تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط چیست؟

این تابلوها در محدوده ولتاژی 1 تا 63 کیلوولت می باشند و اصولا یک محفظه فلزی ایستاده شامل اسکلت یا چارچوب نگهدارنده با قابلیت دسترسی از جلو هستند که تجهیزات قطع و وصل کننده مانند دژنکتور و سکسیونر و کنتاکتور خلاء و همچنین تجهیزات اندازه گیری و نمایش دهنده ها و شینه های ارتباطی و رله های حفاظتی را در خود جای می دهند.

انواع تابلوهای برق فشار متوسط

تابلو برق فشار متوسط

تابلوی فشار متوسط کمپکت

نوعی از تابلو های فشار متوسط می باشند که در آن از تجهیزات کلید زنی در محیط گاز و یا خلاء استفاده گردیده است لذا ابعاد این تابلوها نسبت به تابلو فشار متوسط معمولی کوچکتر است.

تابلوی فشار متوسط کمپکت AIS

کلمه AIS مخفف کلمه AIR INSULATED SWICH می باشد.در این نوع از تابلو های فشار متوسط کمپکت از هوا به عنوان عایق پیرامون باسبارها استفاده می گردد و تجهیزات کلیدزنی آن در محیط گازی و یا خلاء قرار دارند.این تابلو از تعدادی سلول مجزا تشکیل شده است که در کارخانه یا محل پست به هم متصل می شوند.

 تابلو برق کمپکت AIS

تابلوی فشار متوسط کمپکت GIS

کلمه GIS مخفف کلمه GAS INSULATED SWICH می باشد. در این نوع از تابلو های فشار متوسط کمپکت از گاز SF6 به عنوان عایق پیرامون باسبارها استفاده می گردد و تجهیزات کلیدزنی آن میتواند در محیط گازی و یا خلاء قرار بگیرند.این تابلوها به صورت یکپارچه هستند.

 تابلوی فشار متوسط کمپکت GIS

تابلوهای برق فلزی محصور Metal enclosed

اینگونه از تابلوها بصورت محفظه فلزی کاملا بسته ساخته می شوند و تمام تجهیزات در داخل آن نصب می گردند و به دو نوع زیر تقسیم می گردد:

  1. تابلوهای Metal Clad

این تابلو از محفظه های جداگانه ساخته شده اند، در اینصورت در صورت بروز خطا در هر کدام از محفظه ها،این خطا به سایر بخش ها سرایت نمی کند.این تابلو ها از چهار بخش زیر تشکیل شده اند:

  • محفظه باسبار
  • محفظه سر کابل
  • محفظه کنترل یا LV که تجهیزات اندازه گیری و کنترلی و حفاظتی در آن قرار می گیرند.
  • محفظه کلید

  1. تابلوهای Compartment Type

گونه ای از تابلوهای Metal Enclose می باشند که محفظه های مختلف از هم جدا نشده اند.

دژنکتور یا کلید قدرت

نوعی کلید قطع و وصل مکانیکی در شبکه فشار متوسط می باشد که بصورت دائم توانایی تحمل جریان نامی شبکه را دارد و همچنین می تواند جریان اتصال کوتاه را در زمان معینی تحمل کند و قادر به قطع جریان اتصال کوتاه نیز می باشد. این کلید ها مدارشکن نیز نامیده می شوند و می توانند مدار تحت بار را قطع کنند.

دژنکتور یا کلید قدرت

سکسیونر قابل قطع زیر بار

یک نوع کلید مکانیکی می باشد که تنها امکان قطع و وصل مدار در حالت بی باری را دارد و در صورت وجود جریان در مدار این کلید توانایی قطع و وصل مدار را ندارد. این کلیدها کلیدها قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه به مدت معین را دارا می باشند. سکسیونر های عادی فقط مناسب ایزوله سازی در هنگام تعمیرات هستند.

سکسیونر قابل قطع زیر بار

سکسیونر غیر قابل قطع زیر بار (سکسیونرهای ساده)

یک نوع کلید مکانیکی می باشد که تنها امکان قطع و وصل مدار در حالت بی باری را دارد و در صورت وجود جریان در مدار این کلید توانایی قطع و وصل مدار را ندارد.این کلیدها کلیدها قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه بمدت معین را دارا می باشند.

سکسیونر ساده

سکسیونر فیوزدار

نوعی سکسیونر قابل قطع و وصل جریان نامی می باشد که در آن از فیوز بعنوان حفاظت در برابر اتصال کوتاه و یا خطای زمین استفاده شده است.

سکسیونر فیوزدار

ارت سوئیچ (کلید زمین یا سکسیونر زمین)

یک نوع کلید مکانیکی جهت زمین کردن بخش های مشخصی از مدارالکتریکی تابلوبرق است که قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه در زمان مشخص را دارد.سکسیونر زمین جهت حفاظت از افراد در مقابل برق گرفتگی بکار می رود معمولا بر روی پایه سکسیونر خط نصب می شود و وظیفه آن این است که بخش هایی از کلید که انرژی آن بطور کامل تخلیه نشده به زمین وصل می کند و توسط این اتصال کوتاه تمامی انرژی باقیمانده تخلیه می شود.

