پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار چیست؟

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار، سوئیچ کنترل فشار می باشد و برای تنطیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیط های تحت فشار در صنعت کاربرد دارند.پرشر سوئیج یا کنترلر فشار دارای یک کنتاکت الکتریکی می باشد و با رسیدن فشار به مقدار تعیین شده، کنتاکت فعال می شود و یک سیگنال الکتریکی ارسال می شود و سوئیچ قطع می گردد، همچنین ممکن است سوئیچ های فشار به گونه ای طراحی شوند که در صورت افزایش و یا کاهش فشار سیستم را قطع و یا وصل کنند. پرشرسوئیچ در برقراری ایمنی و کنترل در سیستم های تحت فشار نقش مهمی را ایفا می کنند، همچنین پرشرسوئیچ ها با توجه به کاربری، فشار کاری و سیال دارای انواع مختلفی می باشند.

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار چیست؟

پرشرسوئیچ در سیستم هایی که با فشار کار می کنند و نیاز به روشن و خاموش شدن در رنج مشخصی از فشار را دارند کاربرد دارند.

انواع برند پرشرسوئیچ

  1. پرشر سوئیچ ویکا (WIKA)
  2. پرشر سوئیچ دانفوس (DANFOSS)
  3. پرشر سوئیچ SAGINOMIYA
  4. پرشر سوئیچ هانیول (HONEYWELL)

سنسور فشار (المان فشار) در پرشر سوئیج

در پرشر سوئیچ ها از سنسورهای فشار مختلفی استفاده می شود و با توجه به سنسور به کاررفته در پرشرسوئیچ رنج فشاری و دقت اندازه گیری پرشر سوئیچ متغییر می باشد.

انواع پرشر سوئیچ  براساس المان اندازه گیری

  • پرشرسوئیج بردونی
  • پرشرسوئیچ دیافراگمی
  • پرشرسوئیچ پیستونی
  • پرشرسوئیچ تفاضلی یا دیفرانسیل
  • پرشرسوئیچ حالت جامد یا پرشرسوئیچ سالید استیت
  • پرشر سوئیج پیستون – دیافراگمی
  • پرشرسوئیچ بیلوزدار
  • پرشرسوئیچ کپسولی

پرشرسوئیچ بردونی

پرشرسوئیچ بردونی

المان اندازه گیری در پرشر سوئیچ لوله بردون، لوله بردون می باشد. لوله بردون از یک لوله بیضوی شکل تشکیل شده است که با افزایش فشار طول آن افزایش می یابد و به سمت جلو حرکت می کند و با کاهش فشار طول آن کاهش می یابد. هنگامی که فشار افزایش می یابد و طول لوله بردون به حداکثر مقدار تعیین شده می رسد سوئیچ فشار وصل می شود و هنگانی که فشار کمتر از میزان تعیین شده می رسد، سوئیچ فشار جدا می شود.

سوئیچ فشار لوله بردون دارای نرخ چرخه پایینی می باشد و کمتر از 25 چرخه در دقیقه می باشد. رنج کاری پرشرسوئیچ 3.5 تا 120 پاسکال می باشد.خطای اندازه گیری در پرشرسوئیچ لوله بردون 0.5 درصد می باشد.

پرشرسوئیچ دیافراگمی

پرشرسوئیچ دیافراگمی

پرشر سوئیچ های دیافراگمی از جنس فلز و یا پلاستیک می باشند و با افزایش و یا کاهش فشار دیافراگم جابجا می شود و در نتیجه جابجایی دیافراگم به پیستون فشار وارد می شود و پیستون جابجا می شود. در اثر افزایش فشار تا مقدار ماکزیمم تعیین شده، دیافراگم به سوئیچ رسیده و کنتاکت وصل می شود. رنج کاری پرشرسوئیچ دیافراگمی از فشار خلا تا 11 مگاپاسکال می باشد. خطای اندازه گیری در پرشرسوئیچ 2 درصد می باشد.

پرشر سوئیچ پیستونی

پرسر سوئیچ پیستونی

پرشر سوئیچ پیستونی همانند پرشرسوئیچ دیافراگمی به صورت مکانیکی عمل می کند. پرشرسوئیچ پیستونی از دو استوانه که یکی از استوانه ها درون دیگری قرارگرفته است تشکیل شده است. برای برگشت پیستون به حالت اولیه از یک فنر که دارای مقاومت ثابتی میباشد استفاه می شود؛ همچنین این فنر قابلیت محکم کردن و یا شل کردن جهت تنظیم فشار به مقدار مورد نظز جهت عملکرد پرشرسوئیچ می باشد.

