قیمت :
2,760,000
تومان

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی محفظه ای است که در ساختمان نصب می شود و درون آن تجهیزات اطفا حریق قرار می گیرد.

بروشور راهنمای تجهیزات آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

تجهیزات درون جعبه آتش نشانی

در جعبه آتش نشانی مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی قرار می گیرد که برای اطفا حریق ضروری می باشند این تجهیزات شامل کپسول آتش نشانی، قرقره، شیلنگ آتش نشانی و شیرآلات ونازل می باشد تا در صورت وقوع حریق، افراد بتوانند از آنها استفاده کنند.

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی از نظر نحوه و محل نصب

  • جعبه آتش نشانی دیواری: جعبه آتش نشانی دیواری به دو نوع روکار و توکار تقسیم می شود.
  • جعبه آتش نشانی محوطه ای: جعبه آتش نشانی محوطه ای در یک نوع پایه دار و ایستاده موجود می باشد.

جعبه آتش نشانی از نظر نوع کاربرد

  • جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی: محفظه ای که کپسول آتش نشانی درون آن قرار می گیرد.

جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی

  • جعبه نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی: براساس نوع شیلنگ موجود در جعبه آتش نشانی به دو نوع فایر باکس و هوزریل باکس تقسیم می شود.

 جعبه نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس جنس

  • جعبه آتش نشانی استیل نگیر و استیل بگیر
  • جعبه آتش نشانی فایبر گلاس
  • جعبه آتش نشانی فولادی

انواع جعبه آتش نشانی بر اساس شکل ظاهری

  • جعبه آتش نشانی تک درب
  • جعبه آتش نشانی دو درب
  • جعبه آتش نشانی دو قلو
  • جعبه آتش نشانی نور تاب
  • جعبه آتش نشانی کرکره ای
  • جعبه دکوراتیو

ابعاد جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی می تواند در سایز های متفاوت تولید شود به طور کلی سایز جعبه آتش نشانی باید به گونه ای باشد که شیلنگ و یا کپسول آتش نشانی در جعبه جا شود. اما در زیر ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی که بیشترین استفاده را دارند بیان شده اند:

  • طول 100، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 85، عرض 80، عمق 18 سانتی متر
  • طول 85، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 70، عرض 85 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 70، عرض 60 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 65، عرض 55 و عمق 18 سانتی متر
  • طول 60، عرض 50 و عمق 18 سانتی متر

جعبه آتش نشانی روکار

اگر بخواهیم در ساختمان هایی که دارای بافت قدیمی هستند جعبه آتش نشانی نصب کنیم از آنجایی که محلی مناسب برای آن از قبل تعبیه نشده است نصب جعبه آتش نشانی به صورت روکار می باشد.

جعبه آتش نشانی روکار

جعبه آتش نشانی توکار

در ساختمان های جدید در ابتدای ساخت ساختمان محل مناسبی جهت نصب جعبه آتش نشانی تعبیه می شود به گونه ای که فایر باکس درون دیوار قرار گیرد.

جعبه آتش نشانی توکار

عوامل موثر در انتخاب جعبه آتش نشانی

عوامل متعددی در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر دارد از جمله این عوامل می توان به جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی اشاره کرد. زیرا برای یک جعبه آتش نشانی این امر بسیار ضروری است که در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل نبیند و مستحکم باشد. ضخامت این ورقه باید بین 1 تا 2 میلی متر باشد. اگر از این عامل به دلیل کاهش هزینه چشم پوشی کنیم با عواقب سنگین تری از قبیل باز نشدن درب جعبه آتش نشانی، عدم کارایی مناسب شیر آلات، قطع مسیر آب به دلیل آسیب به شیلنگ مواجهه می شویم.

مورد بعدی در انتخاب جعبه آتش نشانی سایز آن می باشد که باید با توجه با محیط و محتویات مورد نیاز آن و محل نصب انتخاب شود.

عامل بعدی در انتخاب جعبه آتش نشانی جنس آن است. زیرا مواد بکار رفته در ساخت جعبه آتش نشانی به طور مستقیم بر استحکام آن تاثیر دارد. جعبه های آتش نشانی چوبی و یا پلاستیکی و موادی که ممکن است در اثر آتش آسیب ببینند اصلا مورد تایید سازمان آتش نشانی نیستند و بهترین نوع جعبه آتش نشانی از جنس فولاد به خصوص استنلس استیل است که در برابر خوردگی و اکسید شدن مقاوم هستند.

