیت کمپرسورهای اسکرو از 2000 لیتر بر دقیقه به بالا می باشد که متناسب با ظرفیت مورد نیاز مشتری تعیین می گردد.

کمپرسور اسکرو که در زبان عامیانه به آن کمپرسور باد نیز گفته می شود عموما در ظرفیت های بالای هوای فشرده استفاده می گردد. کمپرسور اسکرو از نظر محدوده کارکرد مابین کمپرسور پیستونی و کمپرسور سانتریفیوژ قرار دارد و دلیلش این است که ساختار ذخیره سازی این کمپرسور از نوع جابجایی مثبت می باشد و از این رو به کمپرسور پیستونی شباهت دارد و هم به دلیل پیوسته بودن جریان هوای عبوری از این کمپرسور شباهت های به کمپرسور گریز از مرکز دارد، بنابراین برای تحت فشار دادن هوای فشرده و همچنین گاز مبرد مورد استفاده در سیستم های سرمایشی گزینه مناسبی می باشد.

فیلم معرفی کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کمپسور های اسکرو در کاربرد هایی که هواسازی مداوم با محدوده فشار 8 تا 12 بار و ظرفیت تولید هوای بالای 2000 لیتر بر دقیقه مورد نیاز باشد بهترین گزینه است. همچنین هنگام خرید کمپرسور اسکرو، خرید مخزن هوای فشرده جهت ذخیره هوای فشرده مورد نیاز می باشد. کمپرسورهای اسکرو ارائه شده در فامکو با توجه به دمای آب و هوای ایران به گونه ای طراحی شده اند که نصب و راه اندازی بسیار ساده و کم هزینه ای دارند.

انواع کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کمپرسور اسکرو به طور کلی در دو نوع طراحی و ساخته می شود:

  1. کمپرسور اسکرو بدون روغن یا کمپرسور اویل فری (Oil Free Compressor)
  2. کمپرسور اسکرو روغنی یا کمپرسور اسکرو اویل اینجکت (Oil Injected Compressor)

در کمپرسور اسکرو روغنی برای خنک کاری و کم کردن اصطکاک بین قطعات، به همراه هوای وروردی به کمپرسور، روغن تزریق می گردد که در اصطلاح به آن چرب نمودن هوا نیز گفته می شود. این روش باعث می شود که همیشه مقداری روغن بین قطعات متحرک کمپرسور وجود داشته باشد و عمل روانکاری را به صورت کامل به انجام برساند و این روغن در انتها همراه با هوای فشرده شده از خروجی کمپرسور خارج می گردد که با استفاده از فیلتر روغن از هوای فشرده جدا سازی شده و به مخزن ذخیره روغن باز گردانده می شود. در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت بعد از جدا سازی روغن، مقدار جزئی روغن همراه هوا وارد سیستم می گردد و در صورتی که وجود این مقادیر از روغن برای دستگاه های مصرف کننده هوای فشرده به خصوص ابزارهای دقیق و حساس باعث آسیب رساندن و کاهش راندمان نشود استفاده از این کمپرسور نسبت به نوع اویل فری دارای راندامان و طول عمر بالاتری خواهد بود. البته لازم به ذکر است که استفاده از فیلترینگ و جداسازی روغن در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت به همان اندازه که دقت بالا مورد نیاز باشد باعث افزایش هزینه می گردد.

مزایا و تفاوت کمپرسور اسکرو بدون روغن با کمپرسور روغنی

از کمپرسور اسکرو اویل فری (Oil Free) در صنایع کاملا حساس به روغن (کمتر از 1PPM) استفاده می گردد که نسبت به کمپرسور اویل اینجکت هزینه و استهلاک بسیار بالاتری دارد ولی این کمپرسور دارای مزایایی هم می باشد.

در کمپرسور اویل فری هوای فشرده شده کاملا بدون روغن می باشد و در آن هیچ نوع آلودگی وجود ندارد در نتیجه علاوه بر هوا هر گازی را می توان با این کمپرسور فشرده سازی کرد برای مثال در کمپرسور اسکرو بدون روغن حتی می توان گازهای پلیمری یا گازهای کثیف را فشرده سازی کرد.