پرشرسوئیچ تفاضلی یا دیفرانسیل

پرشرسوئیچ تفاضلی یا دیفرانسیل

پرشر سوئیچ تفاضلی دارای دو ورودی و یک سنسوردیافراگمی و یا الاستومری می باشد. هنگامی که فشار بین دو ورودی برابر باشد هیچ فعالیتی صورت نمی گیرد به محض تغییر فشار بین دو ورودی، سنسور دیافراگمی و یا الاستومری فعال می شوند و قطع و یا وصل می شوند. درصورت بالارفتن فشار در ورودی فشار، دیافراگم به سمت کم فشار رفته و پیستون را به سمت سوئیچ حرکت می دهد و سوئیچ سیگنال الکتریکی را فعال کرده و به محل مورد نظر ارسال می کند.

پرشرسوئیچ حالت جامد یا پرشرسوئیچ سالید استیت

پرشرسوئیچ حالت جامد یا پرشرسوئیچ سالید استیت

پرشر سوئیچ سالید استیت از یک کرنش سنج و یک ترایاک تشکیل شده است و دارای صفحه نمایش می باشد و خروجی آن به صورت آنالوگ و یا دیجیتال می باشد و دارای 4 نقطه سوئیچ مختلف قابل برنامه ریزی می باشد. پرشرسوئیچ سالید استیت در مقابل لزرش و ضربه مقاوم می باشند و درای طول عمر بالا می باشد و در طیف گسترده ای از فشارها کاربرد دارد. خطای اندازه گیری در پرشرسوئیچ سالید استیت کمتر از 0.25 درصد می باشد.

پرشرسوئیچ پیستونی – دیافراگمی

پرشرسوئیچ پیستونی – دیافراگمی

پرشر سوئیچ پیستونی دیافراگمی دارای یک دیافراگم الاستومتری می باشد که این دیافراگم الاستومتری موجب حرکت پیستون می شود و پیستون زبانه سوئیچ را به حرکت در می آورد. رنج کاری پرشرسوئیچ پیستونی دیافراگمی از فشار خلا تا 11 مگاپاسکال می باشد و خطای اندازه گیری در پرشرسوئیچ پیستونی دیافراگمی 2 درصد می باشد.

انواع پرشرسوئیچ ها بر اساس نوع عملکرد

  • پرشر سوئیچ پنوماتیک
  • پرشر سوئیچ هیدرولیک
پرشرسوئیچ پنوماتیک

پرشر سوئیچ پنوماتیک به صورت پرشرسوئیچ هوا می باشد.

پرشرسوئیچ هوا

پرشرسوئیچ هوا

پرشر سوئیچ هوا ساده ترین نوع پرشرسوئیچ می باشد که در سیستم های پنوماتیک کاربرد دارند.

کاربرد پرشرسوئیچ پنوماتیک

  • مصارف خانگی (روشن کردن اتوماتیک پمپ)
  • قطع جریان الکتریکی کمپرسور گاز
  • قطع کمپرسور گاز
  • باتری ها
  • روشن و خاموش کردن زنگ هشدار در کابین خلبان
  • شمارش ترافیک و پمپ بنزین
پرشرسوئیچ هیدرولیک

انواع پرشر سوئیچ هیدرولیک به شرح زیر می باشند

  • پرشرسوئیچ آب
  • پرشرسوئیچ بخار
  • پرشرسوئیچ گاز
  • پرشرسوئیچ ضد انفجار
پرشرسوئیچ آب

پرشرسوئیچ آب

پرشر سوئیچ آب در صنایع هیدرولیک مانند خودرو برای نمایش هشدار هنکامی که فشار روغن موتور از سطح قابل قبول و ایمن چایین تر باشد و یا جهت کنترل قفل کردن اتوماتیک گشتاور انتقالی اتوماتیک کاربرد دارد؛ همچنین پرشر سوئیچ های آب در پمپ های آب و خطوط آبرسانی  و غیره کاربرد فراوانی دارند.