مورد بعدی که در رابطه با جعبه های آتش نشانی مد نظر قرار داد مربوط به قفل و لولا جعبه آتش نشانی است. قفل و لولا جعبه آتش نشانی باید به گونه ای باشد که با گذشت زمان خشک و یا مستهلک نگردد و برای هر فردی با هر توان جسمی قابل باز و بسته شدن باشد.

آخرین موردی که باید مد نظر قرار داد فرایند ساخت جعبه آتش نشانی می باشد که بهتر است از روش های اتوماتیک استفاده شود.

ساخت جعبه آتش نشانی

فرایند های تولید جعبه‌ های آتش نشانی در عملکرد آن بسیار مهم است. در گذشته ورقکاری و آهنگری به صورت دستی و سنتی انجام می شد اما برای ساخت جعبه آتش نشانی با تعداد زیاد که با جان و مال افراد ارتباط دارد نمی توان از روش های سنتی استفاده کرد و باید از سیستم های جوشکاری اتوماتیک با استفاده از دستگاه استفاده کرد. برای رساندن درصد خطا های انسانی به صفر در ساخت جعبه آتش نشانی استفاده از دستگاه های برش، پانچ و CNC لازم است. در جوشکاری جعبه آتش نشانی باید به حرارت نامتوازن و غیر یکنواخت نیز دقت کرد.

تعداد جعبه آتش نشانی مورد نیاز ساختمان

از آن جایی که در جعبه آتش نشانی شیلنگ وجود دارد و طول شیلنگ هم معمولا بین 30 تا 40 متر است تعداد جعبه آتش نشانی باید به گونه ای باشد که تمام ساختمان را پوشش دهد.

استاندارد های جعبه آتش نشانی طبق استاندارد NFPA14

  • طول شیلنگ موجود در جعبه آتش نشانی نباید بیش تر از 30 متر باشد.
  • دیوار محل نصب جعبه آتش نشانی باید مستحکم مستحکم باشد و عمق آن باید حداقل 10 سانتی متر باشد.
  • در فاصله 120 تا 130 سانتی متری از زمین نصب شود.
  • محل نصب نزدیک درب خروجی، راه پله ها و پاگرد ها سهولت در باز و بسته شدن درب جعبه آتش نشانی
  • حداقل فاصله شیلنگ و قرقره با دیواره جعبه آتش نشانی 5 سانتی متر

انواع برندهای قابل تامین جعبه آتش نشانی

هایپر صنعت فامکو قادر به ارائه جعبه آتش نشانی با دو برند پامچال و آریا کوپلینگ می باشد.
 

قیمت جعبه آتش نشانی

قیمت جعبه آتش نشانی به عوامل متعددی بستگی دارد این عوامل شامل قطر و نوع ورق مورد استفاده در ساخت جعبه آتش نشانی، نحوه ساخت و جوشکاری جعبه آتش نشانی، کیفیت تجهیزات درون جعبه آتش نشانی می گردند. اما نکته مهم دیگر که باید در قیمت جعبه آتش نشانی مد نظر قرار داد مواد اولیه ساخت جعبه آتش نشانی می باشد که با افزایش قیمت دلار افزایش می یابند.

faq

جعبه آتش نشانی دارای دو نوع محوطه ای و دیواری هستند. جعبه های آتش نشانی دیواری می توانند توکار و یا روکار نصب شوند. جعبه های آتش نشانی محوطه ای نیز به صورت ایستاده و پایه دار هستند.

انواع جعبه های آتش نشانی شامل: جعبه نگهدارنده تجهیزاتی از قبیل شلنگ و قرقره و هوزریل، جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی می باشند و دسته ای دیگری نیز وجود دارد که هر دو تجهیز را در خود جای می دهد.

اگر بخواهیم در ساختمان هایی که دارای بافت قدیمی هستند جعبه آتش نشانی نصب کنیم از آنجایی که محلی مناسب برای آن از قبل تعبیه نشده است نصب جعبه آتش نشانی به صورت روکار می باشد. اما در ساختمان های جدید در ابتدای ساخت ساختمان محل مناسبی جهت نصب جعبه آتش نشانی تعبیه می شود به گونه ای که فایر باکس درون دیوار و به صورت توکار قرار می گیرد.

عوامل متعددی در انتخاب جعبه آتش نشانی تاثیر دارد از جمله این عوامل می توان به جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی، سایز و جنس جعبه آتش نشانی، جنس قفل و لولا و فرآیند ساخت جعبه آتش نشانی اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: