کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

قیمت :
3,000,000
تومان
قیمت :
3,100,000
تومان

کمپرسور یخچال (موتور یخچال) چیست؟

کمپرسور یخچال یا موتور یخچال یکی از مهم ترین و گران قیمت ترین عضو یخچال فریزر های خانگی، صنعتی و آزمایشگاهی می باشد. کمپرسور یخچال یک قطعه به رنگ مشکی بوده که عموما در یخچال فریز های خانگی در قسمت پشت یخچال ها و در قسمت پایین تعبیه شده است و در یخچال فریزرهای فروشگاهی بر روی قسمت بالای یخچال قرار گرفته شده است. که با ایجاد افزایش فشار در گاز مبرد که عموما گاز از نوع R134A و R404A و R600A می باشد. و پمپاژ آن در لوله های یخچال باعث ایجاد سرمایش در محیط داخلی یخچال می گردد.

کمپرسور یخچال

مشخصات فنی کمپرسور یخچال

کمپرسور های یخچالی دارای مدل ها و برند های متفاوتی با توان الکتریکی و گاز مبرد مختلفی در بازار موجود هستند. نحوه عملکرد موتور یخچال به این گونه است که گاز مبرد توسط لوله های ساکشن مکیده شده و با فشار وارد لوله های رفت می شود و سپس گاز موجود در لوله سرد می گردد و دوباره به لوله برگشت کمپرسور برگردانده می شود و عمل سرما سازی را انجام می دهند.

کمپرسور های یخچالی در دو مدل در بازار موجود می باشند:

  • کمپرسور یخچالی معمولی
  • کمپرسور یخچالی اینورتر

موتور یخچال

انواع موتور یخچالی

موتور یخچال معمولی

موتور معمولی یخچال ها با استفاده از برق مستقیم کار می کنند و هزینه آن نسبت به بقیه مدل ها پایین تر می باشد همین امر باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشد.

موتور یخچال اینورتر

کمپرسور خطی یا موتور اینورتر نسل جدید موتور های یخچال می باشد که دارای سر و صدای کم، مصرف برق پایین و هزینه بیشتر می باشد. اما طول عمر آنها بیشتر است.

عملکرد کمپرسور یخچال

عضو مهم در یخچال ها، موتور یخچال می باشد. که اگر دچار نقص شود یا کار نکند، یخچال شما نیز کارایی خود را از دست خواهد داد. کمپرسور های یخچال، وظیفه عملیات سرمایش را در یخچال ها بر عهده دارند. کمپرسور یخچال از سه قسمت میلنگ، سوپاپ، پیستون تشکیل شده است که با حرکت دورانی میلنگ باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون ها شده و با باز و بسته شدن سوپاپ ها گاز موجود در لوله ها و سیلندر ها به گردش در می آید.

گردش کار سیکل گاز در کمپرسور یخچالی

گاز های یخچال عموما از نوع R134A، R404A و R600A می باشند که در اولین مرحله از لوله رفت (لوله فشار) وارد کندانسور شده از دما و فشار آن کم می شود و سپس به گاز مایع تبدیل می گردد. در مرحله دوم گاز به فیلتر درایر (فیلتر تصفیه گاز) می رود تا خالص گردد و در مرحله سوم گاز مایع وارد لوله های اواپراتور می شود تا به گاز تبدیل شود و در مرحله آخر دوباره وارد لوله برگشت (لوله مکش) کمپرسور می شود. این عملیات ادامه پیدا می کند تا فرایند سرما سازی در یخچال صورت پذیرید.

گردش کار سیکل گاز در کمپرسور یخچالی

برندهای کمپرسور یخچالی

لازم به ذکر می باشد کلیه موتور های یخچال موجود در بازار ایران به صورت وارداتی بوده و هیچ شرکت داخلی قادر به تولید و مونتاژ موتور یخچال نبوده است لذا قیمت موتورهای یخچال به صورت مستقیم وابسته به قیمت ارز می باشد. از معتر ترین و با کیفیت ترین برند های موتور یخچال می توان به برند هایی همچون موتور یخچال امبراکو، موتور یخچال سکاپ، موتور یخچال دانفوس، موتور یخچال کوبیگل، موتور یخچال کولترون، موتور یخچال تکامسه، موتور یخچال ال جی، موتور یخچال سامسونگ، موتور یخچال صابکول، موتور یخچال های تک، موتور یخچال پاناسونیک و موتور یخچال برند آپسون اشاره کرد.

اجزا کمپرسور یخچال

اجزا کمپرسور یخچال

  1. پیستون
  2. میلنگ
  3. مخزن روغن
  4. استاتور
  5. روتور

نحوه تشخیص و شناسایی موتور یخچال

همان طور که گفتیم موتور یخچال در قسمت پایین پشت یخچال قرار گرفته است. تمامی موتور ها بر روی خود یک لیبل کاغذی یا فلزی دارند که در آن مشخصات موتور قرار گرفته شده است شما با خواندن برچسب موتور اطلاعات زیر را دریافت می نمایید:

  • ولتاژ مورد نیاز برای کمپرسور، بین 220 ولت یا 240 ولت است.
  • فرکانس کمپرسور
  • تعداد فاز موتور الکتریکی که عموما تک فاز هستند.
  • توان الکتریکی موتور یخچال برحسب کیلو وات (KW) بر روی برچسپ نوشته شده است.
  • میزان و نوع روغن داخل کمپرسور (350 cc OIL)
  • نوع گاز استفاده شده در کمپرسور یخچالی
  • نام شرکت سازنده کمپرسور
  • کد شناسایی کمپرسور یخچالی

دلایل خرابی موتور یخچال
  • نوسان شدید جریان برق
  • عدم خنک کاری موتور یخچال توسط فن
  • کثیفی کندانسور
  • ولتاژ بالا که موجب آسیب رساندن به سیم پیچی کمپرسور می شود.
  • وجود گرمای زیاد بر اثر نداشتن تهویه کافی که موجب داغ شدن موتور می شود.
  • عدم توجه به ظرفیت دقیق یخچال و استفاده بیش از حد
  • گذشتن زمان زیادی از عمر موتور یخچال
  • عدم سرویس به موقع موتور یخچال

راه های تشخیص خرابی موتور یخچال

  • روشن نشدن یخچال: زمانی که اتصالات برقی یخچال، اورلودر و ترموستات را بررسی کردید و موردی نیافتید در این صورت موتور یخچال سوخته است.
  • ایجاد سر و صدا: اگر یخچال شروع به ایجاد سر و صدا کند یا صدا آن تغییر کرده باشد می تواند یکی از نشانه های خرابی موتور باشد، البته باید بگوییم صدای یخچال می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد.
  • سیم های یخچال دچار آسیب شده اند: خرابی موتور ممکن است باعث ایجاد خرابی سیم های یخچال گردد. برای اطمینان ابتدا موارد ذکر شده را بررسی نمایید:
    • اتصالات یخچال را بررسی کنید.
    • از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل نمایید.
    • یخچال را مدتی از برق بکشید تا دستگاه ریست شود.
    • در صورتی بررسی موارد ذکر شده و اطمینان از آن ها در نتیجه مشکل از کمپرسور یخچال می باشد.
  • داغ شدن کمپرسور یخچال: داغ شدن کمپرسور یکی از مواردی است که اکثرا اتفاق می افتد و دلایل متعددی می تواند داشته باشد. ولی یکی از رایج ترین نشانه های خرابی موتور می باشد.

دلایل خرابی موتور یخچال

نکات و سوالاتی در رابطه با کمپرسور یخچال یا موتور یخچال

  1. به چه دلیل موتور یخچال کار می کند ولی سرما تولید نمی کند؟

یکی از مواردی که در کمپرسور های یخچالی مشهود می باشد عدم تولید سرما علی رغم کار کردن موتور می باشد که از دلایل احتمالی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فن کندانسور یخچال فریزر خانگی یا یخچال صنعتی از کار افتاده است.
  • مقدار گاز مبرد موجود در مدار به دلایل مختلف از جمله نشتی پایین آمده است.
  • کمپرسور یخچال ساکشن ندارد و توانایی جابه جایی گاز را ندارد که این یک اتفاق رایج در تعمیرات است و به دلیل دیر اتوماتیک کردن کمپرسور فریزر است.

  1. به چه دلیل کمپرسور یخچال فریزر خانگی و یخچال صنعتی چند ثانیه کار می کند و سریع خاموش می شود؟

یکی از دلایل اصلی این اتفاق بالا رفتن آمپر مصرفی کمپرسور می باشد که به طبع آن کمپرسور اورلود می کند که عموما با تعویض خازن مشکل حل می گردد، در غیر اینصورت کمپرسور باید تعمیر یا تعویض گردد که هزینه تقریبا بالایی دربردارد. از دیگر دلایل این اتفاق می توان به نوسانات سیستم برقی نیز اشاره کرد.

  1. چرا اواپراتور های یخچال فریزرهای فروشگاهی یخ می زند؟

یکی از رایج ترین ایراداتی که برای یخچال فریزرهای ویترینی و فروشگاهی رخ می دهد، یخ زدن اواپراتور این دسته از یخچال ها می باشد که از دلایل اصلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن گاز مبرد موجود در مدار یخچال به دلیل نشتی
  • عملکرد نامناسب و ضعیف عمل کردن ترموستات
  • بیش از حد نزدیک شدن اجناس داخل یخچال به اواپراتور که موجب بسته شدن راه سیرکوله هوا می شود.

  1. زمان تعویض روغن کمپرسور یخچال چه زمانی می باشد؟

چند نشانه ظاهری و عملی برای پی بردن به زمان دقیق تعویض روغن موتور یخچال وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

  • کاهش سطح روغن کمپرسور یخچال

به طور معمول اگر مدار تبرید یخچال دچار مشکل شده باشد و نشتی پیدا کرده باشد می توانید اثراتی از نشتی روغن را در اطراف نقطه نشتی پیدا کنید که به معنی کاهش سطح روغن می باشد، که در اینصورت باید به کمپرسور روغن اضافه کنید یا اینکه روغن موتور یخچال را به طور کلی تعویض کنید.

  • تغییر رنگ روغن کمپرسور یخچال

روغن کمپرسور موجود در موتور یخچال دارای رنگ روشن و شفاف می باشد و اگر این رنگ به رنگ سبز، سیاه یا قهوه ای سوخته درآمده باشد نشان دهنده زمان تعویض روغن موتور یخچال می باشد.

  • نفوذ هوا یا رطوبت به داخل روغن کمپرسور یخچال

احتمال ورود هوا یا رطوبت به داخل سیکل بسته برودتی یخچال بعید به نظر می رسد اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ دهد، روغن موتور یخچال خواص شیمیایی خود را از دست داده و فاسد می شود که در این صورت باید روغن کمپرسور یخچال تعویض گردد.

  • تعویض مکرر روغن موتور یخچال

برای یخچال فریزر های فروشگاهی و صنعتی بزرگ پیشنهاد می گردد هر شش ماه روغن کمپرسور یخچال تعویض گردد، تا از عملکرد یخچال کاسته نشود.

چگونه طول عمر کمپرسور یخچال را افزایش دهیم؟

  • فاصله متناسب یخچال با دیوار برای جریان هوا را رعایت کنید.
  • از تغییر مکان یخچال خودداری نمایید برای آن یک مکان ثابت در نظر بگیرید زیرا جا به جایی باعث آسیب رساندن به موتور (جا بجایی یطح روغن) می شود.
  • درب یخچال را بیش از حد باز و بسته نکنید.
  • ظروف غذا با دمای بالا را در داخل یخچال قرار ندهید.

قیمت کمپرسور یخچالی

در بازار ایران انواع کمپرسور ها با مدل و برند های متفاوتی وجود دارند. که دارای کیفیت و هزینه متفاوتی هستند. قیمت موتور یخچال به عواملی مانند توان موتور، گاز مصرفی و برند آن بستگی دارد. برای دریافت قیمت می توانید با تیم فروش هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

قیمت کمپرسورهای یخچالی متناسب با ظرفیت یا توان و همچنین برند آنها تعیین می گردد و نمی توان قیمت واحدی را برای آنها مشخص نمود. جهت دریافت قیمت برندهای مختلف می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل فرمایید.

مهمترین نکته در انتخاب کمپرسورهای یخچالی، ظرفیت یا توان کمپرسور و گاز مبرد آن می باشد. کمپرسور جدید باید مطابق با ظرفیت و گاز کمپرسور قبلی تهیه شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد حاجی بکلو
ارسال شده در : چهارشنبه 26 مهر 1402

سلام، من کمپرسور secop18cl نیاز دارم، ممنون می شم تماس بگیرید. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 27 مهر 1402

سلام جناب حاجی بکلو عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

داداشی
ارسال شده در : چهارشنبه 31 خرداد 1402

سلام، وقتتون بخیر. موتور فریزر ما ½ هست و ما می خواهیم با +½ جایگزین کنیم. می خواهیم 2155GK را با 2168GK جایگزین کنیم. آیا با افزایش قدرت موتور، فشار داخل لوله ها افزایش پیدا می کند؟ نیاز به تعویض سیستم لوله کشی هم هست؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 04 تیر 1402

سلام دوست عزیز، به دلیل نیاز به ارائه توضیحات کامل و طولانی برای پرسش حضرتعالی، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس گرفته و شما را به تفصیل راهنمایی می کنند.

امیر
ارسال شده در : شنبه 06 خرداد 1402

سلام، برای کمپرسور بهترین روغن رو معرفی کنید؟ از کجا می شه تهیه کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 10 خرداد 1402

سلام دوست عزیز، شماره تماس شما به درستی وارد نشده است. برای گفتگو با کارشناس مربوطه می توانید با شماره 02148000049 (داخلی 210 و 212) تماس حاصل نمایید.

مسعود قلی زاده
ارسال شده در : پنجشنبه 29 دی 1401

سلام، موتور یخچال بالا باشه خوبه یا پایین؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 بهمن 1401

سلام جناب قلی زاده عزیز، به درستی متوجه منظور شما نشدیم. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی شکوهی
ارسال شده در : یکشنبه 06 شهریور 1401

سلام، 24 عدد کمپرسور می خوام، لطفا تماس بگیرید. شکوهی هستم از شیراز.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 شهریور 1401

سلام جناب شکوهی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

وحید
ارسال شده در : یکشنبه 05 تیر 1401

سلام، می خواستم بپرسم می تونم با کمپرسور 12 ولت برای وانت کولر درست کنم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 06 تیر 1401

سلام، بله، کمپرسور مورد نظر شما برای خودرو و کامیون مناسب است.

برزگر
ارسال شده در : شنبه 01 آذر 1399

کمپرسور ۲۴ ولت میخوام موجود دارین؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 01 آذر 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

میثم جزینی
ارسال شده در : یکشنبه 30 شهریور 1399

سلام کمپرسور ۱۲ ولت میخواستم موجود دارین؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 31 شهریور 1399

کمپرسور 12 ولت فقط توسط برند سکاپ تولید می شود که در حال حاضر نزدیک به یک سال است که به دلیل تحریم وارد کشور نشده و موجود نمی باشد.

بهرام شفائیان
ارسال شده در : شنبه 24 خرداد 1399

سلام، کمپرسور معادل SECOP برای مشخصات ذیل را میخواهم: SAMSUNG SK 182 H - L2U، E01، 14.1 LRA، 1PH THERMALLY PROTECTED، R - 134a، متشکرم

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 24 خرداد 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.