کمپرسور اسکرو

 ویژگی های کمپرسور اسکرو هوای فشرده
  • مهم ترین مزیت کمپرسور اسکرو عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری می باشد.
  • در اسکرو ها قطعات درگیر و تحت اصطکاک به نسبت کمپرسور پیستونی کمتر می باشد و در نتیجه نگهداری و تعمیرات کمتری دارد.
  • ظرفیت هوادهی در این کمپرسور به دلیل جریان یکنواخت از راندمان بالایی برخوردار است.
  • کم حجم بودن به نسبت کمپرسور های دیگر
  • فوندانسیون بسیار ساده به دلیل وجود نیرو های متعادل
  • دارای لرزش بسیار کمتری است.
  • به دلیل پیوسته بودن فشرده سازی هوا امکان ایجاد پدیده surg یا برگشت هوا به هواساز وجود ندارد.
  • به دلیل محدود بودن آب بند های محفظه تراکم نشتی کمی دارد.
  • کاهش میزان مصرف انرژی به نسبت ظرفیت کمپرسور
  • قطع و وصل آرام جریان برق در الکتروموتور توسط inverter
  • توانایی کارکرد در حد اکثر ظرفیت برای مدت طولانی
  • نصب و راه اندازی در کمترین زمان ممکن

اجزای کمپرسور اسکرو هوای فشرده

  • فیلر هوا
  • الکتروموتور
  • واحد هواساز (ایرند)
  • بلبرینگ
  • فیلتر روغن
  • فیلتر سپراتور
  • شیر تخلیه
  • رادیاتور دو تیکه روغن و هوا
  • الکترو فن
  • PLC
  • آنلودر

مکانیسم عمل کمپرسور اسکرو هوای فشرده

پس از روشن شدن دستگاه ابتدا هوای محیط از فیلتر عبور کرده و به قسمت هوا ساز وارد می شود، در قسمت هوا ساز دو عدد روتور مارپیچی به شکل نری و مادگی قرار دارد که با فاصله و لقی بسیار کم به صورت متناوب در حال دوران هستند، هوا در این بخش پس از ورود به کمپرسور در فضای بین دو مارپیچ و پوسته به دام می افتد و سپس به علت کاهش حجم پیوسته، انرژی جنبشی مولکول های هوا بالا میرود و فشرده سازی صورت می پذیرد. افزایش فشار در کمپرسور های اسکرو از یک سمت شروع می شود و در انتهای مارپیچ ها هوای فشرد شده خارج و پس از فیلتر شدن روغن، در مخزن هوای فشرده ذخیره سازی می گردد.

نحوه انتقال قدرت کمپرسور اسکرو هوای فشرده

نحوه انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو دو نوع کوپل مستقیم و تسمه ای می باشد.

کوپل مستقیم

در روش کوپل مستقیم، الکتروموتور و واحد هواساز با یک دور یکسان می چرخند و نحوه ی انتقال قدرت بصورت مستقیم می باشد. همچنین در این روش الکتروموتور و واحد هواساز در یک جهت  نصب می شوند. استفاده از روش کوپل مستقیم سبب افزایش عمر هواساز و کاهش مصرف انرژی آن می گردد.

تسمه ای

در این روش الکتروموتور و واحد هواساز توسط پولی تسمه به یکدیگر متصل می شوند. در این روش تسمه بر روی شیار پولی ها قرار می گیرد و فرآیند چرخش را انجام می دهند. یک پولی سمت واحد هواساز و یک پولی سمت الکتروموتور نیز قرار می گیرد. در این روش انتقال قدرت از سمت موتور به سمت واحد هواساز می باشد. تغییر میزان هوادهی در این روش توسط تغییر سایز پولی ها رخ می دهد، که تغییر سایز آن ها سبب تغییر دور واحد هواساز می گردد.

کمپرسورهای اسکرو هوای فشرده می توانند در دو نوع دور ثابت و دور متغیر (اینورتر) ساخته شوند. در کمپرسور های دور متغیر یک کیت اینورتر بر روی الکتروموتور نصب می گردد که توسط آن مصرف انرژی کمپرسور کاهش می یابد.

برندهای معتبر کمپرسور اسکرو هوای فشرده

شرکت فامکو ارائه دهنده برند های معتبر کمپرسورهای اسکرو از برندهای معتبر اروپایی و ایرانی می باشد.

  • TMC ترمومکانیکا ایتالیا
  • Rotorcomp روتور کمپ آلمان
  • Ingersoll rand اینگر سورلند آمریکا
  • RENNER رنر آلمان
  • Gardner Denver گاردنر فنلاند
  • vmc وی ام سی ایتالیا
  • AERZEN ارزن آلمان
  • Atlas copco اطلس کوپکو سوئد
  • NUAIR نوایر ایتالیا

کاربرد کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کاربرد کمپرسور هوای فشرده در بازه گسترده ای که از صنایع مختلف، دندانپزشکی، تعمیرگاه ها گرفته تا ابزار هایی که از افکار دور هستند، قرار گرفته است که در زیر به ذکر بعضی از آن ها می پردازیم:

  • لوازم خانگی (یخچال فریز ها و کولر های گازی)
  • تجهیزات دندان پزشکی
  • صنایع مختلف (صنعت هواپیما سازی، سیستم های پنوماتیک، ذخیره سازی گازهای صنعتی)

قیمت کمپرسور اسکرو هوای فشرده

برای اطلاع از قیمت کمپرسور اسکرو هوا می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید یا به صفحه برند مورد نظر مراجعه نمایید.

faq

یکی از انواع کمپرسور های تولید هوای فشرده، کمپرسور های اسکرو یا پیچشی می باشند. این نوع از کمپرسور ها از خانواده کمپرسور های جا به جایی مثبت می باشند که از یک مکانیزم دورانی یا روتاری جهت متراکم کردن هوای فشرده استفاده می کنند. از این دسته از کمپرسور ها معمولا در مواردی که به حجم هوای فشرده زیادی نیاز باشد (معمولا بیشتر از 2000 لیتر بر دقیقه) و کمپرسور سیلندر پیستونی جوابگوی کار نباشند مورد استفاده قرار می گیرد.

از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده کمپرسور هوای اسکرو می توان به مواردی همچون ایرند کمپرسور (واحد هواساز)، الکتروموتور، آنلودر، رادیاتور، تابلو برق، PLC، فیلتر سپراتور، فیلتر هوا و کابین طراحی شده با ماشین آلات CNC اشاره کرد.

از معتبر ترین برندهای کمپرسور اسکروی وارد شده به داخل ایران می توان به برند اطلس کوپکو، اینگرسولرند، فینی و کایزر اشاره کرد. امروزه به دلیل وجود تحریم ها امکان واردات این برندها میسر نمی باشد از این رو کمپرسور های اسکرو مونتاژ داخل با استفاده از ایرند های معتبری همچون ایرند روتورکمپ، ایرند ارزنر و ایرند SCA که با الکتروموتورهایی نظیر موتوژن، الکتروژن، زیمنس و غیره کوپله شده اند، استفاده می شود.

از مهم ترین نکاتی که در رابطه با نگهداری کمپرسور اسکرو باید به آن توجه کرد می توان به قرار دادن کمپرسور در مکانی به دور از آسیب های محیطی (اتاق کمپرسور)، تعویض به هنگام فیلترهای روغن و هوا، تعویض به موقع روغن کمپرسور، تنظیم فشار کاری دستگاه مطابق با توانایی کمپرسور، تخلیه به موقع رطوبت جمع شده در مخزن ذخیره هوا و غیره اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
شریف مولایی
ارسال شده در : چهارشنبه 12 بهمن 1401

سلام، وقت شما بخیر. می خواستم بدانم که وقتی می فرمایید ظرفیت کمپرسور اسکرو مثلا 2000 لیتر بر دقیقه هست، آیا این میزان رو با فشار مثلا 8 بار تولید می کنه یا فشار 1 بار؟ چون برای کمپرسور پیستونی ظرفیت بر اساس فشار هوای یک بار اعلام می شود.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 24 بهمن 1401

سلام جناب مولایی عزیز، ظرفیت اعلامی، میزان هوای خروجی کمپرسور در فشار معین می باشد.

محسن شاهیان
ارسال شده در : دوشنبه 28 آذر 1401

سلام، وقت شما بخیر. لطف می کنید اطلاعات فنی و قیمت کمپرسور اسکرو هوای فشرده را بفرمایید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 آذر 1401

سلام جناب شاهیان عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

علیرضا کوهی
ارسال شده در : دوشنبه 07 شهریور 1401

سلام، قیمت ها را چطور می شه دید؟ همچنین مشاوره برای خرید می خواستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 08 شهریور 1401

سلام جناب کوهی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

مصطفی نریمانی
ارسال شده در : پنجشنبه 03 شهریور 1401

سلام، وقت بخیر. برای خنک کاری تابلو برق از سیستم خنک کن ورتکس می خواهیم استفاده کنیم که نیاز به هوای فشرده دارد. دمای محیط در تابستان به 65 درجه سانتیگراد می رسد. مصرف هوای تابلو 1 متر مکعب است، آیا از کمپرسور اسکرو با توجه به دمای بالای محیط می توان استفاده کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 06 شهریور 1401

سلام جناب نریمانی عزیز، حداکثر مقاومت کمپرسور اسکرو، دمای 50 درجه سانتیگراد می باشد.

