تجهیزات اطفاء حریق

تجهیزات اطفاء حریق

تجهیزات اطفاء حریق به وسایلی گفته می شود که در عملیات اطفا حریق به افراد عادی و آتش نشان ها جهت خاموش کردن آتش کمک می کند.

بروشور راهنمای تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات اطفاء حریق

انواع گروه های تجهیزات اطفا حریق

تجهیزات اطفا حریق به چهار دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

سیستم های اطفا حریق

تجهیزاتی که در سیستم های اطفا حریق استفاده می شود بنا به نوع سیستم اطفا حریق متفاوت می باشد. به طور مثال، در سیستم اطفا حریق آبی از اسپرینکلر، در سیستم اطفا حریق گازی از کپسول fm200 و در سیستم اطفا حریق آیروسل از کپسول آیروسل استفاده می شود.

کپسول اطفا حریق

کپسول های دستی اطفا حریق نیز در وزن های متفاوت و در انواع پودر و گاز، آب و گاز، فوم نیز در بازار موجود می باشند.

جعبه آتش نشانی یا فایرباکس

جعبه آتش نشانی در انواع تک درب، دو درب، دو طبقه، استیل، فولادی و با رنگ سفید و قرمز به بازار عرضه می شود.

تجهیزات جانبی آتش نشانی

تجهیزات جانبی آتش نشانی شامل انواع شیرآلات آتش نشانی، انواع اتصالات آتش نشانی، انواع شیلنگ و قرقره آتش نشانی می باشند.

لیست تجهیزات اطفا حریق

تجهیزات اطفاء حریق جز اصلی ترین تجهیزات آتش نشانی هستند. تجهیزات اطفاء حریق بنا به نوع حریق انواع مختلف دارند که می توانند اتوماتیک و یا دستی باشند، اگر بخواهیم به طور کلی تجهیزات سیستم های اطفا حریق را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسپرینکلر جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
  • کپسول آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک
  • پتوی نسوز جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی
  • بوستر پمپ های آتش نشانی جهت اطفاء حریق
  • قرقره و شیلنگ آتش نشانی جزء تجهیزات اطفاء حریق دستی
  • مانیتور اطفا حریق
  • نازل جزء تجهیزات اطفا حریق دستی
  • شیر های هیدرانت اطفا حریق
  • فایر باکس (جعبه آتش نشانی) در سیستم اطفا حریق
  • هوزریل آتش نشانی
  • شیلنگ آتش نشانی جز جهیزات اطفا حریق دستی
  • کپسول گاز fm200 جز تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک
  • کپسول گاز IG55 جز تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک
  • کپسول گاز CO2 جز تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک

انواع کلاس بندی حریق و روش های خاموش کردن آتش

از آنجایی که انتخاب نوع تجهیزات اطفاء حریق متناسب با نوع آتش سوزی صورت می گیرد، آتش سوزی بر اساس منبع سوخت تقسیم بندی می شود و می توان کلاس بندی حریق را به انواع زیر تقسیم کرد:

  • آتش سوزی های کلاس نوع A

آتش سوزی های کلاس A با آب خاموش می شود. این نوع آتش از منابع متداول سوخت مانند چوب، سطل زباله، پارچه، کاغذ و پلاستیک شعله ور می شود. آتش سوزی های سطل آشغال و سطل زباله نمونه های برجسته آتش سوزی کلاس A هستند. آتش کلاس A را با آب یا فسفات مونو آمونیوم خاموش کنید. برای اطفا حریق کلاس A می توان از شیلنگ آب استفاده کرد.

  • آتش سوزی های کلاس نوع B

آتش سوزی های کلاس B باحذف اکسیژن خاموش می شود و این نوع اتش سوزی در اثر انفجار مایعات و گاز های قابل اشتعال ایجاد می شود. مایعات قابل اشتعال شامل روغن یا رنگ روغن، الکل، حلال، بنزین و نفت سفید است. هنگامی که آتش سوزی کلاس B جرقه می زند، با خفه کردن شعله های آتش اطفا حریق کنید. خفه کردن آتش، اکسیژن تغذیه کننده شعله های آتش را از بین می برد و در نتیجه موجب اطفا حریق می شود. مواد شیمیایی خشک، مانند فسفات آمونیوم یا دی اکسید کربن تحت فشار، وسیله ای موثر برای اطفا حریق کلاس B هستند. هرگز سعی نکنید آتش کلاس B را با آب خاموش کنید. پاشیدن آب بر روی آتش سوزی که توسط مایعات قابل اشتعال رخ داده است به آن دامن می زند و فقط باعث شعله ور شدن شعله های آتش می شود.

