تسمه صنعتی چیست؟

تسمه صنعتی را می توان رابطی بین دو عضو یک دستگاه جهت انتقال نیرو دانست. تسمه های صنعتی برای کاربردهای متنوع و در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، تسمه های صنعتی به دلیل داشتن تنوع بالا، دارای فاکتورهای متمایز کننده زیادی هستند که مهم ترین آنها شامل مقاومت کششی بالا، میزان اصطکاک و همچنین انعطاف پذیری می باشد.

انواع تسمه صنعتی

تسمه های صنعتی را می توان بر اساس دو فاکتور مهم فاصله دو محور موتور و میزان قدرت به تسمه تخت، تسمه چند شیار، تسمه آجدار، تسمه دندانه دار (تایمینگ)، تسمه گرد و تسمه V شکل دسته بندی کرد که در ادامه به هر یک از موارد ذکر شده می پردازیم.

تسمه تخت

این تسمه به دلیل داشتن قدرت و سرعت بالا در فاصله های طولانی استفاده می شود، تسمه تخت علاوه بر داشتن عمر طولانی و راندمان کاری بسیار بالا (تا 98 درصد) دارای صدای بسیار کمی در حین انجام کار می باشد. این تسمه انعطاف پذیری بالایی داشته و برای انجام کاری نیازی به شیار ندارد. از کاربردهای این تسمه می توان به استفاده در کارخانجات چوب بری، پمپ های آب و به طور کلی ماشین آلات صنعتی اشاره کرد.

تسمه تخت

تسمه آجدار

تسمه صنعتی آجدار را از ترکیب دو تسمه تخت و V شکل می سازند، این نوع تسمه صنعتی یکی از انواع تسمه های طولی می باشد، ساختار تسمه آجدار به گونه ای است که دارای ضخامت کمی می باشد و سطح خارجی آن به شکل تخت و سطح داخلی دارای شیارهای V شکل بوده که طراحی تسمه آجدار به این شکل موجب شده لغزش و تنش های بین پولی و تسمه به صورت یکنواخت باشد. از کاربرد های تسمه آجدار می توان به تجهیزات صنعتی و معدنی مانند کمپرسورها، میکرسر بتن، ماشین های کشاورزی و غیره اشاره کرد.

تسمه آجدار

تسمه دندانه دار (تایمینگ)

تسمه تایمینگ را تحت عنوان تسمه تایم و یا تسمه دندانه دار هم می شناسند، تسمه تایمینگ در سرعت ثابت عملکرد بالایی دارد به همین جهت در کارهایی که کوچکترین لغزش موجب خسارت می شود می توان از تسمه تایمینگ استفاده کرد. عموما از تسمه دندانه دار در کاربردهایی که انتقال حرکت به صورت مستقیم و با زمان بندی دقیق می باشد مانند موتور سیکلت ها و ماشین ها استفاده می شود.

تسمه دندانه دار (تایمینگ)

تسمه گرد

تسمه های گرد دارای سطح مقطع گرد می باشند و در پولی ها با شیارهای V شکل یا U شکل کاربرد دارند، همچنین تسمه گرد به دلیل داشتن اصطکاک بالا در گشتاورهای پایین عملکرد بهتری دارد. تسمه صنعتی گرد را می توان از جنس پلاستیک و یا فلز ساخت.

تسمه گرد

تسمه V شکل

تسمه صنعتی V شکل را می توان به دو دسته روکش دار و دنده ای تقسیم کرد، به این تسمه ها به دلیل سطح مقطع به شکل ذوزنقه، تسمه ذوزنقه ای و یا پروانه ای هم گفته می شود. این نوع تسمه صنعتی به دلیل داشتن قیمت مناسب و نصب آسان در صنایع مختلف کاربرد دارد. در صورتی که طول تسمه V شکل را مطابق با استانداردهای تعیین شده بسازند این نوع تسمه صنعتی توانایی تحمل فشار و کشش های بالا را دارد

تسمه V شکل

تسمه چند شیار

تسمه چند شیار یک تسمه صنعتی ترکیبی محسوب می شود که از کنار هم قرار دادن چند تسمه Vشکل ساخته شده که به همین دلیل دارای قطر نازک تر و انعطاف پذیری بیشتر و قدرت بالاتری می باشد، این تسمه به دلیل فراهم کردن قدرت بسیار بالا در حین کار در مجموعه های بسیار بزرگ استفاده می شود.

تسمه چند شیار

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: