درایر کمپرسور چیست؟

درایر کمپرسور موجب جلوگیری از ایجاد رطوبت و زنگ زدگی در سیستم لوله کشی انتقال هوای فشرده و همچنین جلوگیری از آسیبب و خرابی ابزار های پنوماتیکی متصل به سیستم هوای فشرده کمپرسور می شود. استفاده از درایر کمپرسور باد یکی از گام های اساسی و مهم در پاکی و تمیزی هوای فشرده خروجی از پمپ باد می باشد، ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که گام بعدی که مکمل گام اولیه می باشد، استفاده از تله آبگیر کمپرسور و میکروفیلترهای اولیه و ثانویه کمپرسور می باشد که درصد خلوص پاکی و تمیزی هوای فشرده را تا 99 درصد افزایش خواهد داد.

امروزه با توجه به گسترش روز افزون استفاده از کمپرسور های هوای فشرده (پیستونی، اسکرو) در انواع صنایع کوچک و بزرگ و همچنین لزوم داشتن هوای فشرده پاک و تمیز و خالی از هر گونه آلاینده های محیطی و رطوبت آب و روغن، مصرف کنندگان سیستم های هوای فشرده را مجاب به استفاده از درایر کمپرسور هوا یا خشک کن صنعتی کرده است.

برندهای معتبر درایر کمپرسور

از معتبرترین برندهای سازنده درایر تبریدی و درایر جذبی که در بازار ایران موجود می باشد و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند، می توان به شرکت هایی نظیر میکروپور ترکیه، آرنیکا (TRYCOMP)، وایز ایر، سیف (SAFE)، فینی ایتالیا، آبک ایتالیا، کایزر، آی کمپ، هیتما، اینگرسولرند و غیره اشاره کرد.

برند های تولید کننده درایر کمپرسور
درایر Mikropor درایر Arnika
درایر میکروپور درایر آرنیکا

اطلاعات بیشتر

اطلاعات بیشتر

درایر Wise Air درایر Abac
درایر وایز ایر درایر آبک
درایر Ingersoll Rand درایر Fini
درایر اینگرسول رند درایر فینی

انواع درایر کمپرسور هوا

درایر کمپرسور باد به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • درایر تبریدی کمپرسور
  • درایر جذبی کمپرسور

درایر تبریدی کمپرسور چیست؟

درایر تبریدی کمپرسور

یکی از انواع درایر کمپرسور باد، درایر تبریدی می باشد که بعد از کمپرسور هوای فشرده از نوع پیستونی یا اسکرو قرار می گیرد و به وسیله سرد کردن هوای خروجی از پمپ باد باعث میعان و کندانس شدن بخار آب و بخار روغن موجود در هوای فشرده می شود که از این طریق بخار به مایع تبدیل شده و به وسیله اتودرین از درایر تبریدی خارج می گردد.

درایر تبریدی کمپرسور توانایی جذب رطوبت تا نقطه شبنم حداقل 3 درجه سانتیگراد را دارا هستند و برای مقادیر کمتر از 3 درجه سانتی گراد مصرف کننده ناچار به انتخاب و استفاده از درایر جذبی می باشد. (نقطه شبنم عبارت است از دمایی که در آن بخار آب تبدیل به ذرات مایع می گردد.)

درایر جذبی کمپرسور چیست؟

درایر جذبی کمپرسور

یکی دیگر از انواع درایر کمپرسور درایر جذبی می باشد که در صنایع حساس جهت حذف آلایندگی و ذرات بخار آب و روغن بعد از کمپرسور اسکرو قرار می گیرد. عمده ترین تفاوت آن با درایر تبریدی میزان نقطه شبنم می باشد که محدوده نقطه شبنم درایر جذبی بین 30- تا 3 درجه سانتیگراد می باشد.

درایرهای جذبی از دو برج تشکیل شده است که داخل این برج ها مواد جاذب رطوبت از نوع مولکولارسیو یا آلومینا اکتیو قرار گرفته است که عملیات جذب رطوبت توسط این مواد صورت می پذیرد و همواره یکی از برج ها در حال جذب رطوبت و برج دیگر در حال احیای مواد جاذب رطوبت خود می باشد که این عمل توسط قرار دادن هیتر برقی یا بلوئر هوا اتفاق می افتد.

درایر جذبی در دو نوع هیتردار و بدون هیتر ساخته می شود و بر روی آن یک جفت میکروفیلتر اولیه و ثانویه و یک تله آبگیر قرار داده می شود. از جمله نقاط ضعف درایر جذبی نسبت به درایر تبریدی می توان به هزینه تعمیر و نگهداری بالاتر و همچنین قیمت بالاتر اشاره کرد.