پرشرسوئیچ بخار

عملکرد پرشر سوئیچ بخار، با بخار می باشد و پرشر سوئیچ های بخار باید قابلیت تحمل دمای بالا و رطوبت را داشته باشند. پرشرسوئیچ بخار در خنک کردن آب، روغن، هوا و فلورید هیدروژن کاربرد دارند.

پرشرسوئیچ های بخار به دو صورت NO یا NC می باشند و با رسیدن فشار به مقادیر تعیین شده آلارم روشن می شود.

پرشرسوئیچ گاز

پرشرسوئیچ گاز

در پرشر سوئیچ گازی باید تا جای ممکن مانع جرقه زدن در قسمت الکتریکی شد، همچنین پرشرسوئیچ گاز برای گازهای مشتعل کاربرد دارند.

پرشرسوئیچ ضد انفجار

پرشرسوئیچ ضد انفجار

پرشر سوئیچ ضد انفجاری در مواردی که خطر آتش سوزی ناشی از جرقه و گاز قابل اشتعال وجود دارد کاربرد دارند. محفظه پرشرسوئیچ ضد انفحار در مقابل جرقه و نفوذ گازهای محیطی مقاوم می باشد.

کاربرد پرشر سوئیچ
  • پمپ های آب
  • پنل فشار در درب های کشویی
  • سوئیچینگ در جریان های بالا، به طور مثال در پمپ ها و درایوها
  • فعال کردن آلارم در صورت افت فشار در داخل هواپیما
  • کنترل شارژ در داخل باتری
  • کمپرسورهای گاز الکترونیکی
نحوه انتخاب پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ با سیال در ارتباط است و تحت تاثیر فشار سیال می باشد درنتیجه باید پرشرسوئیچ متناسب با فشارمورد نظر باشد و با واحد تشخیص فشار همخوانی داشته باشد. شناخت کامل سیستم اندازه گیری کاربرد و عملکرد و سیال کاری بسیار ضروری می باشد.

از جمله مهم ترین مواردی که در انتخاب پرشر سوئیچ باید به آن توجه کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداکثر فشار قابل تحمل 
  • رنج کاری و نقطه تنظیم
  • نحوه اتصال و کانکشن 
  • دقت و تکرارپذیری 
  • قابلیت استفاده در محیط های انفجاری و IP پرشر سوئیچ

درجه حفاظت یا IP در پرشرسوئیچ

درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی یا استاندارد IP که مخفف کلمه INGRESS PROTECTION می باشد به معنای حفاظت و مقاومت تجهیز در برابر ورود جامدات و مایعات به داخل تجهیزات الکتریکی می باشد. این حفاظت با عدد دو رقمی که مقابل عبارت IP روی تجهیزات درج میگردد مشخص می شود و هرچه این عدد بیشتر باشد، حفاظت تجهیز در برابر نفوذ ذرات بیشتر می باشد .عدد اول (سمت چپ) درج شده مقابل IP نشان دهنده حفاظت در برابر نفوذ ذرات جامد (مانند گرد و غبار) و عدد دوم (سمت راست) نشان دهنده حفاظت تجهیز در بربرا نفوذ مایعات (مانند آب) است.

درجه حفاظت یا IP در پرشرسوئیچ

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی خانیکی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 اردیبهشت 1402

سلام، از مطالب آگاهی دهنده و با گستردگی انواع سوئیچ های کنترل فشار که در سایت گذاشته اید به نوبه خود تشکر می کنم. پمپ فشار آب در ساختمان ما بکار گرفته شده که کنترل سویچ فشار آن تا کنون دو بار کنتاکت چسبانده و هم اکنون برای بار سوم این اتفاق رخ داده که پمپ را قطع نمی کند. آیا سوئیچ جایگزینی برای این پیشنهاد دارید یا اجبارا باید از همین سوئیچ بی کیفیت با قیمت گزاف استفاده کنیم؟ پیشاپیش از راهنمایی شما تشکر می کنم.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 18 اردیبهشت 1402

سلام جناب خانیکی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

روح اله کرم پور
ارسال شده در : جمعه 01 اردیبهشت 1402

سلام، ممنون بابت مطالب مفید و کلیدی.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 04 اردیبهشت 1402

سلام جناب کرم پور عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

رحمان اشرفی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 مرداد 1401

سلام، عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 20 مرداد 1401

سلام جناب اشرفی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

کبیری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399

اطلاعات بسیار کامل و جامع بود، سپاس فراوان.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399

ممنون از شما...