  • آتش سوزی های کلاس نوع C

آتش سوزی های کلاس C با قطع منشاء آتش خاموش می شود. آتش سوزی سوکت برق به عنوان آتش سوزی کلاس C شناخته می شود. شعله های آتش در کلاس C به دلیل اجزای الکتریکی مانند ترانسفورماتور های الکتریکی، لوازم خانگی و موتور ها فوران می کنند. صنایعی که با تجهیزات قدرت الکتریکی در مقیاس بزرگ کار می کنند ممکن است آتش سوزی کلاس C را بیشتر مشاهده کنند. سیم کشی معیوب یا فشار بیش از حد به شبکه برق می تواند باعث آتش سوزی کلاس C در محیط های کوچکتر نیز شود. صاحبان خانه نیز باید مراقب باشند، زیرا آتش سوزی کلاس C می تواند از بخاری برقی، سیم کشی معیوب داخل خانه، و حتی اتصالی چراغ ایجاد شود. آتش کلاس C را با قطع کردن برق، که به عنوان منبع سوخت آتش الکتریکی عمل می کند، خاموش کنید. برای اطفا حریق نیز باید از مواد شیمیایی غیر رسانا مانند دی اکسید کربن استفاده شود.

  • آتش سوزی های کلاس نوع D

آتش سوزی های کلاس D با عوامل پودر خشک خاموش می شود. آتش سوزی های ایجاد شده توسط فلزات قابل احتراق به عنوان آتش سوزی های کلاس D شناخته می شوند. تیتانیوم، منیزیم، سدیم، لیتیوم، آلومینیوم و پتاسیم نمونه هایی از فلزات قابل احتراق هستند. آزمایشگاه ها معمولاً محیط های معمولی هستند که در آنجا آتش سوزی کلاس D رخ می دهد. برای خاموش کردن آتش کلاس D هرگز نباید از آب استفاده شود. این مایع فقط شعله های آتش حاصل از آتش سوزی فلزات را بدتر می کند، زیرا آب در تماس با فلزات خاص می سوزد. عوامل پودر خشک به عنوان خاموش کننده های ایده آل توصیه می شوند. پودر گرافیت، پودر مس و کلرید سدیم به عنوان عوامل پودر خشک موثر شناخته می شوند. جذب گرما و اثرات مهار کننده عوامل پودر خشک برای اطفا حریق کلاس D مناسب است. توجه داشته باشید که عوامل پودر خشک کاملاً با عوامل شیمیایی خشک متفاوت هستند. ازنوع دوم هرگز نباید برای اطفا حریق شعله استفاده شود، زیرا ممکن است آتش را تشدید کند. برای اطفاء حریق کلاس D همیشه باید از پودر خشک استفاده شود.

  • آتش سوزی های کلاس نوع K

آتش سوزی های کلاس K با خاموش کننده های شیمیایی خاموش می شوند. آتش آشپزخانه آتش سوزی های ناشی از چربی، روغن زیتون، کره، چربی های حیوانی و چربی های گیاهی به عنوان آتش سوزی کلاس K شناخته می شود. ساختمان های تجاری و رستوران های ساخته شده با آشپزخانه باید از احتمال آتش سوزی کلاس K هوشیار باشند. منازل مسکونی همچنین باید توجه داشته باشند که آتش سوزی کلاس K می تواند بر روی اجاق گاز یا کوره جرقه بزند، خصوصاً اگر چربی ها روی منبع حرارت پاشیده شوند. غذا های بیش از حد گرم شده در مایکروویو همچنین می تواند آتش سوزی ایجاد کند.

کپسول های آتش نشانی حاوی عوامل شیمیایی هستند که گرمای شعله را جذب می کنند، اکسیژن را به آتش می کشند و به طور موثر آتش را از بین می برند و موجب اطفا حریق می شوند. خانه ها و رستوران ها باید مجهز به کپسول آتش نشانی باشند. و همه کسانی که در آشپزخانه کار می کنند باید نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را جهت اطفا حریق بیاموزند. طبقه بندی بالا بر اساس استاندارد NFPA بیان شده است در صورتی که طبقه بندی در انگلستان به این صورت است که حریق B حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال و حریق C حریق ناشی از گاز های اشتعال پذیر است و حریق ناشی از الکتریسیته حریق E نام دارد. همچنین حریق K یا F نامیده می شود و مابقی کلاس ها مشابه است.