مزایای درایر کمپرسور
  • افزایش کیفیت هوای فشرده
  • افزایش راندمان سیستم
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات مصرفی
  • جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی لوله های انتقال هوای فشرده
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به لوازم و ادوات پنوماتیکی 
  • افزایش کیفیت محصول تولیدی

معیار های تمیزی هوای فشرده

از جمله مهم ترین مواردی که به هنگام بررسی کیفیت هوای فشرده می بایست مورد بررسی قرار گیرد عبارتند از:

  • میزان مقدار روغن موجود در هوای فشرده
  • میزان رطوبت آب موجود در هوای فشرده
  • میزان ذرات معلق در هوای فشرده
  • دمای خروجی هوای فشرده بعد از کمپرسور باد
  • میزان بوی نامطبوع
  • میزان باکتری موجود در هوای فشرده

faq

یکی از معایب سیستم های هوای فشرده ایجاد رطوبت آب در سیستم و ورود آن به لوله کشی های هوای فشرده می باشد که باعث آسیب جدی به ادوات و ماشین آلات مصرف کننده هوای فشرده و همچنین زنگ زدگی و خوردگی لوله کشی ها و مخزن های موجود در طول مسیر می شود از این رو نیاز مبرم به وسیله ای جهت حذف این رطوبت ایجاد شده در این صنایع احساس می شود که به این دستگاه درایر کمپرسور هوا گفته می شود.

درایر کمپرسور هوا از نظر نحوه ی عملکرد در جذب رطوبت آب موجود در سیستم های هوای فشرده به دو نوع کلی تقسیم می شود که عبارتند از درایر تبریدی و درایر جذبی

از معتبرترین برندهای درایر تبریدی موجود در بازار داخلی ایران که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب باشد می توان به برند هایی همچون برند میکروپور ترکیه، وایزایر، آرنیکا ترکیه، فینی ایتالیا و آبک ایتالیا و برای برندهای درایر جذبی نیز می توان به برند درایر جذبی میکروپور اشاره کرد.

از مهمترین مواردی که به هنگام استفاده از درایر کمپرسور هوا باید به آن توجه نمود تا طول عمر و راندمان دستگاه افزایش یابد می توان به انتخاب مناسب ظرفیت درایر با توجه به ظرفیت کمپرسور، تعویض به هنگام فیلتر های داخلی و خارجی و همچنین رعایت اصول نگهداری طبق کاتالوگ شرکت تولید کننده دستگاه درایر اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
کریمیان
ارسال شده در : یکشنبه 13 اسفند 1402

سلام، برای دستگاه برش CNC از کمپرسور اسکرو استفاده می کنیم. یک خشک کن بعد از اسکرو داریم ولی مسیر تا دستگاه CNC زیاده و ریسک ورودی رطوبت وجود داره. کدوم مدل درایر برای این کاربرد مناسبه؟

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 23 اسفند 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی همتی
ارسال شده در : پنجشنبه 30 آذر 1402

سلام علیکم، وقت بخیر. در مورد خرید درایر تبریدی و جذبی نیاز به مشاوره دارم. لطفا راهنمایی می فرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 02 دی 1402

سلام جناب همتی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سید رسول مرتضوی
ارسال شده در : پنجشنبه 22 دی 1401

سلام، با عرض خسته نباشید. برای کمپرسور 250 تایی چه درایری پیشنهاد می کنید؟ شغل بنده رنگکار چوب است و راهنمایی می خواستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 09 بهمن 1401

سلام جناب مرتضوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

جواد فروزش
ارسال شده در : شنبه 02 بهمن 1400

با سلام وخسته نباشید، به عرض می رسانم که جهت خشک کردن هوای مصرفی از کمپرسور اسکرو با توان الکتروموتور 30 کیلووات تماس می گیرم. خواهشمند است دستگاه درایر با کیفیت و نقطه شبنم 3 و قیمت مناسب با مشخصات فنی کامل پیش فاکتور مرقوم فرمایید. با سپاس فراوان.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 بهمن 1400

سلام جناب فروزش عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

هادی زارع
ارسال شده در : شنبه 02 اسفند 1399

با سلام، برای درایر جذبی چه فرمان برقی می توان طراحی کرد برای استفاده کابل های مخابراتی؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 اسفند 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

نصیر
ارسال شده در : شنبه 20 اردیبهشت 1399

سلام و تشکر بابت مقاله خوبتون...

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 20 اردیبهشت 1399

سلام، ممنون از شما...