کلید زمین - سکسیونر زمین

انواع سلول های تابلو فشار متوسط AIS

در حالت کلی سلولهای تابلو فشار متوسط در 6 ساختار وجود دارند:

  1. سلول دژنکتور یا کلید قدرت
  2. سلول شامل سکسیونر قابل قطع زیر بار دارای ارت سوئیچ
  3. سلول شامل سکسیونر قابل قطع زیر بار فیوزدار بهمراه ارت سوئیچ
  4. سلول اندازه گیری
  5. سلول رایزر
  6. سلول باس کوپلر

سلول تابلو فشار متوسط AIS

سلول دژنکتور یا کلید قدرت

سلول دژنکتور دارای سکسیونر غیر قابل قطع در بالادست بهمراه شینه بندی ها وارت سوئیچ وتجهیزات اندازه گیری و ترانس های حفاظتی است.این سلول همچنین دارای یه محفظه کنترل و حفاظت فشار ضعیف با درب مستقل است .شکل زیر شماتیک یک سلول دژنکتور به همراه قسمت های مختلف آن را نمایش می دهد.

سلول دژنکتور یا کلید قدرت

در شکل میبینیم که یک سکسیونر غیر قابل قطع زیر بار بر روی دژنکتور قرار دارد که در هنگام تعمیرات سلول را بی برق می نماید. در هنگام وجود بار سکسیونر هرگز نباید وصل شود بهمین دلیل یک اینترلاک مکانیکی بین دژنکتور و سکسیونر قرار گرفته تا مانع از عملکرد سکسیونر قبل از باز شدن دژنکتور شود.

عملکرد سکسیونر

سلول شامل سکسیونر قابل قطع زیر بار دارای ارت سوئیچ

در یک تابلوی فشار متوسط ،سلول شامل سکسیونر قابل قطع زیر بار به طور معمول در قسمت فیدر ورودی و فیدر خروجی قرار داده می شوند و دارای ارت سوئیچ هستند. زمین کردن سلول تنها هنگام بی برقی میسر می گردد لذا حتما قبل از وصل کردن کلید زمین (سکسیونر زمین) می باید نشانگر ولتاژ کنترل شود.در شکل زیر سکسیونر قابل قطع زیر بار گازی بهمراه ارت سوئیچ و تجهیزات جانبی قابل مشاهده است.

سلول سکسیونر قابل قطع زیر بار

تابلو برق فشار متوسط

سلول شامل سکسیونر قابل قطع زیر بار فیوزدار به همراه ارت سوئیچ

در مواردی می توان از سلول سکسیونر فیوزدار بجای کلید دژنکتور (کلید قدرت) جهت برقدار کردن و حفاظت ترانسفورماتورهای کم قدرت (ترانسفورماتورهای توزیع) استفاده کرد.شکل زیر شماتیک یک سلول سکسیونر فیوزدار بهمراه تجهیزات را نشان می دهد.

سلول اندازه گیری

به منظور اندازه گیری میزان توان مصرفی هر فیدر از تابلوی اندازه گیری فشار متوسط استفاده می شود.این تابلو ها از تعدادی ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور ولتاژ تشکیل شده است و در دو نوع موجود است:

  • تابلو اندازه گیری شامل 3 ترانس ولتاژ و 3 ترانس جریان
  • تابلو اندازه گیری شامل 2 ترانس ولتاژ و 3 ترانس جریان

سلول اندازه گیری

سلول رایزر

این نوع سلول جهت کامل کردن چیدمان سلول های تابلو به کار می رود و شامل یک شینه افقی و یا عمودی می باشد.شینه عمودی جهت ارتباط و اتصال باسبارهای قسمت پایین تابلو به باسبار واقع در بالای تابلو استفاده می شود.همچنین میتوان از ترانسفورماتورهای جریان حفاظتی (CT) و یا ترانسفورماتور ولتاژ (PT) اندازه گیری در این سلول استفاده نمود.

سلول باس کوپلر

این سلول شامل یک کلید قدرت (دژنکتور) یا یک سکسیونر قابل قطع زیر بار است و به منظور کوپل کردن (وصل کردن) دو باسبار سه فاز مجاور در تابلو فشار متوسط از این سلول استفاده می شود.

سلول باس کوپلر

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
اشکان قشقایی
ارسال شده در : دوشنبه 11 دی 1402

سلام، تجهیزات تابلو AIS می خوام 20 کیلووات با سکسیونرش. موجود دارین؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 دی 1402

سلام جناب قشقایی عزیز، در حال حاضر تجهیز مورد نظرتان ارائه نمی شود.

امیر علی ترکمن
ارسال شده در : جمعه 10 دی 1400

با سلام، آیا در تابلو های تایپ GIS محل اتصال کابل به تابلو، چپقی یا باس بار باید باشد؟ محل نصب بندر عباس هست. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 11 دی 1400

سلام جناب ترکمن عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

عباس محبی
ارسال شده در : شنبه 27 آذر 1400

سلام، دلایل انفجار تابلو 20 کیلوولت گازی چیست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 28 آذر 1400

سلام جناب محبی عزیز، در این توان کاری، عیب یابی دقیق منوط به بازدید حضوری کارشناس از محل پروژه و تجهیزات مورد استفاده است. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

اکبر صالحی
ارسال شده در : پنجشنبه 18 دی 1399

مطالب کوتاه ولی ارزنده ای هست، که کمک بسیار خوبی میکنه برای شناخت تابلوهای فشار متوسط، با سپاس از شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 20 دی 1399

ممنون از شما جناب صالحی عزیز...