مجید فردی
ارسال شده در : پنجشنبه 08 اردیبهشت 1401

با سلام، یه کمپرسور 90 کیلووات می خوام. آیا شرایطی هم میدید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 10 اردیبهشت 1401

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. فروش شرایطی در حال حاضر ممکن نمی باشد اما انجام آن در آینده در دست اقدام و بررسی است.

حسین دستجردی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 07 دی 1400

سلام، خسته نباشید. کمپرسور باد من باید تا 30 بار پر کنه ولی تا 5 الی 10 بار بیشتر پر نمی کنه و تحت فشار هم هست. ممنون می شم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 08 دی 1400

سلام جناب دستجردی عزیز، دلایل متعددی می تواند در این مساله دخیل باشد، از جمله کثیف شدن و گرفتگی فیلتر هوا، معیوب بودن تسمه ها یا ایراد در سیستم آنلودر. فیلتر سپراتور نیز ممکن است به تعویض نیاز داشته باشد. همکاران واحد تعمیرات با شما تماس خواهند گرفت.

مهدی قاسمی
ارسال شده در : یکشنبه 24 مرداد 1400

سلام، می خواستم کمی درمورد راه اندازی موتور های کیلووات بالا که در اسکرو ها راه انداز می شه بدونم، که چرا به صورت پارت وایندینگ راه اندازی می شن. امکان دارد بصورت کلی توضیح بدید؟ ممنون می شم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 24 مرداد 1400

سلام جناب قاسمی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی نظری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 22 تیر 1400

سلام، آیا برای دستگاه لیزر برش فلزات مناسب هستند؟ قیمت ها به چه صورت هستند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 23 تیر 1400

سلام جناب نظری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. لطفا در صورت امکان دلیل دادن کمترین امتیاز ممکن به محتوای این صفحه را نیز بفرمایید تا در صورت وجود هرگونه مشکل و یا ایراد، اصلاح گردد.

مجید صفری
ارسال شده در : دوشنبه 24 خرداد 1400

با سلام وخسته نباشید. کمپرسور ما موتور تحت فشار کار می کند. کلیه فیلترها رو عوض کردم ولی باز تحت فشاره. ممنون می شم راهنماییم کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 24 خرداد 1400

سلام جناب صفری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

ابوبکر خدادادی
ارسال شده در : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400

با سلام و خسته نباشید. یه خواهشی از شما دارم. در مورد تایمینگ و بک لش اسکروها اگه امکان داره توضیح دهید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400

سلام جناب خدادادی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

ایمان نظری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 فروردین 1400

با سلام و احترام. سوالی داشتم از خدمتتون. آیا بسته بودن ولو خروجی در کمپرسورهای اسکرو مشکلی ایجاد می کنه؟ اصلا سیستم load/unload کمپرسور اجازه زیر بار رفتن کمپرسور رو می ده که بخواد فشار پک بشه؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 25 فروردین 1400

سلام، در مورد سوال اول باید عرض کنیم که اگر ولو خروجی را در حد دو یا سه دقیقه ببندید، مشکلی بوجود نخواهد آمد ولی در صورت بسته بودن طولانی مدت صددرصد به کمپرسور آسیب جدی واردمی شود. در مورد سوال دوم نیز می بایست اطلاعات بیشتری ارائه نمایید، زیرا سوال به درستی برای ما مفهوم نبود.

عظیم رضایی
ارسال شده در : دوشنبه 23 فروردین 1400

سلام، هزینه نصب و راه اندازی کمپرسور اسکرو با درایر جذبی و مخزن چقدر است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 24 فروردین 1400

سلام جناب رضایی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

قاسم حیدرپور
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 07 بهمن 1399

کمپرسور باد ۱۰۰۰ لیتری برای خرپا سازی نیاز داشتم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 07 بهمن 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.