خاموش کننده مناسب برای کلاس بندی های مختلف حریق
کلاس بندی اروپا کلاس بندی NFPA مواد احتراقی آب فوم پودر خشک کربن دی اکسید مواد شیمیایی
A A جامدات قابل اشتعال مناسب مناسب مناسب نامناسب مناسب
B B  مایعات قابل اشتعال  نامناسب مناسب مناسب مناسب نامناسب
C B گاز های قابل اشتعال نامناسب  نامناسب  مناسب نامناسب نامناسب
E C اشتعال الکتریکی نامناسب نامناسب مناسب مناسب نامناسب
D D فلزات قابل اشتعال  نامناسب  نامناسب مناسب نامناسب نامناسب
F K اشتعال آشپز خانه نامناسب مناسب نامناسب نامناسب مناسب

مهمترین استاندارد های تجهیزات آتش نشانی و اعلام و اطفاء حریق

استانداردهای بسیار زیادی برای تجهیزات آتش نشانی و اعلام و اطفا حریق وجود دارد اما ما در این جدول به مهم ترین استاندارد های NFPA می پردازیم.

استاندارد های تجهیزات آتش نشانی
ردیف استاندارد شرح
1 NFPA 10 استاندارد جهت اطفا حریق از طریق خاموش کننده های پرتابل
2 NFPA 12 استاندارد جهت اطفا حریق از طریق دی اکسید کربن
3 NFPA 13 استاندارد نصب سیستم های اسپرینکلر جهت اطفا حریق
4 NFPA 20 استاندارد نصب پمپ های ثابت برای اطفا حریق
5 NFPA 2001 استاندارد سیستم های اطفا حریق با عوامل پاک

خرید تجهیزات اطفاء حریق

ار آنجایی که تجهیزات اطفاء حریق با جان و اموال افراد سر و کار دارند تجهیزاتی حساس هستند، به همین دلیل باید از جایی معتبر خریداری شوند. شرکت فامکو با ارایه برندهای معتبر تجهیزات اطفاء حریق اروپایی و ایرانی منبعی مناسب جهت خرید این تجهیزات می باشد. قابل ذکر است که در هایپر صنعت فامکو انواع تجهیزات متناسب با انواع سیستم های اعلام و اطفاء حریق قابل ارایه می باشد.

قیمت تجهیزات اطفاء حریق

همانطور که در فوق ذکر شد تجهیزات آتش نشانی شامل موارد مختلفی بوده که می توانند دستی و یا اتوماتیک باشند. تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک به دلیل اینکه پیشرفته تر هستند مسلما دارای قیمت بالاتری نسبت به تجهیزات اطفاء حریق دستی مانند شیلنگ و کپسول آتش نشانی دارند.

faq

تجهیزات اطفا حریق ساختمان شامل تجهیزات اطفا حریق دستی مانند کپسول آتش نشانی، شلنگ آتش نشانی و تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک شامل اسپرینکلر، fm200 و کپسول آیروسل می باشد.

تجهیزات آتش نشانی و سیستم های اعلام و اطفا حریق دارای استانداردهای متفاوتی از جمله استاندارد UL و FM و NFPA و BS می باشند. استاندارد NFPA شامل استاندارد مربوط به خاموش کننده های پرتابل، اسپرینکلر، پمپ ثابت، کپسول CO2 و استفاده از سیستم های اطفا حریق پاک می باشد.

طبق کلاس بندی NFPA کلاس بندی حریق شامل 5 سطح می باشد. مواد احتراقی در حریق کلاس A جامدات قابل اشتعال، در حریق کلاس B مایعات و گازهای قابل اشتعال، در حریق کلاس C تجهیزات الکتریکی، در حریق کلاس D فلزات قابل اشتعال و در حریق کلاس K مواد و چربی های موجود در آشپزخانه می باشند.

خاموش کننده مناسب حریق کلاس A آب، خاموش کننده مناسب حریق کلاس B و C دی اکسید کربن، خاموش کننده مناسب حریق کلاس D پودر خشک و خاموش کننده مناسب حریق کلاس K کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
فرشید امیریان
ارسال شده در : دوشنبه 25 دی 1402

سلام، روز بخیر. شما در زمینه تست و بروز کردن سیستم اطفاء حریق صنعت پتروشیمی فعالیت دارید؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 09 بهمن 1402

سلام جناب امیریان عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی اصغر قاضی زاده
ارسال شده در : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402

سلام، ممنون و سپاسگزارم بابت توضیحات مفید و ارزنده ی شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402

سلام جناب قاضی زاده عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

مهدی زند
ارسال شده در : جمعه 24 دی 1400

سلام، به عنوان یک آتش نشان بابت تولید تجهیزات و اطلاعات آموزنده شما سپاسگزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 25 دی 1400

سلام جناب زند عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده حضرتعالی. ما نیز به نوبه خود از تلاش های شبانه روزی شما آتش نشانان عزیز و فداکار ممنون هستیم.

علی
ارسال شده در : دوشنبه 26 آبان 1399

عالی و آموزنده

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 آبان 1399

ممنون از شما دوست عزیز...